Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik gebruik ook hout lijm. Die van Bizon met de blauwe label.
Boekbinderslijm heb ik ook al geprobeerd. Ik ben daar nog niet uit van hoe of wat.
Maar dank voor je antwoordt. Ik ga het proberen met houtlijm.
Gr Sebas
Boekbinderslijm heb ik ook al geprobeerd. Ik ben daar nog niet uit van hoe of wat.
Maar dank voor je antwoordt. Ik ga het proberen met houtlijm.
Gr Sebas
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
L.S.
Ik gebruik boekbinderslijm.
Grote voordeel:
- een beetje water of natte doek er op en de rails komt zo weer los.
- boekbinderslijm blijft flexibel. Toch minder contactgeluid, zonder kurk o.i.d.
Ik leg eerst mijn (flexibele) rails op juiste plaats.
Dan vastzetten met kleine schroefjes (2x12 mm), met kleine volgringetjes, tussen de bielzen. Voordeel: kleinen correcties zijn nog mogelijk.
Daarna de rails vastlijmen met verdunde boekbinderslijm (verhouding: 1 deel lijm op 3 delen water, met een klein drupje afwasmiddel)
Bij ballast instrooien: eerst ballast in orde maken en dan met dezelfde verdunde boekbinderslijm de ballast vastleggen.
Groeten,
Barry
Ik gebruik boekbinderslijm.
Grote voordeel:
- een beetje water of natte doek er op en de rails komt zo weer los.
- boekbinderslijm blijft flexibel. Toch minder contactgeluid, zonder kurk o.i.d.
Ik leg eerst mijn (flexibele) rails op juiste plaats.
Dan vastzetten met kleine schroefjes (2x12 mm), met kleine volgringetjes, tussen de bielzen. Voordeel: kleinen correcties zijn nog mogelijk.
Daarna de rails vastlijmen met verdunde boekbinderslijm (verhouding: 1 deel lijm op 3 delen water, met een klein drupje afwasmiddel)
Bij ballast instrooien: eerst ballast in orde maken en dan met dezelfde verdunde boekbinderslijm de ballast vastleggen.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hallo Barry.
Ik strooi de sporen niet in. Ze komen koud op het hout te liggen.
Gr Sebas
Ik strooi de sporen niet in. Ze komen koud op het hout te liggen.
Gr Sebas
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hai Sebas,
Misschien niet helemaal duidelijk geweest: bij mij liggen de rails ook koud op het hout en worden dan vastgelijmd.
Als ik in later stadium dan ballast wil aanbrengen, strooi ik dat in de reeds vastgelijmde rails en zet de ballast dan vast met verdunde boekbinderslijm.
Groeten,
Barry
Misschien niet helemaal duidelijk geweest: bij mij liggen de rails ook koud op het hout en worden dan vastgelijmd.
Als ik in later stadium dan ballast wil aanbrengen, strooi ik dat in de reeds vastgelijmde rails en zet de ballast dan vast met verdunde boekbinderslijm.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hallo Barry.
Breng je de boekbinderslijm eerst aan voor je het spoor legt of druppel je het tussen de dwarsliggers, zodra het spoor er ligt?
Gr Sebas
Breng je de boekbinderslijm eerst aan voor je het spoor legt of druppel je het tussen de dwarsliggers, zodra het spoor er ligt?
Gr Sebas
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Als test hier even een videotje gemaakt met de telefoon. Hoopt dat alles werkt, en kwaliteit een beetje voldoende is enzo.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik heb een lokomotief die wel goed achteruit loopt, maar niet zo mooi vooruit.
Als ik nu de motor omdraai, maar de aansluiting niet. (Dus die moet ik dan ff los solderen en omzetten). Zou de motor dan wel goed vooruit lopen en beroerd achteruit?
Als ik nu de motor omdraai, maar de aansluiting niet. (Dus die moet ik dan ff los solderen en omzetten). Zou de motor dan wel goed vooruit lopen en beroerd achteruit?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Nee. Draairichting van je motor blijft gelijk dus er verandert niets!
Daarnaast zijn dit vaak problemen vanuit de overbrenging en niet de motor.
