Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Hallo,
Al vele jaren lees ik heel veel op dit forum. Ik kijk met veel jaloezie naar die schitterende banen van mensen met gouden handjes. Helaas ben ik niet gezegend met veel inspiratie of creativiteit. Ik probeer al jaren een mooi baanplan te bedenken wat me niet verveelt. 2 banen heb ik neergelegd en daarna weer afgebroken, de laatste baan heb ik deels voorzien van groen en ballast.
Wat ik graag wil is een centraal station waar 2 dubbelsporige hoofdlijnen samenkomen met een zijlijntje. Een (stoom)depot, een groot dorp en wat groen horen ook tot de wensen. Ik rijd wel digitaal, maar niet met computerbesturing. Hoe ik wissels wil schakelen weet ik nog niet.
Ik heb de beschikbare ruimte en een eerste poging tot een station toegevoegd.
\\
Wie o wie kan me helpen?!
Grt Sharan
Al vele jaren lees ik heel veel op dit forum. Ik kijk met veel jaloezie naar die schitterende banen van mensen met gouden handjes. Helaas ben ik niet gezegend met veel inspiratie of creativiteit. Ik probeer al jaren een mooi baanplan te bedenken wat me niet verveelt. 2 banen heb ik neergelegd en daarna weer afgebroken, de laatste baan heb ik deels voorzien van groen en ballast.
Wat ik graag wil is een centraal station waar 2 dubbelsporige hoofdlijnen samenkomen met een zijlijntje. Een (stoom)depot, een groot dorp en wat groen horen ook tot de wensen. Ik rijd wel digitaal, maar niet met computerbesturing. Hoe ik wissels wil schakelen weet ik nog niet.
Ik heb de beschikbare ruimte en een eerste poging tot een station toegevoegd.
\\
Wie o wie kan me helpen?!
Grt Sharan
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Hallo Sharan,
Dit plan ziet er m.i. al leuk uit voor een groot station in een (middel)grote stad.
Als tip, zo heb ik het zelf gedaan, heb ik: Neem elk onderdeel wat je in je baan wilt hebben.
Bijv. dat stoomloc depot.
Dat ga je vervolgens uitwerken; het is namelijk veel meer dan een draaischijf en halfronde locloods. Ook ontslaksporen, kolenvuller, bezandings- en waterwerken en onderhouds en opstelsporen horen daarbij.
Wil je dit nabij je grote station? Dan neem je een zijlijntje hierheen. Zo heb je al 1 lijn gevuld.
Dan het volgende idee:
Wat groen, nou een stuk tussen het grote dorp en een evt. industriegebied of kleiner dorpje = een prima groenstrook waar je je dubbelsporige hoofdlijn doorheen kunt laten lopen.
En zo werk je verder... Succes
Groetjes,
Hoontje
Dit plan ziet er m.i. al leuk uit voor een groot station in een (middel)grote stad.
Als tip, zo heb ik het zelf gedaan, heb ik: Neem elk onderdeel wat je in je baan wilt hebben.
Bijv. dat stoomloc depot.
Dat ga je vervolgens uitwerken; het is namelijk veel meer dan een draaischijf en halfronde locloods. Ook ontslaksporen, kolenvuller, bezandings- en waterwerken en onderhouds en opstelsporen horen daarbij.
Wil je dit nabij je grote station? Dan neem je een zijlijntje hierheen. Zo heb je al 1 lijn gevuld.
Dan het volgende idee:
Wat groen, nou een stuk tussen het grote dorp en een evt. industriegebied of kleiner dorpje = een prima groenstrook waar je je dubbelsporige hoofdlijn doorheen kunt laten lopen.
En zo werk je verder... Succes
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Om te beginnen moet je de tekening van je tafel gebruiken om het baanplan in te tekenen, er staan een aantal zaken in die lijken op structurele obstakels van het huis. Dus ook daar de juiste maten bij zetten.
Vervolgens weet je dus wat de maximale afmetingen zijn, waar de problemen zitten. Al nagedacht hoe je aan de achterkant van je baan komt als daar ergens een locomotief of wagon ontspoort en de zaak blokkeert?
Het begint met kennis. Ik zie de boekjes nog regelmatig in Houten etc liggen. Het gaat om de boekjes uit de "Kleine Modelbaan Serie". Er is in deze serie helaas stevig geknoeid met de nummers van de deeltjes, waarschijnlijk omdat in eerste opzet de serie kleiner was gedacht dan wat het nu is. De boekjes meten 16cm in het vierkant en zijn ongeveer een halve centimeter dik. Linksboven staat een "T3" in een rode cirkel met daarin de woorden "kleine modelbaan serie" in kapitalen. De titel is vet gedrukt. Twee derde van de cover is een foto. De titels met een pijl heb ik zelf zeer frequent geraadpleegd.
Je moet op zoek gaan naar de titels;
"Het locomotiefdepot in model" (hoe zit het locdepot in elkaar, de werking, de logica, de onderdelen en de vormen)
"Modelstations" (van een simpele halte tot zeer ingewikkelde stations, enkelspoor, dubbelspoor, hoofd of neven lijn)
"Zijlijnen+Secundaire lijntjes in model" (gaat wat dieper in op de zijlijn, tandradbaan, tram en het te gebruiken rijdend materiaal)
"100 sporenplannen" (omdat je moeite hebt met wat te bedenken mogelijk hier wat voorbeelden)
"Modelspoorwegen goed ontworpen"
Die ga je niet cover to cover lezen, je pakt hap snap het onderwerp eruit waarmee je bezig bent. Wel alle boekjes doorbladeren, er zit namelijk niet veel overlap in en in elk boekje wordt wel wat gezegd over een onderwerp. Veel wat er in staat betreft oude modellen, maar dat is niet al te moeilijk te vertalen naar de zaken van nu. De theorie erachter is nog even sterk en geldig als toen de boekjes uitkwamen. Dus het is geen slechte investering.
Als je Duits kunt lezen kun je ook veel Miba Specials met dit soort thema's downloaden, gewoon even googelen en goed doorzoeken.
Ga daarna je baan in grove grote lijnen opzetten, dat gebeurd met een paar potlood strepen, meer niet. Daarmee geef je jouw idee vorm, zie je hoe onderdelen op elkaar verhouden en of er genoeg ruimte is om iets te realiseren (dus je moet wel kennis hebben van en weten van het waarom!).
Daarna ga je steeds gedetailleerder tekenen. Ik heb daarvoor een tekenprogramma gebruikt, alleen dat is nog wel even lastig omdat je alles naar een bepaalde schaal moet omrekenen waarmee je tekent. Voordeel is dat je van een oude tekening of idee kunt opwerken naar een weer iets gedetailleerdere versie die je dan weer met een hoger versie nummer bewaard en zo verder. Het doel van deze stap is in een vroeg stadium problemen ontdekken en daarvoor een oplossing bedenken. Denk hierbij aan kruisende sporen waarvoor je voldoende hoogte moet hebben.
Als je alle delen zo hebt getekend kun je gaan denken aan het overbrengen naar een rail cad programma. Je kunt dan zien of je het in een bepaald materiaal kunt uitvoeren en of alles klopt. Waarom niet direct in een rail cad programma? Ik had veel moeite met de combinatie hoogtes, helixen en als dat allemaal nog een keer gaat kruisen ook.
Groeten,
Joop
Vervolgens weet je dus wat de maximale afmetingen zijn, waar de problemen zitten. Al nagedacht hoe je aan de achterkant van je baan komt als daar ergens een locomotief of wagon ontspoort en de zaak blokkeert?
Het begint met kennis. Ik zie de boekjes nog regelmatig in Houten etc liggen. Het gaat om de boekjes uit de "Kleine Modelbaan Serie". Er is in deze serie helaas stevig geknoeid met de nummers van de deeltjes, waarschijnlijk omdat in eerste opzet de serie kleiner was gedacht dan wat het nu is. De boekjes meten 16cm in het vierkant en zijn ongeveer een halve centimeter dik. Linksboven staat een "T3" in een rode cirkel met daarin de woorden "kleine modelbaan serie" in kapitalen. De titel is vet gedrukt. Twee derde van de cover is een foto. De titels met een pijl heb ik zelf zeer frequent geraadpleegd.
Je moet op zoek gaan naar de titels;
"Het locomotiefdepot in model" (hoe zit het locdepot in elkaar, de werking, de logica, de onderdelen en de vormen)
"Modelstations" (van een simpele halte tot zeer ingewikkelde stations, enkelspoor, dubbelspoor, hoofd of neven lijn)
"Zijlijnen+Secundaire lijntjes in model" (gaat wat dieper in op de zijlijn, tandradbaan, tram en het te gebruiken rijdend materiaal)
"100 sporenplannen" (omdat je moeite hebt met wat te bedenken mogelijk hier wat voorbeelden)
"Modelspoorwegen goed ontworpen"
Die ga je niet cover to cover lezen, je pakt hap snap het onderwerp eruit waarmee je bezig bent. Wel alle boekjes doorbladeren, er zit namelijk niet veel overlap in en in elk boekje wordt wel wat gezegd over een onderwerp. Veel wat er in staat betreft oude modellen, maar dat is niet al te moeilijk te vertalen naar de zaken van nu. De theorie erachter is nog even sterk en geldig als toen de boekjes uitkwamen. Dus het is geen slechte investering.
Als je Duits kunt lezen kun je ook veel Miba Specials met dit soort thema's downloaden, gewoon even googelen en goed doorzoeken.
Ga daarna je baan in grove grote lijnen opzetten, dat gebeurd met een paar potlood strepen, meer niet. Daarmee geef je jouw idee vorm, zie je hoe onderdelen op elkaar verhouden en of er genoeg ruimte is om iets te realiseren (dus je moet wel kennis hebben van en weten van het waarom!).
Daarna ga je steeds gedetailleerder tekenen. Ik heb daarvoor een tekenprogramma gebruikt, alleen dat is nog wel even lastig omdat je alles naar een bepaalde schaal moet omrekenen waarmee je tekent. Voordeel is dat je van een oude tekening of idee kunt opwerken naar een weer iets gedetailleerdere versie die je dan weer met een hoger versie nummer bewaard en zo verder. Het doel van deze stap is in een vroeg stadium problemen ontdekken en daarvoor een oplossing bedenken. Denk hierbij aan kruisende sporen waarvoor je voldoende hoogte moet hebben.
Als je alle delen zo hebt getekend kun je gaan denken aan het overbrengen naar een rail cad programma. Je kunt dan zien of je het in een bepaald materiaal kunt uitvoeren en of alles klopt. Waarom niet direct in een rail cad programma? Ik had veel moeite met de combinatie hoogtes, helixen en als dat allemaal nog een keer gaat kruisen ook.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Al die mensen met de gouden handjes doen aan 1 stelregel. keep it simple. iedereen die het te gecompliceerd maakt haakt af, kijk maar hier ook op het forum.
wat ik zou doen als ik jou was. dat eerste opzetje is top, lekker simpel en overzichtelijk, zorg er alleen voor dat je het linkerstuk en bovenste stuk ( paralel aan je station ) , dat je dat inzichtbaar bouwt. het leukste is dat treintjes overal vandaan komen zonder dat je ze helemaal rond kan volgen.
ik sluit me voor het grootste deel verder aan bij bovenstaande heren. en voor de rest gewoon vragen
gr.
M.
wat ik zou doen als ik jou was. dat eerste opzetje is top, lekker simpel en overzichtelijk, zorg er alleen voor dat je het linkerstuk en bovenste stuk ( paralel aan je station ) , dat je dat inzichtbaar bouwt. het leukste is dat treintjes overal vandaan komen zonder dat je ze helemaal rond kan volgen.
ik sluit me voor het grootste deel verder aan bij bovenstaande heren. en voor de rest gewoon vragen
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Het is inderdaad mijn bedoeling het idee simpel te houden, niet teveel wissels en onlogische stukken spoor. Toch wil ik wel voldoende rails en mogelijkheden hebben om lange treinen te laten rijden. Ik zal met de tips die jullie geven mijn baanplan verder proberen te maken en te posten hier. Even proberen of ik de maten van de tafel in Anyrail kan krijgen, dan weet ik natuurlijk pas of het past.
Helaas kan ik eerstvolgende keer niet naar Houten om de boekjes te zoeken, online kan ik natuurlijk wel op zoek.
Bedankt voor jullie hulp zover!
Grt Sharan
Helaas kan ik eerstvolgende keer niet naar Houten om de boekjes te zoeken, online kan ik natuurlijk wel op zoek.
Bedankt voor jullie hulp zover!
Grt Sharan
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Houten was maar een voorbeeld, het is volgens mij de grootste en daardoor de meeste kans van slagen, maar Zutphen had ook gekund of .... Ik heb het online nog niet geprobeerd, maar dat zal ook wel resultaat geven. Ik ken verder geen boeken die zo specifiek en gedetailleerd ingaan op de materie, mogelijk zijn er nieuwe uitgaven van een andere auteur en uitgever. Ik heb alleen geschreven over wat ik heb en waarover ik een oordeel kan vormen. Waar het om gaat is "kennis over" en hoe je aan die kennis komt is minder relevant.Sharan83 schreef:Helaas kan ik eerstvolgende keer niet naar Houten om de boekjes te zoeken, online kan ik natuurlijk wel op zoek.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Hoi Sharan,
je hebt in ieder een mooie ruimte voor je baan! De ideeen voor je baan doen me heel erg denken aan mijn eigen plan. Je zou eens kunnen kijken naar mijn plan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=5990). Is zeker niet perfect, maar wellicht geeft het wat inspiratie.
Groet
Wouter
je hebt in ieder een mooie ruimte voor je baan! De ideeen voor je baan doen me heel erg denken aan mijn eigen plan. Je zou eens kunnen kijken naar mijn plan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=5990). Is zeker niet perfect, maar wellicht geeft het wat inspiratie.
Groet
Wouter
Proost,
Wouter
Wouter
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Hallo,
Ik heb weer wat tijd kunnen besteden aan mijn baanplan. Een paar opmerkingen:
- het stoomdepot vind ik lastig om nu al tekenen. Wanneer ik mijn gebouwen daarvoor heb zal ik deze toevoegen;
- Het spoor wat rechts de `L`ingaat gaat direct een helling op zodat deze na de 180 gr bocht om het stoomdepot heen middels bruggen de andere sporen zal kruizen. Dit spoor moet ik nog aan elkaar knopen. Aan de rechterkant komt het vakwerkdorp Neuffen.
- Aan het spoor wat ik hierboven noem zal nog een aftakking naar het dorp Hochdorf en een oude steenkolenmijn komen.
- Enig industrie met spoor aansluiting zal nog toegevoegd worden.
Wat ik met dit baanplan wil bereiken is dat ik veel rijlengte heb met lange treinen. Er wordt niet middels een computer gereden dus belangrijk is de zaak zo simpel mogelijk te maken.
Suggesties zijn welkom!
Grt Sharan
Ik heb weer wat tijd kunnen besteden aan mijn baanplan. Een paar opmerkingen:
- het stoomdepot vind ik lastig om nu al tekenen. Wanneer ik mijn gebouwen daarvoor heb zal ik deze toevoegen;
- Het spoor wat rechts de `L`ingaat gaat direct een helling op zodat deze na de 180 gr bocht om het stoomdepot heen middels bruggen de andere sporen zal kruizen. Dit spoor moet ik nog aan elkaar knopen. Aan de rechterkant komt het vakwerkdorp Neuffen.
- Aan het spoor wat ik hierboven noem zal nog een aftakking naar het dorp Hochdorf en een oude steenkolenmijn komen.
- Enig industrie met spoor aansluiting zal nog toegevoegd worden.
Wat ik met dit baanplan wil bereiken is dat ik veel rijlengte heb met lange treinen. Er wordt niet middels een computer gereden dus belangrijk is de zaak zo simpel mogelijk te maken.
Suggesties zijn welkom!
Grt Sharan
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Ik denk dat je dan nog wel eens tegen wat problemen aan zou kunnen lopen. Je hebt het over stoomdepot, daar hoort dan bij een draaischijf? Als je inderdaad een draaischijf gaat gebruiken heb je te maken met een paar regels. Ringloodsen zijn er in twee versies. Of je kiest voor een 7,5° aansluiting of je kiest voor een 15° aansluiting. Voordeel bij de 7,5° aansluiting is dat je in principe 48 aansluitingen kunt realiseren. Bij 15° aansluiting zijn dat er 24. Praktijk is eentje minder omdat je nog de brug op moet kunnen rijden. Bij keuze van een 7,5° aansluiting moet je rekening houden met het feit dat je minimaal 50cm lengte nodig hebt voor schijf met de ringloods (as draaibrug -midden- tot achterzijde locloods). Bij de 15° optie is dat hooguit 10cm minder.Sharan83 schreef:- het stoomdepot vind ik lastig om nu al tekenen. Wanneer ik mijn gebouwen daarvoor heb zal ik deze toevoegen;
Tweede probleem wat je tegen gaat komen is de ijzeren wet van kolen-slakken-zand. Eerst controle op bedrijfszekerheid, dan kolen laden, rookkast schoonmaken, slakken verwijderen en water innemen, zand bijvullen. daarna eventueel draaien op de brug en dan de loods in. De loc is dan bedrijfsgereed en kan direct worden ingezet. Van deze volgorde werd maar spaarzaam afgeweken, het moest dan echt niet anders kunnen. Als een locomotief veel zaagbewegingen moet maken blokkeert de loc direct het hele depot.
