Zaunkönigs Bahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

mdedeugd

Re: Zaunkönigs Bahn baanplan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Joop

Je bent nog altijd zelf de gene die bepaald hoe en wat, vergeet dat nooit. ;)
Op papier oogt het meestal vooral druk.
Maar als er een landschap etc bij is, valt het vaak reuze mee, wat zichtbaar blijft.
Mijn optie is.
Maak er iets heel moois van.
Weet je al wat voor soort trams er gaan tijden op je trambaan, en hoe ga je dat fabriceren.
Dat vindt ik een leuke toevoeging op de baan. ;)
Je moet het zien als het aangekleed is, zeg ik maar zo.
Sucses, en ik blijf je volgen.

Groetjes Martin de Deugd

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Allen hartelijk dank voor de bemoedigende woorden. Ik ben weer een stapje dichterbij, gisteren alle tot nu toe ingetekende gebouwen welke ik zelf nog niet had besteld. Ik had namelijk geen zin om over een jaar of zo er achter te komen dat eea niet meer leverbaar is. Nu de bestelling er uit is weet ik zeker dat ik het heb.

@Martin, ik heb helaas het hele ijzerwerk onder de draaischijf nodig. Dat geeft dus even een probleem met die tram. Is nu dus niet ingetekend. Verder heb ik die magneetbaan gezien, dat geeft wellicht een oplossing voor een paardetram. Moet er verder nog over nadenken hoe ik dat eventueel weer kan inpassen, heb zitten te denken aan spoor Z en dat dan ombouwen. Komt tijd komt raad.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb mijn baanplan weer geupdate. Er is nu weer meer scenery ingetekend. Ik heb beslag weten te leggen op het goederenstation, dus de twee spoortjes bij de Dujardin fabriek zijn weer terug. Om dat ik toch bezig was heb ik dat opnieuw getekend, de sporen liggen er nu beter bij. Ik kan het goederenstation nu gebruiken als overslag station, dus aan twee zijde goederenwagons. Bij de stadsbrug heb ik weer en stukje gebouw ingetekend. Aan het einde plaats ik alleen de voorkant van een gebouw, dat is dus nog minder dan een half huis.

Afbeelding

B1 = Kibri 37434 eigen samenstelling
B2 = Arnold 6310 watertoren
B3 = Faller 2154 seinhuis eigen samenstelling (25 jaar oud of zo)
4A t/m 4C = Kibri 37444
W1 = Faller 222177 en Arnold 6420.

De rest staat in de tekening. Ik heb nog niet beslist over de halve huizen ed. Wel aan het rekenen geweest of de ruimte toereikend is en dat is het. Het blok stelt niet alleen halve huizen voor, maar ook een weg en een arcade.
Afgelopen weekeinde en deze week erg veel bezig geweest met info opzoeken over de Dujardin wijnfabriek en het is me gelukt om nog meer oude foto's te downloaden. De fabriek gaat bestaan uit de genoemde pakketten, van enkele worden er 2 of 3 stuks toegepast die dan op een andere manier in elkaar worden gezet. Ik kan op de gegeven ruimte ongeveer 3/4 van de fabriek weergeven. Die andere 1/4 is de achterzijde van de fabriek en meer kantoorruimte, er is geen info over. Ik heb de Pola brouwerij erbij gezet, er zijn een aantal zaken interessant, maar mogelijk wordt het niet gebruikt, weet nog niet hoe een en ander uitpakt. Het Kibri 37188 pakket wordt voor de helft gebouwd, dus de zaag erin. In de foto's uit de jaren van voor de oorlog staat zo'n gebouw, maar dan voor ongeveer de helft met dezelfde kap en ongeveer dezelfde gevel.
Bij het Dammtor station staat linksboven nog een seinhuis getekend, ben er nog niet uit hoe dat er uit moet zien. Op foto's van Dammtor staat ook een klein gebouwtje.

Nog aan het meten geweest voor als in de praktijk blijkt dat eea niet past, in de lengte en in de breedte kan ik nog van alles aanpassen. Zo is het bijvoorbeeld nog steeds mogelijk om het hele locdepot ongeveer 2,5 cm naar beneden op te laten schuiven. In de lengte kan de gehele baan nog ongeveer 5 cm ingekort worden zonder dat het plan daarmee aangetast wordt.

Verder nog gekeken naar een eventuele uitwijk. De hele baan past ook op zolder. Enigste probleem is dan dat de zolder ontruimd moet worden :( . Voordeel is dan wel dat de baan nog groter kan worden. :mrgreen:

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

davidvangarderen

Bericht door davidvangarderen »

Dat ziet er allemaal mooi uit! Ook al zou het voor mij wat de druk zijn, maar ieder zijn ding.

