Baanplan voor 2,50x62 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
j-eroen

Baanplan voor 2,50x62 cm

Bericht door j-eroen »

Momenteel ben ik bezig met een oefenprojectje, maar eind van de maand is het dan zover, er is meer ruimte! Mijn vraag is, is het mogelijk om op een ruimte van 2,50 bij 62 cm een mooie grote baan te maken met hoogteverschillen, evt een helix, schaduwstations, meerdere stations ed? Ik doel dan op de mooie grote banen waar er hier een aantal op het forum te vinden zijn. Ik weet dat het kwa lengte geen probleem word, alleen 62 cm is vrij smal.....

ideeën van baanplannen zijn btw ook welkom, ben zelf niet echt een ster met ontwerpprogramma's...

gr

Jeroen

groeten,
Jeroen

Michiel

Re: Baanplan voor 2,50x62 cm

Bericht door Michiel »

Voor een modelbaan rond het thema van een lokale spoorweg (enkelsporig zijlijn met 1 of 2 stations, industrie en eventueel aansluiting op een klein stukje dubbelsporige hoofdlijn) heb je zeker voldoende plaats om er iets mega-waaauw van te maken. Gezien de krappe breedte zou ik niet opteren voor een hoofdspoorthema met grootstation. Daar is geen plaats voor.

Voordat je met ontwerpprogramma's aan de slag gaat, kan je beter eerst de krijtlijnen uitzetten; wat wil je, welk thema, welk tijdperk, welke streek, welke industrie of nijverheid... Dan ruwweg met papier en potlood je idee schetsen en blijven schetsen en brainstormen totdat je een leuk concept op papier hebt.

Je mag gerust hier je ingescande schetsen tonen voor feedback. Eenmaal je idee klaar en duidelijk is, kan je beginnen met een ontwerpprogramma om te zien of alles wel past met de gekozen railgeometrie. Ik denk dat, eenmaal je een leuk concept op papier hebt, er hier meerderen zijn (incuis mezelf) om je te helpen om het in computertaal om te zetten.

Succes!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Ik heb ongeveer dezelfde ruimte ter beschikking wat een leuke lengte heeft maar niet te breed is.
Ook ik ben lang bezig geweest en na lang tekenen en schetsen het baanplan in Scarm (gratis) getekend.
Nu heb ik de eerste schaduw sporen gelegd, kijk even in mijn onderschrift waar je de link naar het baanplan vindt.
O ja de tip die ik heb gekregen gebruik geen R1 bocht maar minimaal R2 met een R3 van flexrails.
(er zijn een aantal loks die niet door R1 gaan)

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Bedankt voor de reacties. Arjan, de link naar het toppic werkt niet.... :(

groeten,
Jeroen

Lemland

Bericht door Lemland »

j-eroen: dit http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=4171 (maar je had natuurlijk ook gewoon kunnen kopieeren en plakken in je browser)
Arjan: ff die url in je signature tussen [ url ] en [ /url ] zetten.

Bart

robstuart

Bericht door robstuart »

Ik zou proberen om in je baanontwerp eens te kiezen voor sporen die nu eens niet parallel lopen aan de plaat. Dit is de meest voorkomende ontwerpfout. Met flexrails kun je ook op een smalle plaat een lichte boog aanbrengen in het zichtbare gedeelte.

Je zal merken dat dit de ruimtelijke werking en natuurgetrouwheid sterk vergroot.

Rob

N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.

Michiel

Bericht door Michiel »

Helemaal mijn gedacht! 8-) 8-) 8-)

Biuiten zicht is het parallel lopen aan de baanrand geen erg, maar voor de zichtbare delen is het echt te vermijden.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Heren, dank u.

@arjan, gaaf baanplan. veel mogelijkheden....

Heb toch een poging gedaan om met scarm iets te ontwerpen. Verder dan een ovaal en wat gepruts kwam ik nog niet. Een baan tekenen zonder eigenlijk te weten wat het moet gaan worden werkt niet. Eerst maar eens wat lering trekken uit andere baanplannen en ideeën...

groeten,
Jeroen

Michiel

Bericht door Michiel »

Laat je vooral inspireren door wat je graag ziet, wat je zelf boeiend vind, wat je zelf al steeds had willen weten (onderzoek is dan nodig). Vind je containeroverslag mega, of misschien dat oude verloren stationnetje van vroeger in het dorp, of misschien een skistation hoog in de bergen, of die tunnelperrons van de Sinceterre? Noem maar op... Neem een thema dat je aanspreekt, reduceer het tot de essentie en bouw daar iets rond. Dan wordt het bouwen van de modelbaan, en het rijden met treinen plots veel boeiender! En,... het sporenplan komt dan vanzelf! ;)

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Bedankt voor je opmerking!
Dankzij de oplossing van Bart werkt deze nu wel.
Iets tekenen zonder enig idee is niet makkelijk, ook ik heb het plan op papier gezet.
Na het digitaal teken ook de nodige aanpassingen moeten maken, omdat het toch niet beviel of wat dan ook.

In elk geval veel plezier en succes bij het opdoen van ideeen, ik ben benieuwd wat je wilt en gaat doen.

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Ok, ben even aan het prutsen geweest. heb wat gecombineerd met het plan wat ik al had. het oranje spoor stelt een helix naar beneden voor, naar een nog te ontwerpen schaduwstation. Het groene spoor ligt vlak, al wil ik wel kijken of er nog wat reliëf mogelijkheden zijn. Bij de wissel moet nog een rangeerterrein of kopstation komen. Het blauwe spoor is een keerlus. Dit wil ik proberen zo vlak mogelijk boven de helix te maken, door de helix zo laag mogelijk te zetten, en het aanrijspoor naar de helix al wat te laten dalen naar beneden.

Is iets als dit haalbaar? graag wat commentaar/aanvullingen ;)
Bijlagen
plan1.JPG
plan1.JPG (36.05 KiB) 2011 keer bekeken

groeten,
Jeroen

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb het de laatste paar dagen al een paar keer aangehaald: draai het scheppingsprocess om. Heb je de andere draadjes met beginners-baanplannen nagelezen. Ook daar staan tips die je kunnen helpen met je eigen plan.

In plaats van meteen sporen in het rond te trekken, bepaal eerst WAT je wilt. Wat is je centrale thema, wat zijn de basisementen (een dorp met steengroeven, een voorstad met kanaalhaven, bergdorp met skilift,...)? Schets deze elementen, en positioneer ze op de beschikbare ruimte. Werk elk element individueel uit, en verbind de elementen met sporen op een logische manier. DAN PAS, neem je een ontwerpprogramma, en zet alle sporen uit om te zien of het klopt kwa bochten, hellingen en vrij hoogten.

Succes met het plannen.

Plaats reactie