De oliecrisis van 2013.....

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

De oliecrisis van 2013.....

Bericht door martinb »

Net weer een slachtoffer van de oliecrisis gered. Oliecrisis? Zeker! Wat te denken van één N spoor lokje waar deze rommel af is gekomen...... de helft van de stokjes staat niet eens in beeld, want de (n.a.w. naaimachine olie) zie je niet op de stokjes op een foto.

En hoe dat kwam? Nou, (de vorige eigenaar kan ik het niet meer vragen) n.a.w. liep het lokje na verloop van tijd niet meer goed door wat vuil aan de wieltjes. Dus wat doe je dan? Dan VERZUIP je het ding dus in afgewerkte motorolie. Hoe? Nou, je smeer die troep dus in alle tandwielen die je ziet (niet te zuinig zijn, gewoon een paar druppels per tandwiel), smeer nog wat rond de assen van de motor (idem, smeren als een beest, leef je uit) en ten slotte giet je de onderstellen ook gewoon vol met een paar druppels. En het resultaat? Nog slechter rijden en in de doos gemikt en er niet meer uitgekomen. Echt te triest voor woorden.

Dus... beste modelspoorders: één of 2 druppels op een hele lok is echt voldoende. Heus!

Doet je lokje het niet meer zo goed? Maak hem schoon maar smeer hem niet nog meer. De kans is groot dat juist dat smeren de oorzaak van de ellende is geweest.... olie trekt vuil aan....
Bijlagen
olieensmeer.JPG
olieensmeer.JPG (114.05 KiB) 2029 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: De oliecrisis van 2013.....

Bericht door Redskin »

Je verhaal is heel herkenbaar. Goed smeren betekent zeker niet overdadig, eerder heel spaarzaam. En met de juiste middelen: (half druppie) olie op lagers en vet op tandwielen/wormwielen. En oppassen in de buurt van elektrische contacten.

Aan de andere kant: als hobbyisten met onkunde een locje zo mishandeld in de doos mikken en vervolgens voor een prikkie verkopen, hebben wij er een mooi projectje aan ;). Geeft mij veel voldoening tenminste, als ik zo'n 'rijdende olieboot' weer fraai aan het lopen krijg.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: De oliecrisis van 2013.....

Bericht door D-Mon »

Kon een loopwerk met zoveel smeer er ook voor zorgen dat de loc een hoge opstart spanning nodig is?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1096
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: De oliecrisis van 2013.....

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je vergeet nog een half doosje trix vet... :mrgreen:

Of olie vuil gaat oppikken kun je zelf testen door een druppel(tje) tussen duim en wijsvinger te nemen en te voelen of ie pekt als je de duim en wijsvinger aandrukt en weer van elkaar los haalt. Lijkt een idiote methode, maar wij zijn erg gevoelig op de vingers. Je haalt zo de plakkers en niet plakkers eruit. Daarna kun je nog wat gaan testen hoe viscose de olie is, maw dunne olie of iets dikkere, loopt het snel of erg langzaam een schuin gehouden test papiertje af. Hoe dunner hoe beter, hoe kleurlozer hoe beter. Naaimachine olie is ook in varianten te koop en hoeft niet slecht te zijn. Opbrengen met een naald of injectienaald. Een druppel voor de hele machine is meer dan voldoende, maar het is de kunst het ook bij die ene druppel te houden. In de praktijk is het nog niet zo simpel.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie