Zaunkönigs Bahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zaunkönigs Bahn baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het onderstaande plan is het 0-niveau van Zaunkönigs Bahn baanplan. Het plan is getekend in SCARM, het hoe en waarom, lees viewtopic.php?f=14&t=5668&start=50 onderaan (dat verhaal moet ik nog intikken terwijl ik dit al zit te schrijven). Het totale plan omvat 4 niveau's, een bergdorpje op +40cm, het stationsplan van het niet bestaande stadje "Zaunkönig" ergens op de grens tussen het vlakke land en de bergen in Duitsland, het paradespoor en het schaduwstation.

De modelbaan probeert een enigszins druk station na te bootsen waar treinen vanuit het vlakke land worden overgenomen voor transport door de bergen met meer daarvoor geschikte locomotieven. Het stadje is ook een begin en eindpunt van een internationale trein die drie keer per dag vertrekt, twee overdag en een nacht expresse. De goederen treinen worden gesplitst en voorzien van zware locomotieven die beter geschikt zin voor het bergtraject naar het achterliggende land. Er is ook een bergdorp met een flinke zagerij. Er rijden twee soorten treinen naar het bergdorpje. Regelmatig gaat er een railbusje of een locomotief met twee wagons naar het bergdorp voor de passagiers en de post en wat klein stukgoed, een soort pakketdienst. De wagons met hout worden opgehaald door een zwaardere locomotief geschikt voor het steile traject met een dergelijke last. Dat is even in een notendop de achtergrond van mijn modelbaan.

Ik ben al maanden aan het tekenen in een tekenpakket om te zien wat kan en wat niet kan. En onderstaande tekening heeft een kans van slagen. De dalings- en stijgingspercentages liggen binnen aanvaardbare grenzen en passen bij de opzet van de baan. Het station en het locdepot zijn getekend onder een hoek van 20° en ik verwacht wel wat problemen met de wissels omdat deze lastig te tekenen zijn zo uit de "vrije hand". Dit is mijn "kladje";

Afbeelding

In SCARM blijkt het niet eenvoudig mogelijk om het station in een hoek van 20° te plaatsen. Alles moet met een veelvoud van 7,5° omdat de beschikbare elementen in de bibliotheek dat zo voorschrijven. Er is wel flex rails, maar korte stukjes en nauwkeurig op 20° is mij nog niet gelukt. Ik ga denk ik het nog wel proberen, voor nu moest de vraag beantwoord worden "Dammtor station ja of nee". Als je gaat rekenen met 7,5° kom je uit op 22,5°. Het verschil van "slechts" 2,5° lijkt niet veel, maar het is een verschil van overal nog minimaal een standaard lengte er tussen kunnen voegen. De binnenste sporen wijzen nu in een richting net boven de linker bovenhoek. Op 20° wijzen deze sporen net onder de linker bovenhoek en daardoor krijg je meer raillengte. Verder is de maatvoering van de tafel niet helemaal juist. SCARM kent alleen mm en voor zover ik weet geen gridlock oid. De tafel is nu 12mm te smal. De sporen zijn standaard getekend op 33,6 hoh afstand, op een aantal plaatsen kan daar 4mm van af. Het meest "noordelijke" puntje van het station zit dus voor de niet ingetekende achterwand, er komt op die plaats nog 2,4cm bij. Ik ben tot dit resultaat gekomen en het is mijn eerste poging met SCARM;

Afbeelding

Het station en het locdepot liggen op +4cm, het rangeerterrein ligt op 0-niveau voor het geval je je afvraagt waarom bepaalde verbindingen niet zijn gelegd. Ik weet nog niet hoe ik in SCARM een plattegrond of een gebouw moet tekenen, ben al blij zover gekomen te zijn, dus voor een indruk moet je dan even op het "kladje" kijken. Onderaan staat nog een aantal sporen van het paradespoor die nu nog nergens op aansluiten. Het was even voor de maatvoering. Nog wat vergeten, SCARM heeft geen Arnold draaischijf, dus ik heb de Flm genomen. Ik heb een Arnold draaischijf met 24 aansluitingen. De maten komen nagenoeg overeen, het lijken wel twee druppels water. De baan is in Flm-piccolo getekend.

Groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 29 apr 2013 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Re: Zaunkönigs Bahn baanplan

Ik ben er achter hoe ik 20° kan intekenen, het gaat, maar wel met een omweg. Dus ik heb de tekening bijna in zijn geheel overnieuw gemaakt. Er zaten ook nog veel "nep" verbindingen in, niet opgemerkt. Er zijn er twee aan het begin van het station die ik niet goed krijg. Scarm geeft de rode en groen pijl, het teken dat er een verbinding gemaakt kan worden, en als je dat doet dan eindigt dat in twee grijze pijlen, op afstand lijken het sterretjes. Weet nu ook hoe ik gebouw vormen erin kan zetten en direct ook maar wat boompjes voor het idee. Het plan nu op 20° ziet er zo uit;

Afbeelding

Ik heb wat zitten meten met het station in de linker bovenhoek, als in de praktijk blijkt dat het niet gaat kan ik altijd nog halve of hele rechten verwijderen. Ik ben nog bezig met het lokdepot, eens zien of ik daar nog meer uit kan halen. Grootste probleem zijn de aansluitingen bij de draaischijf. De Kibri kolenbunker oogt groot, maar dat zijn rails van de kraan. Ik vind het geheel wat breed en overweeg om de rails en de kolenopslag met een derde in te korten. Dat geeft dan direct wat meer ruimte voor de andere zaken.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zoals geschreven, nog gekeken naar het loc depot. Ik heb daar enkele wijzigingen doorgevoerd. Het geheel is meer conform de geometrie van Flm en oogt ook rustiger. De rare "kronkels" zijn eruit. Rondom de draaischijf is een en ander aangepast. De verbinding met het station gaat over minder scherpe bogen. De boog van het station naar de draaischijf is opnieuw getekend, de met flex aangemaakte verbinding bleek zo ongeveer een R1 te zijn en dat geeft problemen met enkele locomotieven.

In het station zelf heb ik ook nog de nodige aanpassingen gedaan. De twee verbindingen aan de zuidzijde, die niet goed wilden verbinden, zijn aangepakt door helemaal aan de andere kant een andere opstelling te gebruiken. De 8 wissels met twee kruisingen bleken de nodige dubbelingen te bevatten. Het geheel is nu teruggebracht tot een drieweg wissel en twee normale wissels. Ook in deze opstelling kunnen van alle vier de sporen de locomotieven omrijden naar het locdepot. De wisselstraat aan de zuidzijde is totaal herzien. Door een andere opstelling is er meer ruimte ontstaan. De twee opstelsporen hebben nu en lengte en een ontkoppelrail.

Via de verbinding zuidzijde station naar het locdepot kunnen passagierstreinen opgesteld worden of ter reparatie worden aangeboden aan de werkplaats. Locomotieven kunnen doorrijden en bunkeren zonder gebruikmaking van de draaischijf.

Het ziet er nu dus zo uit;

Afbeelding

Nog suggesties?

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb het bergdorpje erin gezet en daar kwam nog een niet zo leuke verrassing uit. De hele bubs moest ongeveer 5cm naar links :shock: om de helix naar het bergdorpje in de berg te houden. De boog van het station naar de draaischijf is nu een R2 met een heel klein stukje dat net tegen R2 aan zit. In het locdepot zijn veel zaken gewijzigd, wellicht valt het niet op, maar de schijf met alles erom heen inclusief de verbindingen zijn gewijzigd.

Afbeelding

Het bergdorpje ligt op +40cm en heeft een stationnetje, een kleine goederenloods en een zagerij. Als er nog ruimte is enkele gevels van huisjes oid. De zagerij heeft twee sporen met een uithaalspoor voor het station. Het stationnetje heeft zijn eigen spoor. De helix heeft 8 omlopen voordat deze afbuigt en achter de wand langs verder daalt naar het paradespoor niveau.

Ik heb nu ook het niveau van het paradespoor getekend, het ziet er zo uit;

Afbeelding

Links een helix met een omgang. De kleine stukjes spoor aan het begin van de helix zijn referentie stukjes. Je moet ze wegdenken en er de sporen uit de zichtbare baan erbij denken. De helix rechts bestaat uit vier "delen", de eerste is ovaal omdat er bovenaan een wissel in zit. Met deze wissel kan ik een trein naar de linker helix sturen en deze trein komt dan tevoorschijn op de binnenbaan. De losse eindjes R1 in de rechter helix zijn weer referentie stukjes voor het schaduwstation. Ik weet zo wat ik wel en niet kan wissen.

Ik ben nu bezig met het schaduwstation en heb helaas enkele problemen met Scarm ontdekt.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

evo

Bericht door evo »

Ik denk dat je de wedstrijd gewonnen hebt m.b.t. zoveel mogelijk rails op een zo klein mogelijk oppervlak. Als dat je doel was, prima, maar ik denk dat het geheel niet erg realistisch gaat overkomen en dat er erg weinig ruimte overblijft voor scenery.
Het lijkt erop dat je geen keuzes hebt willen maken en alle ideeën die je had, hebt willen realiseren op een (te) klein oppervlak.
Maar nogmaals, als je doel is om zoveel mogelijk treinen op een klein oppervlak te laten rijden, dan ben je op de goede weg.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Edwin, bedankt voor het commentaar. Ik beeld een middelgroot station uit. Met de voorbeelden die ik heb is mijn ontwerp erg rustig. Ik beeld dus geen dorp, stad of lange treinbanen uit. Het paradespoor is een kunstgreep om de hellingen binnen de limieten te houden. Van dat deel zijn alleen de 3 voorste sporen zichtbaar, de rest onzichtbaar en vormen eigenlijk een onderdeel van het schaduw station. Het enigste wat zichtbaar blijft is het rangeerterrein, het station, het locdepot en een bergstationnetje met zagerij. Kennelijk moeten banen tegenwoordig uit heel veel scenery bestaan omdat het anders niet klopt? Ik vind dat aan heel veel banen er heel veel niet klopt. Maar de bezitters hebben er plezier in, klaar. Ik denk dat 50% op mijn baan scenery is. Je ziet nu sporen en geen berg waar de helix naar het bergstation is opgeborgen en ook de achterste 3 sporen zijn verdekt. Dit is ook een baanplan, geen opzet van hoe de scenery er uit gaat zien. Grote markante onderdelen zijn aangegeven en links boven zal druk worden, steden plegen nu eenmaal druk te zijn. Het stationsplein meet ongeveer 80x30cm en daar komen boompjes, wat figuurtjes en enkele combinaties met paard en wagen. Kan dat niet druk noemen of weinig ruimte voor scenery. Hoe de fabriek er echt uit gaat zien weet ik nog niet, maar een groot gedeelte is op het internet op te zoeken. Twee sporen bij de fabriek zijn straatsporen, dus verzonken in de weg net zoals in het echt. Achter het loc depot een berg met bomen en bovenop een zagerij met een stationnetje. Hoe bedoel je geen ruimte voor scenery?

Met vriendelijke groet,
Joop

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Kijk eens op deze site: http://modellanlagenbau-em.com/hova.html

Hier wordt hetzelfde prachtige station gebruikt. Ik krij daarbij het gevoel dat het om en middelgroot station gaat maar er licht veel minder spoor.

Bij dammtor hoor je eem mooi voorplein te kunnen maken doordat de spoeren verhoogd liggen. In jouw situaite kan je bij wijze van spreken niet eens bij de voordeurvvan het station komen omdat er meer treinen staan geparkeerd als er plaats is voor auto's.

Zie dit niet als het afkraken van jouw plan. Maar mijn ervaring dat je vaak veel te veel wilt op een kleine ruimte.

Mijn advies: plaats dit geweldige mooie station in een ongeving waar hij mooi tot zijn recht kom.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

evo

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:Kennelijk moeten banen tegenwoordig uit heel veel scenery bestaan omdat het anders niet klopt? ... Maar de bezitters hebben er plezier in, klaar
Dit bedoelde ik idd met mijn laatste opmerking - als het een weloverwogen keuze is, dan is alles OK.
Mijn berichtje was alleen een goedbedoelde waarschuwing, niet zozeer alleen qua ruimte voor scenery, maar ook omdat ik vaak zie dat mensen (als ze hun eerste baan bouwen) een baanplan maken waarvan ze achteraf vinden dat ze te veel hooi op hun vork hebben genomen - vaak leidt dit tot banen die niet verder komen dan het "frame met rails" stadium, of het vroegtijdig afbreken van de baan, of nog erger, het stoppen met de hobby.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Detlev

Bericht door Detlev »

Joop,

Het lijkt mij ook vreselijk druk en daarom misschien juist wel weer heel leuk, nadruk ligt blijkbaar op rijden en rangeren en daar kan ik me best in vinden ;)

Wat betreft bochten van iets anders dan 7,5 graden: Had je al ontdekt dat je met flex een bocht kunt maken door straal en hoek op te geven? Als je opgeeft R=270 en hoek is 20 (of -20) ben je er.

Groet,
Detlev

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Trammetje schreef:Mijn advies: plaats dit geweldige mooie station in een omgeving waar hij mooi tot zijn recht kom.
Als we dat zouden moeten doen verkoopt Märklin (Minitrix) waarschijnlijk niet één station, moet er een kanttekening bij maken dat het goed mogelijk is om Dammtor anno nu redelijk goed uit te beelden, al blijft het stationsplein ook nu een hele opgave qua ruimte.
Trammetje schreef:Kijk eens op deze site: http://modellanlagenbau-em.com/hova.html

Hier wordt hetzelfde prachtige station gebruikt. Ik krij daarbij het gevoel dat het om en middelgroot station gaat maar er licht veel minder spoor.

Bij dammtor hoor je eem mooi voorplein te kunnen maken doordat de spoeren verhoogd liggen. In jouw situaite kan je bij wijze van spreken niet eens bij de voordeurvvan het station komen omdat er meer treinen staan geparkeerd als er plaats is voor auto's.
Tja, ik weet niet wat voor 'n auto's je erbij denkt, maar een buitenmaat model is het beslist :lol: Ik heb een baan in epoche 2, zo ongeveer 1930. Ik heb dus ook wat "huiswerk" gedaan over hoe de omgeving van Dammtor er toen uitzag. Dat gaf een aantal aanknopingspunten voor de uitvoering. Dammtor plaatsen zoals het er toen uitzag zal op niet een baan gaan lukken. Maar mijn gebouw ziet er zo uit, het heet ietsje anders en kun je dus wat anders doen. Ik zie Dammtor niet als Dammtor maar als een klassieke kap met de stationshal onder de rails. Dat is een ander uitgangspunt.

Ik neem je opmerking serieus, ondanks die auto's. De site bezocht en de tekening van de baan gedownload. Vervolgens ben ik er aan gaan meten en rekenen.
De voorzijde, voor zover je daar bij Dammtor over kunt spreken, heeft aan de linkerkant van het gebouw een ruimte van omgerekend 23 meter tot aan de sporen die voor het gebouw lopen. Op zich is dit niet realistisch in de opzet daar, maar het geeft een vergelijk met mijn voorlopige opzet. De rechterkant heeft een ruimte van 20 meter. De achterkant heeft een ruimte van nog geen 9 meter.

Op mijn voorlopig ontwerp heeft Dammtor aan de linkerkant een ruimte van 43 meter en aan de rechterkant een ruimte van 17 meter. Aan de achterkant heb ik omgerekend een ruimte van ongeveer 18,5 meter tot aan de rails. Omgerekend is het oppervlak dus bijna twee keer zo groot als bij de door jou aangehaalde site.
Op de baan op de aangehaalde site is het station een onderdeel, de baan is ingericht voor het rijden met treinen. Er is dus ook minder behoefte aan andere zaken. Op zich is die baan in dat licht redelijk geslaagd. Mijn baan beeld een station uit en is het rijden bijzaak. Op mijn baan gaat het mij om het rangeren, locs wisselen ed. Dat is dus een heel andere opzet.
Trammetje schreef:Zie dit niet als het afkraken van jouw plan. Maar mijn ervaring dat je vaak veel te veel wilt op een kleine ruimte.
Zeker niet, het heeft aangezet tot nog een keer de zaak nameten. Dat heeft wel iets opgeleverd. Ik ben nu met een aangepaste tekening bezig waarbij er iets meer ruimte komt voor Dammtor. Voor de achterkant heb ik twee opties, een waarbij de stationshal ook een achter ingang heeft en een waarbij de kap op de grond staat en de hele onderbouw niet aanwezig is. Dus alleen aan de voorzijde de ingang.

Op de beurs heb ik nog wat tips gekregen en die ben ik aan het verwerken.

Groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 04 mei 2013 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

evo schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Kennelijk moeten banen tegenwoordig uit heel veel scenery bestaan omdat het anders niet klopt? ... Maar de bezitters hebben er plezier in, klaar
Dit bedoelde ik idd met mijn laatste opmerking - als het een weloverwogen keuze is, dan is alles OK.
Mijn berichtje was alleen een goedbedoelde waarschuwing, niet zozeer alleen qua ruimte voor scenery, maar ook omdat ik vaak zie dat mensen (als ze hun eerste baan bouwen) een baanplan maken waarvan ze achteraf vinden dat ze te veel hooi op hun vork hebben genomen - vaak leidt dit tot banen die niet verder komen dan het "frame met rails" stadium, of het vroegtijdig afbreken van de baan, of nog erger, het stoppen met de hobby.
Terechte opmerking, dit is mij 25 jaar geleden overkomen. Ga dit nu wel uitvoeren, maar het gaat een hele tijd duren voordat het klaar is, maar dat is ook de bedoeling. Het duurt zo zonder meer tot einde jaar voordat ik kan beginnen omdat het bouwpakket Dammtor pas in het vierde kwartaal wordt uitgeleverd. De tekening nu is dus ook alleen om de vraag te beantwoorden "Dammtor ja of nee". Het is namelijk een stevige investering en bepaald niet een bouwpakketje van een euro of 50 tot 100.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Detlev schreef:Wat betreft bochten van iets anders dan 7,5 graden: Had je al ontdekt dat je met flex een bocht kunt maken door straal en hoek op te geven? Als je opgeeft R=270 en hoek is 20 (of -20) ben je er.
Ja, die optie heb ik inmiddels gevonden :mrgreen: , echter Scarm is ontwikkeld voor gebruik met een scrollwiel (hoorde ik pas via de mail). En ik heb of een muis op zijn kop "Marble mouse" of een Wacom tekentablet en geen van twee kent een voorziening als scrollwiel. Ik heb dat inmiddels doorgegeven aan de ontwikkelaar en hij gaat er naar kijken. Dus werken met flex is nogal een nerveuze bedoening, het kronkelt als een worm als je er mee aan de slag gaat ZONDER scrollwiel :( .

Oh ja, inderdaad "druk", maar dat heb je zo met stations :D

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Detlev

Bericht door Detlev »

Oh? Wat doe je dan met je scrollwiel? Die gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik een beetje in wil zoomen maar meestal werk ik in de 100% weergave. Dat een tablet lastig is snap ik nog wel maar voor de rest moet ieder muisachtig apparaat toch wel gaan?

(Ik zeg dit omdat mijn muis een lam scrollwiel heeft, ik gebruik dus alleen de knoppen...)

;)

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Detlev schreef:Oh? Wat doe je dan met je scrollwiel? Die gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik een beetje in wil zoomen maar meestal werk ik in de 100% weergave. Dat een tablet lastig is snap ik nog wel maar voor de rest moet ieder muisachtig apparaat toch wel gaan?

(Ik zeg dit omdat mijn muis een lam scrollwiel heeft, ik gebruik dus alleen de knoppen...)

;)
Heb het ook alleen van de ontwikkelaar gehoord. Met het scrollwieltje kun je de zoom functie bedienen en daardoor kun je de bocht nauwkeuriger bepalen. Tijdens het werken met flex rail is het menu uitgeschakeld en werkt zoom niet met het toetsenbord. Met de rollerbal is flex rail meer een kwispelende staart van een hond, vooral als je maar een klein stukje nodig hebt. Hoe doe jij dat dan?
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 05 mei 2013 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb het hele baanplan getekend met Fleischmann piccolo rail nu klaar. Het stations niveau kent twee opties en het schaduw station kent twee opties. Weet nog niet wat ik ga kiezen. De achterwand op het stations niveau laat ik achterwege. In plaats daarvan rechts een stukje berg met de nodige bomen dat overgaat in stedelijke bebouwing tot aan het station. Het worden halve huizen waar de trein doorheen rijd.

Stations niveau met aan twee zijde van het stationsgebouw een ingang;
Afbeelding

Stations niveau met aan een zijde een ingang, de andere zijde is niet gebouwd en de stationsoverkapping staat dan op de grond;
Afbeelding

Het paradespoor is de eerst verdieping van de helix naar het schaduw station;
Afbeelding

Het schaduwstation kent twee versies, dit is nummer 1;
Afbeelding

Dit is nummer 2;
Afbeelding

In totaal kunnen er 10 treinen in de wacht worden gezet, 1 trein kan eindeloos blijven rond rijden. Het schaduw station heeft meerdere keerlussen, de trein komt dus in omgekeerde richting terug op stationsniveau. Op het paradespoor niveau zit een optie om het rondje te rijden. Een trein van het bergstationnetje doet in schaalsnelheid er ongeveer 20 minuten over om het station te bereiken zonder daarbij een rail twee keer te berijden. Het schaduwstation kan gemixed worden gebruikt of aparte opstellingen voor personentreinen en goederentreinen. De maximale treinlengte is voor goederentreinen 155cm (±20 wagons, incl locomotief) en voor personentreinen is dat 90 cm (7 wagons, excl locomotief) omdat het perron niet langer is.

Groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 07 mei 2013 03:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Joop

Detlev

Bericht door Detlev »

Zaunkönigs Bahn schreef:
Detlev schreef:Oh? Wat doe je dan met je scrollwiel? Die gebruik ik eigen.. ... ieder muisachtig apparaat toch wel gaan?

;)
Heb het ook alleen van de ontwikkelaar gehoord. Met het scrollwieltje kun je de zoom functie bedienen en daardoor kun je de bocht nauwkeuriger bepalen. Tijdens het werken met flex rail is het menu uitgeschakeld en werkt zoom niet met het toetsenbord. Met de rollerbal is flex rail meer een kwispelende staart van een hond, vooral als je maar een klein stukje nodig hebt. Hoe doe jij dat dan?
De grootste stukken doe ik door de maten en hoek etc op te geven. Aangezien jouw baanplan in Fleischmann te realiseren is zou je dat ook moeten kunnen, alleen ben je veel vrijer in je maten.
Scrollen tijdens het plaatsen van flexrails doe ik eigenlijk niet. De enige keer dat ik echt mijn muis vrij beweeg is als ik bochten aan wil laten sluiten, en dan kun je dat volgens mij ook wel met een trackball.

Dus in stappen:
  • Zoveel mogelijk ingeven met maten en hoek/straal
    Parallele sporen maken dmv 'nieuw startpunt' uit de toolbox (dus door de afstand en richting t.o.v. een bestaand startpunt)
    aansluitingen tussen wissel en parallel spoor dmv muis.
Hopelijk een beetje duidelijk?

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Detlev schreef:Scrollen tijdens het plaatsen van flexrails doe ik eigenlijk niet. De enige keer dat ik echt mijn muis vrij beweeg is als ik bochten aan wil laten sluiten, en dan kun je dat volgens mij ook wel met een trackball.
Daar gaat het mis, met de trackball beweegt de flexrails als een kronkelende worm. Ook al geprobeerd om de muissnelheid omlaag te zetten, zelfs tot aan het minimum, maar dat heeft geen invloed. De snelheid is in het pakket bepaald.
Detlev schreef: Dus in stappen:
Zoveel mogelijk ingeven met maten en hoek/straal
Is bij kleine stukjes van een centimeter tot een paar centimeter erg moeilijk omdat de straal/hoek combinatie direct ook bepaald hoe lang dat stukje wordt. Ik heb niet gezien dat je daarna dat stukje nog kunt trimmen tot de juiste lengte.
Detlev schreef: Parallele sporen maken dmv 'nieuw startpunt' uit de toolbox (dus door de afstand en richting t.o.v. een bestaand startpunt)
Zit ook in het menu onder "bewerken".
Detlev schreef: aansluitingen tussen wissel en parallel spoor dmv muis.
Zo doe ik dat ook.

Met vriendelijke groet,
Joop

Detlev

Bericht door Detlev »

Tsja, dan is mijn enige tip: Koop voor 10 euri's een goedkope muis. Kun je gewoon in de usb stoppen en pakken als hij nodig is, meestal bijt het elkaar niet.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Detlev schreef:Tsja, dan is mijn enige tip: Koop voor 10 euri's een goedkope muis. Kun je gewoon in de usb stoppen en pakken als hij nodig is, meestal bijt het elkaar niet.
Gewoon uit de "voorraad" gehaald, ze bijten inderdaad niet :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb nog een derde versie van het schaduwstation gemaakt, meer wachtsporen en minder rijden;

Afbeelding

Ik heb de twee ontwerpen van het stationsniveau nog eens nader bekeken. Ik vind een zijde van de Faller ringloods niet fraai en ik heb er wat op gevonden. Ik heb nog een Arnold drievoudige ringloods, ook met 15° indeling en deze past nog naast de geplande ringloods van Faller. Naast de Arnold loods nog een klein spoortje gemaakt voor met een bokkraan. Handig voor het uitladen van wielstellen. Het parallelle spoor naast de hoofdbaan is daardoor ingekort tot locomotief lengte, eerst kon er ook nog een wagon bij.
De loc afhandeling in het depot schijnt altijd kolen-slakken-zand te moeten zijn. Waarom? Om er zeker van te zijn dat de ruimte achter de Kibri kolenbunker voldoende is nog eens de literatuur erop nageslagen. Voor een locdepot van deze omvang is een slakkenput van 30mtr voldoende, hier is meer dan voldoende ruimte voor tussen kolenbunker en draaischijf. Alleen op loc behandelingsspoor 2 zit een wissel in de weg, deze is nu weggehaald. Dat had ook consequenties voor de naastliggende sporen. Aan de ander zijde van de kolenbunker was nog een opstelspoortje voor een rangeerloc aanwezig. Deze heb ik weggehaald, moet er nog verder over nadenken. Tijd voor nieuwe tekeningen;

Hier de tekening waarbij het station aan twee zijden een toegang heeft;
Afbeelding

En hier de tekening waarbij het station aan een zijde een toegang heeft. De andere zijde is niet gebouwd en de kap staat daarbij op de grond;
Afbeelding

Ben nog bezig met een tekening voor als Dammtor niet geleverd kan worden...

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Joop,

Vind dit schaduw station wel wat hebben, voor mijn gevoel de meest praktische
Zit zelfs mogelijkheden in om later wat toe te voegen, indien nodig

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ad_M schreef:Hoi Joop,

Vind dit schaduw station wel wat hebben, voor mijn gevoel de meest praktische
Zit zelfs mogelijkheden in om later wat toe te voegen, indien nodig

Mvg,
Ad
Hoi Ad,
Neem aan dat je nummer 3 bedoelt, dat valt toch wel wat tegen. Ik heb een nieuwe versie gemaakt, meer toeters en bellen krijg ik er niet in :mrgreen: . Zie hierna.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb het stationsniveau weer aangepast, zal wel duidelijk zijn dat de wijzigingen niet meer zo drastisch zijn. Ik heb de spoortjes die ik had weggehaald toch maar weer teruggezet. Bij de lokloods heb ik daarom een spoortje moeten inkorten. Verder wat eigenaardigheden van Scarm hersteld. Het pakket maakt keurige verbindingen die bij het toevoegen van een stukje flex, vooral dan als het onder een hoek is, in ene niet meer zo keurig zijn verbonden. Verder beweerd meneer Fleischmann van alles in zijn documentatie, in Scarm blijkt daar weinig van. Kan, indien gewenst, dat documenteren. Dus dit plan bevat veel vooral kleine stukjes flex die in de praktijk waarschijnlijk niet zullen voorkomen. In grote lijnen zal het kloppen, dus de vraag of ik Dammtor kan toepassen is hiermee wel beantwoord. Het plan met het toepassen van de Vollmer klassieke kap geeft veel meer problemen dan verwacht. Het schiet niet echt op en veel wisselcombinaties moeten goed worden overdacht. Het komt erop neer dat het rangeerterrein en het stationsemplacement van plaats verwisselen. Klinkt simpel, maar dat is het dus niet. Waarom? Ik heb een uithaalspoor nodig voor het rangeren en die kan niet het hoofdspoor kruisen. Zie daar het probleem.

Dit is dus weer het Dammtor ontwerp met achterkant,
Afbeelding

En dit is het Dammtor ontwerp zonder achterzijde;
Afbeelding

Het schaduwstation versie 3 is met onderstaande aangepaste tekening tot de limiet uitgewerkt, meer kan volgens mij niet :mrgreen: . Zit een drieweg wissel in die misbruikt wordt als Y-wissel. Het middenstuk eindigt in een kort spoortje met stootblok. Programmatisch zal deze rechtdoor stand niet worden geprogrammeerd, het stukje rail fungeert als contact rail voor het geval de automatiek het laat afweten en er sprake is van een noodsituatie. Zal dus waarschijnlijk nooit voorkomen, maar je weet maar nooit. Vuiltje tussen de tongen en het is zover. In dit ontwerp kun je treinen in principe rondjes laten rijden. Er kunnen tot 18 treinen worden gestald, de bovenste 3 sporen bevatten een enorme kronkel om er voor te zorgen dat de lengte van 155cm werd gehaald. Bij de train-safe aansluiting heb ik een omloopspoor gemaakt om lange treinen samen te kunnen stellen. De kokers worden slechts een meter lang.

Afbeelding

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Joop :lol:

Kijk, dat is nu "efficiënt" je ruimte van je schaduw station gebruiken :ugeek:
Wil alleen niet de rekening van al je 3 weg wissels hebben...

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Hookies

Bericht door Hookies »

[quote="Ad_M"]Wil alleen niet de rekening van al je 3 weg wissels hebben...

:D :D

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie