Fleischmann geometrie

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Fleischmann geometrie

Bericht door kitemasters »

hi,

Fleischmann is bezig met een nieuwe webside en daardoor staat er geen plaatje meer online van de geometrie.
en ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan ook nergens anders een mooi plaatje vinden.
kan iemand dit misschien uit de catalogi halen ?.

ik snap namelijk het volgende probleempje niet, volgens het tekensjabloon kun je 2 bochtwissels in een kwart- bocht inpassen.
flm forum.jpg
flm forum.jpg (67.67 KiB) 5851 keer bekeken
volgens wintrack komt dat niet uit. (sluitend)
wtr forum.jpg
wtr forum.jpg (58.27 KiB) 5851 keer bekeken
en als ik de boogstralen door reken in de wissel wordt het al helemaal niks.

gr



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door matthijskuiper »

Dat is een glitch in de software. Als ik mij niet vergis is hier eerder een onderwerp overgeweest, maar kan je deze met wat wrikken wel passend maken.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door Wim »

Wellicht kun je via deze link weer verder zoeken ?

http://catalog.lokshop.de/TRX/2006/E/image_328.html

of

http://www.heerlensebaan.nl/index.php?o ... e=f-larger

beetje googlen levert veel op!



Onderwerp starter
kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door kitemasters »

nee sorry dat is minitrix en heeft andere boogstralen dan fleischmann, het stond ook wel op de site van hun maar sinds ze de site vernieuwd hebben niet meer dus.
punt is dat ik mijn ontwerp in een ander programma wil tekenen.
volgens het tekensjabloon (en andere plaatjes) lijkt het of de ruime bocht van de wissel
overeen komt met 9125 oftewel radius 22,56 (45 graden) en de kleine bocht
overeen komt met 9120 oftewel radius 19,20 (45 graden)
maar als je dat tekent kan dat helemaal niet.
rr forum.jpg
rr forum.jpg (33.13 KiB) 5797 keer bekeken
(oh en de tweede link gaat over Ho spoor en die geometrie komt niet overeen met N-spoor.
beetje googlen levert veel op!
niet altijd, daarom vroeg ik het ook hier.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door shoven »



Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door kitemasters »

ik zocht eigenlijk deze http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005 ... e_115.html :D
maar dat was maar 2 pagina`s verder ;) dus kan ik nu in ieder geval alle gegevens weer vinden.
bedankt.

maar blijft nog even het punt dat als je dit tekent het niet klopt...
krijg het gevoel dat iets heel doms over het hoofd zie of naar een goochel truc
zit te kijken :oops:
cvsr forum.jpg
cvsr forum.jpg (60.34 KiB) 5760 keer bekeken


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door shoven »

Het gebruik van deze wissels is sowieso niet aan te raden, de bogen zijn R1 en R2 en dat is erg krap (te krap voor sommig materieel).
Ze zijn nogal gevoelig in het gebruik, en van de prijs word je ook niet vrolijk. Plus dat je R1 direct met R2 verbindt (de goocheltruc), wat ook niet bevorderlijk is voor een probleemloze treinenloop. :(
Als je nog rails moet aanschaffen, kijk dan ook eens naar andere merken (bijv. Peco).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door Michiel »

Het probleem met de Piccolo bochtwissels in Wintrack heb ik ook gemerkt, en dit probleem wordt ook door anderen waargenomen. (vb hier). Er is niets aan te doen, behalve door gebruik van flexen ipv de 2 gewone bochten, de fout te neutraliseren.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door kitemasters »

ik had al gelezen dat r1 problemen kan geven. maar ik had begrepen dat dat meer geld voor lange treinen zoals ICE enzo.
ik heb een vrij klein ontwerp waarbij dit soort treinen toch al geen gezicht zal zijn. heeft niet zo,n zin om zoiets voor een perron van 25 cm te parkeren :)
ik wil eigenlijk meer met industrie diesels ed gaan rijden.

ik heb even gekeken en in mijn ontwerp zitten eigenlijk ondergronds maar 2 van deze wissels links en rechts. en dus ook maar 2 R1 bochten
dit om het inhaalspoor zo lang mogelijk te houden. wel redelijk wat R2 bochten. dus ik vraag me af of deze ook nog problemen geven ?.

ik heb peco wel al bekeken en eigenlijk moet ik toegeven dat het zelfs mooier is maar dan wel zelf ballastbed moet maken en daar zie ik nogal tegenop.
en peco zou ik via website`s moeten bestellen (zover ik weet) ben nogal ouderwets op dat punt :oops: voor Fleischmann loop ik 10 minuten van huis
alwaar ik mijn hard gespaarde doekoe cash op de toonbank leg en met een rails van 3 eurie 10 minuten later weer thuis ben zonder verzendkosten. :o

zou ik deze twee wissels nog helemaal kunnen weglaten (dat maar iets korter inhaalspoor) maar het ligt in de planning over een maandje ofzo te beginnen met
een digi-startset en daar zitten ze al bij. (misschien zijn er ook sets zonder) heb ik weer wat op te zoeken :P

en ik snap nog steeds de goocheltruck niet en ik blijf daar dan over piekeren :roll:
dus als iemand me dat nog kan uitleggen ........ :?


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door eercb »

Hoi,

Als ik kijk naar het afgebeelde sjabloon, dan staan daar andere onderdeelnummers op dan die jij in het programma gebruikt....


Is misschien de bibliotheek niet volledig? of heeft men bij fleischmann het op het sjabloon gebruikte bochtwissel "vervangen" met een niet helemaal dezelfde?....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door shoven »

Korte treinen en locjes zullen inderdaad niet zo snel problemen geven.

Over je rails: zelf ballasten is echt niet moeilijk. Zelfs ik kan het, en ik had het nog nooit gedaan. Het is een kwestie van geduld (ballast netjes leggen) en op de juiste manier lijmen (stelt weinig voor). Wat enorm helpt is eerst een proefstukje maken zodat het niet erg is als er iets mis gaat. Er zijn veel websites, forums en filmpjes die je stap-voor-stap uitleggen hoe het moet.
Ik snap dat het handig is als rails om de hoek verkrijgbaar is, maar daar betaal je ook ruimschoots naar. Voor een flexrail van Fleischmann betaal je zo een tientje, dezelfde van Peco kost je 3 euro en hij is nog bijna 10cm langer ook ;) . Bij wissels gelden ook verschillen van zo'n 50% in de prijs. Dan zijn die verzendkosten heel snel terugverdiend hoor. En bij webwinkels bestellen is echt minder eng dan het lijkt. Velen hier hebben goede ervaringen met Hatton's uit Liverpool, er zijn ook veel andere goede websites (bijv. die van H@ns).

Ik bespeur wat drempelvrees voor een aantal dingen in je reacties en de beste manier om daar vanaf te komen is gewoon doen. Het levert je veel op.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door kitemasters »

eercb schreef:Hoi,
Als ik kijk naar het afgebeelde sjabloon, dan staan daar andere onderdeelnummers op dan die jij in het programma gebruikt....
Is misschien de bibliotheek niet volledig? of heeft men bij fleischmann het op het sjabloon gebruikte bochtwissel "vervangen" met een niet helemaal dezelfde?....
Groet,
Eric
denk dat het plaatje van het sjabloon zo oud is dat het oude onderdeel nummers zijn.
maar in de catalogus staan wel de juiste nummers en blijft het dezelfde situatie. twee bochtwissels tegen elkaar
is 90 graden.

mooiste zou zijn als iemand die een bochtwissel heeft deze even op zijn scanner legt :P


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann geometrie

Bericht door BenQ »

Met welk programma wil je eigenlijk alles tekenen ?
Ben ruim 4 jaar geleden begonnen om de Fleischmann rails in AutoCAD te tekenen.
Dan kloppen ook de rechte wissels niet helemaal.
Als je intersse hebt kan ik je de AutoCAD-blokken sturen.
Heb dan wel de AutoCAD versie nodig.
Stuur maar een PB.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie