De modelbaan probeert een enigszins druk station na te bootsen waar treinen vanuit het vlakke land worden overgenomen voor transport door de bergen met meer daarvoor geschikte locomotieven. Het stadje is ook een begin en eindpunt van een internationale trein die drie keer per dag vertrekt, twee overdag en een nacht expresse. De goederen treinen worden gesplitst en voorzien van zware locomotieven die beter geschikt zin voor het bergtraject naar het achterliggende land. Er is ook een bergdorp met een flinke zagerij. Er rijden twee soorten treinen naar het bergdorpje. Regelmatig gaat er een railbusje of een locomotief met twee wagons naar het bergdorp voor de passagiers en de post en wat klein stukgoed, een soort pakketdienst. De wagons met hout worden opgehaald door een zwaardere locomotief geschikt voor het steile traject met een dergelijke last. Dat is even in een notendop de achtergrond van mijn modelbaan.
Ik ben al maanden aan het tekenen in een tekenpakket om te zien wat kan en wat niet kan. En onderstaande tekening heeft een kans van slagen. De dalings- en stijgingspercentages liggen binnen aanvaardbare grenzen en passen bij de opzet van de baan. Het station en het locdepot zijn getekend onder een hoek van 20° en ik verwacht wel wat problemen met de wissels omdat deze lastig te tekenen zijn zo uit de "vrije hand". Dit is mijn "kladje";

In SCARM blijkt het niet eenvoudig mogelijk om het station in een hoek van 20° te plaatsen. Alles moet met een veelvoud van 7,5° omdat de beschikbare elementen in de bibliotheek dat zo voorschrijven. Er is wel flex rails, maar korte stukjes en nauwkeurig op 20° is mij nog niet gelukt. Ik ga denk ik het nog wel proberen, voor nu moest de vraag beantwoord worden "Dammtor station ja of nee". Als je gaat rekenen met 7,5° kom je uit op 22,5°. Het verschil van "slechts" 2,5° lijkt niet veel, maar het is een verschil van overal nog minimaal een standaard lengte er tussen kunnen voegen. De binnenste sporen wijzen nu in een richting net boven de linker bovenhoek. Op 20° wijzen deze sporen net onder de linker bovenhoek en daardoor krijg je meer raillengte. Verder is de maatvoering van de tafel niet helemaal juist. SCARM kent alleen mm en voor zover ik weet geen gridlock oid. De tafel is nu 12mm te smal. De sporen zijn standaard getekend op 33,6 hoh afstand, op een aantal plaatsen kan daar 4mm van af. Het meest "noordelijke" puntje van het station zit dus voor de niet ingetekende achterwand, er komt op die plaats nog 2,4cm bij. Ik ben tot dit resultaat gekomen en het is mijn eerste poging met SCARM;

Het station en het locdepot liggen op +4cm, het rangeerterrein ligt op 0-niveau voor het geval je je afvraagt waarom bepaalde verbindingen niet zijn gelegd. Ik weet nog niet hoe ik in SCARM een plattegrond of een gebouw moet tekenen, ben al blij zover gekomen te zijn, dus voor een indruk moet je dan even op het "kladje" kijken. Onderaan staat nog een aantal sporen van het paradespoor die nu nog nergens op aansluiten. Het was even voor de maatvoering. Nog wat vergeten, SCARM heeft geen Arnold draaischijf, dus ik heb de Flm genomen. Ik heb een Arnold draaischijf met 24 aansluitingen. De maten komen nagenoeg overeen, het lijken wel twee druppels water. De baan is in Flm-piccolo getekend.
Groeten,
Joop