Willemsburght

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Willemsburght

Bericht door Reinder »

Beste mede modelspoorliefhebbers

Sinds een weekje ongeveer is de koeel defenitief door de kerk en gaat in september de bouw van start van mijn baan. Nu kan ik haast niet wachten en heb al reeds een eerste vlugge versie gemaakt van mijn baanplan. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat er nog beter kan.

effe een korte uitleg erbij
links onder kopstation met daar rechts van een klein station waar het spoor in de tunnel verdwijnt.

Als jullie een totaal andere ssuggestie hebben voor de ruimte mag dat natuurlijk ook

Afbeelding

alvast bedankt
Reinder


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Willemsburght

Bericht door Hookies »

Ik denk dat je het stationnetje rechts (vier sporen toch?) nog even onder handen moet nemen. Lijken me behoorlijk korte secties voor treinstellen en ik mis ruimte voor perrons hier.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

het idee bij het rechter station was dat het puur voor kleine treinen is.

verder komen daar de perrons alleen aan de buiten kant


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4541
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Willemsburght

Bericht door spoor65 »

Hallo Reinder,

Op zich een leuk eerste ontwerp
Maar zie je ook kans om de tafels wat dieper te maken dan die 50cm.

Natuurlijk is 50 cm te doen, maar de bogen worden er wel relatief krap door,
Wat groter materiaal, zoals grote stoomlocs andere locs met b.v. 6 assen, houden meer van wat ruimere bogen.
10cm meer diepte geeft je dan net ff meer mogelijkheden, en niet alleen voor het rijdend materiaal, maar ook voor bogen die moeten dalen of stijgen, je kunt ze dan net ff wat minder stijl maken.

Verder zou ik je willen adviseren, om op de ruime baanvakken onder de hoofdbaan, enkele extra sporen te leggen als schaduwstation,
dit zal zeker in de toekomst, als je meer rijdend materiaal gaat bezitten, een uitkomst zijn, en meer afwisseling geven op de baan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

ik zou er nog max 5 cm bij kunnen doen, alles moet namelijk in de kast passen.

Het valt mij verder zelf nu ook op dat ik een keerlus mis omdat mijn sneltreinen niet kunnen keren om weer terug te gaan naar het kopstation.



Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Ik heb besloten toch weer terug te gaan naar de tekentafel en zal eerdaags een nieuwe plaatsen als ik ook uit mijn land keuze ben


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Willemsburght

Bericht door Maurits71 »

als je voor engelse stomers ga, maak dan allen r3 en r4 boog stralen. r2 is vaak al krap en r1 trekken ze in voorkomende gevallen niet.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Hmmm dat wordt dan lastig met mijn ruimte

Kan de ruimte we aanpassen naar 2 bij 1 maar of dat beter is


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Met 5cm breder zou je R2 en R3 kunnen toepassen van Flm zonder grindbed (vh Roco rails) als voorbeeld. Over deze bogen kunnen de meeste locomotieven en wagons rijden. Kleiner dan R2 wordt een probleem. Dus binnen de gegeven ruimte van 55cm breed is best nog wel wat te verzinnen. Als je een helix moet maken, moet je deze uitvoeren als een ovaal, alleen een rondje wordt te steil. Met een R3 zit je met het overbruggen van 45mm al op ruim 2,7%, R2 komt dan uit op 3,14%. Succes met het opnieuw ontwerpen van je baan, gaat vast wel lukken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Hier bij mijn compleet andere baanplan gemaakt op 2 bij 1

Afbeelding

ik vindt zelf de opzet erg leuk alleen mis ik nog iets dat het woow :o iets vergroot ;)
verder wil ik nog iets meer goederen al ben ik bang dat dan de baan te vol wordt.
Verder twijfel ik of ik de bocht in het station wat later moet laten beginnen

graag jullie mening



Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Niemand?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik vind het heel erg rondje om de kerk baan, saai dus. Er zitten erg veel scherpe bogen in waarvan enkele nog scherper dan R1, zo lijkt het althans. De wisselstraat bij de draaischijf bevat de nodige fouten en waarom rechts vier sporen, met welk doel? Het locdepot lijkt niet afgestemd op de rest van de baan. Vond je eerste plan dan beter en met een beetje aanpassen hier en daar zou dat best wel gaan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4541
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Willemsburght

Bericht door spoor65 »

Wat betreft nuttige ruimte, waar je een leuk baanplan op kwijt kunt, is deze opstelling van de tafel natuurlijk beter, dan een te smalle L-vorm,


Mijn mening, tja die draaischijf he, zo ongeveer het grootste "hersen"knooppunt van menig modelspoorbouwer.
velen willen hem maar wat graag op hun baan plaatsten, maar de meesten hebben er domweg niet de ruimte voor.
Natuurlijk moeten wij op onze baan genoegen nemen met wat aanpassingen vergeleken met de werkelijkheid, maar bovenal zullen we moeten letten op geloofwaardigheid.

je hebt voor jouw draaischijf de nodige onderhoud sporen liggen, prima, maar vervolgens kun je achter de draaischijf maar 1 lok kwijt.
Dit Maakt natuurlijk de draaischijf compleet overbodig, je zult toch wel wat meer locloods sporen moeten leggen om het geloofwaardig te maken. daar zul je dus ruimte voor moeten zoeken.

dan het genoemde rondje om de kerk, helemaal mee eens. zeker ook nog eens met het ontbreken van een wisselstraat aan de Rechter kant van het station, maar wel 4 bogen naar de achterkant van de baan, waar ze dan samen komen.

Dat kan beter. leg je station andersom schuin over de baan, maak rechts een wisselstraat zowel als links, laat vanaf de rechterkant voor het station jouw aansluitspoor naar het depot beginnen, en daar heb je al je eerste winst. wisselstraten
zo eenvoudig mogelijk maken, niet te complex, zeker niet bij een relatief klein station.

Dan jouw achterste plaat, laat vanuit jouw station een enkelspoor zichtbaar daar overheen lopen, naar klein dorpsstation en/of eventueel een bedrijf/goederen aansluiting. leg er daarnaast verborgen nog een schaduwstation neer voor meer afwisseling.

Je schreef dat je het in een kast moet opbergen, kijk eens wat van hoogte je dan max kunt maken om het er in weg te kunnen zetten.

Kijk ook eens naar de manier van bouwen van Kees Gorter (9mm forum) welke al zijn huisjes heel mooi afneembaar heeft, zodat hij alles makkelijker kan weg zetten.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

spoor65 schreef:je hebt voor jouw draaischijf de nodige onderhoud sporen liggen, prima, maar vervolgens kun je achter de draaischijf maar 1 lok kwijt.
Dit Maakt natuurlijk de draaischijf compleet overbodig, je zult toch wel wat meer locloods sporen moeten leggen om het geloofwaardig te maken. daar zul je dus ruimte voor moeten zoeken.
Op kleine en middelgrote depots kwam het regelmatig voor dat de locloodsen via een wisselstraat konden worden bereikt en dat er dus letterlijk ergens in een hoek nog een draaischijf lag met in totaal drie-vier aansluitingen en alleen het doel diende om locomotieven te draaien. Om even terug te komen op je ruimte, als je een dergelijke opzet kiest zal dat in ruimte niet heel veel uitmaken in vergelijk met een draaischijf en daarachter locloodsen. Wel heb je met de opzet van draaischijf alleen voor draaien meer flexibiliteit. Je zag deze opzet dus vaak daar waar er eigenlijk geen ruimte was. Echter de baan moet dan wel min of meer een nevenbaan of een enkelsporige hoofdbaan zijn. Op de grotere depots is het tot nog toe allemaal draaischijf met daarachter vaak 7,5° locloodsen. Tot nog toe omdat ik mogelijk ook nog niet alles heb gezien. Ga eens googelen op het onderwerp en neem dan wel de Duitse vertaling. Er zijn twee miba specials verschenen over dit onderwerp. Even googelen en bij bepaalde ftp sites kun je het nog gratis downloaden voor zolang dat duurt. Enige nadeel is dat je Duits moet kunnen lezen en begrijpen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Kijk dat zijn mooie reacties, hartstikke bedankt ten eerste

het laatste baanplan komt uit een boekje van CJ Freezer
Afbeelding

hier oogt het plan leuker als in wintrack heb ik al wel gemerkt. Mijn idee met de draaischijf was gewoon voor een museum met 1 of 2 stomer zodat ik een tender loc voor een ingesloten trein kan zetten in de kopsporen. ik zou bijvoorbeeld wel een extra keerlus toevoegen om net zoals in het boekje een extra rij mogelijkheid geven. verder heb ik max 30cm hoogte per module in totaal dus ik kan max 2 verdiepingen doen.

daarnaast zijn er geen bochten kleiner of r1

ik zou rechts aan het eind van de perrons wel het schaduw station iets later kunnen beginnen zodat ik rechts nog wat zichtbare wissels kan hebben en dan kan afdalen om onder extra sporen te maken.

ik zou natuurlijk wat hoger gelegen een extra station kunnen maken voor goederen,

baan is gesitueerd in zuiden des land rond 1990 of 2000


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het is een slecht ontwerp, aantal "wisselstraten" kunnen in de gegeven ruimte niet worden opgezet. Er liggen een aantal combinaties boog-tegenboog, dus een slingerende beweging. Treinen rijden altijd door het station en bijna altijd ook op dezelfde manier. Er ontbreekt ook opzet en doel. Waarom stopt de trein bij dat station? Wat voor treinen rijden er? Ook dit plan is een rondje om de kerk.

Ga eerst bij je zelf na in welk tijdvak je wil gaan zitten. Als je al rijdend materiaal hebt kan dat daarin leidend zijn, het is per slot allemaal niet gratis. Daarna moet je eens nadenken over het treinverkeer. Ook hier kan het al aanwezige wagenpark leidend zijn. Als je bijvoorbeeld een "lange Heinrich" hebt liggen is alles wat met kolen en erts te maken heeft een logische stap. De fabrieken op je baan gaan dan iets doen met kolen en erts. Zo krijg je een doel en het waarom van bepaalde treinbewegingen. Veel fabrieken, veel arbeiders, dus veel woon-werk verkeer. En zo bouw je dus langzaam het idee van je baan op. Het plan en de rails komen dan bijna als vanzelf. Andersom, dus een bepaald plan "lenen", gaat volgens mij niet werken omdat de vragen van het waarom nooit zijn gesteld.

Succes,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Ik heb nu vooral reizigerstreinen liggen van de ns en wat vam wagons met nodige diesels daarvoor

misschien dus iets met van vamcompost fabriek doen dan maar?


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Willemsburght

Bericht door Trammetje »

Ik vind het geen slecht plan. Of het een goed of slechtplan is bepaald de bouwer van de baan. Als de bouwer net als ik het gewoon leuk vind om een baan te bouwen en het rijden wat minder belangrijk vind is het een leuk plannetje waar je best wat me kunt. Ik kijk ook niet naar huidige treinen bestand. Ik heb op internet een leuk baanplan gevonden waar ik op mijn eign manier invulling aan ga geven.

Als jij het een goed plan vind, gewoon gaan bouwen. Je leert gaan de weg toch steeds weer bij waardoor je je wensen bij gaat stellen. Ik ben nu met mijn 4e of 5e baan bezig, er is er nog nooit 1 af geweest. Dit komt in de meeste gevallen door veranderde interesse en inzichten. 1x kwam dit door een interne verhuizing en dat lijdt nu tot mijn volgende baan.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Reinder schreef:Ik heb nu vooral reizigerstreinen liggen van de ns en wat vam wagons met nodige diesels daarvoor

misschien dus iets met van vamcompost fabriek doen dan maar?
Ik geef alleen maar aan hoe je te werk kunt gaan, als vamcompost je leuk lijkt, je moet dan echt wel een stevig treintje met alleen dat soort wagons kunnen maken, moet je dat doen. Je gaat dan googelen op vamcompost en kijken hoe dat allemaal gaat, hoe de fabrieken en terreinen eruit zien enz. Hoe gaat de aanvoer, hoe gaat de afvoer, is het een grote fabriek (woon-werk verkeer). Zijn er nog andere bedrijven die het product gebruiken als grondstof of half fabrikaat en wat is dan hun eindproduct. Je mag best een aantal zaken aandikken of juist afslanken, als het maar een beetje geloofwaardig is. En dat moet je dan omzetten naar een baanplan en ik denk dat je dan zelf aan de slag moet voor die fabriek. Maar dat is de hobby :mrgreen:

Succes,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Zaunkönigs Bahn zal is rondkijken, zoveel kan er nu ook weer niet op de ruimte omdat ik wel perrons van 1 meter wil


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1082
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Willemsburght

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Reinder schreef:Zaunkönigs Bahn zal is rondkijken, zoveel kan er nu ook weer niet op de ruimte omdat ik wel perrons van 1 meter wil
Daar is niks mis mee, alleen het plaatje geeft volgens mij wel een baan in H0 weer en niet in N. Als je de baan dezelfde buitenafmetingen wilt laten houden gaat het plan in N toch echt anders en dan kun je volgens mij beter zelf aan de slag. Neem je dit als ongeveer voorbeeld.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Zo ben even bezig geweest met brainstormen en ben tot dit nieuwe plan gekomen waar mijn voorliefde voor reizigerstreinen en kopstation naar voren komt

nivo 1 met kopstation

Afbeelding

5 perron sporen links voor zowel een intercity en de boemel uiteraard. rechts een klein locdepot voor verse loks en wie weet beetje onderhoud. verder een oude goederenloods die af en toe nog wat aangeleverd krijgt.

nivo 0 (bg)

Afbeelding

4 perronsporen waar net een intercity kan stoppen, hier is ook een aftakking voor een keerlus en de aansluiting met het kopstation rechts. Verder kan er wat gerangeerd worden op het kleine goederen station om de lokale bedrijven te voorzien.

nivo -1

Afbeelding

hier zien we de keerlus en 2 extra verborgen sporen voor wat meer treinverkeer.



Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Iemand nog suggesties?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Willemsburght

Bericht door Maurits71 »

persoonlijk is het een plan waar ik zelf niet aan zou beginnen. te vol en te druk. kijk nog even kritisch naar je sporen. ik heb er al 1 gezien, links onderin die overbodig is ( de twee onderste sporen in je linkerbocht. )

tweede gedachte die ik heb, je baan is 110 cm breed. hoe ga je de achterste sporen benaderen wanneer je middengedeelte ligt ?.

ik denk dat je toch nog een keer heel kritisch moet kijken, je hebt al beperkt ruimte met de 200 bij 110 en misschien afstappen van eerdere plannen en gewoon een klein kopstationnetje maken met een klein lokaal stationnetje 2 sporen ipv 4.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Willemsburght

Bericht door Reinder »

Ik kan de baan van alle kanten bereiken en hij bestaat tevens uit modules

Kijk kwa hoeveelheid spoor is wat van te zeggen maar ik probeer iets te creëren waar mijn intercity ook kan stoppen

En die 2 bochten zijn wel nuttig voor de keerlus al zou de onderste weg kunnen


Plaats reactie