Gestoorde loc

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Ik zit even met een probleem en zou daar graag mogelijke oorzaken/oplossingen voor krijgen.

Ik heb een gedigitaliseerde lok en die rijd prima als ik hem op de baan zet, een ronde laat rijden en dan bij het station laat stoppen. Nadat hij na een pauze weer verder zou moeten rijden weigert hij alle dienst. Zet ik heb dan op mijn programmeerspoor, kan ik de decoder niet meer uitlezen en krijg ik de melding "fout" op mijn IB.
Zet ik heb weg en plaats hem een tijd later (of de volgende dag) weer op de baan speelt hetzelfde verhaal zich opnieuw af. Eerste ronde rijd hij prima, dan niets meer.
Als ik hem op het programmeerspoor zet voordat hij gereden heeft kan ik hem normaal uitlezen.

Verder rijden mijn andere locs zonder enige problemen.

Is er iemand die hier een mogelijke oorzaak en/of oplossing voor heeft?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jos »

Zit er toevallig een Uhlenbrock decoder in?
Lijkt of de oververhittingsbeveiliging inschakelt,

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Gestoorde loc

Bericht door martinb »

Gokje.... motor eruit halen, schoonmaken (zie: http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... n_de_motor) koolborstels vervangen en klaar. Heb het hier ook eens gehad met een motor die goed leek, maar toch te zwaar draaide. Alles schoongemaakt en klaar was het weer.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

@ Jos; Nee, het is een Kuehn decoder die erin zit.

@ Martin; wordt weer een hoop werk dus. :?
Heb je toevallig ook enig idee waar ik koolborsteltjes van Roco kan krijgen/bestellen?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Gestoorde loc

Bericht door Marcel »

Probeer eens deze link voor het onderdeelnr. http://www.roco.cc/service/ersatzteilblaetter.html,vul onderin het artikelnr. van de lok in en klik op suchen.
Dan krijg je de onderdelen lijst van de desbetreffende lok te zien en zoek je het artikelnr. op,hierbij moet ik wel aangeven dat de koolborstels vaak niet apart staan vermeld.
Als je het artikelnr. nu wel of niet hebt ga je naar de treinen speciaalzaak en neem je de oude koolborstels mee,want misschien passen er wel Flm. koolborstels in,tenslotte is het Roco N-assortiment nu van Flm. ,of is zijn de originele nog wel bij Flm. te bestellen.
Laat ons even weten of het gelukt is want er zullen meer spoorders zijn die met Roco rijden en tegen dezelfde vraag aan lopen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Bedankt Marcel.

Ik heb inmiddels het nummer van de Roco koolborstels gevonden, 89741.
En een mailtje gestuurd naar de dichtbij zijnde 'grote' modelspoor-zaak of die voor mij "dat varkentje kunnen wassen".
Ik had eerder al eens begrepen dat H@ns zelf geen reparaties deed e.d., dat die de reparaties zelf ook wegbracht, dus dat is dan ook niet echt een optie.

En zelf durf ik het nog niet aan om die lok schoon te wassen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Gestoorde loc

Bericht door jeepney »

Jelle schreef:Bedankt Marcel.

Ik had eerder al eens begrepen dat H@ns zelf geen reparaties deed e.d., dat die de reparaties zelf ook wegbracht, dus dat is dan ook niet echt een optie.
Ik ken wel meer zaken waar de reparaties uitbesteed worden, niks vreemds aan. Van de gevallen die ik ken is er sprake van een gepensioneerde die er de tijd voor heeft en er lol in heeft om locs te repareren en/of om te bouwen.

Henk


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Gestoorde loc

Bericht door Marcel »

Om welke lok gaat het trouwens?

Misschien dat èèn van de forumleden bij jouw in de buurt woont en wil die jouw wel helpen,wil ik ook wel maar ik woon niet echt in de buurt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Marcel schreef:Om welke lok gaat het trouwens?

Misschien dat èèn van de forumleden bij jouw in de buurt woont en wil die jouw wel helpen,wil ik ook wel maar ik woon niet echt in de buurt.
Het is een V200 van Roco. Als hij loopt, loopt hij heel erg mooi vind ik.
En als er een liefhebber in de buurt is, koffie (of wat dan ook) staat klaar, benodigde spullen zal ik in huis hebben (als ik weet wat nodig is).
Het is dat als ik het een keer heb zien gebeuren, ik het waarschijnlijk de volgende keer zelf ook wel aankan. Maar nu durf ik het er nog niet aan te wagen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Gestoorde loc

Bericht door Marcel »

Dat is toevallig ik heb deze lok ook,rijd erg mooi,zeker nu hij digitaal is.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gestoorde loc

Bericht door bob vermeulen »

Als het gaat om de laatst geleverde Roco V200 dan rijd hij bij mij ook en wel heel mooi.
Ik heb er een uhlenbrock decoder in.

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Gestoorde loc

Bericht door Marcel »

Ik heb een oude serie uit een startset,heeft ook geen wisselende verlichting en geen sluitlicht.
Hier zit een Lenz mini gold decoder in,die heb ik een keer laten inbouwen,dit was voor dat ik het zelf ging doen.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

Hoi Jelle.
Probleem intussen opgelost??
Bedoelde je toevallig Wentink in Arnhem??
Misschien kan Hans er anders ook wel aan komen??
Probeer eerst eens dingen uit te sluiten, zet de loc terug naar analoog, wat doet hij op analoog??
Ben je in de mogelijkheid de stroom door de loc te meten?? Hoe loopt de aandrijving van de wielen zonder motor, licht?? zwaar??
Als hij op analoog goed loopt en de stroom is niet te hoog, zal het niet aan koolborstels of wat dan ook liggen.
Ook ik heb verschillende Kuehn N025 decoders ingebouwd, de door jou beschreven dingen herken ik niet.
Misschien bepaalde conflicterende decoder instellingen??
Ik zou eventueel wel een keertje kunnen kijken, ik woon vlak in de buurt van Doesburg (Dieren) en ben technisch redelijk op de hoogte.
Mvg, Jules.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Hoi Jules,

Nee, de V200 is nog steeds niet inzetbaar. En het was inderdaad Wentink, maar krijg ondanks twee gestuurde mails mails geen reactie. (Niet verwacht van Wentink)
Terugbouwen naar analoog is helaas geen optie omdat ik de originele onderdelen niet heb, deze loc was al omgebouwd toen ik 'm kocht.

En verder ben ik nog redelijk vers in het digitale rijden en het modelspoorbaan gebeuren. De laatste ervaring was ruim 25 jaar geleden.
Maar de decoderinstellingen zijn wel goed volgens mij want er is niets op de baan met dezelfde of bijna dezelfde instellingen. Ook op een verder lege baan zijn de problemen het zelfde.

Ik heb ondertussen zelf ook een aantal decoders ingebouwd en heb daar geen problemen mee, gaat me allemaal prima af.

Maar als je een keer wilt komen kijken, heel graag dan, nieuwe ogen zien vaak nieuwe dingen dus kan het altijd een mogelijke oplossing brengen.
btw. Koffie staat klaar. :D


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

Ook al een keer geprobeerd met een andere decoder?
Nu ga ik afsluiten, want ik moet zo de bus op.
Groetjes, Jules.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

By the way, vroeger ook in Doesburg gewoond.
Had zelf ook in de 70er begin 80er jaren een H0 treinbaan van Lima, vroeger veel zakcentjes naar Henk Bosman gebracht, en als ik onderdelen nodig had, zoals anti slipbandjes en koolborstels, bestelde hij dat toen voor mij.
Jeugdsentiment. :D :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Ja hoor, geprobeerd met een nieuwe Kuehn 45 en een nieuwe Kuehn 25 decoder, resultaat het zelfde, dus prut.


Ja het wonen in Doesburg vind ik nog steeds een feest... Alleen jammer dat er op modelspoor gebied niets meer te krijgen is... ook Bosman is weg. :?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Gestoorde loc

Bericht door martinb »

Wentink loopt achter op het beantwoorden van mail door de verbouwing waar ze mee bezig zijn. Tip: een beller is sneller.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Mensen... groot nieuws! :D

De gestoorde loc is weer genezen verklaard dankzij de vakkundige behandeling van dokter Jules. :D

En natuurlijk heb ik weer het nodige geleerd om in de toekomst dergelijke storingen te kunnen behandelen. ;)

Ik ben in ieder geval weer helemaal gelukkig en dank hier even publiekelijk ook Jules heel bijzonder voor al het gene dat hij voor mij en de V200 gedaan heeft. 8-)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

Voor een bak koffie en blije gezichten doe ik een hoop.
Fijn, Jelle, dat jouw V200 weer rijdt zoals het hoort, locs horen toch te rijden, niet??
Zo gestoord was die loc voor mij gelukkig niet, je moest gewoon even de feeling hebben, en die heb ik je hopelijk aangereikt.

Motor was, met name in het koolborstelhuis aardig versmeerd, koolborstels konden niet fatsoenlijk meer veren.
Dus had ik even het gebied rond het koolborstelhuis goed schoongemaakt, ook even de koolborstels van vet en vuil ontdaan.
Gezorgd dat de koolborstels weer fatsoenlijk konen veren, wat niet wegneemt, dat bij het vervangen van de koolborstels het hele gebeuren grondig schoon gemaakt moet worden.
Vervolgens heb ik de motor een tijdje op analoog heen en weer laten draaien, voordat ik de boel weer in heb gebouwd.

Trouwens, Jelle, heb jij de rest van jouw baan, bij het raam, waar de loc stil kwam te staan ook voorzien van voedingsleidingen (ringleiding)?

En...als je bang bent om soldeerverbindingen los te halen... maak dan eerst een foto van hoe de draden zitten, dat scheelt een hoop gepuzzel achteraf.

Dus Jelle, nog veel plezierige kilometers. :D :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Ja, Jules, ook op dat stuk bij het raam zitten aansluitingen op de ringleiding.
Alleen is de baan op onder andere die plek behoorlijk vuil vanwege de verdere bouw van de baan.
En natuurlijk de laatste weken niet gereden in verband met het bouwen.
En omdat ik nog volop aan het bouwen ben laat ik het schoonmaken van de baan even achterwege, heeft nu toch niet veel nut.
Maar voordat ik weer ga rijden word eerst alles weer grondig schoon gemaakt. Eerst met de stofzuiger, daarna met railgum en o.a. SR24.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

Hoi Jelle.
Ik kom her en der via Google op verschillende fora, o.a. hier (even naar beneden scrollen) tegen dat voor dit type koolborstels ook de Fleischmann 6518, N koolborstels te gebruiken zijn.
Desbetreffende topic heeft het over de 6516, maar dit zijn geen koolborstels, dus het moet gewoon 6518 zijn zoals ik al beschreef.
Deze zijn doorgaans redelijk tot goed verkrijgbaar, ook bij de gemiddelde treinenboer, compleet met veertjes.
Ik heb, als ik me niet vergis, er toen een paar of 5 van een treinenboer in de buurt meegenomen, en hier kom ik ze ook tegen, weliswaar niet op voorraad, maar ook hij zou er aan moeten kunnen komen.
Ik heb net even mijn Roco 1300 (dezelfde kooltjes als die bij jou) open gemaakt om dit te bekijken, koolborsteltjes met die van Fleischmann vergeleken, en qua afmetingen komen deze op het oog aardig overeen.
Groetjes, Jules.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 830
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gestoorde loc

Bericht door Jelle »

Dat is helemaal goed nieuws. De Roco koolborstels zijn momenteel nogal stevig aan de prijs, dus schakel ik dan maar even over op Fleischmann borsteltjes. 8-)
Ik ben ondertussen een 'boodschappenlijstje' aan het samenstellen om mijn ladenkastje te kunnen voorzien van de nodige reserve onderdelen voor m'n locs. Beter mee verlegen dan om verlegen. :lol:


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gestoorde loc

Bericht door jules »

En....
Vergeet ook niet anti slipbandjes en smeermiddelen.
Olie is van Fleischmann, alhoewel een flesje fietsenolie bij Sonneveld of die andere fietsenboer in Doesburg ook geschikt zijn.
En vet heb ik van Trix, en, als ik me niet vergis via Nproject.org, zou lagervet van de garage ook geschikt zijn, voor alle smeermiddelen geld...MINIMALE hoeveelheid gebruiken.
Groeten, Jules.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Gestoorde loc

Bericht door martinb »

Kogellagervet (gratis bij de garage) is inderdaad een optie voor de vetten, maar zoals al aangegeven met alle olie en smeerbende: hoe minder hoe beter. Er gaan meer loks dood aan teveel vet dan aan te weinig.... http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... ende_delen


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie