Hart/puntstuk van peco electrofrog schakelen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex

Hart/puntstuk van peco electrofrog schakelen

Bericht door Sweex »

Hoi!

Ik ben aan het uitzoeken hoe het hart- en puntstuk van een peco electrofrog wissel werkt. Ik begrijp dat dit automatisch gaat doordat de wisseltong contact maakt met de een of andere rail. Maar ik begrijp dat dit niet altijd even betrouwbaar is en dat je daarvoor je puntstuk zou moeten/kunnen polariseren. Ik ben nu op zoek naar print en schema hoe je dit bereikt.

Het plan is om DCC (multimaus) te gaan rijden met wat spulletjes van Wim Ros.

Ik heb 45 minuten gezocht maar kon niets vinden, maar er is vast wel iemand die me hier zo op kan wijzen!

Alvast bedankt!

Groetjes,

.Michiel.

Jos

Re: Hart/puntstuk van peco electrofrog schakelen

Bericht door Jos »

Hoe ga je je wissels omzetten? Met servo's of wisselmotoren?
Kies in ieder geval een wisseldecoder met polarisatiemogelijkheid.
Je isoleert het puntstuk van de aansluitende rails bijvoorbeeld m.b.v. kunststof raillasjes. Je soldeert een draadje aan het puntstuk (dat kan mooi aan de onderkant) en dit draadje verbind je met de polarisatie-inrichting van de decoder.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Met servo's is het plan. Ik begrijp dat er wisseldecoders zijn die direct het puntstuk voeden? Ik kom hier namelijk ook berichten tegen van printjes met bi-stabiel relais waarvan ik dacht dat die dit regelden.

Suggesties voor wisseldecoders zijn altijd welkom. Ik poog door zoveel mogelijk kennis te vergaren zo min mogelijk onnodige spullen te hoeven aanschaffen! ;)

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Ik ben een grote fan van de producten van Wim Ros. www.rosoft.info

werkt altijd en een top service. alle informatie vindt je op zijn website

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

shoven

Bericht door shoven »

Ik gebruik de ServoSwitch van Rosoft. Er zitten er hier iets van 25 in de baan, werkt perfect, nooit gedoe. Er zijn goedkopere oplossingen, maar de kwaliteit daarvan ken ik niet.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Inderdaad, de servoswitch van Wim Ros is een absolute aanrader.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Bedankt voor de tip! Ik moet wel zeggen dat de prijs me wel wat afschrikt.

Zijn er nog alternatieven voor wisselaandrijving met servo's + puntstuk schakelen?

Peter

Bericht door Peter »

Sweex schreef:Bedankt voor de tip! Ik moet wel zeggen dat de prijs me wel wat afschrikt.

Zijn er nog alternatieven voor wisselaandrijving met servo's + puntstuk schakelen?
Dinamo OC32....

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi,

Ik wil even inhaken op dit onderwerp. Wat vinden jullie van de peco PL-10W (High performance turnout point motor) in combinatie met de pecowissels. Ik overweeg deze te nemen. Zijn veel goedkoper (5 pond p.st.)
Maar sluiten ze goed aan (?) en heb je dan nog wat nodig om het puntstuk te schakelen??!!!
Ik heb gehoord dat de veer in de wissel sterk genoeg is om voor een goede stroom geleiding te zorgen.
Af en toe met een glasvezelstift langs de raakvlakken zou genoeg moeten zijn voor probleemloos rijden.
Wat vinden jullie van deze oplossing??? Wie kan wat vertellen over zijn ervaringen met deze oplossing??

Groet Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

shoven

Bericht door shoven »

Er is een ding om het puntstuk te schakelen, de PL13 als ik me niet vergis, prijs bij Hatton's £2,50.
Het punt met die Peco dingen is dat ze een pestherrie maken. Ik was er snel van genezen. Maar het werkt wel.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Ik kwam gisteren de Uhlenbrock 67810 (filmpje) tegen. Dat scheelt toch zo'n 20 euro (per 4) schakelingen als je 't met de Rosoft servoswitch vergelijkt.

Het enige wat ik er tot dusver over heb kunnen vinden is dat ie zich wat lastig laat instellen (aldus een review op Conrad).

(@Peter: Dinamo is inderdaad een optie, maar ik wil langzaam opbouwen met DCC multimaus)

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb ook begrepen dat de Uhlenbrock niet echt een fijn ding is om in te stellen. Sjaak (Krab) heeft nog wel wat ervaring met dat ding. Als je ff zoekt op het forum vind je dat nog wel terug.
Een alternatief is de decoder van Digirails (de DR4020), daar kun je een stukje inzetten waardoor het puntstuk schakelt. Kost iets van 34,95 (per 4 wissels) + 29,95 voor 4 schakelprintjes. Ik heb er geen ervaring mee dus weet niet hoe goed het werkt. Karst Drenth (een van de ontwikkelaars van de Servoswitch) heeft eraan meegewerkt heb ik begrepen.
Nog een andere optie is de OC32 van Leon van Perlo, je kunt daar 16 servo's op aansluiten en het ding kost iets van 60 piek. Komen nog wat kosten bij voor relais etc om het puntstuk te schakelen. Onze vriend Martin van Domburg heeft er goede ervaringen mee. Als het goed werkt is dit volgens mij de goedkoopste oplossing. Zie ook dit draadje.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ik heb ook een paar van die Uhlenbrock servo-decoders. Ik vind ze prima werken, al zijn ze wat minder makkelijk (tijdrovender) in te stellen dan de ServoSwitch. Verder ben ik uitermate tevreden over die dingen, en ik zou ze zo weer aanschaffen. En inderdaad is het dan een tientje per servo als ik me niet vergis.

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Langzaam wordt ik wijzer. Ik kwam de Digirails servodecoder net ook tegen. Klopt het dat ik met de Uhlenbrock geen extra printje voor 't puntstuk nodig heb, en met de Digirails nog wel?

Ik dacht dat de OC32 alleen in combinatie met het Dinamo systeem gebruikt kan worden, maar dat is dus niet zo?

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Wel weet ik dat je bij de Uhlenbrock, als je de goeie hebt, (weet het nummer niet uit mijn hoofd) er relais op de decoder zitten waar je de puntstukken mee kunt schakelen.

Afbeelding

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Tja ik kan natuurlijk niet in jou portemonee kijken, doe ik dus ook niet. enige wat ik je kan zeggen is de servoswitch kost misschien wel wat meer echter je koopt een product wat jaren mee gaat, 24/7 service, en het aller belangrijkste, simpel en makkelijk aan te sluiten :D ( ja mag ik zeggen want ik ben de enige in de hele wereld die het voor elkaar heeft gekregen om die dingen te slopen. ).

succes met beslissen :D

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Detlev

Bericht door Detlev »

Sweex schreef:Ik dacht dat de OC32 alleen in combinatie met het Dinamo systeem gebruikt kan worden, maar dat is dus niet zo?
Ook al rij ik nog niet: De OC32 is voor van alles te gebruiken en niet alleen bij Dinamo. Al zou je er bij wijze van spreken je garagedeur mee willen sturen. Hier vind je de beschrijving en hier vind je de handleiding.

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Misschien kom ik uiteindelijk toch uit op de ServoSwitch, maar ik kijk graag eerst naar wat er allemaal te koop is. Tot dusver ben ik op het volgende lijstje uitgekomen.

Prijs per wissel (exclusief servo):
  • RoSoft ServoSwitch: 16,70
  • Digirails DR4020 (34,95) + DR4102 (29,95): 16,22
  • Uhlenbrock 67810 (44,95): 11,24
  • ESU SwitchPilot Servo (24,95) + Extension (24,95): 12,48
  • OC32 (60,-) + puntstuk schakelingen: Onbekend
Zo is de Uhlenbrock ruim vijf euro goedkoper dan de ServoSwitch. Van de OC32 weet ik nog te weinig, maar zou potentieel een stuk goedkoper dan de rest kunnen zijn.

Detlev

Bericht door Detlev »

Bekijk de discussie HIER maar eens. In het onzuinigste geval (extra uitgang voor relais) heb je dan 16 wissels per OC32 -> €3,75 (exclusief relais/servo) per wissel.

shoven

Bericht door shoven »

Voor de OC32 moet je denken aan iets van 60/16 = €3,75, plus €1,50 a €2 voor het relaisprintje (1 relais + klemmen + stukkie print). Een SP04 schakeling kost nog iets van €9 voor 4 servo's. Dan kom je op een 8 euro per servo.
Tenzij ik nu iets vergeten ben, is dit een vrij goedkope oplossing.

Bij alle oplossingen komt daar de servo nog bij, maar die scoor je al voor een euro of 2 op eBay.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Ik heb inmiddels een Uhlenbrock 67810 in huis en vanochtend een assortimentje mini servo's besteld op Hobbyking. De goedkoopste was $2.11, maar het is even afwachten wat de kwaliteit is.

Wat betreft de OC32: Een schema om een relais aan te sturen (voor het puntstuk) ben ik nog niet tegen gekomen. Ik snap dat je met één uitgang een relais kan aansturen, maar hoe dit dan betrouwbaar kan werken met het uit- en inschakelen van je baan begrijp ik niet. Stroom er af is relais terug naar 0. Maar de servo blijft gewoon staan. Dan moet je wel heel voorzichtig gaan zijn met je baan weer inschakelen. Eerst de OC32 aansturen, dan pas rijspanning erop. En voor een bi-stabiel relais heb je twee aansturingen nodig. Of mis ik iets? :)

shoven

Bericht door shoven »

Martindomburg heeft een schema, wil hij vast wel hier posten. ;) 8-)

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie