Het lijkt net of er niets gebeurd, maar niets is minder waar. Verzamelen van rijdend materiaal is vooral investeren in (uit-)zoeken op het internet. Het is dan wel handig als je Engels en Duits kunt lezen en begrijpen. Verzamelen is ook je mond houden over vondsten, zeker dan als je bezig bent in een epoche waar nog maar spaarzaam materiaal voor beschikbaar is. De epoche waarin ik mijn baan wil opzetten is epoche II en daar ligt het materiaal niet bepaald dik gezaaid. In tegenstelling met bijvoorbeeld epoche III waar je zowat struikelt over het materiaal.
Inventarisatie goederenwagons
Ik heb een inventarisatie gemaakt van mijn goederen wagons. Dat is een flinke domper geworden

. Van de ongeveer 70 wagons zijn er maar enkelen die epoche II zijn, de rest is epoche III, sommigen vroeg epoche III en van sommigen is het totaal onbekend. Ook bij fabrikanten is het soms een raadsel waarom een set, wagonnetje in epoche III of zelfs IV wordt geplaatst, terwijl deze ook voorkomt in epoche II. Het zit hem dan vaak in de opdruk, het bordje met de letters DB is er zo een. Ik heb goede hoop om met "decals" mijn eigen logo te kunnen plaatsen over enkele borden met dat DB omdat alle andere eigenschappen niet wijzigen.
Opdruk op rijdend materiaal
Een opdruk op een locomotief of wagonnetje zit er nooit "muurvast" op. Dat komt door de eigenschappen van de pigment korrels en de bindings-stoffen. Een opschrift ligt er dus altijd "op" en dat geeft de mogelijkheid om een opschrift netjes te verwijderen zonder dat je daarbij sporen achterlaat. Ik gebruik daarvoor een glaspotlood of een klein formaat schroevendraaier (nr 000 of 00) die ik dan misbruik als miniatuur beitel. Na elke "haal" met je smerige vinger over de plaats wrijven zorgt ervoor dat er geen sporen worden achtergelaten. Als je een glaspotlood gebruikt of zelfs een schroevendraaier als beitel dan moet je daar GEEN kracht op zetten, je moet het potlood of de beitel zijn werk laten doen, dus er heel lichtjes erover strijken. Ja, dat gaat erg langzaam, ik doe over één db schildje ook ruim een half uur. Maar wat geeft het, dat is de hobby. De nieuwe plek moet daarna vetvrij worden gemaakt en je zou dan met een "decal" iets nieuws erop kunnen zetten. Ben nu dus bezig met het ontwerpen van een nieuw logo.
foto's
Zodra ik mijn draaitafel klaar heb kan ik gaan beginnen met fotograferen en dan kan ik hier wat laten zien.
Rail 2013
Oh ja, die beurs. Ik heb van Arnold een "Dujardin" treintje gescoord. Dat was in 2000 exclusief voor "Züge club 2000". Het is een lang doosje met een tenderlocomotief met een as opstelling B en 5 ketelwagonnetjes van "Dujardin". Het is een wijntransport treintje. Nu is er wat vreemds aan dit setje. De tender locomotief is een Bn2t, die n staat voor nassdampf, de 2 staat voor twee cilinders en de t staat voor dat het een tender locomotief is. Het fabrieksnummer is Hanomag 9442. Als je daar op door gaat zoeken dan blijkt dat dit locomotiefje nooit tankwagonnetjes met wijn heeft getrokken. Op het fabrieksterrein van de energiecentrale heeft dit locomotiefje alleen zware kolenwagons en wagons met slakken over het fabrieksterrein getrokken. Dat zijn dus leuke details. Het is wel een laatste generatie van Arnold, het model heeft de gestandaardiseerde N koppeling. Voorgaande modellen hadden alleen een soort haak.
Zo scoor je dus "ongewild" weer een locomotief, want het was mij te doen om de wagonnetjes. Nu ik dit weet ga ik ook dit model toch maar ombouwen naar digitaal, dat gaat nog een leuke puzzel worden. Eenmaal zover mag het model met kolenwagonnetjes gaan rangeren voor het verzorgingsspoor bij de kolenbunker. Ik heb de loc het nummer BR98.1 gegeven, zie onderaan, maar het is niet zeker of dit juist is, het locje is waarschijnlijk nooit op het net geweest en heeft zijn dagen op het fabrieksspoor gesleten. Ik begin me langzaam zorgen te maken over mijn draaischijf met daarachter de loods, maar dat is een soort van luxe probleem. Komt ook wel een oplossing voor. Op de beurs bij Markenburg veel veelbelovend materiaal gezien.