Mühlegraben: het afscheid
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Maar goed, je hebt gelijk, er moet wat groen op de berg.
Eerst nog gipsen en schilderen. Ik ben eigenlijk een beetje aan het uitstellen, omdat ik niet goed weet hoe ik het afneembare topje van de berg aan ga pakken. Toch eens mee aan de slag deze week.
Eerst nog gipsen en schilderen. Ik ben eigenlijk een beetje aan het uitstellen, omdat ik niet goed weet hoe ik het afneembare topje van de berg aan ga pakken. Toch eens mee aan de slag deze week.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Goed idee, dan kan ik bij jou afkijken hoe jij het doet. Ik moet ook nog een stukje.evo schreef:Maar goed, je hebt gelijk, er moet wat groen op de berg.
Eerst nog gipsen en schilderen. Ik ben eigenlijk een beetje aan het uitstellen, omdat ik niet goed weet hoe ik het afneembare topje van de berg aan ga pakken. Toch eens mee aan de slag deze week.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Het is in dit draadje weer even stil geweest, maar in Mühlegraben wordt volop gebouwd. Ik heb nl. wat huisjes gescoord en ben al weken bezig om die in elkaar te plakken. Ook heb ik eindelijk een brug gevonden die lang genoeg is (lees: lang genoeg gemaakt kon worden) om het enkelspoor naar boven af te maken. Deze brug is nu ook in de maak.
Helaas geen foto's als bewijsmateriaal, want even geen zin om met een camera te gaan kloten, maar ik wilde alleen even bezorgde forumbezoekers geruststellen .
Helaas geen foto's als bewijsmateriaal, want even geen zin om met een camera te gaan kloten, maar ik wilde alleen even bezorgde forumbezoekers geruststellen .
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Ha! Er komt binnenkort weer een update! Mühlegraben blijft toch een van mijn favoriete bouwverslagdraadjes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Michiel, je wordt op je wenken bediend.
Eindelijk mijn camera maar tevoorschijn gehaald. Hier zijn de huisjes die ik tot nu toe in elkaar heb geplakt.
Er zit wel erg veel kwaliteitsverschil in zeg! Sommige passen voor geen meter, bij eente waren alle kozijntjes een halve mm te klein en overal zaten spleetjes. Ook zijn er vakwerkhuisjes die met een sticker werken (de middelste met het grijze dak) en anderen werken met plastik geraamte wat je op een muur lijmt. Dat met die stickers was klote, de stickers waren een paar mm te groot, en moesten dus allemaal in stukjes gesneden worden, per raampje. Dan is de lol er ook gauw af
Goed, hier is het bewijsmateriaal:
Ook heb ik eindelijk een brug gevonden die lang genoeg is om over de vallei te passen (40 cm). Het is een bouwdoos van Greenmax (Japans), waarin 2 bruggen van 23cm elk zitten, die ik aan elkaar gekitbashed heb. Op de volgende foto's kun je zien hoe die ongeveer komt te zitten. Hij is nog niet helemaal klaar en moet natuurlijk ook nog een natuurgetrouwer kleurtje krijgen.
Hier zie je beter hoe die in het landschap past:
En tenslotte nog eentje uit preiserperspectief. Dit was dus het effect wat ik wilde, een hoge brug over een dal:
Eindelijk mijn camera maar tevoorschijn gehaald. Hier zijn de huisjes die ik tot nu toe in elkaar heb geplakt.
Er zit wel erg veel kwaliteitsverschil in zeg! Sommige passen voor geen meter, bij eente waren alle kozijntjes een halve mm te klein en overal zaten spleetjes. Ook zijn er vakwerkhuisjes die met een sticker werken (de middelste met het grijze dak) en anderen werken met plastik geraamte wat je op een muur lijmt. Dat met die stickers was klote, de stickers waren een paar mm te groot, en moesten dus allemaal in stukjes gesneden worden, per raampje. Dan is de lol er ook gauw af
Goed, hier is het bewijsmateriaal:
Ook heb ik eindelijk een brug gevonden die lang genoeg is om over de vallei te passen (40 cm). Het is een bouwdoos van Greenmax (Japans), waarin 2 bruggen van 23cm elk zitten, die ik aan elkaar gekitbashed heb. Op de volgende foto's kun je zien hoe die ongeveer komt te zitten. Hij is nog niet helemaal klaar en moet natuurlijk ook nog een natuurgetrouwer kleurtje krijgen.
Hier zie je beter hoe die in het landschap past:
En tenslotte nog eentje uit preiserperspectief. Dit was dus het effect wat ik wilde, een hoge brug over een dal:
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: De bouw van Mühlegraben
Ik weet niet of bruggebouwtechnisch een dergelijk type brug op deze plaats gebruikelijk (mogelijk) is, en daarom een beetje onverwacht, maar wat staat ie mooi!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Zeker ongebruikelijk op zo een locatie, maar je moet de bruggebouwers van Mühlegraben niet onderschattenMichiel schreef:Ik weet niet of bruggebouwtechnisch een dergelijk type brug op deze plaats gebruikelijk (mogelijk) is
Eigenlijk had hier een boogbrug gemoeten, maar ik kon er geen vinden van de goede afmetingen en redelijke prijs, vandaar het compromis.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Die vakwerkhuisjes van kibri zijn idd. een crime met dat plakpapier.
In de loop van tijd laat het nog los ook.
Dal ziet er nog steeds prachtig uit. Ook met die brug erboven.
gr. Ron.
In de loop van tijd laat het nog los ook.
Dal ziet er nog steeds prachtig uit. Ook met die brug erboven.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: De bouw van Mühlegraben
Edwin,
Dat is lang geleden maar gelukkig niet stil gezeten.
Prachtige diepte van de ravijn komt zo wel tot zijn recht.
Dat gaat goed komen met die brug of hij er nauw wel of niet hoort dat weet ik niet maar het past hier mooi.
mvrg Bob Vermeulen
Dat is lang geleden maar gelukkig niet stil gezeten.
Prachtige diepte van de ravijn komt zo wel tot zijn recht.
Dat gaat goed komen met die brug of hij er nauw wel of niet hoort dat weet ik niet maar het past hier mooi.
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: De bouw van Mühlegraben
Ziet er leuk uit hoor. De 2 delen van de brug zijn nogal verschillend. Ga je daar nog aan knutselen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
@Bert: die tunnelportalen zijn kant en klaar, moet je alleen nog schilderen. Het setje bestaat uit 2 portalen en 6 of 8 stukken muur.
@Steven: de brug wordt helemaal hetzelfde. Toen ik de foto nam, had ik maar aan een kant de bovenkant erop gelegd. Ook zit er ondertussen een mooi vies mat kleurtje op. Fotos volgen later.
@Steven: de brug wordt helemaal hetzelfde. Toen ik de foto nam, had ik maar aan een kant de bovenkant erop gelegd. Ook zit er ondertussen een mooi vies mat kleurtje op. Fotos volgen later.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Jaja ziet er indrukwekkend uit edwin word erg mooi vind ik.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: De bouw van Mühlegraben
Heb je misschien een linkje naar dat setje tunnelportalen en muren van woodland. Ik vind ze mooi, maar weet jij ook hoe hoog ze zijn? Met andere woorden: kan er bovenleiding gebruikt worden?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... 157/page/1
In NL vond ik dit:
http://www.locdepot.nl/woodland-scenics ... bbel-spoor
@Martin, ik heb geen idee qua bovenleiding, maar ze lijken hoog genoeg te zijn (zie ook foto's in 1e link). Het is moeilijk om een hoogte te geven ivm de kromming.
In NL vond ik dit:
http://www.locdepot.nl/woodland-scenics ... bbel-spoor
@Martin, ik heb geen idee qua bovenleiding, maar ze lijken hoog genoeg te zijn (zie ook foto's in 1e link). Het is moeilijk om een hoogte te geven ivm de kromming.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Afgaande op de foto's lijkt me dat de doorgang wel 5.5 cm is. Mijn omrekenen van Amerikaanse inches naar cm is niet zo denderend.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
1 inch = 25.4 mm
vlgs de WS site is the hoogte 2", dit is dus 50.8 mm
Dit is in het midden, dus naar de zijkant toe wordt dit minder.
Ook moet je er rekening mee houden dat de railhoogte er nog vanaf moet.
De werkelijke maten zie je op de volgende foto:
vlgs de WS site is the hoogte 2", dit is dus 50.8 mm
Dit is in het midden, dus naar de zijkant toe wordt dit minder.
Ook moet je er rekening mee houden dat de railhoogte er nog vanaf moet.
De werkelijke maten zie je op de volgende foto:
Laatst gewijzigd door evo op 08 apr 2012 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Thanks Edwin. Dan zijn ze voor mij dus net een tikkie te laag.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Een beetje hoger maken met wat rotsgebeuren (of gekraste steentjes) onderaan is natuurlijk niet zo moeilijk.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Tja, als je de NEM norm er bij houd valt het juist wel mee.
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_202_nl.pdf
Rijdraad en stroomafnemer positie behoord conform NEM tussen de 34 & 41 mm te liggen, gemeten vanaf de bovenkant rails. (Voor tunnels is juist 34 mm, vanwege een smaller ruimteprofiel)
Met ik zie op de foto 44 mm, dus er kan nog 10 mm gezakt worden. Dit moet volgens mij ook voldoende ruimte opleveren voor het breedte profiel van de stroomafnemers (B2=14 mm; NEM 301).
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_202_nl.pdf
Rijdraad en stroomafnemer positie behoord conform NEM tussen de 34 & 41 mm te liggen, gemeten vanaf de bovenkant rails. (Voor tunnels is juist 34 mm, vanwege een smaller ruimteprofiel)
Met ik zie op de foto 44 mm, dus er kan nog 10 mm gezakt worden. Dit moet volgens mij ook voldoende ruimte opleveren voor het breedte profiel van de stroomafnemers (B2=14 mm; NEM 301).
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: De bouw van Mühlegraben
Ron,
Toch even een reactie op je opmerkingen en de NEM-normen voor bovenleiding. Ik heb mastjes van Viessmann en die zijn bijna 55 mm hoog. De bovenste rijdraad zit daar vlak onder, de onderste rijdraad zit op 44 mm, gemeten vanaf de vlakke grond en niet vanaf de rail (dus die 41 mm vanaf bovenkant rail zal wel kloppen). Ik ga dus echt voor tunnelportalen die in het midden 55 mm hoog zijn. Ik vind het niet doenlijk om het dan op 34 mm te maken, want dan moet dus elke keer de panto naar beneden gedrukt worden. Het ophogen met steentjes en wat kraswerk wat Evo suggereert zal dan eerder mijn ding worden.
Mvg,
Martin
Toch even een reactie op je opmerkingen en de NEM-normen voor bovenleiding. Ik heb mastjes van Viessmann en die zijn bijna 55 mm hoog. De bovenste rijdraad zit daar vlak onder, de onderste rijdraad zit op 44 mm, gemeten vanaf de vlakke grond en niet vanaf de rail (dus die 41 mm vanaf bovenkant rail zal wel kloppen). Ik ga dus echt voor tunnelportalen die in het midden 55 mm hoog zijn. Ik vind het niet doenlijk om het dan op 34 mm te maken, want dan moet dus elke keer de panto naar beneden gedrukt worden. Het ophogen met steentjes en wat kraswerk wat Evo suggereert zal dan eerder mijn ding worden.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: De bouw van Mühlegraben
FF OFF-Topic. Martin in een tunnel blijft de onderste rijdraad natuurlijk altijd op de gelijke hoogte.. dus die 41mm vanaf railprofiel. maar in het echt "zakt" de bovenste rijdraad vaak ook lager bij tunnels en viaducten (in een tunnel staan ook nooit volledige masten (uitzonderingen daar gelaten). Dus gewoon de tussenstukjes tussen de bovenste en onderste draad uit knippen op lengte en aanpassen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Weer on-topic :
Helaas geen plaatjes, maar ik wilde toch even laten weten dat hier nog wat gebeurt. Ik ben bijna klaar met huisjes plakken, nog maar 3 te gaan en dan stop ik daar weer even mee.
Ondertussen ben ik met de baan van een slaapkamer naar de garage verhuisd, dus ik heb wat meer ruimte en vooral veel betere verlichting. Dit zal de fotos (welke fotos ? ) wellicht ten goede komen. Ook kan ik nu om de hele baan heen lopen.
De baan is dus nu in 4 stukken, wat het gemakkelijker maakt om bij sommige stukken te komen. Gisteren heb ik hier maar gelijk gebruik van gemaakt om de helix op zijn plek te zetten en vast te lijmen. Nu ben ik bezig de nieuwe brug te plaatsen. Het voorste bruggehoofd zit al op zijn plek, straks het achterste nog.
Voorlopig dus nog even niet rijden, maar ik hoop wel hard door te bouwen de komende weken. Volgende keer weer foto's denk ik.
Helaas geen plaatjes, maar ik wilde toch even laten weten dat hier nog wat gebeurt. Ik ben bijna klaar met huisjes plakken, nog maar 3 te gaan en dan stop ik daar weer even mee.
Ondertussen ben ik met de baan van een slaapkamer naar de garage verhuisd, dus ik heb wat meer ruimte en vooral veel betere verlichting. Dit zal de fotos (welke fotos ? ) wellicht ten goede komen. Ook kan ik nu om de hele baan heen lopen.
De baan is dus nu in 4 stukken, wat het gemakkelijker maakt om bij sommige stukken te komen. Gisteren heb ik hier maar gelijk gebruik van gemaakt om de helix op zijn plek te zetten en vast te lijmen. Nu ben ik bezig de nieuwe brug te plaatsen. Het voorste bruggehoofd zit al op zijn plek, straks het achterste nog.
Voorlopig dus nog even niet rijden, maar ik hoop wel hard door te bouwen de komende weken. Volgende keer weer foto's denk ik.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
we blijven geduld houden
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here