Minitrix wissels 14938 en 14939
-
Onderwerp starter
Minitrix wissels 14938 en 14939
Ben een beetje aan het rond kijken voor de Minitrix wissels 14938/39.Maar wat mij opvalt deze wissels worden weinig aangeboden.Wel op eBay voor 22,90 euro nieuw maar hier in NL heel weinig.Heeft dit een oorzaak.Of zoek ik verkeerd.
Hennie
Hennie
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Hennie,
De belangrijkste oorzaak is eigenlijk al vrij voor de hand liggend,
Deze wissels zijn ten opzichte van de andere minitrix wissels nu eenmaal het meest geliefd en gezocht.
Hij die ze heeft wil ze niet meer kwijt, en hij die ze niet heeft, zet zijn andere wissel (zonder geleidend hartstuk) te koop en zoekt zich ook rot naar
dit type wissel.
En ja vraag en aanbod bepaald nu eenmaal ook nog eens de prijs.
Trixprijs ligt op €32
dus als je ze elders voor €23 nieuw kunt kopen, zou ik zeggen, doen, want zoveel kans zul je niet krijgen om nog goedkoper nieuw te kopen, en ook
gebruikt zullen ze niet veel goedkoper te vinden zijn. reken dan ook gerust op €17,50 tot €20.
Een andere optie, en nog een stuk voordeliger ook, is om te gaan kijken naar peco wissels.
mvg
Freddy
De belangrijkste oorzaak is eigenlijk al vrij voor de hand liggend,
Deze wissels zijn ten opzichte van de andere minitrix wissels nu eenmaal het meest geliefd en gezocht.
Hij die ze heeft wil ze niet meer kwijt, en hij die ze niet heeft, zet zijn andere wissel (zonder geleidend hartstuk) te koop en zoekt zich ook rot naar
dit type wissel.
En ja vraag en aanbod bepaald nu eenmaal ook nog eens de prijs.
Trixprijs ligt op €32
dus als je ze elders voor €23 nieuw kunt kopen, zou ik zeggen, doen, want zoveel kans zul je niet krijgen om nog goedkoper nieuw te kopen, en ook
gebruikt zullen ze niet veel goedkoper te vinden zijn. reken dan ook gerust op €17,50 tot €20.
Een andere optie, en nog een stuk voordeliger ook, is om te gaan kijken naar peco wissels.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Freddy,
Passen de Pecco wissels ook op minitrix rails en is de aandrijving van Minitrix ook op de Pecco wissels te gebruiken.
Hennie
Passen de Pecco wissels ook op minitrix rails en is de aandrijving van Minitrix ook op de Pecco wissels te gebruiken.
Hennie
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Ik ben wel geen Freddy, maar toch een antwoord op je vragen.
Ja, het past op elkaar, als je tenminste Peco code 80 neemt. Code 55 lukt uiteindelijk ook wel, maar is een hoop geklooi en levert geen winst op als de rest van je rails toch Minitrix is. Prijs: plm. 9 pond, nieuw. Plus de wissels zijn veeeeeeel mooier.
Aandrijving: nee, dat past niet. De Peco's hebben een schuifje met een gaatje erin dat de wissel heen en weer beweegt waarop je de aandrijving aansluit (pennetje door het gaatje). Dat schuifje beweegt haaks op de rijrichting, zie foto. Bij Minitrix beweegt het rode palletje parallel aan de rijrichting. Peco's drijf je aan met de Peco aandrijvingen (kosten plm. 5 pond per stuk) of servo's of iets dergelijks. Dit is wat makkelijker uit het zicht weg te werken (monteren onder de plaat) dan bij de Minitrix aandrijvingen.
Hier een voorbeeldje van een Peco wissel (links) aangesloten op een Fleischmann wissel (rechts) (beide code 80, net als Minitrix).
Ja, het past op elkaar, als je tenminste Peco code 80 neemt. Code 55 lukt uiteindelijk ook wel, maar is een hoop geklooi en levert geen winst op als de rest van je rails toch Minitrix is. Prijs: plm. 9 pond, nieuw. Plus de wissels zijn veeeeeeel mooier.
Aandrijving: nee, dat past niet. De Peco's hebben een schuifje met een gaatje erin dat de wissel heen en weer beweegt waarop je de aandrijving aansluit (pennetje door het gaatje). Dat schuifje beweegt haaks op de rijrichting, zie foto. Bij Minitrix beweegt het rode palletje parallel aan de rijrichting. Peco's drijf je aan met de Peco aandrijvingen (kosten plm. 5 pond per stuk) of servo's of iets dergelijks. Dit is wat makkelijker uit het zicht weg te werken (monteren onder de plaat) dan bij de Minitrix aandrijvingen.
Hier een voorbeeldje van een Peco wissel (links) aangesloten op een Fleischmann wissel (rechts) (beide code 80, net als Minitrix).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Hennie,
Nog even een aanvulling op steven,
Als je die ponden omrekend, kom je uiteindelijk uit op pakweg 2 peco wissels incl aandrijving tegen 1 minitrix wissel incl aandrijving.
Overigens, let wel op, peco code 80 kent ook, net als minitrix, wissels met en zonder geleidend hartstuk.
Daarnaast zul je bij de geleidende hartstukken een aandrijving moeten kiezen die polariseerd, want dat doet de peco wissel dan weer niet zelf.
maar kijkend naar bv de conrad aandrijving, verschilt met of zonder polarisatie schakeling deze maar pakweg €1 met elkaar
(minitrix overigens, heeft dan wel leuk die gepolarideerde wissels (dus inwendig schakelaartje hiervoor) maar die zijn toch ook wel weer kwetsbaar,
en als die stuk is, en dus niet de polariteit meer omzet, kun je gelijk de hele wissel vervagen, terwijl je bij een losse schakelaar/aandrijving die een stuk goedkoper en makkelijker kunt omzetten.
mvg
Freddy
Nog even een aanvulling op steven,
Als je die ponden omrekend, kom je uiteindelijk uit op pakweg 2 peco wissels incl aandrijving tegen 1 minitrix wissel incl aandrijving.
Overigens, let wel op, peco code 80 kent ook, net als minitrix, wissels met en zonder geleidend hartstuk.
Daarnaast zul je bij de geleidende hartstukken een aandrijving moeten kiezen die polariseerd, want dat doet de peco wissel dan weer niet zelf.
maar kijkend naar bv de conrad aandrijving, verschilt met of zonder polarisatie schakeling deze maar pakweg €1 met elkaar
(minitrix overigens, heeft dan wel leuk die gepolarideerde wissels (dus inwendig schakelaartje hiervoor) maar die zijn toch ook wel weer kwetsbaar,
en als die stuk is, en dus niet de polariteit meer omzet, kun je gelijk de hele wissel vervagen, terwijl je bij een losse schakelaar/aandrijving die een stuk goedkoper en makkelijker kunt omzetten.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Heb eigelijk al het railmateriaal van Minitrix aangeschaft ook de wisselaandrijving.Denk dat ik het op de Minitrix wissels 14938/39 houd.En bedankt voor de informatie.Ben weer een stukje verder in het N-Spoor gebeuren.Na de zomer vakantie beginnen met de opbouw.
Zie hier onder de baan aangestuurd door Raptor met Viessmann 5212 en 5233 met de Littfinski boosters DB-2-G en Viessmann 5200 trafo's.
Hennie
Zie hier onder de baan aangestuurd door Raptor met Viessmann 5212 en 5233 met de Littfinski boosters DB-2-G en Viessmann 5200 trafo's.
Hennie
-
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Leuk plan. Maar waar denk je de perrons te plaatsen?
Tussen de sporen is geen ruimte. Een beetje kant-en-klaar perron vraagt al zo'n 4 cm tussen de bielsen.
Tussen de sporen is geen ruimte. Een beetje kant-en-klaar perron vraagt al zo'n 4 cm tussen de bielsen.
-
Onderwerp starter
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Misschien een optie om de tussen de liggende ruimte iets groter te maken.
Maar je hebt natuur lijk wel gelijk.
Zo zie je maar elke dag leer je er weer wat bij.
Hennie
Maar je hebt natuur lijk wel gelijk.
Zo zie je maar elke dag leer je er weer wat bij.
Hennie
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Hennie,
En een extra optie is om dan het station diagonaal te laten lopen (daar waar nu dat spoor met bruggetje ligt)
meer tussenruimte (die je gewoon nodig bent voor perrons) vraagt namelijk ook meer ruimte van de wisselstraten en zouden dan jouw
toch al behoorlijk korte perronsporen nog verder verkorten.
Door dus dat station diagonaal te plaatsen kun je en weer meer perronlengte maken, en lijkt het geheel ook nog wat speelser dan een groot station recht langs de tafelrand.
Maar nu gaan we eigenlijk al behoorlijk richting "baanplan" waar we hier ook nog een andere rubriek voor hebben,
misschien handig om het ook daar te plaatsten, zodat er nog meer mensen hun verbeterpunten op kunnen schieten.
mvg
Freddy
En een extra optie is om dan het station diagonaal te laten lopen (daar waar nu dat spoor met bruggetje ligt)
meer tussenruimte (die je gewoon nodig bent voor perrons) vraagt namelijk ook meer ruimte van de wisselstraten en zouden dan jouw
toch al behoorlijk korte perronsporen nog verder verkorten.
Door dus dat station diagonaal te plaatsen kun je en weer meer perronlengte maken, en lijkt het geheel ook nog wat speelser dan een groot station recht langs de tafelrand.
Maar nu gaan we eigenlijk al behoorlijk richting "baanplan" waar we hier ook nog een andere rubriek voor hebben,
misschien handig om het ook daar te plaatsten, zodat er nog meer mensen hun verbeterpunten op kunnen schieten.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
hallo allemaal jullie hadden het net over een puntstuk in de wissels kan iemand uitleggen wat dat voor nu heeft met rijden?
Re: Minitrix wissels 14938 en 14939
Thieske,
Bedoel je wat het voordeel is met rijden?
kunststof hartstukken staat geen stroom op, locjes willen daar nog wel eens op stil vallen als ze er langzaam overheen rijden,
Vooral kleine locjes, maar ook grotere locs die weinig stroomafnemende wielen hebben.
Metalen hartstuk staat dus wel stroom op, echter moet die stroom wel omgeschakeld worden naar de stand van de wissel,
(polariseren) omdat anders in het hartstuk kortsluiting zou ontstaan. In dat hartstuk komt tenslotte + en - (linker en rechter spoorstaaf) bij elkaar.
voordeel van metalen hartstuk is dus dat je geen stilval van materiaal krijgt.
mvg
Freddy
Bedoel je wat het voordeel is met rijden?
kunststof hartstukken staat geen stroom op, locjes willen daar nog wel eens op stil vallen als ze er langzaam overheen rijden,
Vooral kleine locjes, maar ook grotere locs die weinig stroomafnemende wielen hebben.
Metalen hartstuk staat dus wel stroom op, echter moet die stroom wel omgeschakeld worden naar de stand van de wissel,
(polariseren) omdat anders in het hartstuk kortsluiting zou ontstaan. In dat hartstuk komt tenslotte + en - (linker en rechter spoorstaaf) bij elkaar.
voordeel van metalen hartstuk is dus dat je geen stilval van materiaal krijgt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2