L-vormig plan van een amateur
Re: L-vormig plan van een amateur
Dan hierbij mijn punten:
- Station
- treinloodsen zonder draaischijf
- klein dubbelsporig stoptrein station
- klein beetje industrie
- dubbel sporig en 1 enkel spoortje op de top naar een industrie
- rijlengte
Met een eventuele uitbreiding:
- rangeerterrein
- een groten station
___________________________
zo'n station, hoe lang zijn de treinen normaal om erop te kunnen?
1 meter?
- Station
- treinloodsen zonder draaischijf
- klein dubbelsporig stoptrein station
- klein beetje industrie
- dubbel sporig en 1 enkel spoortje op de top naar een industrie
- rijlengte
Met een eventuele uitbreiding:
- rangeerterrein
- een groten station
___________________________
zo'n station, hoe lang zijn de treinen normaal om erop te kunnen?
1 meter?
Re: L-vormig plan van een amateur
Hallo Thieske.Thieske schreef:Dan hierbij mijn punten:
- Station
- treinloodsen zonder draaischijf
- klein dubbelsporig stoptrein station
- klein beetje industrie
- dubbel sporig en 1 enkel spoortje op de top naar een industrie
- rijlengte
Met een eventuele uitbreiding:
- rangeerterrein
- een groten station
___________________________
zo'n station, hoe lang zijn de treinen normaal om erop te kunnen?
1 meter?
Hier staan wat voorbeelden.
http://www.meb.gerolf.be/index.htm?N105045
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
Lees Bart en Freddy's antwoorden hierboven nog eens goed door en bedenk dan dit:
Als je niet de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een baanplan te ontwerpen, denk je dan dat je wel de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een grote baan met alles erop en eraan te bouwen?
Denk daar eens goed over na en besluit dan om simpel te beginnen. Noem het desnoods een proefbaantje en plan vantevoren om het proefbaantje af te breken als je met je grote L baan gaat beginnen.
Het ontwerp en de bouw van dit proefbaantje gaan je helpen om je wensen/eisen en het ontwerp van de L baan goed te krijgen.
* streep door wat niet van toepassing is
Als je niet de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een baanplan te ontwerpen, denk je dan dat je wel de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een grote baan met alles erop en eraan te bouwen?
Denk daar eens goed over na en besluit dan om simpel te beginnen. Noem het desnoods een proefbaantje en plan vantevoren om het proefbaantje af te breken als je met je grote L baan gaat beginnen.
Het ontwerp en de bouw van dit proefbaantje gaan je helpen om je wensen/eisen en het ontwerp van de L baan goed te krijgen.
* streep door wat niet van toepassing is
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: L-vormig plan van een amateur
ik heb wel genoeg motivatie/energie/doorzettingsvermogen/creativiteit en zelfvertrouwen om een baan te maken hoor, maar ik ben zo'n iemand die iets meteen goed wil doen en het grootste probleem bij mij is tijd. ik ben nu nog jong en over een paar jaar vind ik het denk ik wel genoeg, ik heb echt genoeg ruimte voor een net zo grote baan als die van op de link van mdedeugd. mijn oplossing is om een kleinere te maken met modules en toch met wat leuke dingen erin. wat zou ik dan nog meer moeten wegstrepen? (ik ben wel iemand die van rijden houd.Als je niet de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een baanplan te ontwerpen, denk je dan dat je wel de motivatie/creativiteit/doorzettingsvermogen/energie* hebt om een grote baan met alles erop en eraan te bouwen?
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: L-vormig plan van een amateur
ik ben nu nog jong en over een paar jaar vind ik het denk ik wel genoeg,
dit is een hobby waar jaren in gaan zitten zou je er wel aan beginnen
Gr andy
dit is een hobby waar jaren in gaan zitten zou je er wel aan beginnen
Gr andy
Re: L-vormig plan van een amateur
tuurlijk en nu heb ik echt flink veel tijd en ik houd her denk ik wel hoor en ik blijf er wel mee doorgaan af en toe maar hij moet daarom opgeborgen kunnen worden zodat ik hem weer een keer in een vakantie eruit kan halen en eraan werken.
Re: L-vormig plan van een amateur
mijn plan:
Ik heb in een boek gekeken en helemaal aangepast en toen kwam ik hierop uit, misschien net als bij mdedeugd een klein fleischmannlocje naar boven toe.
Ik heb in een boek gekeken en helemaal aangepast en toen kwam ik hierop uit, misschien net als bij mdedeugd een klein fleischmannlocje naar boven toe.
- Bijlagen
-
- ontwerp1.JPG (91.77 KiB) 4199 keer bekeken
Re: L-vormig plan van een amateur
hier met nog wat aanpassingen en een kort bergbaantje
- Bijlagen
-
- ontwerp uitbreiding 1.JPG (108.68 KiB) 4185 keer bekeken
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: L-vormig plan van een amateur
Vraag me af of dat nieuwe spoor niet te stijl omhoog gaat
Voor de rest een leuke baan waarbij je zeker wat bergen kunt bouwen enzo
Voor de rest een leuke baan waarbij je zeker wat bergen kunt bouwen enzo
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Re: L-vormig plan van een amateur
Hoi,
Ik vind de toevoeging van die berglijn leuk, maar dat verlengde spoor tussen het grote station en de berg minder. Ik zou dat lekker vrij laten. Het is optisch namelijk beter als er een reden is waarom er twee stations zijn. Als er iets van ruimte, stad of rivier of bos etc., tussen zit, ziet het er logischer uit.
Plus: is er een reden die ik gemist heb voor die twee opstelsporen die nu niet paralel naast elkaar lopen linksonder? Het ziet er een beetje onlogisch uit en het neemt scenery-ruimte weg als de gebruikte ruimte een waaier ipv een rechthoek is.
Die opstelsporen rechts: hoe ga je dat forse hoogteverschil met de sporen erboven oplossen? Zo te zien heb je maar een paar centimeter om flink omhoog te gipsen. Keermuur? Dan moet je je afvragen of zo'n duur bouwwerk gemaakt zou zijn voor drie opstelsporen.
Iets over die berglijn: als je bergafwaarts zakt en je komt bij het middelste station aan, kan je niet doorrijden naar het grote station (er even vanuitgaande dat je rechts rijdt) zonder op de hoofdbaan via spoor 2 te rangeren, je kan niet direct oversteken naar spoor 3. Oostwaarts is het daar sowieso behelpen: alleen spoor 3 kan gebruikt worden, want als je via de hoofdbaan naar spoor 2 rijdt, kom je niet meer op spoor 1. Westwaarts heb je wel de keuze uit twee sporen (1 en 2).
In het algemeen (maar dat heb ik bij lemland ook niet gedaan, toen had ik daar nog niet over nagedacht): het zou nog natuurlijker uitzien als je het geheel een paar graden draait zodat het station en de oost-west sporen niet evenwijdig met de tafel lopen. Alles recht geeft het idee: er was eerst een tafel en daar is dit opgelegd, iets schuin geeft het idee: dit is een willekeurige uitsnede van iets veel groters. (als je nog begrijpt wat ik probeer te zeggen ) Ok, plaatje dan maar. Zie hieronder. Dat is maar 3 graden gekanteld maar ziet er al heel anders uit.
Verder een leuk plan met toch nog wel aardig wat rijlengte!
Bart
Ik vind de toevoeging van die berglijn leuk, maar dat verlengde spoor tussen het grote station en de berg minder. Ik zou dat lekker vrij laten. Het is optisch namelijk beter als er een reden is waarom er twee stations zijn. Als er iets van ruimte, stad of rivier of bos etc., tussen zit, ziet het er logischer uit.
Plus: is er een reden die ik gemist heb voor die twee opstelsporen die nu niet paralel naast elkaar lopen linksonder? Het ziet er een beetje onlogisch uit en het neemt scenery-ruimte weg als de gebruikte ruimte een waaier ipv een rechthoek is.
Die opstelsporen rechts: hoe ga je dat forse hoogteverschil met de sporen erboven oplossen? Zo te zien heb je maar een paar centimeter om flink omhoog te gipsen. Keermuur? Dan moet je je afvragen of zo'n duur bouwwerk gemaakt zou zijn voor drie opstelsporen.
Iets over die berglijn: als je bergafwaarts zakt en je komt bij het middelste station aan, kan je niet doorrijden naar het grote station (er even vanuitgaande dat je rechts rijdt) zonder op de hoofdbaan via spoor 2 te rangeren, je kan niet direct oversteken naar spoor 3. Oostwaarts is het daar sowieso behelpen: alleen spoor 3 kan gebruikt worden, want als je via de hoofdbaan naar spoor 2 rijdt, kom je niet meer op spoor 1. Westwaarts heb je wel de keuze uit twee sporen (1 en 2).
In het algemeen (maar dat heb ik bij lemland ook niet gedaan, toen had ik daar nog niet over nagedacht): het zou nog natuurlijker uitzien als je het geheel een paar graden draait zodat het station en de oost-west sporen niet evenwijdig met de tafel lopen. Alles recht geeft het idee: er was eerst een tafel en daar is dit opgelegd, iets schuin geeft het idee: dit is een willekeurige uitsnede van iets veel groters. (als je nog begrijpt wat ik probeer te zeggen ) Ok, plaatje dan maar. Zie hieronder. Dat is maar 3 graden gekanteld maar ziet er al heel anders uit.
