Een Nieuwe poging
Re: Een Nieuwe pogin
1940 is een merkwaardige keuze als periode. WO2 is een jaartje aan het woeden, bezetting van een groot deel van West-Europa, dood, vernieling, armoede, honger, ziekte... En dan nog de ongelukkige symboliek van bepaalde tekens en symbolen.
Hoe had je deze periode willen uitbeelden? Een bepaalde streek voor ogen? Een specifiek thema kwa nijverheid?
Hoe had je deze periode willen uitbeelden? Een bepaalde streek voor ogen? Een specifiek thema kwa nijverheid?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Een Nieuwe poging
Hallo Etba.
Deze baan is wel goed.
Sucses ermee.
Het houd je komende tijd in ieder geval wel van de straat.
Veel, heel veel zelfbouw!!
Maar wel leuk.
Martin de Deugd
Deze baan is wel goed.
Sucses ermee.

Het houd je komende tijd in ieder geval wel van de straat.
Veel, heel veel zelfbouw!!
Maar wel leuk.
Martin de Deugd
Sorry dat ik even wat minder enthousiast ben, maar ik zie een aantal problemen:
* er zit een keerlus (driehoek) met niet genoeg lengte voor een module (of hele korte treintjes)
* een kop-schaduwstation: onzichtbaar rangeren? of heb je alleen maar treinstellen?
* het dubbelspoor is gewoon een rondje wat parallel aan de kanten loopt - niet erg spannend.
* de enkelspoor aftakking komt over als spagetti.
Ik denk dat je voor je met ontwerpen begint, eerst goed na moet denken over wat je wilt. Wil je rangeren? Automatisch (met de pc) rondjes rijden? Zo veel mogelijk spoor op een klein oppervlak, of realistische scenery? Wil je een station? etc.
Persoonlijk denk ik nog steeds (en zeker voor een eerste baan) less is more (©Jeroen). Voor een klein oppervlak zoals dit zou ik de volgende uitgangspunten nemen:
* geen (zichtbare) sporen parallel aan de tafelrand
* als je perse dubbelspoor wilt, overweeg een opgevouwen hondebot met een schaduwstation in 1 van de lussen. Ik geen station in het dubbelspoor zetten (niet genoeg ruimte) en het alleen maar paradespoor houden. Als je toch een station wilt, zou ik dit op een enkelsporige aftakking maken.
* overweeg enkelspoor voor de hoofdbaan - in dat geval kun je hier een interessant station in maken.
* overweeg een kopstation (als je wilt rangeren)
Misschien ten overvloede: "less is more". Het lijkt leuk op papier om zoveel mogelijk rails per vierkante mm te proppen, op 15 verschillende niveaus, maar bij de uitwerking denk ik dat je meer plezier gaat beleven aan een simpelere (maar goed doordachte) opzet .
Maar goed, bovenstaande is mijn persoonlijke mening en je moet natuurlijk gewoon doen waar je zelf plezier in hebt
* er zit een keerlus (driehoek) met niet genoeg lengte voor een module (of hele korte treintjes)
* een kop-schaduwstation: onzichtbaar rangeren? of heb je alleen maar treinstellen?
* het dubbelspoor is gewoon een rondje wat parallel aan de kanten loopt - niet erg spannend.
* de enkelspoor aftakking komt over als spagetti.
Ik denk dat je voor je met ontwerpen begint, eerst goed na moet denken over wat je wilt. Wil je rangeren? Automatisch (met de pc) rondjes rijden? Zo veel mogelijk spoor op een klein oppervlak, of realistische scenery? Wil je een station? etc.
Persoonlijk denk ik nog steeds (en zeker voor een eerste baan) less is more (©Jeroen). Voor een klein oppervlak zoals dit zou ik de volgende uitgangspunten nemen:
* geen (zichtbare) sporen parallel aan de tafelrand
* als je perse dubbelspoor wilt, overweeg een opgevouwen hondebot met een schaduwstation in 1 van de lussen. Ik geen station in het dubbelspoor zetten (niet genoeg ruimte) en het alleen maar paradespoor houden. Als je toch een station wilt, zou ik dit op een enkelsporige aftakking maken.
* overweeg enkelspoor voor de hoofdbaan - in dat geval kun je hier een interessant station in maken.
* overweeg een kopstation (als je wilt rangeren)
Misschien ten overvloede: "less is more". Het lijkt leuk op papier om zoveel mogelijk rails per vierkante mm te proppen, op 15 verschillende niveaus, maar bij de uitwerking denk ik dat je meer plezier gaat beleven aan een simpelere (maar goed doordachte) opzet .
Maar goed, bovenstaande is mijn persoonlijke mening en je moet natuurlijk gewoon doen waar je zelf plezier in hebt

Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Hoi Etba,
je zegt het zelf: rijden in ondergeschikt aan het bouwen. Draai dan het scheppingsprocess om, en bepaal eerst wat je zou willen uitbeelden. Een nijverheid, een thema, ... Eenmaal je weet wat je wilt bouwen, kan je een sporenplan uitzetten dat beantwoordt aan je idee. Zo kom je tot een mooier en coherenter geheel. En, hou het sporenplan overzichtlijk, duidelijk en doelgericht. Reduceer het tot de essentie van wat nodig is, en je zal merken dat dat al ruim voldoende.
Succes!
je zegt het zelf: rijden in ondergeschikt aan het bouwen. Draai dan het scheppingsprocess om, en bepaal eerst wat je zou willen uitbeelden. Een nijverheid, een thema, ... Eenmaal je weet wat je wilt bouwen, kan je een sporenplan uitzetten dat beantwoordt aan je idee. Zo kom je tot een mooier en coherenter geheel. En, hou het sporenplan overzichtlijk, duidelijk en doelgericht. Reduceer het tot de essentie van wat nodig is, en je zal merken dat dat al ruim voldoende.
Succes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ik denk dat jullie basis-idee goed uitvoerbaar is. Het gaat in feite om 2 vrij kleine stations en een schaduwstation. Ik zou dit weekend eens een voorzet kunnen geven in de vorm van de sporenplan. Een uitgangspunt voor jullie om op verder te breien, weg te laten of om te gooien.
Hoi,
ik heb snel een eerste idee samengesteld: een klein station op een hoofdlijn, met havenspoortje en een paar opstelsporen. Een berglijntje slingert naar boven tot een klein kopstation met goederenkade. Alles op een oppervlakte van 310x114cm. Er is dus nog plaats zat om dorp, stad en landschap naar eigen voorkeur in te vullen. Dit plan is niet perfect, maar misschien een startpunt voor discutie. Jullie zijn vrij om het te gebruiken of niet. Succes!

ik heb snel een eerste idee samengesteld: een klein station op een hoofdlijn, met havenspoortje en een paar opstelsporen. Een berglijntje slingert naar boven tot een klein kopstation met goederenkade. Alles op een oppervlakte van 310x114cm. Er is dus nog plaats zat om dorp, stad en landschap naar eigen voorkeur in te vullen. Dit plan is niet perfect, maar misschien een startpunt voor discutie. Jullie zijn vrij om het te gebruiken of niet. Succes!

Het is inderdaad verstandig om voor een wissel (langs de kant van de tongen) een stukje recht te voorzien. En dat is dus bij alle wissels.
Wat er fout loopt met de 3D optie van Wintrack, dat weet ik niet. Normaal zou het zonder probleem moeten werken, en hoef je er niets speciaals voor te doen om deze mogelijkheid te activeren.
Wat er fout loopt met de 3D optie van Wintrack, dat weet ik niet. Normaal zou het zonder probleem moeten werken, en hoef je er niets speciaals voor te doen om deze mogelijkheid te activeren.
Of je wissels tegen elkaar aan kunt leggen hangt ook af van de wissel. De Peco 55 wissels zijn geen probleem, maar sommige Mtx en Flm wissels zijn veel te scherpe bochten om direct aan elkaar te leggen, dan heb je risicos op ontsporen.
Groeten,
Edwin
Edwin
Hallo,
In jullie eerder topic, met het andere baanplan is het al even aangehaald,
Hier zie ik het niet opnieuw langs komen, maar hoe lang zijn jullie armen
Als deze baan niet vrij staat van de muur, je er dus niet rondom kunt lopen,
dan gaan jullie toch wel problemen krijgen om een diepte van 114cm te moeten overbruggen,
Test het maar eens uit, leg een plaat op de hoogte, zet er op 80 cm even een paar huisjes neer
leg er een stukkie rail achter, en probeer eens om over z`n huisje heen een locje goed op de rails te zetten.
kortom de afmerting van de baan lijkt mij te diep.
mvg
Freddy
In jullie eerder topic, met het andere baanplan is het al even aangehaald,
Hier zie ik het niet opnieuw langs komen, maar hoe lang zijn jullie armen

Als deze baan niet vrij staat van de muur, je er dus niet rondom kunt lopen,
dan gaan jullie toch wel problemen krijgen om een diepte van 114cm te moeten overbruggen,
Test het maar eens uit, leg een plaat op de hoogte, zet er op 80 cm even een paar huisjes neer
leg er een stukkie rail achter, en probeer eens om over z`n huisje heen een locje goed op de rails te zetten.
kortom de afmerting van de baan lijkt mij te diep.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
114 is echt te diep. Ik had eerst 122 diep en dat is een ramp.
Probeer eens wat Freddy zegt, dan merk je het direct. Een cm of 80 is een stuk prettiger.
Probeer eens wat Freddy zegt, dan merk je het direct. Een cm of 80 is een stuk prettiger.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Etba schreef:Hoi,
Ja klinkt heel aannemelijk dat je idd bij 114 problemen krijgt met bereikbaarheid, maar 80 is wel heel smal,
ik bedoel je kan door never dus een bocht of spiraal maken met Fleishmann Radius 430 mm ( wat voor een klimspiraal toch wel idiaal lijkt)
Zoek voor de aardigheid eens hier op het forum naar de "Boppard" baan van "Meester" Jeroen,
Die baan komt niet boven de 70cm diepte uit, heeft gewoon een helix en een onderliggend schaduwstation.
Dus mij lijkt de reden om alleen voor een helix 114 cm nodig te hebben, niet echt een punt.
Dan zie ik dat jullie er ook nog eens een blok voor hebben hangen, wat op die plekken de diepte zelfs tot 159cm maakt.
Echt, jullie moeten het helemaal zelf weten, maar ik voorzie een grote terleurstelling aankomen, zeker er vanuit gaande dat de zoon waarschijnlijk voorlopig kleiner is dan de vader, en hij er dus al helemaal niet bij kan komen in het midden.
Op een afstand van 80cm details aanbrengen is al verrektes lastig, laat staan als je dat ook nog eens vanaf de achterkant moet gaan doen, dus tegen de zichtkant in.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
80 is zat hoor. Check mijn draadje maar eens. Als je flexrails gebruikt zit je niet meer vast aan die standaard k* maten van de grote merken, en kun je nagenoeg alles passend krijgen. 430mm is echt niet nodig voor een boog, met iets van 300mm kom je een heel eind. En kleinere bogen kun je uit het zicht leggen zodat het er nog een beetje uitziet.
Met 60 a 70 cm kom je al heel ver.
Met 60 a 70 cm kom je al heel ver.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Bovendien kan je ook wat smokkelen, je legt de eerste radius met R2 of flex aan, en daarna maak je hem wat breder, zodat je halverwege steeds een rechte kan leggen. Dat helpt met het stijgen, en andere sporen kunnen er onder door.
Ziet er wel gaaf uit, die 3D baan
Ziet er wel gaaf uit, die 3D baan