Daarnaast zijn dit vaak problemen vanuit de overbrenging en niet de motor.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Mooi filmpje Hannes, schitterend om te zien al die stoomlocjes. Ben benieuwd naar het plan van je bovenbouw.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
FidOo schreef:Nee. Draairichting van je motor blijft gelijk dus er verandert niets!
Daarnaast zijn dit vaak problemen vanuit de overbrenging en niet de motor.
Joost mijn gedachte was als volgt, maar ik heb geen idee of dat klopt.
De decoder geeft gelijkstroom af aan de motor, dus gaat de stroom via koolborstel-A erin en via koolborstel-B eruit. Door het omdraaien van de motor, gaat de stroom nu via de koolborstel-B erin en via A eruit, de aansluiting op de decoder wil ik immers ook omdraaien.
Maar goed, geen idee dus of dit klopt.
Anders wordt t wachten op nieuwe koolborstels en de boel ff schoonmaken in de ultrasoon. Ik wil liever niet de boel uitgeklaard halen als ik nog geen nieuwe borstels heb en aangezien de treinen voorlopig alleen maar vooruit lopen zou dit een eenvoudige oplossing kunnen zijn.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
De draairichting van de rotor en dus de motoras blijft nog steeds dezelfde richting voor vooruit en achteruit. Dus het gaat niets uithalen.
Je zou beter de motor gewoon even kunnen demonteren. Los de motor rond draaien en gelijk schoonmaken. Zolang de koolborstels niet op zijn hoeven ze niet gewisseld te worden, misschien uitgroeien als ze vol met olie zitten. Ook de lok zonder motor testen om te kijken of de overbrenging nog wel in orde is (tandwielen en dergelijke).
Je zou beter de motor gewoon even kunnen demonteren. Los de motor rond draaien en gelijk schoonmaken. Zolang de koolborstels niet op zijn hoeven ze niet gewisseld te worden, misschien uitgroeien als ze vol met olie zitten. Ook de lok zonder motor testen om te kijken of de overbrenging nog wel in orde is (tandwielen en dergelijke).
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Het is heel erg lang stil geweest vanaf mijn kant. Lange tijd is er ook niets gebeurd, revalideren en weer zorgen dat ik volledig aan het werk kwam hadden prioriteit. SInds alweer een tijdje ben ik bezig met het inregelen van de locomotieven. Hoewel er nog wel een aantal motortjes een supersonisch badje mogen krijgen rijden nu alle loks en is alles ook geijkt in koploper.
Hieronder het bewijs:
Hieronder het bewijs:
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
loopt lekker al zo
Moet ik nog even op wachten
Gr. Bjorn
Moet ik nog even op wachten
Gr. Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
uche uche uche. dik 5 jaar aan stof in dit topic. Door heel veel ziekte niet veel gebeurd, ik zal jullie de details besparen.
Maar ik krijg nu toch wel veel energie van onderstaande. en dat wil ik jullie niet onthouden.
https://youtu.be/23Gm4A_P7BE
Omlopen in iTrain, dit heeft me serieus veel tijd gekost, maar dan heb je ook wat.
Betreft een Piko locomotief met 2 SD-Modell koppelingen in combinatie met een ESU LokPilot V5 Micro Next18 DCC.De ESU decoder heeft de mogelijkheid om functies afhankelijk te maken van de rijrichting en heeft daarnaast ook nog de mogelijkheid tot een ontkoppelingscyclus waarbij de lok iets terug rijdt, ontkoppelt en naar voren rijdt. Dat hoeft dus niet in iTrain geprogrammeerd te worden.
Omdat er maar 1 versterkte uitgang over was heb ik een LogikLevel signaal versterkt met een SD-Modell versterker.
F5 vooruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan
F5 achteruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan.
De ontkoppelingscyclus is vooral heel handig. Het kan uiteraard ook in iTrain geprogrammeerd worden, maar dit is veel makkelijker.
Maar toen liep ik er tegenaan dat aankoppelen eigenlijk betekende wegduwen van de rijtuigen. De koppelingen gingen niet vanzelf omhoog. Daarom..
F6 Vooruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) aan maar nu zonder ontkoppelingscyclus.
F6 Achteruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) aan, ook zonder ontkoppelingscyclus.
Ik had eerst de ene koppeling op F5 en de andere op F6, maar dan loop je er tegenaan dat je veel meer moet programmeren in iTrain. Immers is de trein de ene keer achter gekoppeld en de andere keer voor. Daarmee kun je dan geen gebruik maken van 1 set aan acties en routes, maar moet je alles dubbel maken.
Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als ik doe.
Maar ik krijg nu toch wel veel energie van onderstaande. en dat wil ik jullie niet onthouden.
https://youtu.be/23Gm4A_P7BE
Omlopen in iTrain, dit heeft me serieus veel tijd gekost, maar dan heb je ook wat.
Betreft een Piko locomotief met 2 SD-Modell koppelingen in combinatie met een ESU LokPilot V5 Micro Next18 DCC.De ESU decoder heeft de mogelijkheid om functies afhankelijk te maken van de rijrichting en heeft daarnaast ook nog de mogelijkheid tot een ontkoppelingscyclus waarbij de lok iets terug rijdt, ontkoppelt en naar voren rijdt. Dat hoeft dus niet in iTrain geprogrammeerd te worden.
Omdat er maar 1 versterkte uitgang over was heb ik een LogikLevel signaal versterkt met een SD-Modell versterker.
F5 vooruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan
F5 achteruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan.
De ontkoppelingscyclus is vooral heel handig. Het kan uiteraard ook in iTrain geprogrammeerd worden, maar dit is veel makkelijker.
Maar toen liep ik er tegenaan dat aankoppelen eigenlijk betekende wegduwen van de rijtuigen. De koppelingen gingen niet vanzelf omhoog. Daarom..
F6 Vooruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) aan maar nu zonder ontkoppelingscyclus.
F6 Achteruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) aan, ook zonder ontkoppelingscyclus.
Ik had eerst de ene koppeling op F5 en de andere op F6, maar dan loop je er tegenaan dat je veel meer moet programmeren in iTrain. Immers is de trein de ene keer achter gekoppeld en de andere keer voor. Daarmee kun je dan geen gebruik maken van 1 set aan acties en routes, maar moet je alles dubbel maken.
Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als ik doe.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 25 dec 2024 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik in ieder geval wel. Héél mooi Hanneschdwarsligger schreef: ↑06 dec 2024 16:14 Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als ik doe.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Prachtig! Het is zeker de moeite waard geweest. Mooie baan ook, dit draadje had ik nog niet eerder gezien!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Leuk dat automagisch ontkoppelen. Moet tijdens het omlopen niet het rangeersein aan (driepuntsverlichting aan beide kanten)?
Jammer dat de afbeeldingen uit je draadje zijn verdwenen, omdat abload er mee is gestopt.
Jammer dat de afbeeldingen uit je draadje zijn verdwenen, omdat abload er mee is gestopt.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Wim,
Ik ben niet zo thuis in de verlichting. De meeste loks die ik heb zijn oudjes waar helemaal geen verlichting in zit. Dus ik vond dit al heel wat.
Maar je zegt dus dat rangeerverlichting 2x A sein is. Dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip.
Ik ben niet zo thuis in de verlichting. De meeste loks die ik heb zijn oudjes waar helemaal geen verlichting in zit. Dus ik vond dit al heel wat.
Maar je zegt dus dat rangeerverlichting 2x A sein is. Dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
In een woord: prachtig! En uitermate slim uitgevogeld. Daar mag je trots op zijn! Dit verdient navolging. Die decoder, zit die standaard in die loc?
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Complimenten voor het automatisch ontkoppelen. Ga je ook nog seinen plaatsen en integreren in de cyclus?
Zonder SD-koppelingen krijg je het af- en aan koppelen niet betrouwbaar voor elkaar. Die grote klauwen hebben nogal eens de neiging om niet omhoog te veren bij het aankoppelen en dan duwt de lok de wagens alleen maar weg. Dus geniaal om ze ook bij het aankoppelen digitaal omhoog te wippen. Heb je die koppelingen zelf ingebouwd of was dat af-fabriek?
De baan ziet er ook uit als een mooi project!
Mvg. Erwin
Zonder SD-koppelingen krijg je het af- en aan koppelen niet betrouwbaar voor elkaar. Die grote klauwen hebben nogal eens de neiging om niet omhoog te veren bij het aankoppelen en dan duwt de lok de wagens alleen maar weg. Dus geniaal om ze ook bij het aankoppelen digitaal omhoog te wippen. Heb je die koppelingen zelf ingebouwd of was dat af-fabriek?
De baan ziet er ook uit als een mooi project!
Mvg. Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ja, da's rangeerverlichting in Duitsland. Ik weet dus niet zeker of ze die tijdens het omlopen aandoen, maar het lijkt me wel.dwarsligger schreef: ↑06 dec 2024 20:48 Wim,
Ik ben niet zo thuis in de verlichting. De meeste loks die ik heb zijn oudjes waar helemaal geen verlichting in zit. Dus ik vond dit al heel wat.
Maar je zegt dus dat rangeerverlichting 2x A sein is. Dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Bedankt!
Standaard zit er geen decoder in, ik heb er dus een ESU LokPilot V5 micro Next18 DCC ingezet. Het lastige is dat de lok ook SUSI aan boord heeft. De functies die daarmee geschakeld worden zijn de cabineverlichting en de machinekamer verlichting. De SUSI decoder van Piko heeft geen enkele documentatie op internet staan. Het was dus vooral heel erg uitvogelen hoe iets werkt. Trial en Error.
Nu heb ik het als volgt ingericht.
F0 wisselende frontseinen
F1 wisselende sluitseinen
F2 rangeersein. 2x A-sein dus. bedankt Wim
F3 wisselende cabine verlichting. Vooral dit was lastig zonder handleiding omdat dit door de SUSI wordt aangestuurd.
F4 machinekamerverlichting. Bijna onzichtbaar. Ik heb nog geen idee waarom dit zover gedimd wordt. Waarschijnlijk te weinig voltage.
F5 Wisselend ontkoppelen achter met ontkoppelcyclus
F6 Wisselend ontkoppelen voor zonder ontkoppelcyclus.
De 2 SD-koppeling heb ik zelf aangebracht, daarvoor moet er rechtstreeks aan de decoder gesoldeerd worden. Er is daarvoor 1 AUX uitgang met Power beschikbaar. Daarnaast is er een AUX met LogikLevel beschikbaar, door het tussen plaatsen van een Versterker kan ook die als volwaardige uitgang gebruikt worden.
De koppelingen gingen in eerste instantie heel erg stroef en niet ver genoeg open. Hiervoor moest ik kleine stukjes wegsnijden van zowel de koppeling als de koppelingsschacht op de lok. Achteraf gezien had dat wellicht iets minder gekund.
Iedere koppeling heeft 2 draden waarvan er 1 gemerkt is. In de handleiding stond iets over plus en min, maar achteraf gezien had ik dat zelf moeten meten. Blijkbaar was van 1 koppeling de draden verkeerd om gemerkt, hierdoor ging de koppeling niet open (maar werd dichtgetrokken). Dit in combinatie met het eigenlijk niet goed weten hoe eea geprogrammeerd moest worden, was dit erg lastig.
Gelukkig is eea gelukt. Dit was een proef projectje. Ik wil diverse stoomlocs gaan voorzien met een koppeling van SD-modell. Daarnaast heb ik nog een BR216, maar dan met geluidsdecoder. Ook die wil ik gaan voorzien van 2 koppelingen.
wordt vervolgd.
Standaard zit er geen decoder in, ik heb er dus een ESU LokPilot V5 micro Next18 DCC ingezet. Het lastige is dat de lok ook SUSI aan boord heeft. De functies die daarmee geschakeld worden zijn de cabineverlichting en de machinekamer verlichting. De SUSI decoder van Piko heeft geen enkele documentatie op internet staan. Het was dus vooral heel erg uitvogelen hoe iets werkt. Trial en Error.
Nu heb ik het als volgt ingericht.
F0 wisselende frontseinen
F1 wisselende sluitseinen
F2 rangeersein. 2x A-sein dus. bedankt Wim
F3 wisselende cabine verlichting. Vooral dit was lastig zonder handleiding omdat dit door de SUSI wordt aangestuurd.
