Marelburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Kom maar op met die foto's leuk altijd handig
In de UK zijn de wegen sowieso slecht, wat dat beteft zijn wij verwent hier


Vandaag tussen de bedrijfen toch nog weer wat kunnen doen. Als eerste ben ik begonnen met de electronica voor de detectie van MCC. Dit gebeurt via reedcontacten die onder de baan word geplaatst volgens onderstaand principe:

Afbeelding

Ik soldeer de contacten voor door ze te voorzien van een draadje aan beide pootjes

Afbeelding
En ik heb er al 16 klaar.....

Dat is niet veel want er komen ruim 110 reedcontacten op het kleine stukje Marelbug. (wat blijkbaar toch voor MCC begippen een best parcourse is, heb ik weer)

Op de UCCI (MCC Controller) kan je 128 reedcontacten aansluiten via het principe Multiplexing. Een ingewikkelde manier van wiskunde die ik in de basis wel snap maar eenmaal aan begonnen snel de weg krijt ben :(

Hiervoor moet ik veel dank uitbrengen aan MCC bekende Misha van der Stam die een MCC Doormeldmodule heeft ontworpen waarmee je vrij eenvoudig de reedcontacten aan kan sluiten.

Hiervan heb ik de eerste print gesoldeerd inmiddels:

Afbeelding

Op deze print kan je 16 reedcontacten aansluiten. Door deze met een 16 aderig flatcable door te koppelen kan je 4 printen aan elkaar zetten en aansluiten op de eerste uitgang van de UCCI. Je hebt dan 64 melders. Er is een tweede bus aanwezig op de UCCI waardoor je in totaal 8 printen aan kan sluiten via 2 flatcables.

Waar de jumpers zit (links is bank 1 en rechts is bank 2) bepaal je welke adressen deze contacten vertegenwoordigen. de bovenste stata voor melders 1-8 de volgende voor 9-16 enzovoort. De witte componeneten zijn de ingang en uitgang van de flatcable en de twee overgebleven componenten zijn om de reedcontacten aan te kunnen sluiten.

Dan zie je nog verbindingsdraadjes en diodes voor de reedcontacten. Deze zorgen ervoor dat een melding niet terug kan vloeien via een ander contact.

Hiervan moet ik er nu nog 7 solderen en dat is een best monnikenwerk. Mischa bedankt voor deze erg slimme print !!!!!!!

Ook heb ik in de tweede module de magneetband uitgesneden:

Afbeelding

Hier ga ik de komende dagen de magneetband en zendlus aanbrengen :D

Ondertussen ben ik druk bezig om de slecht lopende locs te verbeteren. Inmiddels heb ik de draaibrug, TEE Ram, V200 en de BR232 sterk verbeterd dankzij de tips van Fidoo (joost) Op de lijst staan nu nog de BR 85, BR 50 en de BR151. laatstgenoemde word digitaal, al heb ik daar wat problemen mee. De decoder geeft een sluiting aan die ik niet zo gauw kan vinden.

En de rest..... die tuft lekker rond:

Afbeelding

Afbeelding

Whoep whoep, mooi wark weer

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Nou nou, ben vanavond weer een eind opgeschoten ;) Heb de tweede doormeldprint af en zag ook nog tijd om de magneetband aan te brengen op de tweede module:

Afbeelding

Stukje complex: een 4-wegwissel :)

Afbeelding

Morgen weer verder met de detectie solderen en de zendlus aanbrengen. En als het meezit doe ik de wissels afmaken en de spoorwegovergangen aanbrengen met gips.

Maar ik heb geen haast, gewoon effectief tijd indelen :twisted: :twisted:

Groetjes



Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Marelburg

Bericht door Peter »

Ai, een spookrijder! :D


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Marelburg

Bericht door jdoublev »

Als dat maar goed komt. Misschien is de setting in Engeland, maar dat betwijfel ik met de naam marelburg :lol:

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Marelburg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Het is elke dag weer leuk om je vorderingen te bekijken. ;)

Maar al ik dit lees ga ik me toch zorgen maken: "Maar ik heb geen haast, gewoon effectief tijd indelen"
Heb je nog wel tijd om andere dingen te doen dan modelbouwen :mrgreen:

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Ja hoor geen probleem. Ben meestal rond half vijf uit het werk. Fff koffie drinken en dan tot een uurtje of 8 lekker knutselen. Tussendoor met de dochter aan de haal en koffie drinken met de vrouw. Verders doe ik ook nog fietsen en motorrijden hoor :-)



Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Marelburg

Bericht door Peter »

@Bob, ik vraag mij ook af waar Martin de tijd vandaan haalt. Hij gaat echt supersnel.

@Martin, blijf zo doorgaan, ik volg het geheel met grootte interesse! :o

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Ga ik zeker doen :)

Voor de liefhebbers, ik ben nu live op de webcam om de gehele MCC par4course te testen.

http://www.martinenellen.nl/chat.html

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Tijd voor de nieuwe update vanuit Marelburg. Vandaag heb ik de tweede module voorzien van zendlus en wissels. Een klein klusje en al snel was het de hoogste tijd om te gaan testen. Ik heb beide modules naast elkaar gezet en rijden maar :)

Alles werkte meteen goed al heb ik wel een paar overgangs puntjes op te lossen met de magneetband. Leuk om morgen te gaan doen, en natuurlijk de overwegen maken met gips.

Afbeelding

Ik heb er natuurlijk weer een filmpje van gemaakt en goed is nu te zien hoe de auto rond rijd over Marelburg. Klein feitje: Er ligt 14 meter magneetband op de modulebaan :) en dat op een stukje van 240x90

http://youtu.be/BPc_1rA2Tgk

De sheets liggen nog los voor het testen.

Morgen weer een update...

Groetjes


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Marelburg

Bericht door Lemland »

Indrukwekkend!

Bart



stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Marelburg

Bericht door stargazer »

gaaf rijd goed



Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Marelburg

Bericht door Sweex »

Supergaaf. FCS staat al een tijdje op m'n verlanglijst maar wanneer het ooit zover is misschien maar 's naar MCC kijken. Maar misschien moet ik eerst 's wat rails leggen...



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Marelburg

Bericht door mark »

Wat ziet dat er top uit zeg!
Wil ik best es int eggie zien..
Kan mezelf slecht zetten tot modelspoor in de zomermaanden, zoveel anders leuks te doen.
Maar dit inspireert wel zeg!
Keep up the good work.

Groet,
Mark


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Marelburg

Bericht door richard7877 »

hoi Martin

dat ziet er inderdaad erg mooi uit!!

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Bedankt allemaal voor ed positieve reacties :D

vandaag is er niet veel gebeurt, ik heb de overwegen gesmeerd met gips:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de eerste laag, morgen doe ik het overtollige verwijderen en dan komt er een tweede laag overheen. Zo kan ik overmorgen de railsporen uitsnijden en de sheets plakken. Komend weekend wil ik de wegverf aan gaan brengen :mrgreen:

Dan kan ik me helemaal gan storten op alle reedcontacten en verdere electronica voor het MCC wereldje. Zit er ook sterk aan te denken om meteen de ontkoppelstukje in te bouwen. Ik ben daarvoor nog op zoek naar inspiratie.

Na het aansmeren kreeg ik een leuk pakje binnen van Ton Godijn (Hobby Partner). De onderdelen voor de railbus zijn binnen op de mistlampen na. In plaats van de reedcontacten ben ik vanavond begonnen aan de railbus. Die wil ik morgenavond afmaken :)

Groetjes Martin



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Marelburg

Bericht door dwarsligger »

Ziet er weer voortreffelijk uit Martin.

Smeer je dat gips gewoon rechtstreeks op de rails of behandel je het nog voor met iets.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Marelburg

Bericht door Doolemeister »

Beste Martin,

Wat een werk! :o :D
Heel erg mooi en het rijd fantastisch met de vrachtwagen.
Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om je baan in werkelijkheid te aanschouwen in Lochem :mrgreen: :mrgreen:
Blijf het met veel bewondering volgen.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

dwarsligger schreef:Ziet er weer voortreffelijk uit Martin.

Smeer je dat gips gewoon rechtstreeks op de rails of behandel je het nog voor met iets.
Ja, ik voeg er niets aan toe, hoeft ook niet want het gips krijgt genoeg hechting aan de bielzen en de weg. ik gebruik hiervoor wel modelbouwgips van Faller.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Doolemeister schreef:Beste Martin,

Wat een werk! :o :D
Heel erg mooi en het rijd fantastisch met de vrachtwagen.
Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om je baan in werkelijkheid te aanschouwen in Lochem :mrgreen: :mrgreen:
Blijf het met veel bewondering volgen.

Groet,

Arjan
Graag gedaan, zie je in lochem :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Na een paar dagen drukte weer eens tijd voor een update. De wegenbouw is gereed en de A95 is weer geopend :) Na alle eerdere foto's doe ik nu eens een verslag van het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de overwegen aangebracht en de overheadsheets ingelijmd. Hierin heb ik wel wat verbeterd, de overgangen van de sheets rusten op dubbelzijdig tape. Hierdoor gaat de overgang niet bolstaan en valt deze uiteindelijk minder op.

na de laatste testen met diverse locs en de vrachtwagen zijn er twee lagen wegenverf overheen gegaan.
Als het morgen helemaal droog is dan kan ik ed voerwegen schoonmaken en ga ik beginnen aan de laderinrichting en de detectie.

Hiervoor zoek ik nog een creatieve scenery oplossing. Ik wil met de autolader een creatieve oplossing maken waarbij ik de laadstekker camoufleer met een telefooncel o.i.d. Hierbij wil ik een soort van verkeerslicht hebben die oranje knippert als de cel is geplaatst. haal ik die eraf en de auto op de stekker plaats dan gaat de rode led branden en als de batteij vol is de groene. Electrisch heb ik alles ondervangen, nu een optische oplossing nog.

iemand ideeen? Mogelijke locaties zijn bij het station of de goederendepot.

Groetjes Martin



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Marelburg

Bericht door walter »

Hoi Martin,

Misschien gewoon een garage plaatsen? ;)

Groeten,
Walter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Daar zat ik ook aan te denken maar het gaat juist om die rode en groene led. Ik wil die in de baan implenteren zodat ik kan zien of de auto nog laad of is opgeladen.

groetjes


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1247
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Marelburg

Bericht door WimC »

Wat denk je van een verkeerslichtje bij de uitrit van het terrein de goederenloods. Evt. met een slagboom. Of ipv. de ledjes die slagboom. Slagboom dicht = laden, slagboom open = vol en rijden maar.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Marelburg

Bericht door walter »

Wellicht kan je de ledjes aan de gevel bevestigen, net zoals bij een wasstraat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Tis weer tijd voor een kleine update.

De afgelopen dagen weinig verder gewerkt aan het MCC baantje, wel lekker gereden. Maar ik ben de dagen druk geweest om de draaischijf te redden. Het is een tweedehandsje en begon ineens slechter te werken. Na wat donoronderdelen van Misha geprobeert te hebben wilde hij nog steeds niet lekker draaien. Of hij komt niet in beweging of hij slipt waardoor hij niet recht op de sporen stopt.

Vandaag is de brug officieel overleden nadat de spoel een draadbreuk vertoonde. Erg jammer want Fleischmann verkoopt deze niet los. Hierdoor zal ik moeten gaan sparen voor een nieuwe brug wat gezien die prijs wel even zal gaan duren.

Of de DTC werkzaam zal zijn in Lochem weet ik nog niet, ben nog op zoek naar een leenbrug :?

Maar dat gaat maar weer de ijskast in, ik ga verder met het verlichten van het station en de reedcontacten van het MCC.

Groetjes


Plaats reactie