Beste spoorders.
Ik heb nog geen spoorplan, door gebrek aan ruimte in mijn nieuwe huis ben ik enkele jaren geleden gestopt. Ik had toen al door ruimtegebrek voor n spoor gekozen. Ik heb de rails van Fleischmann. Ik zag onlangs dat iemand een baan in modules had gemaakt. Dat bracht mij op het idee om toch weer te beginnen. Ik heb een rij kasten van 2 meter bij 60 cm. Boven die kasten is een ruimte van totaal 20 cm tot aan het plafond. Naar opzij kan ik ook nog wel wat laten uitsteken. Dus even uitgaan van 2.42 (volgens mij zijn houtplaten altijd in de maat 61 122 244) Voor de breedte wil ik proberen 80 cm anders uiterlijk 90 cm Dit omdat in het midden van de kamer ook al een spanningsrail loopt op zo een 50 cm van de kasten af die bijna 4 cm van het plafond af ligt, dus moet je de planken al iets schuin weghalen. Aan de overkant staan ook al kasten met deuren tot bijna het plafond, dus de rail kan niet verschuiven.
Ik dacht zelf om 2 modules van 121 lang te maken, vroeger had ik ooit eens een baan aan het plafond hangen een baan van ca 2,50 bij 1 meter, met multiplexplaten 6 mm en onder de platen metalen u profielen die ook voor gasbetonblokken gebruikt worden. Desondanks was het na ca 10 keer op en neer takelen wat stapsgewijs moest gebeuren al een bekeken zaak, gaat scharen en is gewoon onhandig. Dus nu dacht ik aan 2 modules. Met meer kom ik ben ik bang in de problemen met de opbouw van rails erboven en nog lastiger de scenery.
ik wil de bekisting dus niet hoger maken dan 5 cm iemand een suggestie voor het materiaal? Ik dacht zelf gewoon aan 4 balken van ca 3,5 cm en natuurlijk in de hoeken hoekijzers. Volgens mij kan je de meeste digitale modules voor wissels en terugmelding in die 3,5 wel kwijt. 6 of 9 mm tri of multiplex en een nep grasmat erop als basis.
Waar ik ook nog mee zit is dat ik verschillende verhalen hoor over de breedte van de perronnen. ik hoor 40 mm maar ik meen dat ik ooit ook perronnen had gezien van 2,9. Weet iemand de standaard maten voor wisselstraten?
En tot slot: is er ergens nog info te vinden hoe de rails af te werken op de overgangsplaatsen op de platen? Dus eigenlijk zou ik railstukken moeten hebben net als bij draaischijven (ik heb toevallig ook nog een draaischijf staan).
banenplan n spoor op ca 2.44 bij 80 cm
Re: banenplan n spoor op ca 2.44 bij 80 cm
Hoi,
welkom op het forum.
Ik zou het plan van Martin / Wim eens bekijken, volgens mij zijn dat wel ongeveer jouw maten.
zie: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3959
Guus
welkom op het forum.
Ik zou het plan van Martin / Wim eens bekijken, volgens mij zijn dat wel ongeveer jouw maten.
zie: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3959
Guus