Nieuwe baanplan van Mini-trix

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Michiel

Re: Nieuwe baanplan van Mini-trix

Bericht door Michiel »

Hoi Niels,

ik denk dat iedereen hier je wel wilt helpen met het ontwikkelen van een baanplan, maar dan moet je wel een beetje duidelijk zijn in wat je wilt, en zeggen wat je goed en niet goed vindt. Ik had je al een voorzetje gegeven ter inspiratie. Wat vind je fout met dat plan? Dat staat je daar niet in aan?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Mini-trix

Bericht door Mini-trix »

Hallo allemaal,

Ik heb besloten om een mooie baan te maken,
zonder een draaischijf.
Ik wil graag een groot station waar 2/3 treinen apart kunnen laten rijden en die allemaal een eigen trafo hebben.
Ik heb nu een groot station Baden en dit vind ik erg mooi daarom dus.
Ik wil ook graag lange treinen van ongeveer 3 personen rijtuigen.
Niet al te veel wissels wel vlak bij het station.
En ook wel wat van bergen,
het is een optie om mijn buitenste baan als die er komt.
omhoog te laten gaan en dat die over de andere 2 heen gaat.
de andere 2 rijden dan door een tunnel in de berg.
en op de berg dan spoor 3.
Wie heeft er misschein een ideetje?

Niels

Michiel

Bericht door Michiel »

Je rijdt analoog, dat is al geweten. Maar zou bij analoog blijven of overweeg je eventueel een overstap naar digitaal tijdens de bouw van deze baan? Indien je analoog blijft rijden (daar is niets mis mee), heb je liever volledig gescheiden circuits, of ga je de uitdaging aan om de rijbanen ook met elkaar te verbinden?

En dan, kwa thema, liever een stedelijk of industieel gebied, of eerder ruraal landelijk? Heb je een voorkeur voor een streek (Duits?) of maakt dat helemaal niet uit?

Kwa ruimte, is die 1x2m je totaal beschikbare ruimte? Of was dat alleen maar een formaat dat je gebruikt had bij de denkoefening?

Kwa exploitatie, op welke manier ga je het liefst om met het treinverkeer: rangeer je graag, kijk je graag naar voorbijrijden treinverkeer of rij je graag op basis van tijdsschema's en een rittenboek? Je zegt het maar.

Ik zal dan vanavond, als ik wat tijd heb, eens proberen alle informatie te kneden tot een voorstel van een baanplan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Mini-trix

Bericht door Mini-trix »

Hallo Michiel,

Ik wil graag duits,
ik heb nu een station Baden,
ik had gehoord dat day tijdperk 1 en 2 was.
Het meeste wil ik wel wat verhoging.
Bij voorbeeld de 1 meter door midden dat is dus 50 cm,
en dat dan hoger is dan de ander stuk.
zodat de treinen er onder door kunnen rijden en nog een baan eroverheen.
De 1x2 beschikbare ruimte is niet alles,
ik heb aan mijn tafel ook nog een punt die schuin afloopt.
Maar daar zat ik te denken voor wat bergen en berghuisjes.
Naar de treinen kijken lijkt mij het leukst.maar ook wel met de lange stoomlocomotieven te laten rijden op een mooie baan met af en toe wat wissels vlakbij het station om op het station te komen of juist door alle huisjes die ik daar wil zetten met een mooi spoorweg overgang,
Bij voorbeeld komt dar in de hoek waar ik veel bergen wil dat ik daar een lokje laat rijden
En ik wil graag bij analoog blijven en niet naar digitaal.
Het liefst ook gescheiden banen maar die moeten om het hele landschap komen.
ik zat ook te denken om gewoon banen aan elkaar te laten zitten met 2 wissels zodat ze alle 2 rijden. Maar dat wil ik liever een kleiner baantje.
Dit zal ook dan misschien in de hoek kunnen komen

Niels

Michiel

Bericht door Michiel »

Niels,

ik heb een ander baanplan gemaakt. 3 onafhankelijk rondsporen, die samen komen in een groot station. In dat groot station kan je dan tot 6 treine opstellen. Je kan tot 3 treinen onafhakelijk van elkaar laten rondjes rijden zonder botsingsgevaar. Het enkelsporig baanje heeft nog een klein bergstationnnetje met 2 sporen. Je kan dus 2 bergtreintjes laten rijden, waarvan er telkens eentje wacht in het kleine stationnetje. Het sporenplan is bedacht om met vrij lange treinen te rijden (ICE, Thalys) op de hoofdsporen met die lange rechte baanvakken, en lange perrons.

Het plan is vrij technisch kwa hellingen en hoogten. Dat moet je vrij nauwkeurig uitvoeren, anders komt je baan niet uit, en kan je ergens niet goed onderdoor. Voor de rest is het gewoon standaard railstukjes aan elkaar rijgen, met een minimum aan wissels. De helft van de wissels kan je zelfs zonder aandrijving laten, en gewoon open rijden.

Bon, je zegt het maar. Wat vind je niet goed, wat zou je wllen verbeteren?

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Mini-trix

Bericht door Mini-trix »

Heei Michiel,

Prachtig ,
Heb hem ondertussen aan mijn vader laten zien,
alleen hij weet niet hoe we dat moeten maken.
Dus ben ik bezig met iets simpeler.
Ik ben wel blij met u baan

Niels

spoor65

Bericht door spoor65 »

Niels,

Dan ga je het toch gewoon zelf maken, want simpeler dan dit kan het bijna niet, zeker niet naar de wensen die jij kenbaar hebt gemaakt.

En zo moeilijk is het echt niet hoor. gewoon langzaam beginnen en uitproberen, dan zul je gaande weg zien dat het allemaal best gaat lukken.
Waar zit het probleem volgens jouw vader? wat kan hij niet maken in het plan van Michiel?

Bedoel, met vragen hier kunnen veel problemen ineens duidelijk worden, en blijkt het uiteindelijk toch een makkie.

Als dit al te moeilijk is, dan zul je denk ik uiteindelijk alleen maar uitkomen op 3 aansluitende ovaaltjes.

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

railmuis

Bericht door railmuis »

Hoi Michiel,

ik zou graag je railplan dat je op di feb 22, 2011 20:58 gepost hebt willen proberen te bouwen. Ik heb echter alleen de probeerversie van anyrail 4 (waarin maar 50 stukkies track gelegd kunnen worden).
Uit het voorbeeld dat jij hebt gepost kan ik niet zo goed de hoogtes en de baanstukken afleiden. Kan je me misschien op weg helpen en me vertellen welke stukken spoor gebruikt zijn? Ik heb een heleboel minitrix spoor en een paar loc's gekregen.
misshien een plaatje in een iets hogere resolutie of zo.

Groetjes, Railmuis

Plaats reactie