Toekomstig kopstation modulebaan (5 meter project!!!)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
mikey

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Bericht door mikey »

Hoi Paul,

Ik ben weer even aan het tekenen geweest in mijn programma. Uiteindelijk heb ik er toch maar 4,5 meter van gemaakt. Bij 4 meter wordt alles toch net even te kort. Zoals je ziet, heb ik de kruiswissel toch nog even laten zitten. Even als voorbeeld: Een motorpost met wagonnen komt binnen op spoor 1c (1b is bezet). Deze vertrekt ook weer als eerste, maar dan moet ik mijn motorpost omlopen om zo weer zijn wagonnen achter aan te koppelen.

Het plan ziet er verder zeer goed uit. Het enige wat ik eigenlijk nog nodig heb, is opstelplaats om wat locomotieven neer te plaatsten.
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

De perrons worden trouwens nog wel iets breder. Aan de rechterzijde kan ik de wissels nog een tikkeltje anders leggen om zo weer een wissel lengte te besparen. Deze lengte kan ik dan weer gebruiken om de sporen verder uit elkaar te leggen bij de perrons. ;)

Grz, Mike

P Bender

Bericht door P Bender »

Afbeelding

Even het complete plaatje. Commentaar / aanvullingen volgt vanavond. Maar we gaan goed ;)

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Een aantal dingen die zo opvallen, kan zijn dat het zo bedoelt was.

De perronnen kunnen misschien iets breder?

Waarom ligt er eigenlijk ene dubble straat naar de post sporen.
En waarom doe je dit niet bij de goederensporen.

en misschien meer richting paul, een aantal sporen lijken nog dubbel uitgevoerd.
Wat opzich wel kan, maar dan is het denk ik mooier om hiertussen wat meer afstand te maken.

-just my 2 cents of feelings.-

P Bender

Bericht door P Bender »

- de dubbele sporen bij postperron is om daar tegelijkertijd wat te kunnen doen wanneer er ook een trein binnenkomt naar spoor 3. Sec gezien zou het er in een relatief moderne exploitatie uit kunnen, maar het geeft net wat meer rangeermogelijkheden
- Het dubbele spoor boven zit er ook in alleen herken je het kennelijk niet als dusdanig, maar dat is het spoor dat vanaf spoor 9 (bovenlangs) naar de hoofdbaan loopt ;)
* spoor 7 is perronspoor
* spoor 9-10 zijn goederensporen
* spoor 8 is omloopspoor voor personen en goederentreinen
- Wel is het nog een beetje stoeien waar we de aanhechting van dat spoor doen wat nu vanaf spoor 9 naar rechts gaat. Dat dient nu enkel voor de goederentreinen. Op zich kan dat ook nog naar beneden naar spoor 8 of 7, maar dat is ook nog ene beetje afhankelijk wat er allemaal aan scenery moet komen

Sec gezien zou ik de (drie) binnenkomstsporen minstens net zo lang willen hebben als de perronsporen. Dit zou voor de treinafhandeling het meest ideale zijn. Echter dat wordt binnen de randvoorwaaarden die Mikey gesteld heeft wat lastig. Ik heb hem al (kennelijk) weten te overtuigen dat hij van 4 naar 4,5 meter moet gaan. Ik ben bang dat 5 / 5,5 meter d'r niet inzit :lol: Het punt is dat dit station het einde van een modulebaan kan zijn waarbij de treinen kort op elkaar kunnen zitten en het afhandelen van treinen de doorstroming goed kan op houden. Kortom je wilt je binnenkomende treinen direct bij langskomen kunnen ontvangen zonder dat het de overige rangeerwerkzaamheden of vertrekkende treinen al te veel ophoudt. Dan ontkom je dus niet aan wat opvangruimte en wat dubbeling van sporen

Paul Bender

matthijskuiper

ik zie je gedachtengang.
Als ik het zo bekijk zou ik hebben gedacht aan een simpele binnen komst waarbij de treinen naar 1 van de 3 vakken wordt gestuurt, of de ring op gaat. Met een klein kruisingsstraatje kan je een heel eind komen. dat kost een kleine halve meter.
Waarna je kan rangeren op de losse perrons/ sporen.

Maar zoals je al zei Mike heeft een aantal mooie eisen liggen, en een gedegen concurerend station.
Kan vanavond wel een schets online gooien, praat makkelijker. Verder wil ik wel het eind resultaat zien, en ben ik jaloers ;)

P Bender

Bericht door P Bender »

Ga je gang, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Besef echter wel dat ik ruim een uur met Mikey hebt gepraat, voordat ik snapte wat zijn wensen waren en waarom.

Zoals de burgemeester van Rotterdam ooit tegen iemand zei die een van zijn adviseurs wou tegenspreken:
Je mag er tegenin gaan, maar je loopt het risicio dat hij er over heeft nagedacht

Oppie kende de adviseur wel (ik ook), maar mij niet:
Nadenken heeft geen zin, dan ben je te laat. Voordenken is beter :lol:

Maar dit alles gezegd hebbende: ga je gang :!:

Paul Bender

matthijskuiper

Ik weet dat je er al iets langer over na hebt gedacht, het is ook geen wedstrijdje :)
maar soms moet ik mijn ei gewoon even neerleggen. Doen kippen ook.

En waarschijnlijk denk ik te simpel en zie ik zoals eerder al bleek een deel niet zoals bedoelt.

matthijskuiper

Dit is de hele grove schets van wat ik bedoelde.
Ben nog niet met flex de sporen recht wezen leggen. :$

Maar op deze manier heb je mogelijkheden om naar een van de drie vakken te komen.
Het heeft wat verbeelding nodig, maar ging mij eigenlijk om de wisselstraat.

Mijn gedachte was om een zo rechtlijnig en kort mogelijke invoeg te maken en van daaruit een van de 3 baanvakken in te schieten.
Vooral omdat je 2 rails als ingang hebt die een lus moeten maken. (de eerste 2 wissels.)

En dan krijg je een soort van W waarbij beide sporen zich vertakken naar elk van de baanvakken met de nodige kruizen om 2 manieren te krijgen.
In de laatste worden de uitgangen verwerkt om naar de vakken te verlopen.
Hiermee ben je grof weg 60CM kwijt en hou je meer ruimte om te navigeren door je vakken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Kom er momenteel niet aan toe het geheel te flexen.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (35.46 KiB) 5316 keer bekeken

P Bender

Bericht door P Bender »

Matthijs,

[plaagmodus]
Ik voorzie een glansrijke carriere voor je bij ProRail
[/plaagmodus]

Sec gezien heb je volledig gelijk met jou ontwerp. Met het minimum aan wissels maximale bereikbaarheid. Echter ........... IEDERE beweging die je in deze configuratie uitvoert, blokkeert automagisch bijna iedere andere beweging. Kortom zodra d'r een trein of rangeerbeweging rijdt zijn alle andere rijwegen geblokkeerd. Juist bij een kopstation heb je verhoudingsgewijs veel treinbewegingen (alles wat d'r in gaat MOET d'r ook weer aan dezelfde kant uit) EN (bij gebruik getrokken treinen) moet je het nodige gedoe uithalen om de loc / trekkracht (in het geval van mP's) naar de andere kant van de trein te halen die je ook ergens aan de kop (is enigste inkomende kant van je station) kwijt moet kunnen tijdens het omlopen

In het oorspronkelijke plan van Mikey zaten er HEEL veel dubbele rijwegen in. Ik heb bij mijn configuratie m'n best gedaan een afgewogen keuze te maken tussen een minimaal aantal wissels / ruimte, versus een redelijke hoeveelheid mogelijkheden om meerdere treinbewegingen tegelijkertijd te kunnen doen. Dat daarin nog wat gefijntuned kan worden ben ik met je eens, maar alles terugsnijden tot op het bot ..........????

Kijk voor de grap eens naar "kruis Koopmans" in Utrecht (vanaf Gouda / Amsterdam / Amersfoort) daar kunnen heel veel wissels / engelsmannen uit indien je enkele rijwegen wilt overhouden, echter dat zou dan wel betekenen dat je bijna alle treinen serieel moet afhandelen ipv parallel zoals nu nog kan en dat is met de frequentie die Utrecht Centraal heeft nu ook weer niet echt een optie :twisted:

Mikey's station is een station dat aan het einde van een module baan zit, dus een behoorlijk aantal treinen voor z'n kiezen kan krijgen. Het is geen optie om bij iedere binnenkomende / vertrekkende / rangerende trein de hoofdbaan te blokkeren. En ja ook een rangerende trein/loc kan je hoofdbaan blokkeren omdat je loc op je binnenkomspoor staat tijdens het omlopen en d'r een trein aankomt die je binnen moet nemen op je kopstation. Die moet dan buiten je station wachten = op de hoofdbaan :evil:

Kortom, ja het kan "een beetje minder" maar je gaat bij minder als heel gauw snijden in je verwerkcapaciteit en dat was nu juist een van de wensen / eisen van Mikey.

Benieuwd naar je reactie

Paul Bender

matthijskuiper

Dank je, zou je dat ook aan pro-rail kunnen zeggen. Misschien levert het nog wel iets op. :)

Maar goed, ik snap je overweging om je ingang op die manier open te breken. Het is inderdaad niet mogelijk 2 treinen tegelijk af te handelen.
Ik zal eens kijken of dat te overbruggen valt. want feitelijk hebben we het hier alleen over de ingang en niet de baanvakken erachter, die zien er prima uit.

ik ga puzzelen.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Hoi Matthijs, leuk dat je ook mee helpt! Des te meer ideeën er los komen :D
Ik weet niet hoe het met de ruimte zit en of het wel realistisch uitkomt... maar is een fly-over een optie?

Wellicht kan ik heb hele boeltje ook nog uitbreiden naar 5 meter, maar dit gaat dan toch echt mijn max worden. Dan hebben we het namelijk al over 10 bakken van 1 bij 0,5 meter.
De intentie is dan ook om uiteindelijk zelf met een man of 2 aan mijn eigen bakken te kunnen staan. Momenteel komt het dan uit (kopstation 5 meter, huidige bakken 4 meter en nog een keerlus van minimaal 2 meter) op zo'n 10 meter....

Wel ben ik bang dat het eindresultaat nog even op zich moet wachten. De bouw van dit project wil ik pas na het afronden van mijn huidige bakken gaan doen. Dit gaat zeker nog wel een half jaar duren :shock:
In ieder geval kan ik nu al wel alles goed voorbereiden en alles op papier zetten.

Van het weekend zal ik even een nieuwe tekening maken met bredere perrons. Dit was sowieso mijn intentie al, alleen even vergeten met het uittekenen. Momenteel even i.v.m. werk drukte heb ik helaas even geen tijd om dit op mijn gemak uit te tekenen. Morgen is mijn enige avond vrij, alleen dan is het weer bouwtijd 8-)

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Toch nog maar even aan het tekenen geweest..... Even nu op 5 meter gebracht met bredere perrons :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Ik zie trouwens nog dat ik de engelse wissel aan het eind van spoor 3 nog kan vervangen voor een halve ;)

Grz, Mike

P Bender

Bericht door P Bender »

Mikey,

- kruising kost 15 cm
- fly-over kost 150 cm

Dus qua lengte win je daar niet zo veel mee :o

Fly-overs hebben zin op de vrije baan, of ver voor een station. Bij een kopstation met de randvoorwaarden die jij stelt zie ik d'r geen voordeel in.

Ik kijk geamuseerd naar je 5 meter en doe mijn best om niet te roepen : ik heb het je toch gezegd ;). Maar ik denk dat je / we toch maar moeten blijven streven naar vier meter en eens kijken waar dat ons gaat brengen. Je voorwaarden waren zo onzinnig niet. zie dit gewoon als een exercitie om al die voorwaarden eens goed te testen. Sommige zullen stand houden, sommige moeten misschien aangepast worden. We zien wel.

Paul Bender

matthijskuiper

Fly overs zijn altijd gaaf. Of tunnels.
Al is het alleen maar voor het onmogelijke beeld wat ze geven.

Als ik jou eisen zo lees moet je vanuit 2 inkomende sporen de volgende dingen kunnen.
Snel en addequaat alles weg zetten.
Locs laten omlopen naar de staart van de sleep en zo de trein keren.
En Snel de trein weer naar buiten sturen.
En natuurlijk een keerlus :)

Dit alles met een korte doorloop tijd die nog wel natuurlijk is zodat het rollend materieel op de baan mooi door blijft rollen.
Nadeel is dat je maar 2 io punten hebt. en dat treinen niet over je wissels mogen vliegen.

Ik zit een beetje met Den Haag Centraal in mijn hoofd qua bouw, maar die hebben een heel lang stuk en veel in en uit rit mogelijkheden.
ik zal er eens over denken, het blijft in iedergeval wel knagen.
Vooral omdat ik waarschijnlijk over een paar jaar hetzelfde probleem ga krijgen, De vriendin wil graag een hogwarts treinstation :)
En om het leuk te houden moet ik dus argumenten vinden om het iets groter te maken.

matthijskuiper

En voglens mij mis ik nog wat andere eisen die wel terug komen in je huidige plan.
Ben nu wel nieuwsgierig.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Ik ben natuurlijk gebonden aan het hoofdspoor. Hierop moeten de treinen ongehinderd door kunnen rijden. Ook mogen er ook alleen maar rechte wissels op het hoofdspoor. Vandaar dat het begin van de wisselstraat er een beetje vreemd uit ziet.

De hoofd eisen zijn:
-Gelijkertijd een trein in als uit kunnen rangeren.
-De trein moet in 1 keer van het hoofdspoor af kunnen rijden (er mag geen oponthoud op het hoofdspoor optreden).
-Mijn langste reizigerstrein zal toch wel uit 10 delen bestaan.
-Het goederenspoor moet langere treinen aankunnen.
-2 mogelijkheden om een loc om te kunnen lopen
-De lok laten staan en aan de achterzijde een andere lok aankoppelen (komt dus van een opstelspoortje vandaan).

Laten we er in ieder geval vanuit gaan dat ik 5 meter ga bouwen. Het lijkt me toch wel een heel mooi project waar je veel bekijks mee gaat krijgen 8-) De fly-over heb ik al heel snel uit mijn hoofd gezet. Hiervoor heb je toch minimaal 3 of 4 meter nodig om hem realistisch te kunnen aanleggen.

Het post en reizigers gedeelte ben ik al helemaal tevreden over. De 3 binnenkomst sporen werken ook helemaal perfect. Hierdoor kan ik toch een hoop treinen tegelijk aan.
Eigenlijk heb ik nu alleen nog de mogelijkheid nodig om een wat langere goederentrein naar binnen te kunnen rijden en uiteraard moet hij ook weer naar buiten kunnen. In het huidige plan kan hij wel naar binnen, maar niet meer naar buiten :P En ik wil nog wat parkeer ruimte hebben voor een stuk of 6 loc's.

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

De rechterzijde heb ik nu iets aangepast, zodat langere goederentreinen ook naar buiten kunnen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

matthijskuiper

Ik neem aan dat jullie netjes rechts rijden, het geen rangeren makkelijker maakt.
En moeten locs van de posttrein ook voor een goederentrein kunnen in een vloeiende beweging?

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Wij rijden inderdaad netjes rechts ;)
De posttreinen zijn een apart gedeelte. Deze hebben niets met goederentreinen te maken. Hierin wordt dus niets gecombineerd.

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Weer even een klein beetje aan het klussen geweest met opstelspoortjes voor een aantal loc's.
Op deze manier kan ik een aantal locomotieven kwijt voor het reizigers gedeelte, en heb ik een extra zijspoortje gemaakt bij het goederen gedeelte bovenaan. Hier kan ik ook wat locomotieven op een rijtje kwijt.

Andere ideeën en/of suggesties zijn welkom.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

P Bender

Bericht door P Bender »

Opstellen loc's stond nog op mijn lijstje :)

Ik zou het persoonlijk niet aan die kant doen. De onderkant is met name treinstelverkeer, de bovenkant is met name getrokken treinen. Met je locopstelsporen aan de onderkant moeten je loc's iedere keer "oversteken" en blokkeren daarmee je in- en uitgaande rijwegen. Met de locstalplaats aan de bovenkant voorkom je dat.

Dit gezegd hebbende: er zullen ongetwijffeld 1:1 situaties zijn waarbij een dergelijke configuratie voorkomt, dus daarmee kan je het rechtvaardigen. Echter...... indien je het maximale uit je configuatie wilt halen .......

Verder zie ik dat je in het bovenste inrij(goederen)spoor een omloop/opstelspoor hebt aangebracht. Op zich niet onhandig, maar dan zou ik doorpakkken en die twee wissels die nu bijna tegenover elkaar liggen vervangen door een Engelsman. Dat levert dan meer op.

Paul Bender

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Je mag je uitleven ;) Dan heb je in ieder geval wel een beeld, ongeveer hoeveel locomotieven ik kwijt wil.

Grz, Mike

P Bender

Bericht door P Bender »

Ach op zich kan je die hele ruimte tussen de (drie) in/uitrijsporen en je goederen in/uitrijspoor helemaal vol leggen met (kop)sporen en of locloods. Echter dan kom je in mijn belevening meer in de inrichting van je scenery terecht dan in je echte baanplan. Ik weet niet of je boven je sporen nog ruimte vrij hebt, daar kan je dus ook nog wel e.a. kwijt.

Hou dus echter wel in de gaten dat losse locbewegingen bij voorkeur dusdanig plaatsvinden dat ze je overige treinverkeer zo min mogelijk hinderen / in de weg zitten

Paul Bender

Plaats reactie