Ik zie dat je heel veel bouwpakketten gaat kopen; is het geen optie om zelf wat te bouwen? Ik doe dit ook, en de kosten zijn toch aanzienlijk lager, wat mij goed uitkomt omdat ik het moet doen met een mini krantenwijksalarisje...

Gr. David

Huidig project: Containerterminal met petrochemie, Tijdperk V/VI, Elk materieel wat in havens te vinden is, voornamelijk containers.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

David,
davidvangarderen schreef:Dat ziet er allemaal mooi uit! Ook al zou het voor mij wat de druk zijn, maar ieder zijn ding.
Dank je wel voor het compliment. Verbaas me elke keer weer dat veel medespoorders het te druk vinden. Het is maar een viersporig station met wel een volledig locdepot en een goederenstation met aan de ene kant uitruil van slepen en aan de andere kant opstelsporen en overslag. Ik heb foto's uit het echt en dan geloof je je ogen gewoon niet, zo vol of zoals jullie dat noemen druk.
davidvangarderen schreef:Ik zie dat je heel veel bouwpakketten gaat kopen; is het geen optie om zelf wat te bouwen?
Er is bijna geen bouwpakket wat standaard wordt afgemaakt zoals de leverancier het had bedoeld. Het aanbod is gewoon treurig als je ook gaat letten op tijdsvak (epoche). De duurste bouwpakketten zijn het station en de ring locloods. Daarna de Dujardin wijnfabriek en de zagerij, maar dat zijn ook allemaal flinke oppervlakten. Ik heb gekeken naar eigenbouw, maar kan niet de juiste ramen en raambogen vinden. Een groot deel van de fabriek lijkt erg veel op de Faller bouwpakketten, alleen daar gaat dus gewoon de zaag in omdat de samenstelling anders is. Dus de bouwpakketten zijn voor mij een soort halffabricaat, zeg maar een duur uitgevallen steentjes strip.
davidvangarderen schreef:Ik doe dit ook, en de kosten zijn toch aanzienlijk lager, wat mij goed uitkomt omdat ik het moet doen met een mini krantenwijksalarisje...
Tja, iedereen financiert het op zijn eigen manier, toen ik net zo oud was als jij zat ik tussen de bollen en deed ik hetzelfde. Kan me nu wel voor de kop stoten nu je ziet hoe duur het allemaal is geworden. ik denk dat we allemaal zoiets door maken :mrgreen:

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

BenQ

Bericht door BenQ »

Joop,
Het idee van drukte van een baan hangt ook nauw samen met de manier van presenteren.
Zo kan je een rail alleen met de centerlijn laten zien, of je laat de 2 raillijnen zien en je kan ook nog het ballastbed laten zien.
Ik kon dit in Autocad prima regelen, was maar net waar het plaatje voor diende.
Alleen de centerlijnen:
Afbeelding

Met de rails en het ballastbed in grijs (Fleischmann rails:
Afbeelding

Helemaal uitgebreid met zaaglijnen voor de helix en schaduwstation:
Afbeelding

Dus of een baan druk oogt kan je wel ongeveer bepalen maar hangt ook van de hoogtes af.
Definitief kan je er pas een oordeel over geven als de werkelijke baan klaar is.
Veel plezier met bouwen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ben,
BenQ schreef:Het idee van drukte van een baan hangt ook nauw samen met de manier van presenteren.
Bedankt voor de suggestie, hieronder de meest eenvoudige vorm in Scarm, beter zo?

Afbeelding

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

BenQ

Bericht door BenQ »

Joop,
Wist niet je in Scarm ook al met de weergave kon spelen.
Maar zo lijkt het een stuk minder vol. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Joop,

Ik vind je plan zeker niet te druk in samenhang met het door jou gekozen thema, eigenlijk is het best boeiend om te zien.
Je hebt duidelijk gekozen voor een middelgrote stad, met alle voorzieningen die er bij horen op spoorgebied. dat je dan op jouw beschikbare ruimte niet veel bebouwing verder kwijt kunt, dat is dan nu eenmaal niet anders en een bewuste keus.
Ik zelf zou er weliswaar niet voor gaan, maar dat komt meer doordat mij een ander type baan aanspreekt, meer een baan waar alles rustig langs rijdt, zonder al te veel uitgebreide wisselstraten, en waarbij ik graag meer landschap e.d. zie.

Voor wat betreft de opmerkingen, van laat maar eens zien dat je het kwijt kunt, ach, laten we gewoon zien hoe het gaat komen.
geen plan zo mooi, zowel in het echt als in model, of de makers komen wel tegenvallers tegen die dan enige creativiteit vergen,
maar dat maakt de hobby alleen maar mooier toch?

En we hebben hier en elders wel meer mega modelspoorplannen gezien, en ook mega werken die al grotendeels gebouwd waren qua sporenverloop.

Ok, ik heb dan wel eens mijn bedenkingen over hoe je bepaalde dingen benaderd en er op reageert,(tenminste zoals het hier in geschreven vorm soms langs komt, je kunt het wel heel anders bedoelen) maar dat neemt niet weg, dat ik graag jouw plannen blijf volgen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

BenQ schreef:Joop,
Wist niet je in Scarm ook al met de weergave kon spelen.
Maar zo lijkt het een stuk minder vol. ;)
Surf eens naar deze pagina http://www.scarm.info/blog/tips-and-tri ... shortcuts/ en ga er eens mee spelen. Gaat misschien een wereld voor je open :mrgreen:

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Handige tip Joop
Bedankt, weer wat geleerd 8-)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

spoor65

Bericht door spoor65 »

Zie de laatste tijd steeds meer mensen in dit scarm werken, dus ik dacht
laat ik eens kijken, en op de bovenstaande link drukken.

Maar is dit wel z`n veilig programma? want zodra ik het aanklik beginnen bij mijn provider alle bellen te rinkelen, en krijg ik de volgende tekst:

Schadelijke website geblokkeerd:

http://www.scarm.info/blog/tips-and-tri ... shortcuts/

Deze website is gerapporteerd als schadelijk.
We raden aan deze website niet te bezoeken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Wim

Bericht door Wim »

Hier geen probleem met Scarm, Firefox! en AVG

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Idem hier geen probleem met Avast en noem maar een browser :lol:

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

spoor65 schreef:Maar is dit wel z`n veilig programma? want zodra ik het aanklik beginnen bij mijn provider alle bellen te rinkelen, en krijg ik de volgende tekst:

Schadelijke website geblokkeerd:

http://www.scarm.info/blog/tips-and-tri ... shortcuts/

Deze website is gerapporteerd als schadelijk.
We raden aan deze website niet te bezoeken.

mvg

Freddy
Freddy,
Probeer eens de link op te slaan en via de browser apart op te starten. Er zijn systemen die alarm slaan zodra vanuit een website of forum een link wordt gestart. Ik gebruik Firefox en alle beveiligingen staan aan, dus ook die van gerapporteerde aanval sites. Bij mij geen alarm.

Je download een programma en dat programma kun je voordat je het installeert altijd nog laten onderzoeken door een virus scanner als je het niet vertrouwd.

Dus je haalt hier twee zaken door elkaar. Onveilige websites plaatsen een programmaatje op je schijf die dan actief wordt gemaakt. Jij download een te installeren bestand dat je nadien apart moet opstarten om het te installeren. Dus ook nooit Windows iets automatisch laten doen tenzij je heel zeker weet dat het vertrouwd is.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Hallo Martin,
mdedeugd schreef:Weet je al wat voor soort trams er gaan tijden op je trambaan, en hoe ga je dat fabriceren.
Dat vindt ik een leuke toevoeging op de baan. ;)
Ik heb er over na zitten denken en heb vandaag een poging gedaan de tram er weer in te tekenen. Dat is gelukt en het is een poging, een probeersel, dus niets definitief. Scarm plaatst het laatste bovenop. In de tekening heb ik de tramlijn op een hoogte van 250 staan, de baan zelf staat op een hoogte van 300 en het station en locdepot op een hoogte van 340. Maar ook dat helpt niet om de trambaan onderop te krijgen. Ik heb de gebouwen een hoogte meegegeven van 341 en dat helpt wel. Ik heb ook nog van alles met kleuren geprobeerd. Het ziet er nu zo uit;

Afbeelding

De trambaan is daar wat moeilijk in te zien, dus die eruit gehaald;

Afbeelding

Er is plaats voor drie trammetjes. De trams kunnen rond rijden maar ook via de rondlopende boog keren. Aan de rechterkant is denk ik nu wel voldoende ruimte voor het ijzerwerk onder de draaischijf. Hoe een en ander via automatisering uitpakt heb ik nog niet bekeken. Omdat dit een verborgen gedeelte is kun je ook via lichtsluizen werken voor detectie in plaats van geïsoleerde stuken rail. Ook nog geen idee hoe dat moet met de bovenleiding.
Aan de zichtbare kant laat ik de tram onder de arcade doorrijden. Ik had gedacht daar een soort van galerij te maken, maar weet niet of dit ook zo voorkomt. Dus dat is nog onderwerp van studie.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

spoor65

Bericht door spoor65 »

Joop,

dank voor de uitleg,
ga het zo even proberen, want moet zeggen dat jouw tekeningen er goed uit zien.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

BenQ

Bericht door BenQ »

Joop,
Als je alles in verschillende tekeningen zet, dus elk niveau een eigen tekening dan kan je door met de onderste te beginnen, alles selecteren en met control-C een kopie trekken.
Nu beginnen met een leeg blad en doe je control-V, daarna elk niveau hoger erbij plaatsen.
Zo heb ik dat ook gedaan.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

BenQ schreef:Joop,
Als je alles in verschillende tekeningen zet, dus elk niveau een eigen tekening dan kan je door met de onderste te beginnen, alles selecteren en met control-C een kopie trekken.
Nu beginnen met een leeg blad en doe je control-V, daarna elk niveau hoger erbij plaatsen.
Zo heb ik dat ook gedaan.
Ben, dat is mij bekend, zo heb ik de trambaan gekopieerd. Maar wat mij niet duidelijk is op welk topic dit advies betrekking heeft. Trouwens als ik dit met mijn baan zou gaan doen wordt het ook voor mij te druk :mrgreen: en Scarm begint met de toplaag nu al op mijn pc met Windows langzaam te worden.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Joop

Dank je wel voor je uitleg.
Complimenten.
Oja, shiet me net weer te binnen, je gaf aan dat deze baan ook groter mocht worden, de zolder staat dat toe.
Dan is het misschien handig voor als je dat van plan bent, en je wilt het niet gelijk, dat kan.
Wat aansluitingen inpassen meteen [ extra wissels b.v ] zodat je daar in toekomst dan mee verder kunt bouwen, zonder aan jou bestaande baan te slopen.

Martin de Deugd

BenQ

Bericht door BenQ »

Zaunkönigs Bahn schreef:Ik heb er over na zitten denken en heb vandaag een poging gedaan de tram er weer in te tekenen. Dat is gelukt en het is een poging, een probeersel, dus niets definitief. Scarm plaatst het laatste bovenop. In de tekening heb ik de tramlijn op een hoogte van 250 staan, de baan zelf staat op een hoogte van 300 en het station en locdepot op een hoogte van 340. Maar ook dat helpt niet om de trambaan onderop te krijgen. Ik heb de gebouwen een hoogte meegegeven van 341 en dat helpt wel. Ik heb ook nog van alles met kleuren geprobeerd.
Martin,
Het ging om deze regels, dacht dat je het niet wist, maar dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Hallo Martin,
mdedeugd schreef:Dank je wel voor je uitleg.
Complimenten.
Dank je wel.
mdedeugd schreef:Oja, shiet me net weer te binnen, je gaf aan dat deze baan ook groter mocht worden, de zolder staat dat toe.
Dan is het misschien handig voor als je dat van plan bent, en je wilt het niet gelijk, dat kan.
Wat aansluitingen inpassen meteen [ extra wissels b.v ] zodat je daar in toekomst dan mee verder kunt bouwen, zonder aan jou bestaande baan te slopen.
Nee, ben niet van plan om mijn baan naar de zolder te verplaatsen. Ik heb de mogelijkheid bekeken omdat ik altijd nog rekening houd met dat Scarm een en ander te positief heeft neergezet. Met andere woorden de baan is in het echt geen 340cm maar 350 of 360cm. In dat geval kan ik de baan naar zolder verhuizen en alsnog bij mijn plan blijven. Omdat daar meer ruimte is moet ik de baan wel aanpassen. Ik kan op zolder een soort letter "G" tafel maken, de rug van de "G" is dan de huidige baan, de bovenste poot van de "G" is dan het spoor wat aansluit op de stadsbrug en de onderste poot van de "G" wordt dan het bergdorp. Er komt dan wel rails bij en een paar wissels. Wel veel meer scenery, compleet bergdorp en een paar honderd bomen meer, zoiets.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ben,
BenQ schreef:Martin,
Het ging om deze regels, dacht dat je het niet wist, maar dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd.
Ik had de vraag gesteld en niet Martin. Ja ik ken deze truc, alleen de huidige baan kopiëren en in een andere volgorde plakken zodat de sporen wel op de juiste hoogte worden weergegeven is een monster klus. Die baan is zo gepiept, maar daarna moet ik 130 bomen kopiëren, 50 gebouw elementen en ook zoiets aan tekst elementen. En dat is best wel even een klus :geek: .

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Zaunkönigs Bahn schreef: Die baan is zo gepiept, maar daarna moet ik 130 bomen kopiëren, 50 gebouw elementen en ook zoiets aan tekst elementen. En dat is best wel even een klus :geek: .

Groeten,
Joop
En ik maar afvragen waarom Scram je PC traag kon maken :lol:

Mvg,
Ad

BenQ

Bericht door BenQ »

Joop,
Sorry van de kleine maar belangrijke misser, jou uitschelden voor Martin. Zal het niet meer doen. :oops: :oops:

Martin,
Het is niet persoonlijk bedoeld. :roll:

Met vriendelijke groet,
Ben

Plaats reactie