Als je dit gaat optellen kom je al snel uit op een depotlengte van ongeveer 150cm en zover ik kan zien heb je dat net niet beschikbaar. Geen nood, je kunt de schijf en locloods aansluiting draaien, dus je gaat het een klein beetje in de breedte zoeken. Echter ook dat gaat met de gegeven ruimte niet gemakkelijk.
Dus nu al gaan plannen en tekenen lijkt me handiger, gebouwen komen later en moeten dan inpasbaar zijn of worden gemaakt.
Als je geen draaischijf gebruikt is het iets simpeler, maar ik kan mij op jouw baan haast geen bedrijfsvoering voorstellen zonder stoomlocomotieven met getrokken tender. En die hebben toch echt een draaischijf nodig om goed kop te kunnen maken voor een trein.
Wat mij ook opvalt is dat je het locdepot wil bereiken via een meegebogen wissel, of zie ik dat verkeerd?. Locomotieven met een voorloop wiel of wielstel willen daar nog wel eens moeite mee hebben. Het hangt erg af van welk railmateriaal je gaat toepassen en de radius. In het echt had men het ook niet zo op met dit soort wissels, omdat ze erg veel onderhoud vroegen en storingsgevoelig waren. Dus kijk eens of je dit op een andere manier kunt bereiken. Het is natuurlijk jouw baan.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Ik heb hier al een aantal Faller ringloodsen liggen, als ik me niet vergis hebben die een 15 graden aansluiting. De bedoeling is dat het een loods van 6 of 8 aansluitingen wordt en niet meer. Wat betreft de inname van kolen, zand, etc; dit komt er uiteraard ook.
De ruimte die ik zo`n beetje beschikbaar heb voor het stoomdepot is 60 cm breed en 1 meter in de lengte. Als ik uitga van 50 cm voor de draaibrug en loods heb ik nog 50 cm over voor de bevoorrading, dit is niet veel.
De meegebogen wissel zal ik eruit halen, het risico van ontsporen wil ik vermijden.
Ik zal proberen een stoomdepot te verwerken in een baanplan en deze hier te posten. Bedankt voor het meedenken.
De ruimte die ik zo`n beetje beschikbaar heb voor het stoomdepot is 60 cm breed en 1 meter in de lengte. Als ik uitga van 50 cm voor de draaibrug en loods heb ik nog 50 cm over voor de bevoorrading, dit is niet veel.
De meegebogen wissel zal ik eruit halen, het risico van ontsporen wil ik vermijden.
Ik zal proberen een stoomdepot te verwerken in een baanplan en deze hier te posten. Bedankt voor het meedenken.
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ik-kom-er-niet-meer-uit-baanplan
Klopt, dan heb je dus al de plattegrond. Een stoomdepot van 60cm breed en 1 meter lang ga je niet redden. Je vergeet even dat je ruimte kwijt bent voor de aanrij stukken van de draaischijf. Een echt minimum voor kolen, slakken en zand is al ongeveer 70cm lang omdat je langste locomotief ongeveer 16cm zal zijn. Als de tekening van mijn baan correct is ben je ongeveer 53cm in de breedte kwijt met een Faller loc loods opstelling. De loodsen moet dan aan de zijkant zijn gesitueerd en dan gaat het er heel erg van afhangen hoe de loop van de wissels komt te liggen of je het net aan gaat redden binnen die meter. Het gaat echt nog een hele, weliswaar leuke, puzzel worden.Sharan83 schreef:Ik heb hier al een aantal Faller ringloodsen liggen, als ik me niet vergis hebben die een 15 graden aansluiting. De bedoeling is dat het een loods van 6 of 8 aansluitingen wordt en niet meer. Wat betreft de inname van kolen, zand, etc; dit komt er uiteraard ook.
De ruimte die ik zo`n beetje beschikbaar heb voor het stoomdepot is 60 cm breed en 1 meter in de lengte. Als ik uitga van 50 cm voor de draaibrug en loods heb ik nog 50 cm over voor de bevoorrading, dit is niet veel.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm