H-Tronic pendelautomaat van Conrad nr. 216524

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Donald Duck

H-Tronic pendelautomaat van Conrad nr. 216524

Bericht door Donald Duck »

Wie weet raad? De pendelautomaat van Conrad heb ik exact aangesloten volgens het schema en de omschrijving echter het werkt van geen kant. Indien de tijd kort staat ingesteld (trein komt dat niet bij de stopplaats) werkt de pendelmodule prima. Staat de tijd langer ingesteld zodat de trein wel bij de stopplaatsen komt dan rijdt hij gewoon door een hebben de diode's geen enkel effect. Of ik nu wel op niet de plus en de min omdraai of de trafoknop andersom zet, niets helpt.

Wie weet voor een oplossing. Uit de reviews op site van Conrad maak ik op dat het een prima pendelmodule is en goed zou moeten werken. Wat doe ik verkeerd?

Vast bedankt voor de reacties.

piksov

Re: H-Tronic pendelautomaat van Conrad nr. 216524

Bericht door piksov »

Ik denk dat de diodes bij de station verkeerd omzitten?

Het stoppen bij de stations gebeurd niet door de module, maar door de diodes.

Pas als de module omschakeld gaat de trein weer (de andere kant op) rijden.

Guus

Onderwerp starter
Donald Duck

Hallo Guus,

Bedankt voor je reactie, maar de diode's zijn aangebracht volgens het schema. Ik heb ook geprobeerd om ze om te draaien maar dat maakte geen verschil

piksov

Bericht door piksov »

en zonder diodes?

Dit is geen flauwe opmerking: als de diode weg is dan kan er geen stroom lopen naar de beide uiterste secties waar de trein normaal zou moeten stoppen.

domme vraag: heb je wel isolaties aangebracht tussen de rails waarover je de diode verbind?

Guus

Lemland

Bericht door Lemland »

Stuur anders ff een mailtje aan kontakt(at)h-tronic.de

Bart

Onderwerp starter
Donald Duck

Hallo Guus en Bart,

Bedankt voor de reactie en Guus domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden, maar ik zal proberen deze niet te geven.

De diode's weglaten zou wel kunnen, dan stopt de trein maar zal nooit meer in de andere richting wegrijden. Wat betreft de isolatie van de rails, bij beide stations is één railgeleider geisoleerd en overbrucht met een diode geheel volgens het schema van N-Tronic. Als ik de tijd van het pendelen verkort zodat de trein niet over de isolatie c.q. diode's rijdt dan werkt de pendelmodule prima. Alleen veranderd de trein dan abrupt van rijrichting zonder stop en dat is niet goed voor de motor van de loc en is ook niet de opzet van het systeem.

Het probleem zit duidelijk in het aansluiten waar ik nog niet uitkom.
Bijlagen
Schema N-Tronic 216524.jpg
Schema N-Tronic 216524.jpg (24.4 KiB) 3141 keer bekeken

piksov

Bericht door piksov »

Hi,

de fun van mijn vraag was natuurlijk of de trein ook inderdaad stopt als je de diodes er niet in hebt.

Misschien zijn je diodes wel kapot, even geven ze kortsluiting, en dus een vaste verbinding.

Dus .. haal die diodes eens weg (1 kant van de diode loshalen zou genoeg moeten zijn) en vertel wat er gebeurt.....

Het enige wat die pendel module doet is bijvoorbeeld 2 minuten de spanning op vooruit zetten, en daarna de spanning 2 minuten op achteruit. Als je trein dan maar 1 minuut nodig heeft om van de ene plaats naar de andere te komen (waar hij als het goed is gestopt wordt door een sperrende diode), dan wacht ie nog een minuut, om daarna, als de spanning omgepoold wordt via een geleidende diode toch terug te kunnen rijden.

Detlev

Bericht door Detlev »

Misschien een overbodige vraag, maar is je stopsectie wel zó lang dat het héle stroomafnemende deel van de trein (neem aan een pendelaar, dus wellicht de hele trein) in het stop-blok past?

Want hij stopt natuurlijk pas als álles over de isolatie heen is.

Onderwerp starter
Donald Duck

Hallo Detlev,

De stopsectie is twee railsen langer dan de loc. de loc rijdt dus helemaal voorbij de diode. Toch zit er iets niet goed. Dus maar verder puzzelen.

piksov

Bericht door piksov »

als je in plaats van de module een gewone treintrafo gebruikt moet de trein ook stoppen.

Het ligt niet aan je pendel module.

Onderwerp starter
Donald Duck

Natuurlijk kan ik een gewone treintrafo gebruiken en dat doe ik al want anders werkt het niet. Maar zonder pendelmodule zal de trein nooit automatisch pendelen en dat is juist de bedoeling.

De vraag ligt nu bij H-Tronic (de leverancier) in Duistland.

piksov

Bericht door piksov »

Hi,

mijn laatste poging.

Je hebt een stuk spoor met 3 secties:

|---1---|isolatie a|---2---|isolatie b|---3---|

1) op sectie 2 sluit je een ordinaire trein trafo aan, dan kun je heen en weer in sectie 2. Werkt dat?

2) dan rij je naar sectie 1, geen diode over isolatie a, stopt de trein dan zelf in 1 ?

3) weer terug naar sectie 2

4) diode over isolatie a

5) weer rijden naar sectie 1, stopt de trein nog steeds? Zoniet, diode omdraaien

6) weer rijden naar sectie 1, de trein stop nu, kun je weer terug rijden naar sectie 2?

Dit zelfde herhalen voor de andere kant bij sectie 3

Het is me niet duidelijk of je dit nu hebt gedaan of niet.

Je moet de trein dus niet zelf stoppen, dat moet de isolatie doen

Onderwerp starter
Donald Duck

Hallo beste mensen,

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die hebben bijgedragen bij het oplossen van het probleem. Vandaag alle bedrading nogmaals gecontroleerd. Het geheel is en was aangesloten volgens het schema. Ik heb nu alleen de diode's omgedraaid t.o.v. de het schema en nu werkt het zoals het moet. De loc pendeld keurig tussen station A en B.

piksov

Bericht door piksov »

Hoera voor puntje 5?

Guus

Plaats reactie