Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Omdat ik zoveel mogelijk wil proberen uit te sluiten om achteraf teleurstellingen te voorkomen heb ik mijn baanplan online gezet, en met succes ik heb vele bruikbare tips gehad, van onnodige wissels, knooppunten, wel of geen draaischijf, keerlussen...
De draaischijf vond ik aanvankelijk erg mooi maar jullie opmerkingen gaven me uiteindelijk toch te denken en ik ben hiermee aan de slag gegaan en ik ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat Ik heb nu 2 opstelsporen extra en de loc werkplaats is behoorlijk uitgebreid
Over de keerlussen van de vorige tekening ben ik nog niet helemaal overtuigd omdat ik niet zeker weet of ik rond de 3% hellingen blijf
De draaischijf vond ik aanvankelijk erg mooi maar jullie opmerkingen gaven me uiteindelijk toch te denken en ik ben hiermee aan de slag gegaan en ik ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat Ik heb nu 2 opstelsporen extra en de loc werkplaats is behoorlijk uitgebreid
Over de keerlussen van de vorige tekening ben ik nog niet helemaal overtuigd omdat ik niet zeker weet of ik rond de 3% hellingen blijf
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik maak me nog steeds een beetje zorgen over het ene punt (de Engelsman) waar praktisch alle verkeer overheen komt. Dus zeker gezien het aantal perronsporen kan dat verkeerstechnisch een akelig knooppunt worden.
Verder is hij wel netjes zo.
Verder is hij wel netjes zo.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Beetje mijn idee ook.
Even brainstormen, kort door de "bocht" (hoop dat ik het goed uitleg ):
Verplaats het 1e kruiswissel naar een positie naar links.
Vervang die met het getekende eerstvolgende wissel, leg een 15 graden kruising op de plek van het afbuigende linkse wissel.
Vervang de Engelsman door een rechts wissel.
Sluit het overgebleven in/uitgaande spoor aan op de bochtwissel in de buitenbocht.
Zo ontstaat een ruimte besparende, en meer traditionele stations bereikbaarheid
Tis maar een idee he
Voorbeeldje: https://picasaweb.google.com/Modelspoor ... 5405304338
en dan rechts boven (ongeveer)
Even brainstormen, kort door de "bocht" (hoop dat ik het goed uitleg ):
Verplaats het 1e kruiswissel naar een positie naar links.
Vervang die met het getekende eerstvolgende wissel, leg een 15 graden kruising op de plek van het afbuigende linkse wissel.
Vervang de Engelsman door een rechts wissel.
Sluit het overgebleven in/uitgaande spoor aan op de bochtwissel in de buitenbocht.
Zo ontstaat een ruimte besparende, en meer traditionele stations bereikbaarheid
Tis maar een idee he
Voorbeeldje: https://picasaweb.google.com/Modelspoor ... 5405304338
en dan rechts boven (ongeveer)
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik heb geprobeerd jullie opmerkingen weer te verwerken. Is dit wat jullie bedoelen
Voordeel natuurlijk is dat
- een binnenkomende passagierstrein op spoor 2 niet over een gebogen kruiswissel hoeft, fijn voor de reizigers
- de maximale treinlengte van 50cm nog net gehandhaafd blijft (het treinstel mag 40cm zijn + de loc van 10cm).
- een compleet treinstel meteen weggezet kan worden op het veel beter bereikbare opstelspoor past.
Voordeel natuurlijk is dat
- een binnenkomende passagierstrein op spoor 2 niet over een gebogen kruiswissel hoeft, fijn voor de reizigers
- de maximale treinlengte van 50cm nog net gehandhaafd blijft (het treinstel mag 40cm zijn + de loc van 10cm).
- een compleet treinstel meteen weggezet kan worden op het veel beter bereikbare opstelspoor past.
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Niet helemaal zoals ik probeerde voor te stellen
Maar je kunt nu het meest rechtse kruiswissel vervangen door een kruising.
Want op dat punt is die wissel overbodig geworden
Maar je kunt nu het meest rechtse kruiswissel vervangen door een kruising.
Want op dat punt is die wissel overbodig geworden
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Hoi Frank-n
Ik kom er toch niet helemaal uit
Kan je misschien met een schets komen?
De laatste tekening is toch niet helemaal wat ik wil en keer weer terug naar mijn vorige baanplan.
Ben wel nieuwsgierig naar je ideeen
Ik kom er toch niet helemaal uit
Kan je misschien met een schets komen?
De laatste tekening is toch niet helemaal wat ik wil en keer weer terug naar mijn vorige baanplan.
Ben wel nieuwsgierig naar je ideeen
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Hoi, ja joh! het is ook lastig om zoiets uit te leggen.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat jijzelf goed in je vel zit bij dit plan
Ik denk ook dat je eerder getoonde voorstel best goed is, maar ik probeerde maar wat mee te denken......
Kijk nog eens naar de link die ik aangaf, betreffende mijn kopstation.
Ga in gedachten er eens mee "spelen" Je zal merken: Ook dat is niet ideaal!
Het modelspoor is en blijft een aaneenschakeling van allerlei compromis.
Het ontwerp wat ik maakte is afkomstig van hoe het er destijds in werkelijkheid aan toe ging, plus wat voorbeelden uit oa de Kleine Modelbaanserie. Ik werd daarbij beperkt door de beschikbare ruimte, had me na 3 mislukkingen en desillusies voorgenomen iets haalbaars te fabrieken.......
Verder heb ik bij allerlei museumlijntjes (ff koekelen, he?) goed rondgekeken en erover gelezen.
Vervolgens ga je dan iets in elkaar breien
Edit: ik zou graag een schets of een baanplan (ik heb Winrail6) tonen, maar het bewerken van de onderstaande link met Picasa werkt al een hele tijd niet meer.
Tot op heden heb ik daar geen bruikbaar alternatief voor gevonden.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat jijzelf goed in je vel zit bij dit plan
Ik denk ook dat je eerder getoonde voorstel best goed is, maar ik probeerde maar wat mee te denken......
Kijk nog eens naar de link die ik aangaf, betreffende mijn kopstation.
Ga in gedachten er eens mee "spelen" Je zal merken: Ook dat is niet ideaal!
Het modelspoor is en blijft een aaneenschakeling van allerlei compromis.
Het ontwerp wat ik maakte is afkomstig van hoe het er destijds in werkelijkheid aan toe ging, plus wat voorbeelden uit oa de Kleine Modelbaanserie. Ik werd daarbij beperkt door de beschikbare ruimte, had me na 3 mislukkingen en desillusies voorgenomen iets haalbaars te fabrieken.......
Verder heb ik bij allerlei museumlijntjes (ff koekelen, he?) goed rondgekeken en erover gelezen.
Vervolgens ga je dan iets in elkaar breien
Edit: ik zou graag een schets of een baanplan (ik heb Winrail6) tonen, maar het bewerken van de onderstaande link met Picasa werkt al een hele tijd niet meer.
Tot op heden heb ik daar geen bruikbaar alternatief voor gevonden.
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Je meedenken wordt zeer gewaardeerd en op de tekentafel staan de opties nog open, al was het maar als bevestiging voor mij zelf dat wat ik nu op papier heb staan al aardig in elkaar steekt.
Ben het helemaal met je eens dat ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben en ik pas alleen de zaken aan die in mijn ogen ook een echte verbetering zijn en niet zo zeer een ander idee en dat dan ook nog past zoals ik het in gedachten had te kunnen uitvoeren.
Ik ga zeker nog een keer je baanplan bekijken
Ben het helemaal met je eens dat ik er zelf een goed gevoel bij moet hebben en ik pas alleen de zaken aan die in mijn ogen ook een echte verbetering zijn en niet zo zeer een ander idee en dat dan ook nog past zoals ik het in gedachten had te kunnen uitvoeren.
Ik ga zeker nog een keer je baanplan bekijken
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Had ik nog iets vergeten
Ergens in dit draadje zag ik nog dat je niet zo gecharmeerd zou zijn van duw-tractie.
Daar zal je net als ik (en velen met ons) beslist niet onderuit komen. In zowat alle tijdperken is dat eigenlijk ook aan de orde van de dag
Dat betekend ook dat je in je station 4 wissels kunt uitsparen, vanwege onnodig omlopen
Je hebt dan wel stand by lokjes nodig om het materieel verder te verplaatsen, of eentje om via de uithaalsporen met een rangeerlok de trein uit het station te halen om er vervolgens na terugplaatsen (nadat de oorspronkelijke lok naar het depot gereden is) een "verse" lok voor te zetten
Ergens in dit draadje zag ik nog dat je niet zo gecharmeerd zou zijn van duw-tractie.
Daar zal je net als ik (en velen met ons) beslist niet onderuit komen. In zowat alle tijdperken is dat eigenlijk ook aan de orde van de dag
Dat betekend ook dat je in je station 4 wissels kunt uitsparen, vanwege onnodig omlopen
Je hebt dan wel stand by lokjes nodig om het materieel verder te verplaatsen, of eentje om via de uithaalsporen met een rangeerlok de trein uit het station te halen om er vervolgens na terugplaatsen (nadat de oorspronkelijke lok naar het depot gereden is) een "verse" lok voor te zetten
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Vandaag heb ik de tijd genomen het kopstation eens uit te leggen op een paar boardplaten om te checken of het ontwerp op papier idd klopt en hoe dat er "in het echt" uit ziet voordat ik weer verder ga. Gelukkig klopt alles zoals ontworpen is
De rechte rails moet hier en daar nog aangepast worden maar dat komt allemaal wel goed.
De rails zal uiteindelijk op een 5mm multiplex plaat gemonteerd gaan worden.
De rechte rails moet hier en daar nog aangepast worden maar dat komt allemaal wel goed.
De rails zal uiteindelijk op een 5mm multiplex plaat gemonteerd gaan worden.