Mijn eerste pogingen om een baan te ontwerpen. drama.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pa5ca

Mijn eerste pogingen om een baan te ontwerpen. drama.

Bericht door pa5ca »

Beste forumers, het zal aan mij liggen maar ik ben een beetje klaar met de ontwerp programma's... wat een drama is dat.
Op het oog zien ze er leuk uit.. ik heb wintrack v9 en Scarm geprobeerd.
Is allemaal oriënterend... In wintrack een bestaand plan ingelezen en daarin getracht wat aanpassingen te maken. Het enige wat er gebeurde was dat ik met de minuut gefrustreerder werd.. :cry:
Beide toepassingen vindt ik bijzonder gebruiks onvriendelijk.. Het simpel draaien van een object is al een uitdaging aan zich.
Ik ben mogelijk verwend met de elektronica teken / ontwerp pakketten.. die doen het een stuk beter en aangenamer. In deze pakketten zit dan ook een z.g.n auto routing functie.. Zoiets zou ik ook met de baanontwerp programma’s verwachten… Ik heb respect voor de mensen die complexe banen hebben ontworpen met dit soort programma’s… het zal er op neer komen dat ik ergens de fout in ga. :oops:
Wintrack is dan nog het minst slechte daar kun je enigszins zien welk stukje spoor uit de library komt. Verder wordt ik gek van de maatvoeringen.. een simple wissel straat krijg ik niet op het scherm.. of de radius klopt niet of ik kom weer eens een onbegrepen stukje spoor te kort… of het is te lang. Kortom.. nog een lange leerweg te gaan. Ben geneigd om een baan uit de hand te schetsen en deze dan naar hardware om te zetten…
Maar misschien dat er leden zijn die mij met Wintrack op weg kunnen helpen of zelfs een beter alternatief weten..

Groeten

Frans…

evo

Re: Mijn eerste pogingen om een baan te ontwerpen. drama.

Bericht door evo »

Hoi Frans,
Ik heb alleen maar ervaring met XtrkCad en het is inderdaad niet zo uitgebreid als professionele CAD software, maar als je een uurtje of zo door de tutorials heen gaat, kun je er (bijna) alles mee ontwerpen.
En de prijs is ook goed...

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Michiel

Bericht door Michiel »

Heb je al eens je ideeën met potlood op papier uitgezet. Het werken met potlood en gom gaat veel sneller, is veel handiger en je bent veel vrijer om een idee snel uit te werken. Een ontwerpprogramma op computer is geen noodzaak voor een goed plan, in het tegendeel, voor goed plan heb je helemaal geen computer nodig!

En eenmaal je een leuk plan hebt, zijn er hier wel kandidaten die je plan in wintrack of zo willen duwen om te testen of je idee met het gekozen railgeometrie haalbaar is. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Hookies

Bericht door Hookies »

Als je een wisselstraat in elkaar wil zetten, dan moet je even rekening houden met de geometrie. Er zijn bepaalde voorgeschreven stukken rails die bij een wissel horen om alles weer recht te krijgen. Soms klopt het inderdaad niet en houd je stukkies over. Dat kan een passtukje zijn of je moet er een flex in zetten. Die is ook aanwezig bij Wintrack. Volgens mij zit er bij Wintrack ook een tutorial met oefeningen/opdrachten. Als je die eerst doet, dan kom je er vanzelf wel.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Paul B

Bericht door Paul B »

Yes! Potlood en papier! Daar heb ik al honderd baanplannen mee gemaakt in minder tijd dan één plan met SCRAM :D . Digitalisatie is niet zaligmakend...

Sweex

Bericht door Sweex »

Probeer AnyRail eens. Ik vind zelf ook vrijwel al die programma's nodeloos ingewikkeld, terwijl ik met AnyRail snel uit de voeten kon. Ook hier kom je soms hele kleine aansluitprobleempjes tegen, maar ik vind het een snelle manier om je gedachten te verwerken.

Met pen en papier heb ik persoonlijk dat ik wat optimistisch teken en het al gauw in de praktijk niet uitvoerbaar is (maar dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel ruimte je hebt).

Detlev

Bericht door Detlev »

In mijn ervaring is anyrail vrijwel gelijk aan SCARM, iets meer mogelijkheden mbt scenery maar daarentegen slechter in het aansluiten van rails (een ovaal met bochtwissels picollo is niet sluitend te krijgen).

Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig peco teken en flex-rails gaan vanzelf beter.

Maar inderdaad, papier is ook een oplossing. Alhoewel papier niet automatisch voor je bijhoudt welke rails je moet kopen ;)

evo

Bericht door evo »

Voor baanontwerpsoftware geldt hetzelfde als voor bijna alle (ontwerp) software: je moet eerst een goed idee hebben wat je gaat maken, en inderdaad, de ouderwetse potlood en papier methode is voor het uitwerken van (de eerste) ideeen nog altijd vele malen sneller en efficienter dan de PC.
Als je dan bij versie 50 op papier bent, wordt het tijd om naar de PC met ontwerpsoftware te gaan zodat je weer alle voordelen daarvan hebt (exacte passing en maten, onderdelenlijst, hellingshoekberekening, etc)

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

martinb

Bericht door martinb »

Hoi Frans,

Aan deze kant gebruik ik ook wintrack naar alle tevredenheid. Ja, in het begin is het worstelen en wennen (nieuwe schoenen knellen) maar zou niets anders meer willen. Ik stop nog wel eens een paar dagen met tekenen. In de rust zie ik ineens nieuwe ideeen / mogelijkheden en verdwijnen er problemen.

Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk niet meer zonder zou willen. De frustraties uit het begin (met wel programma ook, extracad gebruik ik ook) zijn verwenenen als sneeuw voor de zon in verhouding tot de voordelen. Onderdelen lijst, je weet zeker dat wat je denkt ook echt kan, even in 3d kijken of het echt wel zo leuk is, heb ik voldoende budget voor de plannen die ik heb, printen en daarna direct op de baan leggen + de rest)

Mijn tip: stop er eens een dag mee en probeer dan nog eens. Ieder ander programma loop je n.a.w. tegen dezelfde problemen aan dus switchen zal je n.a.w. niet helpen. En potlood? Voor mij nooit meer. Alleen voor het grove schetsen, maar de fase daarna is toch echt op de PC.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Reinder

Bericht door Reinder »

Ik snap volledig wat je bedoeld. Daar naast kloppen de art-nrs ook nog niet eens bij kato unittrack. Dus ik mag ook weer met een kladje werken

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Iedereen nog een bijzonder 2013 gewenst....

Zo het is al een hele poos geleden dat iets heb gepost... druk druk druk.... ondertussen nog wel wat treinbeurzen bezocht.
Ik heb aan mijn verzameling een mooie fleischmann (9152) nieuw in de doos 150 Euro kunnen toevoegen, zo ook nog een aantal wissels.

Ik heb nog steeds geen baanplan... kom er simpelweg niet aan toe...
Maarrrrrrrrr voor de kerst heb ik niet stil gezeten... en een heus diorama gefreubelt... Meer als een geintje.
Sinds een paar maanden programmeer ik Arduino's ben begonnen met een Uno maar kwam er al vlot achter dat ik te weinig poortjes tot mijn beschikking had dus heb ik nu een Arduino R3 Mega draaien.
Ik wil met deze micro controller een klein station besturen.... tot op heden lukt dat aardig ;)
Goed het diorama wilde ik middels de Arduino laten lopen... ik maak gebruik van een PWM routine om het lokje te laten rijden in mijn berg heb ik een lichtsluis gemaakt van wat oude componenten, IR ontvangers en een vette LED... voor de constructie heb ik printplaat gebruikt, om de rails te geleiden heb ik gewoon twee lucifers gebruikt. Het geheel staat op tempex en is 45*50cm.
De foto's zeggen genoeg denk ik.
Berg is een combinatie van Tempex en papier-maché, een beetje muurverf en kleurverf doet de rest..

