Minitrix Baanplan voor mijn eerste projectje

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
j-eroen

Minitrix Baanplan voor mijn eerste projectje

Bericht door j-eroen »

hallo allemaal!

Binnenkort wil ik echt van start met het leggen van een wat grotere baan.

Omdat het het eerste echte is wat ik zal gaan doen, uiteraard heb ik al wel wat ovaaltjes gelegd en met wissels geprutst, maar meer om het strak te leren leggen, heb ik gekozen voor een baanplan uit een mintrix boek als basis. Ik wil het mijzelf nog niet meteen te moeilijk maken. Het plan zal worden uitgebreid met een groot ovaal om het bestaande plan, zodat er met meerdere trafos gewerkt kan worden. Een paar extra wissels zullen dus ook nodig zijn. De kruising in het bestaande plan wil ik vervangen door een Engelse wissel. Echt rangeren en continu aan het bedieningspaneel zitten zie ik niet echt zitten, het is meer om lekker bezig te zijn en ondertussen naar de langsrijdende treinen te kijken.

Zo als het nu staat zal alles vlak op te tafel komen, ook omdat de baan binnenkort zal moeten verhuizen.....
Bijlagen
Scannen0002bewerkt.JPG
Scannen0002bewerkt.JPG (103.49 KiB) 5270 keer bekeken

groeten,
Jeroen

Paul B

Re: Minitrix Baanplan voor mijn eerste projectje

Bericht door Paul B »

Hoi Jeroen,

Wat een goed plan, om eenvoudig te beginnen :mrgreen:

Ik begrijp echter de gedachte achter het baanplan niet helemaal. Waarom zit die kruising erin? Normaal gesproken zou je dat doen als je een acht wil maken, maar in dit plan zit er in het midden een stuk recht, zodat het meer een hondebot structuur heeft. Dan zou je de kruising er ook uit kunnen halen en in het midden gewoon twee rechte sporen laten liggen, met beide een zijspoor voor het station.

Michiel

Bericht door Michiel »

Die kruising is natuurlijk voor het speel-element. Met die kruising is er kans op botsing, dus opletten, treinen ophouden, ... Zonder kruising is het plan een stuk saaier. De verleiding is groot om er een engelsman van te maken, maar dan kom je elektrisch in de problemen .

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Daar kwam ik ook achter, kortsluiting is het gevolg. Toch ben ik ook nog even aan het kijken of ik toch nog wat verhogingen oid kan aanbrengen, of wat meer spoortjes om het plan nog wat interessanter te maken.

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

mmm, met een gewone kruizing werkt het ook niet goed. zal mij er vanavond nog maar eens over verdiepen....

groeten,
Jeroen

Lemland

Bericht door Lemland »

Hmm. Voor een simpel baantje vind ik het plan helemaal niet zo gek, eigenlijk. Offtopic: nostalgie! Dat baanboek had ik als kleine jongen ook eind jaren 70.

Bart

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Geen idee wat je wilt gaan rijden, maar volgens mij zijn de lussen R1. Dat wil zeggen, een te krappe bocht voor sommige locs.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Ergens op het forum zwerft ook een baanplan van een bij een meter rond. Is opzig ook wel leuk om mee te beginnen
neemt ook niet zoveel plaats in. Duurt nog even voor er meer ruimte beschikbaar is namelijk.
Kan ik daarna met wat groters beginnen ;)

groeten,
Jeroen

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi J-eroen

Los van wat andere mensen zeggen is een klein eenvoudig baanplan zeer geschikt om te beginnen. Waarom? Omdat je veel kan leren van het bouwen van rails en scenery op je eerste baan. Je loopt tegen problemen op (electrische bijvoorbeeld) en daar leer je weer van. Dit geldt zeker ook voor scenery bouwen. Gewoon proberen, proberen en nog eens proberen. Dan gewoon kritisch kijken en verfijnen. Het leuke van een kleine baan is dat je snel kan gaan rijden en genieten van je rijdende trein en de scenery is ook sneller klaar. Dus dan rijdt je trein ook niet altijd in een "blokkendoos".
Omdat je een kleinere baan sneller af kan hebben is het ook niet zo heel erg als je na een tijdje een beetje raakt uitgekeken op de baan.
Omdat je minder hebt geinvesteerd in tijd en materiaal, kan je ook weer sneller gaan denken en plannen voor je volgende baan.
Succes.
Groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Bedankt voor jullie reacties....

@ Ronald, dat is ook waar ik zelf mee zit....

Over een poosje zal er meer ruimte beschikbaar zijn waar een wat grotere baan gemaakt kan worden. Het minitrix plan zou het eerste grote deel daar voor zijn. Nadelen zijn wel dat ik over, laten we zeggen, 4 maanden, hele andere visies en denkwijzen zal hebben wat een modelbaan zou moeten hebben/bevatten, of wat ik graag zou willen. Beter is denk ik om te beginnen met een wat kleiner (leer) projectje, en later wat groters, of een ander model van een niet te grote baan te maken, zodat ik daarna weer ruimte heb om weer wat anders te gaan doen.

Ik merk zelf wel, en ik denk dat veel startende spoorders dat denken; De modelbaan moet groot zijn, en heel veel rails, wissels ed bevatten. Dat blijft een heikel punt......

Maargoed, ik bedoelde dus de banen beschreven in deze discussie:

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=3825

Ik vraag mij af of de bouw van een van die banen ooit begonnen is. Kwa beschikbare ruimte zou dit op dit moment voor mij beter zijn, sterker nog iets kleiner zou nog beter zijn, alleen dan zal er op de scenery ruimte ingeleverd moeten worden....

groet

Jeroen

groeten,
Jeroen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Als je nog scenery-dingen wilt uitproberen is een diorama een ideaal middel! Mooi klein en overzichtelijk. Je merkt dan snel genoeg waar de valkuilen liggen en wat er zoal bij komt kijken.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

one1

Bericht door one1 »

De engelse kruiswissel lijk mij een goed plan i.v.m. wisselen van rijrichting. Vergt wel wat aanpassingen.

http://www.bronx-terminal.com (voor wie zelf de rails en wissels wil maken, zowel in N als in HO)
Plaats reactie