Toekomstig kopstation modulebaan (5 meter project!!!)
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Hoi Paul,
Ik ben weer even aan het tekenen geweest in mijn programma. Uiteindelijk heb ik er toch maar 4,5 meter van gemaakt. Bij 4 meter wordt alles toch net even te kort. Zoals je ziet, heb ik de kruiswissel toch nog even laten zitten. Even als voorbeeld: Een motorpost met wagonnen komt binnen op spoor 1c (1b is bezet). Deze vertrekt ook weer als eerste, maar dan moet ik mijn motorpost omlopen om zo weer zijn wagonnen achter aan te koppelen.
Het plan ziet er verder zeer goed uit. Het enige wat ik eigenlijk nog nodig heb, is opstelplaats om wat locomotieven neer te plaatsten.
Ik ben weer even aan het tekenen geweest in mijn programma. Uiteindelijk heb ik er toch maar 4,5 meter van gemaakt. Bij 4 meter wordt alles toch net even te kort. Zoals je ziet, heb ik de kruiswissel toch nog even laten zitten. Even als voorbeeld: Een motorpost met wagonnen komt binnen op spoor 1c (1b is bezet). Deze vertrekt ook weer als eerste, maar dan moet ik mijn motorpost omlopen om zo weer zijn wagonnen achter aan te koppelen.
Het plan ziet er verder zeer goed uit. Het enige wat ik eigenlijk nog nodig heb, is opstelplaats om wat locomotieven neer te plaatsten.
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
De perrons worden trouwens nog wel iets breder. Aan de rechterzijde kan ik de wissels nog een tikkeltje anders leggen om zo weer een wissel lengte te besparen. Deze lengte kan ik dan weer gebruiken om de sporen verder uit elkaar te leggen bij de perrons. 

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Even het complete plaatje. Commentaar / aanvullingen volgt vanavond. Maar we gaan goed

Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Een aantal dingen die zo opvallen, kan zijn dat het zo bedoelt was.
De perronnen kunnen misschien iets breder?
Waarom ligt er eigenlijk ene dubble straat naar de post sporen.
En waarom doe je dit niet bij de goederensporen.
en misschien meer richting paul, een aantal sporen lijken nog dubbel uitgevoerd.
Wat opzich wel kan, maar dan is het denk ik mooier om hiertussen wat meer afstand te maken.
-just my 2 cents of feelings.-
De perronnen kunnen misschien iets breder?
Waarom ligt er eigenlijk ene dubble straat naar de post sporen.
En waarom doe je dit niet bij de goederensporen.
en misschien meer richting paul, een aantal sporen lijken nog dubbel uitgevoerd.
Wat opzich wel kan, maar dan is het denk ik mooier om hiertussen wat meer afstand te maken.
-just my 2 cents of feelings.-
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
- de dubbele sporen bij postperron is om daar tegelijkertijd wat te kunnen doen wanneer er ook een trein binnenkomt naar spoor 3. Sec gezien zou het er in een relatief moderne exploitatie uit kunnen, maar het geeft net wat meer rangeermogelijkheden
- Het dubbele spoor boven zit er ook in alleen herken je het kennelijk niet als dusdanig, maar dat is het spoor dat vanaf spoor 9 (bovenlangs) naar de hoofdbaan loopt
* spoor 7 is perronspoor
* spoor 9-10 zijn goederensporen
* spoor 8 is omloopspoor voor personen en goederentreinen
- Wel is het nog een beetje stoeien waar we de aanhechting van dat spoor doen wat nu vanaf spoor 9 naar rechts gaat. Dat dient nu enkel voor de goederentreinen. Op zich kan dat ook nog naar beneden naar spoor 8 of 7, maar dat is ook nog ene beetje afhankelijk wat er allemaal aan scenery moet komen
Sec gezien zou ik de (drie) binnenkomstsporen minstens net zo lang willen hebben als de perronsporen. Dit zou voor de treinafhandeling het meest ideale zijn. Echter dat wordt binnen de randvoorwaaarden die Mikey gesteld heeft wat lastig. Ik heb hem al (kennelijk) weten te overtuigen dat hij van 4 naar 4,5 meter moet gaan. Ik ben bang dat 5 / 5,5 meter d'r niet inzit
Het punt is dat dit station het einde van een modulebaan kan zijn waarbij de treinen kort op elkaar kunnen zitten en het afhandelen van treinen de doorstroming goed kan op houden. Kortom je wilt je binnenkomende treinen direct bij langskomen kunnen ontvangen zonder dat het de overige rangeerwerkzaamheden of vertrekkende treinen al te veel ophoudt. Dan ontkom je dus niet aan wat opvangruimte en wat dubbeling van sporen
- Het dubbele spoor boven zit er ook in alleen herken je het kennelijk niet als dusdanig, maar dat is het spoor dat vanaf spoor 9 (bovenlangs) naar de hoofdbaan loopt

* spoor 7 is perronspoor
* spoor 9-10 zijn goederensporen
* spoor 8 is omloopspoor voor personen en goederentreinen
- Wel is het nog een beetje stoeien waar we de aanhechting van dat spoor doen wat nu vanaf spoor 9 naar rechts gaat. Dat dient nu enkel voor de goederentreinen. Op zich kan dat ook nog naar beneden naar spoor 8 of 7, maar dat is ook nog ene beetje afhankelijk wat er allemaal aan scenery moet komen
Sec gezien zou ik de (drie) binnenkomstsporen minstens net zo lang willen hebben als de perronsporen. Dit zou voor de treinafhandeling het meest ideale zijn. Echter dat wordt binnen de randvoorwaaarden die Mikey gesteld heeft wat lastig. Ik heb hem al (kennelijk) weten te overtuigen dat hij van 4 naar 4,5 meter moet gaan. Ik ben bang dat 5 / 5,5 meter d'r niet inzit

Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
ik zie je gedachtengang.
Als ik het zo bekijk zou ik hebben gedacht aan een simpele binnen komst waarbij de treinen naar 1 van de 3 vakken wordt gestuurt, of de ring op gaat. Met een klein kruisingsstraatje kan je een heel eind komen. dat kost een kleine halve meter.
Waarna je kan rangeren op de losse perrons/ sporen.
Maar zoals je al zei Mike heeft een aantal mooie eisen liggen, en een gedegen concurerend station.
Kan vanavond wel een schets online gooien, praat makkelijker. Verder wil ik wel het eind resultaat zien, en ben ik jaloers
Als ik het zo bekijk zou ik hebben gedacht aan een simpele binnen komst waarbij de treinen naar 1 van de 3 vakken wordt gestuurt, of de ring op gaat. Met een klein kruisingsstraatje kan je een heel eind komen. dat kost een kleine halve meter.
Waarna je kan rangeren op de losse perrons/ sporen.
Maar zoals je al zei Mike heeft een aantal mooie eisen liggen, en een gedegen concurerend station.
Kan vanavond wel een schets online gooien, praat makkelijker. Verder wil ik wel het eind resultaat zien, en ben ik jaloers

Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ga je gang, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Besef echter wel dat ik ruim een uur met Mikey hebt gepraat, voordat ik snapte wat zijn wensen waren en waarom.
Zoals de burgemeester van Rotterdam ooit tegen iemand zei die een van zijn adviseurs wou tegenspreken:
Je mag er tegenin gaan, maar je loopt het risicio dat hij er over heeft nagedacht
Oppie kende de adviseur wel (ik ook), maar mij niet:
Nadenken heeft geen zin, dan ben je te laat. Voordenken is beter
Maar dit alles gezegd hebbende: ga je gang
Zoals de burgemeester van Rotterdam ooit tegen iemand zei die een van zijn adviseurs wou tegenspreken:
Je mag er tegenin gaan, maar je loopt het risicio dat hij er over heeft nagedacht
Oppie kende de adviseur wel (ik ook), maar mij niet:
Nadenken heeft geen zin, dan ben je te laat. Voordenken is beter

Maar dit alles gezegd hebbende: ga je gang

Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ik weet dat je er al iets langer over na hebt gedacht, het is ook geen wedstrijdje 
maar soms moet ik mijn ei gewoon even neerleggen. Doen kippen ook.
En waarschijnlijk denk ik te simpel en zie ik zoals eerder al bleek een deel niet zoals bedoelt.

maar soms moet ik mijn ei gewoon even neerleggen. Doen kippen ook.
En waarschijnlijk denk ik te simpel en zie ik zoals eerder al bleek een deel niet zoals bedoelt.
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Dit is de hele grove schets van wat ik bedoelde.
Ben nog niet met flex de sporen recht wezen leggen. :$
Maar op deze manier heb je mogelijkheden om naar een van de drie vakken te komen.
Het heeft wat verbeelding nodig, maar ging mij eigenlijk om de wisselstraat.
Mijn gedachte was om een zo rechtlijnig en kort mogelijke invoeg te maken en van daaruit een van de 3 baanvakken in te schieten.
Vooral omdat je 2 rails als ingang hebt die een lus moeten maken. (de eerste 2 wissels.)
En dan krijg je een soort van W waarbij beide sporen zich vertakken naar elk van de baanvakken met de nodige kruizen om 2 manieren te krijgen.
In de laatste worden de uitgangen verwerkt om naar de vakken te verlopen.
Hiermee ben je grof weg 60CM kwijt en hou je meer ruimte om te navigeren door je vakken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Kom er momenteel niet aan toe het geheel te flexen.
Ben nog niet met flex de sporen recht wezen leggen. :$
Maar op deze manier heb je mogelijkheden om naar een van de drie vakken te komen.
Het heeft wat verbeelding nodig, maar ging mij eigenlijk om de wisselstraat.
Mijn gedachte was om een zo rechtlijnig en kort mogelijke invoeg te maken en van daaruit een van de 3 baanvakken in te schieten.
Vooral omdat je 2 rails als ingang hebt die een lus moeten maken. (de eerste 2 wissels.)
En dan krijg je een soort van W waarbij beide sporen zich vertakken naar elk van de baanvakken met de nodige kruizen om 2 manieren te krijgen.
In de laatste worden de uitgangen verwerkt om naar de vakken te verlopen.
Hiermee ben je grof weg 60CM kwijt en hou je meer ruimte om te navigeren door je vakken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Kom er momenteel niet aan toe het geheel te flexen.
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (35.46 KiB) 5316 keer bekeken
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Matthijs,
[plaagmodus]
Ik voorzie een glansrijke carriere voor je bij ProRail
[/plaagmodus]
Sec gezien heb je volledig gelijk met jou ontwerp. Met het minimum aan wissels maximale bereikbaarheid. Echter ........... IEDERE beweging die je in deze configuratie uitvoert, blokkeert automagisch bijna iedere andere beweging. Kortom zodra d'r een trein of rangeerbeweging rijdt zijn alle andere rijwegen geblokkeerd. Juist bij een kopstation heb je verhoudingsgewijs veel treinbewegingen (alles wat d'r in gaat MOET d'r ook weer aan dezelfde kant uit) EN (bij gebruik getrokken treinen) moet je het nodige gedoe uithalen om de loc / trekkracht (in het geval van mP's) naar de andere kant van de trein te halen die je ook ergens aan de kop (is enigste inkomende kant van je station) kwijt moet kunnen tijdens het omlopen
In het oorspronkelijke plan van Mikey zaten er HEEL veel dubbele rijwegen in. Ik heb bij mijn configuratie m'n best gedaan een afgewogen keuze te maken tussen een minimaal aantal wissels / ruimte, versus een redelijke hoeveelheid mogelijkheden om meerdere treinbewegingen tegelijkertijd te kunnen doen. Dat daarin nog wat gefijntuned kan worden ben ik met je eens, maar alles terugsnijden tot op het bot ..........????
Kijk voor de grap eens naar "kruis Koopmans" in Utrecht (vanaf Gouda / Amsterdam / Amersfoort) daar kunnen heel veel wissels / engelsmannen uit indien je enkele rijwegen wilt overhouden, echter dat zou dan wel betekenen dat je bijna alle treinen serieel moet afhandelen ipv parallel zoals nu nog kan en dat is met de frequentie die Utrecht Centraal heeft nu ook weer niet echt een optie
Mikey's station is een station dat aan het einde van een module baan zit, dus een behoorlijk aantal treinen voor z'n kiezen kan krijgen. Het is geen optie om bij iedere binnenkomende / vertrekkende / rangerende trein de hoofdbaan te blokkeren. En ja ook een rangerende trein/loc kan je hoofdbaan blokkeren omdat je loc op je binnenkomspoor staat tijdens het omlopen en d'r een trein aankomt die je binnen moet nemen op je kopstation. Die moet dan buiten je station wachten = op de hoofdbaan
Kortom, ja het kan "een beetje minder" maar je gaat bij minder als heel gauw snijden in je verwerkcapaciteit en dat was nu juist een van de wensen / eisen van Mikey.
Benieuwd naar je reactie
[plaagmodus]
Ik voorzie een glansrijke carriere voor je bij ProRail
[/plaagmodus]
Sec gezien heb je volledig gelijk met jou ontwerp. Met het minimum aan wissels maximale bereikbaarheid. Echter ........... IEDERE beweging die je in deze configuratie uitvoert, blokkeert automagisch bijna iedere andere beweging. Kortom zodra d'r een trein of rangeerbeweging rijdt zijn alle andere rijwegen geblokkeerd. Juist bij een kopstation heb je verhoudingsgewijs veel treinbewegingen (alles wat d'r in gaat MOET d'r ook weer aan dezelfde kant uit) EN (bij gebruik getrokken treinen) moet je het nodige gedoe uithalen om de loc / trekkracht (in het geval van mP's) naar de andere kant van de trein te halen die je ook ergens aan de kop (is enigste inkomende kant van je station) kwijt moet kunnen tijdens het omlopen
In het oorspronkelijke plan van Mikey zaten er HEEL veel dubbele rijwegen in. Ik heb bij mijn configuratie m'n best gedaan een afgewogen keuze te maken tussen een minimaal aantal wissels / ruimte, versus een redelijke hoeveelheid mogelijkheden om meerdere treinbewegingen tegelijkertijd te kunnen doen. Dat daarin nog wat gefijntuned kan worden ben ik met je eens, maar alles terugsnijden tot op het bot ..........????
Kijk voor de grap eens naar "kruis Koopmans" in Utrecht (vanaf Gouda / Amsterdam / Amersfoort) daar kunnen heel veel wissels / engelsmannen uit indien je enkele rijwegen wilt overhouden, echter dat zou dan wel betekenen dat je bijna alle treinen serieel moet afhandelen ipv parallel zoals nu nog kan en dat is met de frequentie die Utrecht Centraal heeft nu ook weer niet echt een optie

Mikey's station is een station dat aan het einde van een module baan zit, dus een behoorlijk aantal treinen voor z'n kiezen kan krijgen. Het is geen optie om bij iedere binnenkomende / vertrekkende / rangerende trein de hoofdbaan te blokkeren. En ja ook een rangerende trein/loc kan je hoofdbaan blokkeren omdat je loc op je binnenkomspoor staat tijdens het omlopen en d'r een trein aankomt die je binnen moet nemen op je kopstation. Die moet dan buiten je station wachten = op de hoofdbaan

Kortom, ja het kan "een beetje minder" maar je gaat bij minder als heel gauw snijden in je verwerkcapaciteit en dat was nu juist een van de wensen / eisen van Mikey.
Benieuwd naar je reactie
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Dank je, zou je dat ook aan pro-rail kunnen zeggen. Misschien levert het nog wel iets op. 
Maar goed, ik snap je overweging om je ingang op die manier open te breken. Het is inderdaad niet mogelijk 2 treinen tegelijk af te handelen.
Ik zal eens kijken of dat te overbruggen valt. want feitelijk hebben we het hier alleen over de ingang en niet de baanvakken erachter, die zien er prima uit.
ik ga puzzelen.

Maar goed, ik snap je overweging om je ingang op die manier open te breken. Het is inderdaad niet mogelijk 2 treinen tegelijk af te handelen.
Ik zal eens kijken of dat te overbruggen valt. want feitelijk hebben we het hier alleen over de ingang en niet de baanvakken erachter, die zien er prima uit.
ik ga puzzelen.
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Hoi Matthijs, leuk dat je ook mee helpt! Des te meer ideeën er los komen
Ik weet niet hoe het met de ruimte zit en of het wel realistisch uitkomt... maar is een fly-over een optie?
Wellicht kan ik heb hele boeltje ook nog uitbreiden naar 5 meter, maar dit gaat dan toch echt mijn max worden. Dan hebben we het namelijk al over 10 bakken van 1 bij 0,5 meter.
De intentie is dan ook om uiteindelijk zelf met een man of 2 aan mijn eigen bakken te kunnen staan. Momenteel komt het dan uit (kopstation 5 meter, huidige bakken 4 meter en nog een keerlus van minimaal 2 meter) op zo'n 10 meter....
Wel ben ik bang dat het eindresultaat nog even op zich moet wachten. De bouw van dit project wil ik pas na het afronden van mijn huidige bakken gaan doen. Dit gaat zeker nog wel een half jaar duren
In ieder geval kan ik nu al wel alles goed voorbereiden en alles op papier zetten.
Van het weekend zal ik even een nieuwe tekening maken met bredere perrons. Dit was sowieso mijn intentie al, alleen even vergeten met het uittekenen. Momenteel even i.v.m. werk drukte heb ik helaas even geen tijd om dit op mijn gemak uit te tekenen. Morgen is mijn enige avond vrij, alleen dan is het weer bouwtijd

Ik weet niet hoe het met de ruimte zit en of het wel realistisch uitkomt... maar is een fly-over een optie?
Wellicht kan ik heb hele boeltje ook nog uitbreiden naar 5 meter, maar dit gaat dan toch echt mijn max worden. Dan hebben we het namelijk al over 10 bakken van 1 bij 0,5 meter.
De intentie is dan ook om uiteindelijk zelf met een man of 2 aan mijn eigen bakken te kunnen staan. Momenteel komt het dan uit (kopstation 5 meter, huidige bakken 4 meter en nog een keerlus van minimaal 2 meter) op zo'n 10 meter....
Wel ben ik bang dat het eindresultaat nog even op zich moet wachten. De bouw van dit project wil ik pas na het afronden van mijn huidige bakken gaan doen. Dit gaat zeker nog wel een half jaar duren

In ieder geval kan ik nu al wel alles goed voorbereiden en alles op papier zetten.
Van het weekend zal ik even een nieuwe tekening maken met bredere perrons. Dit was sowieso mijn intentie al, alleen even vergeten met het uittekenen. Momenteel even i.v.m. werk drukte heb ik helaas even geen tijd om dit op mijn gemak uit te tekenen. Morgen is mijn enige avond vrij, alleen dan is het weer bouwtijd

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Toch nog maar even aan het tekenen geweest..... Even nu op 5 meter gebracht met bredere perrons 









Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ik zie trouwens nog dat ik de engelse wissel aan het eind van spoor 3 nog kan vervangen voor een halve 

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Mikey,
- kruising kost 15 cm
- fly-over kost 150 cm
Dus qua lengte win je daar niet zo veel mee
Fly-overs hebben zin op de vrije baan, of ver voor een station. Bij een kopstation met de randvoorwaarden die jij stelt zie ik d'r geen voordeel in.
Ik kijk geamuseerd naar je 5 meter en doe mijn best om niet te roepen : ik heb het je toch gezegd
. Maar ik denk dat je / we toch maar moeten blijven streven naar vier meter en eens kijken waar dat ons gaat brengen. Je voorwaarden waren zo onzinnig niet. zie dit gewoon als een exercitie om al die voorwaarden eens goed te testen. Sommige zullen stand houden, sommige moeten misschien aangepast worden. We zien wel.
- kruising kost 15 cm
- fly-over kost 150 cm
Dus qua lengte win je daar niet zo veel mee

Fly-overs hebben zin op de vrije baan, of ver voor een station. Bij een kopstation met de randvoorwaarden die jij stelt zie ik d'r geen voordeel in.
Ik kijk geamuseerd naar je 5 meter en doe mijn best om niet te roepen : ik heb het je toch gezegd

Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Fly overs zijn altijd gaaf. Of tunnels.
Al is het alleen maar voor het onmogelijke beeld wat ze geven.
Als ik jou eisen zo lees moet je vanuit 2 inkomende sporen de volgende dingen kunnen.
Snel en addequaat alles weg zetten.
Locs laten omlopen naar de staart van de sleep en zo de trein keren.
En Snel de trein weer naar buiten sturen.
En natuurlijk een keerlus
Dit alles met een korte doorloop tijd die nog wel natuurlijk is zodat het rollend materieel op de baan mooi door blijft rollen.
Nadeel is dat je maar 2 io punten hebt. en dat treinen niet over je wissels mogen vliegen.
Ik zit een beetje met Den Haag Centraal in mijn hoofd qua bouw, maar die hebben een heel lang stuk en veel in en uit rit mogelijkheden.
ik zal er eens over denken, het blijft in iedergeval wel knagen.
Vooral omdat ik waarschijnlijk over een paar jaar hetzelfde probleem ga krijgen, De vriendin wil graag een hogwarts treinstation
En om het leuk te houden moet ik dus argumenten vinden om het iets groter te maken.
Al is het alleen maar voor het onmogelijke beeld wat ze geven.
Als ik jou eisen zo lees moet je vanuit 2 inkomende sporen de volgende dingen kunnen.
Snel en addequaat alles weg zetten.
Locs laten omlopen naar de staart van de sleep en zo de trein keren.
En Snel de trein weer naar buiten sturen.
En natuurlijk een keerlus

Dit alles met een korte doorloop tijd die nog wel natuurlijk is zodat het rollend materieel op de baan mooi door blijft rollen.
Nadeel is dat je maar 2 io punten hebt. en dat treinen niet over je wissels mogen vliegen.
Ik zit een beetje met Den Haag Centraal in mijn hoofd qua bouw, maar die hebben een heel lang stuk en veel in en uit rit mogelijkheden.
ik zal er eens over denken, het blijft in iedergeval wel knagen.
Vooral omdat ik waarschijnlijk over een paar jaar hetzelfde probleem ga krijgen, De vriendin wil graag een hogwarts treinstation

En om het leuk te houden moet ik dus argumenten vinden om het iets groter te maken.
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
En voglens mij mis ik nog wat andere eisen die wel terug komen in je huidige plan.
Ben nu wel nieuwsgierig.
Ben nu wel nieuwsgierig.
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ik ben natuurlijk gebonden aan het hoofdspoor. Hierop moeten de treinen ongehinderd door kunnen rijden. Ook mogen er ook alleen maar rechte wissels op het hoofdspoor. Vandaar dat het begin van de wisselstraat er een beetje vreemd uit ziet.
De hoofd eisen zijn:
-Gelijkertijd een trein in als uit kunnen rangeren.
-De trein moet in 1 keer van het hoofdspoor af kunnen rijden (er mag geen oponthoud op het hoofdspoor optreden).
-Mijn langste reizigerstrein zal toch wel uit 10 delen bestaan.
-Het goederenspoor moet langere treinen aankunnen.
-2 mogelijkheden om een loc om te kunnen lopen
-De lok laten staan en aan de achterzijde een andere lok aankoppelen (komt dus van een opstelspoortje vandaan).
Laten we er in ieder geval vanuit gaan dat ik 5 meter ga bouwen. Het lijkt me toch wel een heel mooi project waar je veel bekijks mee gaat krijgen
De fly-over heb ik al heel snel uit mijn hoofd gezet. Hiervoor heb je toch minimaal 3 of 4 meter nodig om hem realistisch te kunnen aanleggen.
Het post en reizigers gedeelte ben ik al helemaal tevreden over. De 3 binnenkomst sporen werken ook helemaal perfect. Hierdoor kan ik toch een hoop treinen tegelijk aan.
Eigenlijk heb ik nu alleen nog de mogelijkheid nodig om een wat langere goederentrein naar binnen te kunnen rijden en uiteraard moet hij ook weer naar buiten kunnen. In het huidige plan kan hij wel naar binnen, maar niet meer naar buiten
En ik wil nog wat parkeer ruimte hebben voor een stuk of 6 loc's.
De hoofd eisen zijn:
-Gelijkertijd een trein in als uit kunnen rangeren.
-De trein moet in 1 keer van het hoofdspoor af kunnen rijden (er mag geen oponthoud op het hoofdspoor optreden).
-Mijn langste reizigerstrein zal toch wel uit 10 delen bestaan.
-Het goederenspoor moet langere treinen aankunnen.
-2 mogelijkheden om een loc om te kunnen lopen
-De lok laten staan en aan de achterzijde een andere lok aankoppelen (komt dus van een opstelspoortje vandaan).
Laten we er in ieder geval vanuit gaan dat ik 5 meter ga bouwen. Het lijkt me toch wel een heel mooi project waar je veel bekijks mee gaat krijgen

Het post en reizigers gedeelte ben ik al helemaal tevreden over. De 3 binnenkomst sporen werken ook helemaal perfect. Hierdoor kan ik toch een hoop treinen tegelijk aan.
Eigenlijk heb ik nu alleen nog de mogelijkheid nodig om een wat langere goederentrein naar binnen te kunnen rijden en uiteraard moet hij ook weer naar buiten kunnen. In het huidige plan kan hij wel naar binnen, maar niet meer naar buiten

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
De rechterzijde heb ik nu iets aangepast, zodat langere goederentreinen ook naar buiten kunnen rijden.








Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ik neem aan dat jullie netjes rechts rijden, het geen rangeren makkelijker maakt.
En moeten locs van de posttrein ook voor een goederentrein kunnen in een vloeiende beweging?
En moeten locs van de posttrein ook voor een goederentrein kunnen in een vloeiende beweging?
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Wij rijden inderdaad netjes rechts
De posttreinen zijn een apart gedeelte. Deze hebben niets met goederentreinen te maken. Hierin wordt dus niets gecombineerd.

De posttreinen zijn een apart gedeelte. Deze hebben niets met goederentreinen te maken. Hierin wordt dus niets gecombineerd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Weer even een klein beetje aan het klussen geweest met opstelspoortjes voor een aantal loc's.
Op deze manier kan ik een aantal locomotieven kwijt voor het reizigers gedeelte, en heb ik een extra zijspoortje gemaakt bij het goederen gedeelte bovenaan. Hier kan ik ook wat locomotieven op een rijtje kwijt.
Andere ideeën en/of suggesties zijn welkom.

Op deze manier kan ik een aantal locomotieven kwijt voor het reizigers gedeelte, en heb ik een extra zijspoortje gemaakt bij het goederen gedeelte bovenaan. Hier kan ik ook wat locomotieven op een rijtje kwijt.
Andere ideeën en/of suggesties zijn welkom.

Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Opstellen loc's stond nog op mijn lijstje 
Ik zou het persoonlijk niet aan die kant doen. De onderkant is met name treinstelverkeer, de bovenkant is met name getrokken treinen. Met je locopstelsporen aan de onderkant moeten je loc's iedere keer "oversteken" en blokkeren daarmee je in- en uitgaande rijwegen. Met de locstalplaats aan de bovenkant voorkom je dat.
Dit gezegd hebbende: er zullen ongetwijffeld 1:1 situaties zijn waarbij een dergelijke configuratie voorkomt, dus daarmee kan je het rechtvaardigen. Echter...... indien je het maximale uit je configuatie wilt halen .......
Verder zie ik dat je in het bovenste inrij(goederen)spoor een omloop/opstelspoor hebt aangebracht. Op zich niet onhandig, maar dan zou ik doorpakkken en die twee wissels die nu bijna tegenover elkaar liggen vervangen door een Engelsman. Dat levert dan meer op.

Ik zou het persoonlijk niet aan die kant doen. De onderkant is met name treinstelverkeer, de bovenkant is met name getrokken treinen. Met je locopstelsporen aan de onderkant moeten je loc's iedere keer "oversteken" en blokkeren daarmee je in- en uitgaande rijwegen. Met de locstalplaats aan de bovenkant voorkom je dat.
Dit gezegd hebbende: er zullen ongetwijffeld 1:1 situaties zijn waarbij een dergelijke configuratie voorkomt, dus daarmee kan je het rechtvaardigen. Echter...... indien je het maximale uit je configuatie wilt halen .......
Verder zie ik dat je in het bovenste inrij(goederen)spoor een omloop/opstelspoor hebt aangebracht. Op zich niet onhandig, maar dan zou ik doorpakkken en die twee wissels die nu bijna tegenover elkaar liggen vervangen door een Engelsman. Dat levert dan meer op.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Je mag je uitleven
Dan heb je in ieder geval wel een beeld, ongeveer hoeveel locomotieven ik kwijt wil.

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Toekomstig kopstation modulebaan
Ach op zich kan je die hele ruimte tussen de (drie) in/uitrijsporen en je goederen in/uitrijspoor helemaal vol leggen met (kop)sporen en of locloods. Echter dan kom je in mijn belevening meer in de inrichting van je scenery terecht dan in je echte baanplan. Ik weet niet of je boven je sporen nog ruimte vrij hebt, daar kan je dus ook nog wel e.a. kwijt.
Hou dus echter wel in de gaten dat losse locbewegingen bij voorkeur dusdanig plaatsvinden dat ze je overige treinverkeer zo min mogelijk hinderen / in de weg zitten
Hou dus echter wel in de gaten dat losse locbewegingen bij voorkeur dusdanig plaatsvinden dat ze je overige treinverkeer zo min mogelijk hinderen / in de weg zitten
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak