122 x 61 leerbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Treintjes

122 x 61 leerbaan

Bericht door Treintjes »

Hallo!

Hierbij mijn eerste post.
Een tijdje terug een startset gekocht, en daarbij een Multimaus (de blauwe, draadloze).
Gezien ik wil beginnen met de modelspoor hobby. Wil ik mij eerst eens gaan verdiepen in een aantal zaken.
Ik ben bewust klein begonnen.

Wat is het plan voor dit baantje:

* N-spoor. Ik ben helemaal verzot op dat kleine spul.
* Rails van Fleischmann met bedding.
* Niet direct een land / streek uit drukking. Ben een beetje van : wat ik mooi vind koop ik. Zelf zie ik het wel zitten om 2 NL koplopers op de baan te krijgen. Bedoeling is 2 of 3 treintjes. 2 op het station, en 1 die z'n rondje draait. En afwisselt met 1 die op het station staat.
* Personen vervoer. Heb niet heel veel met Rangeren.

Ik wil echt simpel beginnen, dat kun je zien aan het baanplan. Bedoeling is dat ik leer hoe met de electronica om te gaan. Zoals wisseldecoders / Blokken / Seinen / programma Rocomotion. Op dit kleine baantje blijft het redelijk te overzien.
Eerste bedoeling was dat onderstaand baantje 2 lagen zou worden. Het station op een iets hoger niveau. Maar ga dat denk ik niet redden met de ruimte om hoogte te maken.

Afbeelding

Tis een rondje om de kerk, met een stationnetje. Zelf vind ik het leuk om treintjes te zien rijden, en te zien stoppen bij een station, en weg te zien rijden. Heb 2 wisseldecoders gekocht waarbij ik er in totaal 8 kan aansturen. In het huidige plan komt
dat dus precies uit. 4 wissels, en 4 ontkoppel rails. Kunnen dus ieder op een eigen printje.
Heb de electronica nu even los op de baan liggen om te testen. Omdat ik mezelf kennende het nog wel 3000 keer verander.
Wil me de komende tijd even goed inspelen op de wissels en electronica, en de multimaus. Zodat ik het goed ken.
Zodra dit is, stap ik over naar de volgende hindernis, en dat zijn blokken.
Heb nog wel wat hindernissen te nemen :

Blokken <-- 9 blokken als ik goed tel.
Seinen <-- hier heb ik totaal nog geen idee van hoe aan te sluiten. neem aan dat het samenwerkt met blokken?
Electronica onder de baan. Dit lijkt me het lastigste, om het goed weg te werken.
Scenery. <-- nooit gedaan, lijkt me erg leuk om de baan echt aan te kleden.

Kortom ik heb er zin an. Was best trots op mezelf dat ik de wisseldecoder aan de praat kreeg met de multimaus, en dat ik zo de wissels kon aansturen.
Rocomotion wat bij de set zat heb ik de handleiding van uit geprint. Dit lees ik zo nu en dan. Dus dat zal wel goed komen als ik daarmee aan de slag ga.

Als jullie nog op en aanmerkingen hebben op het baanplan om nog meer te rijden, maar toch met een station. Hoor ik het graag.

Zal snel een filmpje en wat foto's erbij zetten. Soort mini dagboek.

Detlev

Re: 122 x 61 leerbaan

Bericht door Detlev »

Als je het enkelspoor naar je station niet als apart blok bestempeld (maar als verlenging van je wissel) zit je op 8 blokken. Dat stuk is toch te kort om op stil te staan.

Sweex

Bericht door Sweex »

Lijkt me een prima begin. Het lijkt wel wat op mijn eigen proefbaantje. Je hebt nu echter alleen doodlopende sporen en geen inhaalspoor. Misschien kun je het enkele spoor onderaan omdraaien en verbinden met het bovenste spoor zodat je rechts een dubbele radius krijgt.

P Bender

Bericht door P Bender »

Je hebt nergens een, makkelijke, omloop mogelijkheid gecreerd. Ik zou dat overwegen.

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik kan de afbeelding niet meer zien en heb derhalve (nog) geen commentaar.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

D-Mon

Bericht door D-Mon »

Sweex schreef:Lijkt me een prima begin. Het lijkt wel wat op mijn eigen proefbaantje. Je hebt nu echter alleen doodlopende sporen en geen inhaalspoor. Misschien kun je het enkele spoor onderaan omdraaien en verbinden met het bovenste spoor zodat je rechts een dubbele radius krijgt.

Als ik de nummers van flm een beetje in mijn hoofd heb zitten gebruikt hij R1 bochten. Daar leg je niet makkelijk een binnenbocht langs.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Je kan de 9101 vervangen door een 9102, en dan met R2 buiten langs of met R1 binnen langs zonder tussenstuk.

(ik heb het over de rechte rail aan de zijkanten.)

Onderwerp starter
Treintjes

Bericht door Treintjes »

Dank voor de opmerkingen.
Begrijp het nog niet helemaal, maar word zoiets bedoelt door jullie?
Sluit nog niet helemaal goed.

Afbeelding

Ondertussen de eerste 4 wissels aangesloten op rocomotion. De electronica ligt nog los op de plaat.
Durf het nog niet aan omdat weg te werken, gezien het nog wel een poosje blijft veranderen.
Ga nu eens kijken waar ik een roco 10787 terugmelder kan bemachtigen, zodat ik ook met blokken in de weer kan.
En daarmee dan langzaam aan het uiteindelijke baanplan plus start electronica rond heb.

nogmaals dank voor het mee denken, word zeer gewaardeert. :!:

Hookies

Bericht door Hookies »

Misschien ligt het aan mij, maar ook deze afbeelding levert bij mij een wit vlak met een rood kruisje op.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Marcel

Bericht door Marcel »

Ik denk Hookies dat het aan jouw pc-software ligt,ik zie wel alle plaatjes,misschien dat een java of flash update helpt?

michel

Bericht door michel »

Ik zie ook helaas een leeg vlak met kruisje erop. :x

gr michel

dizkartes

Bericht door dizkartes »

ik zie het wel

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Hookies

Bericht door Hookies »

Dit is de enige pagina op dit hele forum waar ik de afbeeldingen niet kan zien.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Marcel schreef:Ik denk Hookies dat het aan jouw pc-software ligt,ik zie wel alle plaatjes,misschien dat een java of flash update helpt?
Heeft niks te maken met Java of Flash. Java is een aparte taal, niet te verwarren met javascript, dat is heel wat anders. Flash hoort thuis in de prullenbak, pardon, bittenbak. Een programma dat zo ongeveer elke week wordt geupdate neem ik niet meer serieus.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Treintjes schreef:Dank voor de opmerkingen.
Begrijp het nog niet helemaal, maar word zoiets bedoelt door jullie?
Sluit nog niet helemaal goed.

Afbeelding

Ondertussen de eerste 4 wissels aangesloten op rocomotion. De electronica ligt nog los op de plaat.
Durf het nog niet aan omdat weg te werken, gezien het nog wel een poosje blijft veranderen.
Ga nu eens kijken waar ik een roco 10787 terugmelder kan bemachtigen, zodat ik ook met blokken in de weer kan.
En daarmee dan langzaam aan het uiteindelijke baanplan plus start electronica rond heb.

nogmaals dank voor het mee denken, word zeer gewaardeert. :!:
Ja, dat is wat er wordt bedoelt.Je moet rechtsonder identiek maken aan rechtsboven, dus het stukje recht tussen de twee bogen moet iets langer. Ander probleem is je station. Als de loc vooraan zit, zit deze achteraan als de trein het station weer verlaat. Of je hebt stuurstand rijtuigen of je moet de loc kunnen laten omlopen. In het laatste geval heb je nog twee wissels nodig en nog kleine stukjes recht. Het stations gebouw moet dan meer naar rechts omdat je anders of korte treinen krijgt, je kunt dan het perron verlengen en vlak voor het station de wissels leggen met een stukje recht met een lengte van zeg anderhalve locomotief. Voor drie treintjes is het wel druk bevolkt met dit plan. Als je iets meer plaats hebt zou ik de baan iets ruimer opzetten, bijv. 140x70cm. Je kunt dan eventueel met nog twee wissels ergens een goederen afhandeling opzetten. Maar ik begrijp ook dat het weer centen kost, en als je dat niet hebt wordt het moeilijk en ben je al blij met wat je hebt.

Plaats reactie