Hierbij mijn eerste post.
Een tijdje terug een startset gekocht, en daarbij een Multimaus (de blauwe, draadloze).
Gezien ik wil beginnen met de modelspoor hobby. Wil ik mij eerst eens gaan verdiepen in een aantal zaken.
Ik ben bewust klein begonnen.
Wat is het plan voor dit baantje:
* N-spoor. Ik ben helemaal verzot op dat kleine spul.
* Rails van Fleischmann met bedding.
* Niet direct een land / streek uit drukking. Ben een beetje van : wat ik mooi vind koop ik. Zelf zie ik het wel zitten om 2 NL koplopers op de baan te krijgen. Bedoeling is 2 of 3 treintjes. 2 op het station, en 1 die z'n rondje draait. En afwisselt met 1 die op het station staat.
* Personen vervoer. Heb niet heel veel met Rangeren.
Ik wil echt simpel beginnen, dat kun je zien aan het baanplan. Bedoeling is dat ik leer hoe met de electronica om te gaan. Zoals wisseldecoders / Blokken / Seinen / programma Rocomotion. Op dit kleine baantje blijft het redelijk te overzien.
Eerste bedoeling was dat onderstaand baantje 2 lagen zou worden. Het station op een iets hoger niveau. Maar ga dat denk ik niet redden met de ruimte om hoogte te maken.

Tis een rondje om de kerk, met een stationnetje. Zelf vind ik het leuk om treintjes te zien rijden, en te zien stoppen bij een station, en weg te zien rijden. Heb 2 wisseldecoders gekocht waarbij ik er in totaal 8 kan aansturen. In het huidige plan komt
dat dus precies uit. 4 wissels, en 4 ontkoppel rails. Kunnen dus ieder op een eigen printje.
Heb de electronica nu even los op de baan liggen om te testen. Omdat ik mezelf kennende het nog wel 3000 keer verander.
Wil me de komende tijd even goed inspelen op de wissels en electronica, en de multimaus. Zodat ik het goed ken.
Zodra dit is, stap ik over naar de volgende hindernis, en dat zijn blokken.
Heb nog wel wat hindernissen te nemen :
Blokken <-- 9 blokken als ik goed tel.
Seinen <-- hier heb ik totaal nog geen idee van hoe aan te sluiten. neem aan dat het samenwerkt met blokken?
Electronica onder de baan. Dit lijkt me het lastigste, om het goed weg te werken.
Scenery. <-- nooit gedaan, lijkt me erg leuk om de baan echt aan te kleden.
Kortom ik heb er zin an. Was best trots op mezelf dat ik de wisseldecoder aan de praat kreeg met de multimaus, en dat ik zo de wissels kon aansturen.
Rocomotion wat bij de set zat heb ik de handleiding van uit geprint. Dit lees ik zo nu en dan. Dus dat zal wel goed komen als ik daarmee aan de slag ga.
Als jullie nog op en aanmerkingen hebben op het baanplan om nog meer te rijden, maar toch met een station. Hoor ik het graag.
Zal snel een filmpje en wat foto's erbij zetten. Soort mini dagboek.