De sensor zit in de berg en verteld de Arduino dat de trein daar rijd, vervolgens laat ik hem netjes stoppen en weer door rijden... in principe kan ik de Arduino alles met de trein laten doen.

Frans...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje....
http://www.pa5ca.com/nspoor/diorama/diorama.mp4

Ik heb ze met mijn smartphone gemaakt excuses voor de kwaliteit.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

voor je teken programma kan je anyrail gebruiken.

maar wat ik eigenlijk wilde vragen is of je de sketch van je arduino wilt plaatsen en hoe je die hebt verwerkt. moet er zelf im februari c aan gaan werken en dan is een referentie wel handig.

Harco

Bericht door Harco »

Hoi Frans,
Leuk diorama, alleen bij mij werkt het filmpje niet :(
Trouwens gefeliciteerd met jullie tweede kleinzoon!

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Harco schreef:Hoi Frans,
Leuk diorama, alleen bij mij werkt het filmpje niet :(
Trouwens gefeliciteerd met jullie tweede kleinzoon!
Hoi Harco,
Ja jij en Anneke bedankt voor de felicitatie, jullie ook nog de beste wensen... Filmpje doet het prima als de gratis VLC installeert... doe 100x beter dan de mediaplayer van Windowds.
http://vlc-media-player.nl.softonic.com/

groeten,

Frans..

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

matthijskuiper schreef:voor je teken programma kan je anyrail gebruiken.

maar wat ik eigenlijk wilde vragen is of je de sketch van je arduino wilt plaatsen en hoe je die hebt verwerkt. moet er zelf im februari c aan gaan werken en dan is een referentie wel handig.

Hoi Matthijs,
Geen probleem...je moet wel de juiste PWM libraries installeren.
Hier te downloaden:
Arduino PWM Frequency Library v_05.zip
http://www.pa5ca.com/arduino/Arduino%20 ... 20v_05.zip

Voor onderstaande sketch moet er wat hardware gefreubeld worden, stroom versterker voor de PWM en een aantal stroom versterkers om de 4 wissels en twee seinen aan te sturen.
De sketch is nog in de ontwikkel fase, zo moeten de baan bezet routines nog schreven worden, ik ben nu bezig met de implementatie van twee seinpalen.
De wissels krijgen een impuls van +/- 1 sec om te schakelen ... in de sketch staat wel wat begeleidend commentaar...
De scetch is bedoeld om een klein station twee sporen 4 wissels en twee seinen te bedienen.
Let even op het volgende deze scetch ondersteund twee type LCD I2C LCD's even aan jou om de juiste uit te kiezen!
PWM_wisselfunc_14112012_LCD_I2Cl_v05.ino
http://www.pa5ca.com/arduino/PWM_wissel ... Cl_v05.ino

Quick and dirty sketch om de trein in het diorama te laten lopen. Let wel je moet nog wel even een stroom versterker bouwen! Stelt niet veel voor maar moet wel even gebeuren. Een FET paar condensatoren twee weerstandjes en een schottkydiode.
Kerst_diorama_16122012_v01.ino
http://www.pa5ca.com/arduino/Kerst_dior ... 12_v01.ino

Succes en ik wacht de commentaren wel af..

Groeten,

Frans.

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Zit voor mijn werk 3 weken in Erlangen Duitsland... dus mijn vrije tijd aan mijn Arduino project besteed...
Voor zover het er nu uitziet kan een station met sporen en twee seinen, 4 wissels laten lopen op de Arduino Mega.
De locomotieven lopen op PWM snelheid regeling.

Voor Matthijs heb ik een nieuwe versie ge-upload.
http://www.pa5ca.com/arduino/PWM_wissel ... 13_v01.ino

Frans.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Ziet er strak uit.

Plaats reactie