twijfel tussen sytemen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
b.v.hamel

twijfel tussen sytemen

Bericht door b.v.hamel »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum omdat ik deze hobby weer opnieuw leven in wil blazen.
Heb een stuk of wat analoge locs en wil een baan opzetten.
Op internet rondgekeken waar ik voor analoge besturing koploper tegenkwam met dinasys elektronica.
Spreekt me wel aan als ik het zo lees.
Ik kwam ook nog iets dergelijks tegen van Mecktronics.
Weet iemand of dat nou hetzelfde is of alleen van een andere bouwer.
Het werkt ook met blokken, enz. echter waar ze helemaal niet over praten is besturingssoftware.
Zou koploper daar ook geschikt voor zijn?
:?:
Bas

shoven

Re: twijfel tussen sytemen

Bericht door shoven »

Bas, op dit forum zijn diverse draadjes over de keuze van een systeem voor besturing. Die kun je het best eens nalezen. Ook op BNLS valt hier veel over te vinden. Of Koploper goed samenwerkt met de systemen die jij noemt weet ik niet.

De systemen van Mecktronics en daarop gelijkende systemen worden volgens mij steeds meer verdrongen door digitale systemen, meestal DCC-gebaseerd. Daar is vrij veel voor te krijgen en het werkt soepel samen met Koploper. Onder de leden hier zijn vooral de TwinCenter (Fleischmann), Intellibox (Uhlenbrock) en Multimaus (Roco) populair. Maar als ik wat vergeet vult iemand mij vast wel aan...
Ik weet niet of dat soort systemen een optie zijn voor jou?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
b.v.hamel

Bericht door b.v.hamel »

Steven, ik heb zeven loks allemaal analoog. In sommige kunnen wel een digitale decoder worden ingebouwd, in andere niet (althans daar zit geen standaard aansluiting op). Ik vind het zonde om deze niet meer te gebruiken als ik helemaal digitaal ga.
Bovendien zijn de kosten voorlopig beperkt te houden.
Wat ik begrijp van koploper is dat je zowel digitaal als analoog kunt rijden.
Alleen de hardware is anders. Als je eenmaal wat aanschaft van hetzij dinasys, hetzij van mecktronics, of welk systeem dan ook, je zult er mee door moeten gaan.
Maar ja hoe kies je de juiste? Lastig, lastig.....!
Ik heb al een baan in gedachten en deels uitgewerkt. Rangeren hoeft voor mij niet
ik vindt het leuker om ze te zien rijden.

Bas

Hookies

Bericht door Hookies »

Nagenoeg alle analoge locs zijn wel om te bouwen naar digitaal. Ook als er geen aansluiting in zit. Tenzij de loc wel heel erg klein is. Dus die vraag hoeft je keuze dus niet meer te beïnvloeden.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

apk

Bericht door apk »

ik heb zelf ook met deze vraag gezeten en omdat er langzaam maar zeker toch uitbreiding van het materieel en de baan gaat komen besloten om toch digitaal te gaan rijden met koploper.
en in en sik van taco models schijnt ook een decoder te passen en erg veel kleinere locs zijn er haast niet.

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

shoven

Bericht door shoven »

Wat ik zou doen is alles eens op een rijtje zetten. Maak een lijstje met de eisen waar jouw baan, locs en rijmogelijkheden aan moeten voldoen. Kijk vervolgens bij elk van die eisen wat het zou kosten bij welk systeem. Bijvoorbeeld: je hebt 7 loks die analoog zijn die je zou moeten ombouwen. Dat kost je, naast wat zweet, tranen en ergernis, 7 decoders en een beetje soldeer = €180. Bij de keuze voor een analoog systeem heb je die kosten niet, maar heb je weer andere kosten.
Dingen waar je aan kunt denken zijn:
  • Wissels handmatig of automatisch?
  • Hoe groot wordt de baan? Bij veel blokken heb je veel hardware nodig om het aan te sturen. Het prijsverschil kan dan relevant worden.
  • Hoe flexibel moet het zijn? Veel analoge hardware is specifiek en kun je voor maar 1 ding gebruiken. Digitaal is relatief simpel aan te passen.
  • Enzovoorts
Dan krijg je een beeld van wat je wilt, wat het kost en kun je met wat meer informatie dan alleen je gevoel een keuze maken. Succes!

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Alex_is_lang

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo Bas,

Zelf rijd ik met het dinamo systeem, nog in een totale testfase.
Afgelopen maanden heb ik er voor gekozen om zelf de dinamoprints te assembleren wat me wel beviel, geef toch iets extra's aan de hoby.
Mijn doel is uiteindelijk om de meeste loks / treinstellen met decoder te voorzien.
Nu rijd er nog analoog op, met af en toe een gast digitale uitvoering.

Mijn overweging om dinamo te rijde is het opstarten van analoog samen met koploper.
Daar ik een 40 tal loks/treinstellen heb wilde ik digitaal (koploper) meteen starten.
En natuurlijk wel bij Railz en bij de demobaan van Leon van Perlo gekeken hoe het werkte en vooral de haalbaarheid voor mij persoonlijk.

Familie rijd geheel digitaal en dan mis je het analoog mee rijden van loks as gastrijder.
Hybride systeem van dinamo danwel dinasys , is zeer persoonlijk te richten naar de wensen.

mvg Alexander

Plaats reactie