Verder een leuk plan met toch nog wel aardig wat rijlengte!
Bart
- Bijlagen
-
- schuin.jpg (169.73 KiB) 4024 keer bekeken
Re: L-vormig plan van een amateur
enkel spoorje stijgt maar 3,5% en daar komt aparte rails met zo'n apart treintje net als mdedeugd.
hoe stijl kunnen die eigenlijk?
verder over die optelsporen, dat zag ik in een boekje en ik zou de foto wel eens laten zien.
in het boek staat bij die optelsporen een expresgoederenloods en links bij die 2 onzinnige spoortjes een laadweg en nog een goederenloods.
bij het 2e stationnetje komt nog een aanpassing.
dat draaien is wel een leuk idee.
hoe stijl kunnen die eigenlijk?
verder over die optelsporen, dat zag ik in een boekje en ik zou de foto wel eens laten zien.
in het boek staat bij die optelsporen een expresgoederenloods en links bij die 2 onzinnige spoortjes een laadweg en nog een goederenloods.
bij het 2e stationnetje komt nog een aanpassing.
dat draaien is wel een leuk idee.
Re: L-vormig plan van een amateur
Je bedoelt een tandradspoor. Die kunnen volgens de boekjes 25% stijgen, maar doorgaans houdt men het op 20% (oftewel 20 cm stijgen per meter spoor).
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: L-vormig plan van een amateur
Wil me graag bij bart aansluiten voor wat betreft dat verlenge spoor naar (zo te zien) het locdepot met 3 sporen loods.
Ik vind die lange draai naar deze erg onwaarschijnlijk over komen.
daarnaast oogt het veelal mooier als je locdepot wat dichter bij het station geplaatst is.
je zou hem bv recht in de hoek kunnen plaatsen, daar jouw stations sporen ruim voor die hoeken wegbuigen, heb je hier mooie ruimte over
voor dit soort leuk uit te werken items als een kleine loc verzorging/onderhouds plek.
De ruimte die je vervolgens over houd tussen station en berg, kun je dan idd mooi benutten voor scenery
tevens kun je dan misschien dat tandradbaantje nog wat meer ruimte geven, door deze vanaf het onderste spoor weg te laten lopen in het kleine station.
verder een mooie opzet van het plan, en juist doordat het grote station mooi wegloopt dmv van de wissels, lijkt het al wat minder een strak langs de randen rondje. leg je het idd, zoals bart ook al zei, nog iets meer gedraaid, hou je zelfs rechts onde rnog meer ruimte over voor het depot, en krijgt het geheel een mooie indruk.
kortom, jouw baanidee, is een zeer goed uitgangspunt, wat met een paar kleine aanpassingen een hele leuke eerste baan kan worden.
mvg
Freddy
Ik vind die lange draai naar deze erg onwaarschijnlijk over komen.
daarnaast oogt het veelal mooier als je locdepot wat dichter bij het station geplaatst is.
je zou hem bv recht in de hoek kunnen plaatsen, daar jouw stations sporen ruim voor die hoeken wegbuigen, heb je hier mooie ruimte over
voor dit soort leuk uit te werken items als een kleine loc verzorging/onderhouds plek.
De ruimte die je vervolgens over houd tussen station en berg, kun je dan idd mooi benutten voor scenery
tevens kun je dan misschien dat tandradbaantje nog wat meer ruimte geven, door deze vanaf het onderste spoor weg te laten lopen in het kleine station.
verder een mooie opzet van het plan, en juist doordat het grote station mooi wegloopt dmv van de wissels, lijkt het al wat minder een strak langs de randen rondje. leg je het idd, zoals bart ook al zei, nog iets meer gedraaid, hou je zelfs rechts onde rnog meer ruimte over voor het depot, en krijgt het geheel een mooie indruk.
kortom, jouw baanidee, is een zeer goed uitgangspunt, wat met een paar kleine aanpassingen een hele leuke eerste baan kan worden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: L-vormig plan van een amateur
Hallo Thieske.
Mooie layout [baanplan]
Sucses, maak er iets moois van.
Martin de Deugd
Mooie layout [baanplan]
Sucses, maak er iets moois van.
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
met dat loc depot snap ik niet helemaal wat je bedoeld, zou je het op paint misscjien wat willen bewerken?
Re: L-vormig plan van een amateur
Nog een vraagje: bij minitrix bocht 22 kunnen daar alle treinen op zonder pntsporingen? misschien kan ik bij dat enkele spoortje een helixje ermee maken maar dan zit ik met dat stijgingspercentage toch? of misschien kan ik er een 8 van maken naar boven met een klein dirpje achter tegen de wand?
PS. weet iemand een leuke naam voor mijn baan?
PS. weet iemand een leuke naam voor mijn baan?
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: L-vormig plan van een amateur
Baannaam: ThieskeWood of Thieskebergen;)
Maar thieske is het niet leuker omzelf de dingen te verzinnen ipv alles te vragen aan iedereen?
Maar thieske is het niet leuker omzelf de dingen te verzinnen ipv alles te vragen aan iedereen?
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Re: L-vormig plan van een amateur
Bocht 22 is r2 en daar komt 99% doorheen.
Ik neem aan dat je berglijntje dat stukje enkelspoor is wat eindigt in die 3 korte spoortjes?
Ik zou dat maximaal 2 sporen breed maken. En houd rekening met het feit dat wissels in dat berglijntje vlak moet liggen en dus niet met 10% stijging.
2e opmerking: ik zou dat 2e station vergeten.. het ligt bekant tegen het eerste aan dus is totaal niet geloofwaardig. Stukje mooi traject komt veel beter tot zn recht.
Verder vind ik het een leuke baan.
Ik neem aan dat je berglijntje dat stukje enkelspoor is wat eindigt in die 3 korte spoortjes?
Ik zou dat maximaal 2 sporen breed maken. En houd rekening met het feit dat wissels in dat berglijntje vlak moet liggen en dus niet met 10% stijging.
2e opmerking: ik zou dat 2e station vergeten.. het ligt bekant tegen het eerste aan dus is totaal niet geloofwaardig. Stukje mooi traject komt veel beter tot zn recht.
Verder vind ik het een leuke baan.
Re: L-vormig plan van een amateur
dat berglijntje 2 sporen breedt?!Ik zou dat maximaal 2 sporen breed maken. En houd rekening met het feit dat wissels in dat berglijntje vlak moet liggen en dus niet met 10% stijging.
en verder stijgt het niet 10% maar nu nog 3,5% en ik kan R2 bochten gebruiken om in de binnenbocht te blijven en zo de berg in te gaan en wat hoger dan een 8je maken en dan pas een stationnetje dus dat alle wissels liggen vlak.
Dat 2e station wil ik liever wel houden, toch weer iets speels en daar stoppen alleen de locale treinen dus de rest rijdt gewoon door. ook draai ik de baan wel een stukje zodat er nog en dan kan er een wissel in het station zodat ze ook weer terug op de andere baan komen.
Re: L-vormig plan van een amateur
En:
binnenkort weer tijd om wat veranderingen aan te brengen, verder druk met school.
kan iemand dit uitleggen of een goed voorbeeld geven bijvoorbeeld op paint?je zou hem bv recht in de hoek kunnen plaatsen, daar jouw stations sporen ruim voor die hoeken wegbuigen, heb je hier mooie ruimte over
voor dit soort leuk uit te werken items als een kleine loc verzorging/onderhouds plek.
binnenkort weer tijd om wat veranderingen aan te brengen, verder druk met school.
Re: L-vormig plan van een amateur
Thieske schreef:En:
kan iemand dit uitleggen of een goed voorbeeld geven bijvoorbeeld op paint?je zou hem bv recht in de hoek kunnen plaatsen, daar jouw stations sporen ruim voor die hoeken wegbuigen, heb je hier mooie ruimte over
voor dit soort leuk uit te werken items als een kleine loc verzorging/onderhouds plek.
binnenkort weer tijd om wat veranderingen aan te brengen, verder druk met school.
Je vroeg het al eerder in je post, maar helaas zit ik geen 24u per dag bij de pc, daar er ook nog wel eens gewerkt moet worden,
maar die bedoel ik zo ongeveer.
jouw in het zwarte blok weergegeven deel in een wat aangepaste vorm plaatsen in het rode blok.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: L-vormig plan van een amateur
nap ik maar ik dacht dat je misschien geen pagina terug zou lezen.
zou ik het 2e niveau dan iets naar links links uitbreiden?
zou ik het 2e niveau dan iets naar links links uitbreiden?
Re: L-vormig plan van een amateur
Dit is het ontwerp met een uitgebreid berglijntje met een stijgingspercentpercentage van 2,5% met als scherpste bocht R2 van minitrix
wat vinden jullie ervan?
wat vinden jullie ervan?
- Bijlagen
-
- ontwerp uitbreiding 2.JPG (111.3 KiB) 4207 keer bekeken