Testbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
LCW

Testbaan

Bericht door LCW »

Hallo allemaal,

Sinds een poosje ben ik weer bezig met modelspoor. Met het programma SCARM heb ik een voorlopige testbaan gemaakt waarop ik inmiddels digitaal rondrijd.
Afbeelding

De 3D-versie spreekt misschien wat meer aan.
Afbeelding

Er zitten een paar missertjes in mijn ontwerp. Zo is de helix eigenlijk iets te steil uitgevallen, alleen mijn Minitrix railbus met bijwagen heeft hier problemen mee. Inmiddels heb ik er als test twee oude antislipbanden om gelijmd en rijd hij prima omhoog.
In het ontwerp past hier en daar niet alle rails aan elkaar. In de praktijk valt het erg mee.
Vanwege de beperkte ruimte lopen de sporen langs de randen van de tafel (met een flinke rand tegen het vallen).
Mijn treinen rijden rechtsom.

Eigenlijk zou ik bv. in het linkerdeel onder de berg een keerlus willen maken zodat de treinen op het derde spoor voor het station in beide richtingen kunnen rijden en dan net voor ze rechts de bocht in gaan weer naar de buitenbaan gaan. Wie heeft daar een idee/suggestie voor?

Vanzelfsprekend zijn andere suggesties ook welkom.

Groeten,

Bert

Michiel

Re: Testbaan

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

als ik de titel lees (Testbaan) en ik zie het plan, dan heb ik meteen de bedenking dat je nog jaaaaren zal bezig zijn met je testbaantje. Een testbaan zou ik veel eenvoudiger en kleiner houden, zodat ik in ongeveer een jaar tijd van alle disciplines heb kunnen proeven. Met dit baanplan sta je na een jaar nog nergens. Tenminste, dat is mijn mening.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Lemland

Bericht door Lemland »

Zo megagroot is dit plan nu ook weer niet, ik denk dat dát aspect wel mee zal vallen. Wel vind ik dat dit plan veel te veel wil. Een opstelspoor in een tunnel (?), twee opstelsporen die helemaal tot een ander spoor zijn gebouwd. Preisertjes kunnen het station niet bereiken want er is geen stationsplein en het is met rails ingesloten en eenmaal aanbeland bij spoor 1, 2 of 3 is er geen perron want daar is geen plaats meer voor.

Naar mijn mening is er geen goed evenwicht tussen de hoeveelheid rails en de scenery, de verantwoording voor je baanplan.

Bart

Onderwerp starter
LCW

Bericht door LCW »

Hallo Michiel en Bart,

Allereerst bedankt dat jullie de moeite nemen om mijn verslag te lezen en te reageren.
Als ik jullie reacties lees denk ik dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest.
Scenery is voor mij op dit moment niet aan de orde, de baan is voor mij een test om met koploper te werken.
De 3D tekening geeft een vertekend beeld want behalve het deel linksboven is er niets afgedekt.
Dat het station niet bereikbaar is voor preisertjes, zoals je dat zo mooi noemt, besefte ik ook.
Vanwege mijn beperkte ruimte heb ik geen perrons geplaatst.
Met koploper stuur ik momenteel 6 treinen aan, 3 lange die alleen over de hoofdsporen rijden en 3 korte die behalve de hoofdsporen ook de doodlopende sporen achter het station gebruiken.
Bijvoorbeeld het spoortje aan de achterzijde van het station in, daarna recht achteruit over de kruiswissel heen (om niet op het hoofdspoor te rangeren) en dan weer vooruit verder.
Het spoor onder de helix door is later toegevoegd om eventuele opstoppingen voor het station te voorkomen. Het is overigens nog niet operationeel omdat ik geen bezetmelders meer vrij heb. Ik moet nog een printje bestellen.

Is het niet handig om een opstelspoor onder de helix te hebben?

Ik hoor graag jullie opmerkingen want ik ben echt nog in een leerfase.

Groeten,

Bert

Lemland

Bericht door Lemland »

Dan ben ik het met Michiel eens: dit is voor een testbaan veel te ingewikkeld. Als je alleen wil testen en leren, hou het simpeler. Of als je dit wil: waarom niet een klein stapje verder en het gelijk als een baan met scenery maken? Voor mij gevoel zit dit er nu tussenin.

Opstelspoor onder helix kan prima als je toch geen werkelijkheid wil benaderen. Maar als je dat wel wil: alleen als je materieel voor bombardementen wil laten schuilen lijkt mij dat iets uit de werkelijkheid.

Bart

Onderwerp starter
LCW

Bericht door LCW »

Hallo Bart,

Bedankt voor de toelichting. Ik kies bewust niet voor scenery omdat mijn baan op een tijdelijke plek staat. Als de zolder vrij is verhuist alles daarheen en komt er een nieuwe baan waarin ook de scenery belangrijk is. Tot die tijd wil ik lekker met het digitale gebeuren spelen en vooral ervaring opdoen. Zo gezien heb je volkomen gelijk dat ik er een beetje tussenin zit. Maar ja dat kan voorlopig nu eenmaal niet anders.

Groeten,

Bert

Lemland

Bericht door Lemland »

Duidelijk Bart. Ik denk zeker dat dit genoeg rijplezier biedt.

Bart

Plaats reactie