Goedenavond,
vanmiddag een uurtje de tijd gevonden om weer wat te gaan bouwen aan Marelburg. Het uitlijnen van de onderbouw is gelukt en ik heb door het gebruik van een slotbout en ring/moer een goede manier gevonden om de bakken snel een efficient te koppelen.
Vanmiddag ook begonnen met het uitwerken van een van mijn ideeen om snel bij de onderbouw te komen als er wat aan de hand is. Hierbij werd ik geholpen door een probleem dat de bovenbouw niet wilde uitlijnen achterop de module. Dit omdat er geen vlees is op de spanten vanwege de rails van het schaduwstation en het kromme hout van de gamma
Ik kwam op het idee om de twee bovenbouw modules te voorzien van een scharnier op de achterzijde waardoor je als het ware twee deksels krijgt. Als er wat is kan ik simpel en snel aan de voorzijde de bovenbouw liften, kabels eventueel afkoppelen en de module omhoog kantelen. Doordat ik een dwarsspant hiervoor aan de achterzijde moet plaatsen is het schaduwstation meteen dicht en beschermd. Deze spanten lopen langs de onderbouw op zodat ik deze met slotbouten aand e onderbouw kan bevestigen. Voordelen hiervan:
- modules in 1 keer uitgelijnd en geen geklier met opbouwen.
- bij storing bak makkelijk te kantelen en vergrendelen
- aan de achetrzijde toegankelijk
- schaduwstation beschermd tegen invloeden tijdens een beurs
win win situatie toch?? Eerst maar eens zien of het werkt. Ben begonnen met de makkelijkste module
Ik heb een lange pianoscharnier gebruikt
Op de baan krijg je dit effect vanaf de achterzijde gezien:
Door na eerst de twee modules uit te lijnen en de spanten te klemmen kan ik precies op de juiste plekken de slotbouten doorboren. Zodoende heb je altijd een preciese pas van de modules
De tweede module word wel een lastige omdat ik hier van de 120cm lengte maar 40 cm kan scharnieren, na 40 cm loopt de bovenbouw af naar beneden en verderop weer omhoog. Bij een eerste test is dat geen probleem en is de constructie stevig genoeg om de rest te dragen. Ik ga dit gewoon eens uit proberen en zie daarna wel of het een haalbare zaak zal worden.
Zou leuk zijn als mijn idee haalbaar is
Groetjes Martin