Zo dat heeft even geduurd, maar ik heb de laatste tijd weer wat tijd en energie gevonden om verder te gaan met de baan. Het schaduwstation is nu volledig aangesloten en getest en dat ging eigenlijk bijzonder goed. Wel een bijzondere ervaring om hulp te hebben van mijn beide jongens van 3 jaar, die treinen besturen met de multimaus. O wat waren ze trots.

Hard rijden was uit den boze volgens de jongens, alles heel voorzichtig. Papa was dus ook apetrots. Als ze een paar jaar ouder zijn gaan we een H0 baan bouwen in de schuur met z'n 3en, ik heb er nu al zin in.
Nu is het echter eerst tijd om verder te denken over de rest van de baan. Ik wil eigenlijk een 2 tal stations toevoegen. 1 als doorgangs station en 1 kopstation. Het hieronder staande plan vanuit WinTrack moet dat duidelijk maken. Let niet op de kwaliteit want ik moet nog e.e.a. leren van dit programma.
Het belangrijkste uitgangspunt was dat de stijgingen niet groter mogen zijn dan 3%, ook al rij ik met korte treinen, meer ziet er niet uit en ik moet al genoeg concessies doen. De radiussen zijn FLM R2 in de bogen. Stations mogen niet evenwijdig liggen met de bakranden voor een mooier effect en de layout moet simpel zijn en enigszins gebaseerd op werkelijke stations.
Tussen beide niveau's zit een hoogte verschil van 10cm, genoeg om nog enigszins de illusie te wekken dat dit 2 verschillende werelden zijn. Het "doorgangs" station wordt een klein haltepunt. Het idee was of hier een paradebaan te maken of een klein station. Het voordeel viel op het station aangezien treinen dan ook kunnen stoppen en er meer te beleven valt. Ik heb het plan in ware grootte geprint en er is net voldoende ruimte voor een klein stationgebouwtje.
Bij het kopstation moet een draaischijf komen ivm het rijden met stoomtreinen en dus de mogelijkheid te kunnen keren. De FLM draaischijf is een volledige overkill bij dit summiere ontwerp, maar veel andere opties zijn er niet en draaien is een must. Nu is deze getekend in combinatie met het rondhuis, maar dat is nog onzeker. Wellicht komt hier een 2 standige lokloods.
De draaischijf ligt nog weer 2cm hoger dan het kopstation. Vooralsnog leek me dat wel een mooi effect geven. Of het praktisch is weet ik niet. Op deze manier probeer ik het spoor er achter nog iets te kunnen verbergen. Verder moet er nog een verzorgingsspoor worden toegevoegd.
De bereikbaarheid wordt lastig. Dit deel wordt zo gebouwd dat het kan scharnieren met het schaduwstation. Op die manier heb ik alleen maar een echt probleem als er een trein ontspoort op 1 van de stijgende verdekte delen. Daarbij plan ik een aantal kijkgaten aan de zijkant en kan ik van onderaf via 2 gaten in het schaduwstation bij diverse sporen. Het wordt dus zoveel mogelijk open gebouwd. Middels een reinigingstrein moeten deze sporen gereinigd worden. Aangezien ik er niet echt bij kan met een schuurblokje. Ook niet ideaal, maar voor zo'n compacte baan zit er niet veel anders op.
Persoonlijk ben ik hier dik tevreden over. Hopelijk hebben jullie nog wat feedback, positief of negatief voordat ik hout ga bestellen en dit plan ga bouwen. Wellicht zie ik wat over het hoofd of kunnen zaken makkelijker.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch