Wisselstraat voor station - paar vraagjes

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Amelsfort

Wisselstraat voor station - paar vraagjes

Bericht door Amelsfort »

Ik heb sinds enkele dagen mijn modelbouw-hobby weer eens opgepakt. Nu ben ik begonnen met een baanplan, maar zit met een paar vraagje. Hopelijk kunnen die hier beantwoord worden. :)

1. Gebruik van R1 en R2 wordt eigenlijk altijd afgeraden, maar is het in een wisselstraat wel gebruikelijk om deze te gebruiken? Ik heb een aantal wissels van 24 graden (14951 en 14953), welke met een stukje R1-bocht precies uit komen. Of wordt het gebruik van deze wissel ook altijd afgeraden? Nadeel is inderdaad wel dat er geen kruisingen of Engelse wissels zijn die hier op aansluiten.
2. Klopt het dat in WinTrack de gebogen bochten (14970 en 14971) niet kloppen? Volgens WinTrack lopen de uiteinden precies parallel, terwijl dit in het echt niet zo is.
3. Zijn deze gebogen wissel op enige manier mooi te gebruiken om, in een bocht, te kunnen wisselen tussen parallele sporen? Met WinTrack kom ik hier niet echt uit, maar dat komt mogelijk ook door punt 2.

Ik heb een station waar ik 4 sporen wil leggen (station - spoor - spoor - perron - spoor - spoor), waarbij aan de linkerkant twee keer twee sporen uit verschillende richtingen komen. Aan de rechterkant moet dit allemaal samenkomen op twee sporen. De linkerkant heb ik nu voor elkaar met wissels van 15 graden en een Engelse wissel. De rechterkant wil ik, vanwege de beperkte ruimte, eigenlijk in een bocht leggen. Dit wil echter maar niet netjes lukken.

Mocht mijn verhaal niet duidelijk genoeg zijn, zal ik later een screenshot plaatsen van mijn baanplan zoals ik het nu in WinTrack heb.

Paul B

Re: Wisselstraat voor station - paar vraagjes

Bericht door Paul B »

Hoi,

Een plaatje zou wellicht handig zijn, om te zien hoeveel speelruimte je nog hebt. Zo te horen kom je rechts in de knoei, terwijl je daar in principe maar 1 wissel per spoor nodig zou hebben (van 2 naar 1 spoor, en dat twee keer paralel). Maar misschien stop je er nog kruisingen tussen of zo, dat weet ik niet.
Als het ruimtegebrek maar 1 wissel zou zijn (100 mm), dan zou je misschien het station wat schuiner op de baan kunnen leggen, zodat het langer wordt? Of natuurlijk het perron gewoon wat inkorten...

Voor wat betreft de bochten: alles kan, maar niet voor iedereen. R1 bochten zijn (behalve onrealistisch) zo scherp dat sommige locs (en wagons) eruit lopen. R2 bochten kun je gewoon gebruiken, dat zijn volgens mij de meest gebruikte bochten op alle banen, vanwege de reikwijdte-radius verhouding. Bochtwissels gebruik ik niet, men zegt dat je daar eigenlijk alleen op lage snelheid overheen kan rijden, anders heb je ontsporingsrisico. Maar je ziet wel vaker op baanplannen dat er in de bocht twee wissels liggen om te wisselen van baan, dus misschien heb ik ongelijk.

Onderwerp starter
Amelsfort

Bericht door Amelsfort »

Ik heb nu dus dit plan voor m'n station. Op dit moment heb ik overal 15°-wissels gebruikt, maar die heb ik maar twee. Van de 24°-wissels heb ik er veel meer liggen, vandaar mijn vraag of die ook te gebruiken zijn.

Afbeelding
Hier dacht ik dus de linkerkant in te kunnen korten door gebruik van gebogen wissels, maar dat wil niet echt goed uitkomen.

In totaal wil ik dit eigenlijk niet breder hebben dan 1m (de lengte van de perrons heb ik hier nog niet exact weergegeven, maar die wil ik zo lang mogelijk maken), aangezien ik anders erg weinig ruimte over houd voor de rest van de baan. Oftewel: zo'n lang mogelijk station en zo'n kort mogelijke wisselstraat. :) Schuin leggen is niet echt een optie, dan houd ik nog minder ruimte over.

Een ander idee waar ik mee speel, is om het doorgaande spoor niet helemaal aan de buitenkant te leggen, maar in het midden tussen de twee perrons.

Ook zou ik de ruimte tussen de sporen wat kleiner willen hebben. Ik weet dat 33mm wordt standaard is, maar in het echt komen ook kleinere afstanden voor (Utrecht o.a.). Ik heb het idee dat dat net wat mooier oogt dan een spoorbreedte aan ruimte tussen de sporen.

Onderwerp starter
Amelsfort

Bericht door Amelsfort »

Gisteravond eens wat zitten testen met een wisselstraatje met 24° wissels. Het ziet er erg vreemd uit als een trein met meerdere personenwagons daar doorheen moet. De vraag of deze dus te gebruiken zijn, lijkt hiermee beantwoord. :( Dat wordt op zoek gaan naar een hoop 15° wissels.

Overigens zal ik ook wel wat meer moeten gaan omgooien qua baanplan, aangezien die trein met drie personenwagons al niet goed voor het station past.

Plaats reactie