F4 machinekamerverlichting. Bijna onzichtbaar. Ik heb nog geen idee waarom dit zover gedimd wordt. Waarschijnlijk te weinig voltage.
F5 Wisselend ontkoppelen achter met ontkoppelcyclus
F6 Wisselend ontkoppelen voor zonder ontkoppelcyclus.
De 2 SD-koppeling heb ik zelf aangebracht, daarvoor moet er rechtstreeks aan de decoder gesoldeerd worden. Er is daarvoor 1 AUX uitgang met Power beschikbaar. Daarnaast is er een AUX met LogikLevel beschikbaar, door het tussen plaatsen van een Versterker kan ook die als volwaardige uitgang gebruikt worden.
De koppelingen gingen in eerste instantie heel erg stroef en niet ver genoeg open. Hiervoor moest ik kleine stukjes wegsnijden van zowel de koppeling als de koppelingsschacht op de lok. Achteraf gezien had dat wellicht iets minder gekund.
Iedere koppeling heeft 2 draden waarvan er 1 gemerkt is. In de handleiding stond iets over plus en min, maar achteraf gezien had ik dat zelf moeten meten. Blijkbaar was van 1 koppeling de draden verkeerd om gemerkt, hierdoor ging de koppeling niet open (maar werd dichtgetrokken). Dit in combinatie met het eigenlijk niet goed weten hoe eea geprogrammeerd moest worden, was dit erg lastig.
Gelukkig is eea gelukt. Dit was een proef projectje. Ik wil diverse stoomlocs gaan voorzien met een koppeling van SD-modell. Daarnaast heb ik nog een BR216, maar dan met geluidsdecoder. Ook die wil ik gaan voorzien van 2 koppelingen.
wordt vervolgd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 3231
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hallo,
Ik heb het aan en afkoppelen filmpje net zitten bekijken en heb 2 opmerkingen.
je duwt inderdaad de rijtuigen erg ver naar achteren bij het afkoppelen. Dat is in zijn geheel niet nodig.
Het net 2mm terug zetten is voldoende. Het gaat erom dat de trekspanning van de koppeling af is en dan gaat het ontkoppelen goed.
Bij het aankoppelen zie ik dat je de koppeling omhoog zet en dan ook weer ver door duwt. Ik lat de koppeling gewoon laag zitten (doe er dus niets mee) en koppel gewoon aan.
Ik denk dat als je naar je tijden ga kijken er nog wel wat te winnen valt.
mvrgr Bob
Ik heb het aan en afkoppelen filmpje net zitten bekijken en heb 2 opmerkingen.
je duwt inderdaad de rijtuigen erg ver naar achteren bij het afkoppelen. Dat is in zijn geheel niet nodig.
Het net 2mm terug zetten is voldoende. Het gaat erom dat de trekspanning van de koppeling af is en dan gaat het ontkoppelen goed.
Bij het aankoppelen zie ik dat je de koppeling omhoog zet en dan ook weer ver door duwt. Ik lat de koppeling gewoon laag zitten (doe er dus niets mee) en koppel gewoon aan.
Ik denk dat als je naar je tijden ga kijken er nog wel wat te winnen valt.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hé Bob er is nog zoveel te leren. Ik heb zolang niet om gekeken naar de treinbaan dat ik nu eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen. En je hebt zeker gelijk met betrekking tot de geduwde afstanden dat kan veel korter. Het aankoppelen zonder dat ik de koppeling omhoog deed wou echter niet helemaal goed lukken. Misschien omdat de trein maar uit 2 rijtuigen bestond en te licht was waardoor deze enkel weggeduwd werd. Onder tussen is er een derde rijtuig bij gekomen. Ik heb nog niet geprobeerd of het nu zou lukken.
Maar ja. Ook het volgende project diende zich alweer aan.
Ik heb een beetje lopen spelen met iMovie op de telefoon met dit filmpje. Filmpje zelf is wat langzaam. Beetje spielerei.
https://youtu.be/4Mv5yhIno1o
Maar ja. Ook het volgende project diende zich alweer aan.
Ik heb een beetje lopen spelen met iMovie op de telefoon met dit filmpje. Filmpje zelf is wat langzaam. Beetje spielerei.
https://youtu.be/4Mv5yhIno1o
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch