Na jaren van liggen in een donker hoekje ben ik weer eens begonnen aan mijn NS 6300. Was ik daar al mee bezig voor tien jaar terug op basis van een Arnold onderstel van een BR 41 heb ik nu de knoop doorgehakt en heb mij een Br 65 018 van Fleischmann ter hand genomen en deze uit elkaar gehaald en in het onderstel de zaag gezet. Met wat pas en meet werk kan ik nu eindelijk zeggen dat mijn 6300 eindelijk gaat rijden.
De kap als op de foto is even een testje uit onderdelen van het Arnold project. Eerst wil ik het oderstel volledig rij klaar maken alvorens de kap er op te zetten.
Ondertussen het onderstel weer uit elkaar gehaald en begonnen de kap te bouwen en op het onderstel te passen. Nadat ik er dus achter kwam dat de stroomafname van de 65 018 niet helemaal paste en ook niet naar mijn idee was heb ik de stroomafname kompleet opnieuw in elkaar gezet. Nu pas t de kap er al een stuk beter op. Onderstaand de foto's van de bouw.
Wat is er tot nu toe gebeurd. Na de 65018 uit elkaar gehaald te hebben is de voorkant van het chassis aangepast voor het nieuwe draaistel. Ik heb besloten om de draaistellen van de BR 65 018 verder te gebruiken om een volledige nieuwbouw te voorkomen. Daarom was het nodig om een extra onderstel bij Fleischmann te bestellen. Het voorste draaistel moet ongeveer 7 mm naar voren geplaats worden het achterste draaistel heb ik gelaten zoals het is. Het voorste draaistel is met een stukje polystreen profiel om 7mm langer gemaakt.
http://img39.imageshack.us/i/dscf2566.jpg/
http://img146.imageshack.us/i/dscf2565.jpg/
Het chassis wordt nu aan de onderzijde waar eerst het draaistel zat geheel vlak gemaakt zodat straks het nieuwe draaistel er in past.gelijk wordt het chassis hier om 11 mm langer gemaakt (zonder bufferbalk). Aan de bovenzijde moet de lamphouder wijken en aan de achterzijde eveneens maar hier gelijk aan de bovenzijde van de motor.
http://img404.imageshack.us/i/dscf2560.jpg/
http://img11.imageshack.us/i/dscf2568c.jpg/
Uit twee blokjes van 7 mm breed bij 8 mm diep en 10 mm hoog worden de twee aan weerzijden van het chassis komende cylinders gemaakt. De cylinders komen schuin achterover hellend aan het chassis op 8 mm afstand van de voorzijde (zonder bufferbalk). De Cylindergroep wordt nu afgevijld in een ronde peervorm. Boven met een totale breedte van 14 mm en naar onder wijderwordende tot de totale breedte waarnaar ze rond naar binnen lopen. In het midden van deze cirkel wordt een messing buisje aangebracht van 2mm doorsnede en 1mm binnen maat. Tegen de de restanten van de voorste lamphouder wordt een plaat van 14 mm lengte en 5 mm breedte aangebracht. Omdat ik gekozen heb om het fleischmann stangenwerk verder te gebruiken plak ik nu de kruiskop glijdbaan in een klein gaatje 1mm boven het messing buisje en de andere zijde aan de plaat tegen de lamphouder. Tot hier zijn grotendeels de onderdelen van de 65 018 gebruikt. Voor de aandrijfstang kan men nu ook kiezen voor die van de 65 018 maar deze moeten dan ingekort worden. Ik heb gekozen om de aandrijfstangen van een Br 53 van fleischmann te gebruiken. Hier moet alleen de cylinderstang verlengd worden. Hiervoor heb ik de oude cylinderstang afgesneden en daar waar deze aan de kruiskop zat een gaatje van 0,5 mm doorsnede geboord. Om nu niet meteen de kruiskop te vernietigen heb ik het met de hand gedaan met een proxxon boortje. Nu heb ik een nieuwe cylinderstang gemaakt van 10 mm lengte en 1 mm doorsnede met een binnengat van 0,5 mm. In de kruiskop heb ik een staafje van 0,5 mm messing gelijmd en daaroverheen de nieuwe cylinderstang laten vallen en vast gelijmd.
http://img199.imageshack.us/i/dscf2610.jpg/
De wielen en assen van de 65 018 moeten nu verplaatst worden. De met tandwiel aangedreven assen!! blijven allen op hun plaats alleen de wielen van de eerste as en die van de derde as worden gewisseld. De stangen worden geplaatst en de aandrijfstangen worden met de stiftjes van de BR 53!! aangebracht. nu worden de wielen ten opzichte van elkaar verdraaid zodat een soepel roltest gedaan kan worden (zondermotor) Hiervoor heb ik een stuk rails van ongeveer een meter op een plank vast gezet en de plank wordt nu langzaam aan een zijde omhoog getild als het onderstel bij ongeveer 20 graden soepel naar de ander zijde rolt is het onderstel klaar voor verder behandeling.
Zoals boven al aangeduid heb ik de fleischmann stroomafname verwijderd omdat hij de indruk van het model een beetje te niet deed. Uit een stukje pertinax met koperlaag en koper vederblik heb ik een nieuwe stroomafname in elkaar gezet wel met gebruik van de 65 018 electronica.
http://img187.imageshack.us/i/dscf2606m.jpg/
Wordt vervolgd!!
We gaan weer verder nadat het onderstel in grote lijnen is klaar gemaakt moet het voorste draaistel aangepast worden. Het onderstel wordt met een plaatje 8mm verlengd. Hierbij laat ik het onderstel in zijn orgineel onveranderd voor de stevigte en plak aan de onderzijde een blokje welk naar achteren schuin wordt weggevijld. Nu wordt het onderstel onder het chassis geplaatst om te kijken of alles past. Hierbij wordt ook gekeken of het draaistel in de bochten niet tegen de cylindergroep loopt. Om dit te voorkomen heb ik de cylindergroep van onderen open gevijld om hiervoor ruimte te krijgen.
http://img146.imageshack.us/i/dscf2565.jpg/
http://img11.imageshack.us/i/dscf2567t.jpg/
http://img199.imageshack.us/i/dscf2608.jpg/
Het achterste draaistel blijft onveranderd.
Nu worden alle componenten van het onderstel in elkaar gezet om te kijken waar nog kleinigheden aangepast moeten worden.
http://img35.imageshack.us/i/dscf2603j.jpg/
Nu wordt de kap voorbereid. Aan de hand van foto’s en tekeningen ( Onze Nederlandse stoomlocomotieven Blz 298 t/m 301) op dun, 0,5 mm polystyrol uit getekend voor elke kap zijde 2 stuks. Twee van deze zijden worden in het midden een doorgesneden dat wil zeggen er wordt 3mm tussen uitgesneden om zo de plaats van de deur aan te duiden. De voor en achterzijden worden uit 1mmdik polystyrol gesneden. De breedte moet hierbij opgemeten worden aan de hand van het Fleischmann onderstel. Let op dat men niet te snel de kap te smal maakt maar ook niet te breed. Ik heb hierbij de breedte van de motor als geplaatst aangehouden. Met DunPolystyrolwordt nu het dak gemaakt en aan de ronding van de voor en achterzijde aangepast. Met dunne strips wordt de dakribben nagebootst en van een vierkant stukje wordt het ventilatie luik genaakt. Voor de ribben heb ik een stukje raamwerk van een Revell bouwdoos verwarmd en uitgetrokken tot ongeveer een halve millimeter dikte.
http://img149.imageshack.us/i/dscf2611.jpg/
http://img146.imageshack.us/i/dscf2563.jpg/
Als het machinistenhuis nu zijn voltooiing nadert wordt uit twee smalle strips van 3mm de bufferbalk gemaakt en aan de onderzijde van de kap geplakt. Na het drogen worden de eerste pas proefen gemaakt en war nodig de kap nog iets aangepast. Hierbij gaan we de hoogte bepalen waarop de kap komt te liggen en wordt achter de bufferbalk een strip aan de binnen zijde geplakt van ongeveer een of anderhalve millimeter dikte. Deze strip zorgt er straks voor dat de kap in de haakjes van het onderstel vallen.
http://img31.imageshack.us/i/dscf2569.jpg/
Omloop en Ketel.
Nu wordt de binnen maat van het machinistenhuis opgemeten. Met deze maat maken wij een strip van 62 millimeter lengte en de breedte van het machinistenhuis, 18 mm en 1mm dikte. Op 37 mm wordt deze plaat schuin naar 39 mm aan elke zijde om 2 mm smaller gemaakt.
http://img35.imageshack.us/i/dscf2601e.jpg/
de ketel wordt uit een stukje buis van 10 mm doorsnede en 38 mm lengte gemaakt. Neem gerust een of twee mm langer vanwege het vijl en snij en pas werk. Om deze ketel wordt aan de voorzijde een strip van 0,5 mm dikte en 11 mm breedte geplakt om de rookkast aan te duiden. Vanaf hier naar achter worden om de 9 mm telkens een 1 mm dikke strip van 0,5 mm materiaal geplakt om de ketelringen aan te duiden. Waarbij de laatste precies aan het einde van de ketel komt te zitten. Onder de rookkast komt een strip van 11 mm lengte, 5 mm breedte en 2 mm hoogte waarop straks de ketel komt te rusten. Op de rookkast komt precies in het midden en op het hart van de ketel de schoorsteen gemaakt uit een stukje buis van 3 mm dikte en 2,5 mm hoogte te zitten. Tusen de middelste twee ketelringen komt de stoomverdelerdom te zitten deze wordt gemaakt van een stukje afval kunstof uit een revell bouwdoos.
http://img210.imageshack.us/i/dscf2558.jpg/
http://img31.imageshack.us/i/dscf2600.jpg/
Vuurkist.
De vuurkist wordt gemaakt uit een blokje van 13 h x 13 b x 14 mm lang. Hierbij wordt de onderste 4 mm op 10 mm breedte gevijld. De hoeken worden sterk afgerond op deze manier ontstaat de vuurkist. Ketel en vuurkist worden nu samengevoegd waarbij de ketel aan de bovenzijde van de vuurkist pas aanligt. De ketel en vuurkist worden nu in het midden van de vuurkist geplakt waarbij de ketel 1 mm van de voorzijde van de omloop terugligt.
http://img32.imageshack.us/i/dscf2613m.jpg/
De omloop, met ketel en vuurkist, wordt nu in het machinistenhuis gepast. Nu moet alleen nog een stukje uit de omloop gesneden worden daar waar de motor komt te zitten. Dit is ongeveer 10 mm lengte bij 12 mm breedte. Verder moet er een stukje uit worden gesneden waar de oude steun voor het voorste lampje zat. Bij het passen worden er markeerpunten op het chassis gezet tot waar de omloop komt.
http://img35.imageshack.us/i/dscf2601e.jpg/
Nadat dit alles pas is gemaakt wordt de ketel en de omloop aan het machinistenhuis geplakt. Als dit droogt gaan we even terug naar het chassis. Nu Wordt uit een strip van 3 bij 3 mm en15 mm lengte de voorste bufferbalk gemaakt.
http://img32.imageshack.us/i/dscf2614n.jpg/
http://img232.imageshack.us/i/dscf2615.jpg/
Deze wordt haaks op en in het midden van het chassis geplakt. Aan de bovenzijde gaan we nu de de sierblikken maken. Deze ontstaan uit polystireen plaat van 0,03 mm dikte. De eerste loopt van de rand van de voorzijde van de bufferbalk 5 mm diep gebogen 2 mm omhoog. Om de gewenste bocht te krijgen nemen we een schroevendraaier van 2 mm dikte en buigen daar een plaatje van 5 mm breedte en 15 mm lengte voorzichtig omheen zolang tot de gewenste vorm is bereikt. Bij het op het chassis plakken fixeren wij de bocht met een stukje kunststof van 1,5 mm hoogte en de breedte van het chassis. De volgende trap wordt op de zelfde wijze gemaakt en op het fixeerstripje gelijmd en ook aan de achterzijde gefixeerd met een stukje kunstof zodanig dat de omloop straks tegen de achterzijde van de kromming komt te liggen.
http://img11.imageshack.us/i/dscf2570o.jpg/
http://img404.imageshack.us/i/dscf2571j.jpg/
Nu wordt na het drogen van de bufferbalk de kap op het chassis gezet en gaan de windleidplaten er op gezet worden. Deze laatsten worden uit plaat van 0,5 m dikte gemaakt en zijn 16 x 9 mm groot met aan de voorzijde een uitloop naar onderen van 3 x 3 mm. Deze uitloop wordt aan de achterzijde afgerond aan gepast aan de laatste ronding van de sierblikken. Nu worde de beide windleidplaten op de omloop en niet er tegen gelijmd.
http://img32.imageshack.us/i/dscf2616n.jpg/
Afwerking van de kap.
Aan weerzijde van de vuurkist worden twee strips van 4 mm hoogte 3 mm dikte en 28 mm lengte, schuin afgesneden, geplakt. Aan de rechterzijde op de vuurkist wordt 7 mm naar voren de stuurstang geleider geplakt. Tevens wordt uit een strip van 1mm x 0,5 mm dikte de stuurstang gemaakt. De lengte moet zo genomen worden dat hij vanaf de stuurstanggeleider 1 tot 2 mm achter de windleidplaat eindigt. Tussen kabine en geleider wordt een stuk geplakt die dit opvult.
http://img31.imageshack.us/i/dscf2599.jpg/
Pompen en leidingen.
Aan de rechterzijde worden op de omloop twee pompen geplakt. Omdat Nederlandse voorbeelden niet in de handel verkrijgbaar zijn heb ik gekozen voor twee pompen bouwserie “Tolkien”, K&H 1002. De pompen worden op 4 mm van onderen door gesneden. De helften worden op en onder de omloop gelijmd. Let op dat de pompen zodanig vast gemaakt worden dat ze niet tegen de stangen komen. Onder de omloop komen aan weerzijden de luchtketels deze worden gemaakt van een stukje staaf van 3 mm dikte en 18 mm lengte. Aan de linker zijde wordt nog de stoomleiding aangebracht en in de juiste vorm gebogen. Door een staaf van 1,5 tot 2 mm dikte in de buurt van een soldeerbout te houden (voorzichtig) kan de leiding in de juiste vorm worden gebogen. Aan de achterzijde wordt deze leiding in bereik van de wielen vlak gevijld. Zodat deze er niet tegenaan lopen.
http://img199.imageshack.us/i/dscf2596.jpg/
Achterzijde van de lok.
Hier worden aan weerzijde van de waterbunker een ladder (K&H 1004) aangebracht. Ik heb de ladder onderste boven er op gezeten een zijde langer afgesneden zodat er een grijpstang onstaat. De ronde zijde van de ladder laat ik onder de bufferbalk grijpen.
http://img199.imageshack.us/i/dscf2598j.jpg/
Aan weerzijde van de kolenbunker worden nog een paar opstapjes gemaakt en een handrail.de leidingen op de ketel worden aan de hand van foto’s aan weerzijde van de ketel gemaakt voor de handrail wordt gebruik gemaakt van afstandhouders (Kuswa f209) ketelwasluiken op de vuurkist komen van Kuswa uit de set nd210. De zekerheids ventielen op de vuurkist zijn uit een afgerond plaatje van 4 mm lengte en 2 mm breedte. Hierin zijn twee gaatjes geboord waarin twee stukjes kunststof van rond 1 mm gestoken zijn zo dat deze 2 mm boven de plaat uitsteken. Rookkamerdeur komt van K&H 1029 waarbij de “reibeisen” weg gescheurd zijn.
http://img31.imageshack.us/i/dscf2600.jpg/
http://img127.imageshack.us/i/dscf2595.jpg/
http://img35.imageshack.us/i/dscf2593.jpg/
http://img187.imageshack.us/i/dscf2592.jpg/
http://img35.imageshack.us/i/dscf2590e.jpg/
http://img23.imageshack.us/i/dscf2591w.jpg/
Buffers komen van K&H 5001.
De kabine trappen zijn in eigen regie gemaakt door twee draden messing 0,5 mm op een plankje te bevestigen ongeveer 4 mm uit elkaar heb ik daar telkens vier treden tussen gesoldeerd. Aan de linkerzijde heb ik de trap ter ondersteuning aan de stoomleiding vastgemaakt en boven aan twee handrail houders. Aan de rechter zijde heb ik de onderzijde aan een leiding vast gesoldeerd en boven ook met twee handrail houders.
http://img30.imageshack.us/i/dscf2584f.jpg/
wordt vervolgd!!!
En toen was er de winter schilder, na het ontvetten en schoonmaken en het hier en daar nog bij werken isdus de lok in de verf gezet. Wat nu nog rest is de firma Kuswa vragen om mooie messing schildjes te etzen.
NS 6300 in aanbouw
NS 6300 in aanbouw
- Bijlagen
-
- DSCF2642.JPG (96.34 KiB) 3423 keer bekeken
-
- DSCF2641.JPG (99.57 KiB) 3423 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LeFennec op 27 jul 2009 20:35, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: NS 6300 in aanbouw
Ik heb het model met eigen ogen mogen aanschouwen, de lak was nog niet droog. Het ziet er prachtig uit, dat is een ding wat zeker is.
P.S. LeFennec, nog bedankt voor de wielen
P.S. LeFennec, nog bedankt voor de wielen
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III