Hollentalbahn...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hollentalbahn...

Bericht door FidOo »

Hookies schreef:Als je het buitenste spoor echt alleen als dalend gebruikt, kan er geen een trein aan de bovenkant van je station komen. In dit plan zijn je bovenste drie sporen van het station nutteloos of je moet van spoor 4 weer achteruit draaien via de wissel naar spoor 3. Een overloopwissel moet je zeker voor het station maken om de bvenste drie sporen te kunnen gebruiken.

Er komt immers nooit vanaf de rode wissel een trein die rechtsaf slaat naar het station. Het is immers een wissel in een dalend traject.

Mvg,
Martin

Dit vroeg ik mij ook al af...

Maar daarnaast heb je toch maar 1 spiraal en dus maar 2 aansluitingen en niet 4 zoals in dit ontwerp?!
Je bent het je zelf denk ik echt veeeeel moeilijker aan het maken dan nodig is...
je moet nog steeds terug naar het hondebot principe...

Als je nu eens het volgende doet... maak een schets (op papier o.i.d.) van je bovenste baandeel. (dus wat we op het laatste plaatje zien.)
Teken daarin de 2 aansluitingen van je spiraal waar deze straks in de werkelijkheid komen te liggen. dus inderdaad rechter spoor is stijgend en linker spoor is dalend.

vanaf daar is het enige wat je moet doen. deze 2 met elkaar verbinden in een lus vorm.

Uiteraard wil je geen saaie lus. Dus wat je nu gaat doen is je gaat die lus interessant maken om naar te kijken.. dus een station er in zetten e.d.

that's it!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

De overloopwissels in je station van spoor 3 naar spoor 4 kun je weglaten. Tenzij je vanaf de nieuwe overloopwissels beneden aan je tekening treinen naar het buitenspoor stuurt en die achterom naar het station laat rijden voor de eerste drie sporen. Alleen moet je dan, als je wissel 3 naar 4, laat staan, even kijken of dat elektrisch wel te realiseren is in verband met een mogelijke keerlus.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi Bert dat je er uit bent zo met z n allen knap dat jullie hier uit komen het is een mooi ontwerp geworden ;)



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

verhoeks schreef:
ingewikkeld he :D :D
Hoi Bert.
Ik volg het met interesse. ;)
kanone wat prachtig :o :o .
Een plaat van 110x250, wat een berg sporen kan je daar nog op kwijt, so de ju :o :o .
Hoogte is hier de ruimtewinst.
Mijn baan zag er kaal met alleen rails en trace ook enorm ingewikkeld uit.
Structuur komt toch pas als het landschap komt, dan valt het best mee.
Ziet er erg goed uit.
Waneer gaat de eerste spade de grond in. ;)
Sucses.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Bert, ik zie geen plaatjes.
Of ben ik de enige?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Ik zie wel een foto van een mooie loc misschien jij inmiddels ook wel Steven ;)


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Als het om je post van half 2 in dit topic gaat, zie ik ook geen foto staan.

Je vroeg me nog naar de wissels in het derde en vierde spoor. Deze bevinden zich links aan het begin van het derde en vierde spoor van boven.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Ja, nu is het er wel. Ik denk dat het aan de foto-site ligt die je gebruikt. Hij doet er soms heeeeel lang over om een foto te laden.
Nou ja, dat geeft weer tijd om koffie te pakken... :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Hallo Bert ik kom nu ook niet op mijn-album dus het ligt niet aan jou maar je hebt wel een mooie loc gekocht ik heb geloof ik deze al eens gezien in een stukje dat ze van de kolenwagon een extra stroomafname maakten en doorverbonden met de loc.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

verhoeks schreef:hey steven,

daar ben ik nu ook achter kom nu ook niet meer op de site van Mijn album ik denk dat ze er mee bezig zijn :? :?
weet jij toevallig of je deze kan digitaliseren?
Wat wil je digitaliseren? Je foto's zijn al digitaal, anders krijg je ze niet op een site... :geek:
Je zou een andere foto-site kunnen proberen. Photobucket bevalt mij goed. Imageshack vind ik niet vooruit te branden, net als mijn-album. Maar er zijn er vast nog veel meer.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Hij bedoelt de loc digitaliseren, Steven.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: spraakverwarring lach je niet uit hoor Steven misverstand ;)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Hij bedoelt de loc digitaliseren, Steven.
Ja tuurlijk. Lekker blond weer.
Ik zat nog met dat foto-geneuzel in mijn hoofd.
't Is vrijdagmiddag zullen we maar zeggen. :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooie spullen heb je gekocht Bert vooral de V200 is erg mooi 8-)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Die vrijdagmiddagborrel is een vrijdagavondborrel nu, maar de donderdagavondborrel werkte nog ff door geloof ik.
Afijn: proost!

Maar je hebt mooie spulletjes gekocht hoor Bert. Zo'n stofzuiggeval moet ik ook nog kopen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

verhoeks schreef:en om nog even terug te komen op die wissels....oke dat snap ik nu welke je bedoelde....
maar als ik rechts rij en ik buig af onder in het plan en ik ga achter langs het station en draai daar het stations gebied op
moet ik wel die overloop gebruiken anders kom ik niet in het buitenste spoor naar beneden of zie ik dat nu verkeerd??
Bert,

Op de een of andere manier is mijn antwoord van vanmiddag niet doorgekomen. Na de rode wissel heb je twee sporen die achterlangs lopen. Ik zou de sporen in één richting laten berijden. Het onderste spoor komt dan in je station uit op spoor 1, 2 en 3. Het bovenste spoor is voor locs die uit het station vertrekken van spoor 4, 5 etc. Door de sporen éénrichtingsverkeer te geven, heb je wat meer speling met Koploper en kunnen de treinen geregeld doorkomen.

Je hebt dan eigenlijk maar één klein stukje waar je tweerichtingsverkeer hebt, namelijk van de rode wissel terug naar de overloopwissel onder aan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Ik zie je probleem niet helemaal Bert. Je buitenste spiraalspoor is toch het dalende spoor. Dan hoeven ze toch niet de andere kant meer op.

De treinen voor spoor 4, 5 en 6 moet je niet als eerste achterlangs laten gaan, maar die gaan juist rechtsaf het station in en daarna achterlangs weer weg via de blauwe route. Ze zitten dan meteen in het dalende spiraalspoor.

Het rode tracé gaat eerst achterlangs, daarna in het station en kan dan via de wissel links ook weer op het dalende spiraalspoor uitkomen.

Ik snap nu wel waar je op doelt. Je laat de treinen op het blauwe spoor eerst achterlangs gaan. Die kunnen daarna het station in en komen niet meer op het buitenste spoor terug. Maak dan achter de overloopwissel nog een overloopwissel in de andere richting. Dan ben je er ook. Ik zou niet nog meer wissels in je station plaatsen, want dat gaat ten koste van de lengte van je perronsporen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

denk je nog aan de ruimte voor perrons? Bekijk eens een aantal perrons van Faller, Vollmer en Kibri, en let op de breedte ervan. Ze blijken allemaal ongeveer even breed. Je moet je stationssporen wat verder uit elkaar leggen daar waar je een perron wilt hebben. Dat lijkt me wel handig, een perron in een station. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

hoi bert

dat is een mooi kunstwerk geworden :shock:

Gr andy


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

Acryl- en plakkaatverf zijn beiden water gedragen verfsoorten. Het verschil is dat als het eenmaal opgedroogd is plakkaatverf opnieuw oplosbaar is met water en acryl niet. Vandaar dat ik je plakkaatverf niet zou adviseren, als dat nat wordt (weatheren, groensel aanbrengen) het weer los laat/uitloopt. Hoewel je daar ook weer leuke effecten mee kunt krijgen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

verhoeks schreef:hey michiel,

ik heb wel even gekeken gisteravond maar ik had eigenlijk een beetje in gedachte om de perrons zelf te maken...
hoe weet ik nog niet maar er zullen hier vast mede-spoorders zijn die ook weleens met dat bijltje hebben gehakt.
dus voor suggesties .......kom maar op :mrgreen: :mrgreen:
Perrons zelf maken lijkt met een prima idee, en zeker niet moeilijk. Maar ik bedoel dat je met je sporenplan wel de ruime moet voorzien om die perrons te kunnen plaatsen. Dus, sporen wat verder uit elkaar daar waar een perron komt. Dat is alles, eigenlijk. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Hollentalbahn...

Bericht door HTteG »

Bert je vraagt om tips, wellicht dat je dit kunt proberen.
Ik gebruik pigmenten voor het inkleuren. Is in poeder vorm en je gebruikt alleen water. Soms moet je heel weinig gebruiken afhankelijk van de kleur.
Deze potjes heb ik ooit eens gekocht op een beurs.
Zie voor resultaat topic. Bietschtal.
Ik heb het zowel op klei als op de knauf(gips) gebruikt.

Succes met de vorderingen.
Dit soort zelfbouw waardeer ik ten zeerste.

Groet Henk



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Hollentalbahn...

Bericht door HTteG »

Bert even zitten googlen voor je.
Ik zie bij conrad duitsland een set van noch staan, is dan ook in nederland te bestellen onder hetzelfde nummer.
Maar ik heb het dacht ik een keer op een beurs gekocht.
Wat ook een mogelijkheid is een crea-winkel of (kunst) schilderswinkel.
Google maar eens pigment-poeder.

Succes Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Bert, zo'n link werkt niet. Je moet een directe link leggen, bij het artikel kun je dat aan de rechterkant van de webpagina van Conrad aanklikken. Je krijgt dan zoiets: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=245804


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

Je gebruikt interessante kleuren, dat een mooi nat en bemost ruine-effect geeft. Maar ik zou iets meer de struktuur benadrukken tussen diepe voegen, en de stenen. Een wet-wash met een oker-achtige kleur om de cement te kleuren, en een dry-brush met een droge, matte lichtbruin-grijzige kleur om de scherpe randen van de stenen te benadrukken. Nu, ik ben ook geen expert op het vlak van schilderen, en ben benieuwd wat anderen van je geslaagde test vinden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie