Baan idee 120cm x 60cm
-
Onderwerp starter - Berichten: 55
Re: Baan idee 120cm x 60cm
Ja maarten ik was ook al zo ver gekomen Bevalt me eigenlijk prima Ik denk dat ik dat gewoon doe. Ik heb als het goed setjes rails te pakken dus die zal ik ook deze week hopelijk nog krijgen.
Ben ook al bezig geweest met een idee voor de parade kant waarvan ook weer aftakkingen die naar onder de haven leiden. Het is nog niet helemaal hoe ik het wil aangezien de hellingen etc niet echt kloppen. Ook weet ik niet echt hoe ik het dan ga besturen als ik daar onder rijd want het is wel de bedoeling om de zijkant van de haven te bedekken met kade...
Wel bedankt voor de feedback iedereen, het helpt me enorm om door te blijven gaan
Bedankt!
Ben ook al bezig geweest met een idee voor de parade kant waarvan ook weer aftakkingen die naar onder de haven leiden. Het is nog niet helemaal hoe ik het wil aangezien de hellingen etc niet echt kloppen. Ook weet ik niet echt hoe ik het dan ga besturen als ik daar onder rijd want het is wel de bedoeling om de zijkant van de haven te bedekken met kade...
Wel bedankt voor de feedback iedereen, het helpt me enorm om door te blijven gaan
Bedankt!
Zo te zien zijn dit wel allemaal 24 graden wissels van trix behalve de onderste 2.
Ik meen mij te herinneren dat je dit liever niet wilde, maar ach op een industrie lijn ist niet zo storend. Maar een class66 daar doorheen zal best problematisch kunnen zijn.
Ik meen mij te herinneren dat je dit liever niet wilde, maar ach op een industrie lijn ist niet zo storend. Maar een class66 daar doorheen zal best problematisch kunnen zijn.
Hallo Rob,
Volgens mij had je eerder al vragen gesteld over de hellingen voor onder de haven(schaduwstation) je moet rekenen op maximaal 3 cm steiging per meter ikzelf steig maar 2 cm per meter omhoog.
Volgens mij had je eerder al vragen gesteld over de hellingen voor onder de haven(schaduwstation) je moet rekenen op maximaal 3 cm steiging per meter ikzelf steig maar 2 cm per meter omhoog.
-
ja daar heb je helemaal gelijk in Maar goed, dat kan nog wel veranderd worden. Voor nu wil ik eerst maar even wat gaan proberen want zo'n klein ovaaltje kan je ook maar zo veel mee en ik moet toch ergens beginnenFidOo schreef:Zo te zien zijn dit wel allemaal 24 graden wissels van trix behalve de onderste 2.
@Nico,
Bedankt Ik had ook al zo iets gelezen maar ik zal even kijken hoe ik het ga toepassen. Ik zat te denken aan een door rijd station (je gaat er aan 1 kant in en aan een andere kant weer uit) maar aangezien de baan totaal maar 120cm word word dit een beetje moeilijk. Ik denk dat ik er dan ook gewoon een soort spoor maak waardoor je via wissels de loc aan de andere kant van de trein kan zetten.
Ik ga iig proberen om even naar houten te gaan zaterdag om eventjes rond te neuzen
Op een rangeerbaantje van deze afmetingen zullen de treinen nooit erg lang (kunnen) worden. In dat geval zou een hellingspercentage van 3% geen enkel probleem moeten zijn.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Je bedoeld denk ik een schaduwstation niet onder de baan maar gewoon bovenop ik was dat bij mij ook van plan maar aangezien mijn baan vast op de muur zit zou ik nergens meer bij kunnen i.vm. ontsporingen etc.maar als jou baan verrijdbaar is kan het wel toch gewoon het schaduwstation in een berg wegwerken dat bedoel je neem ik aan???
-
Dit is een vroeg opzetje voor de dijk kant. Het is niet echt een super interessante baan of zo, dit is gewoon meer een open landschap idee. Links komt het spoor vanaf de verhoogde haven en gaat dus dalen. Alles onder de roden lijn zou ik dan uit het zicht willen gaan maken maar ik denk dat ik dit anders ga doen. Zoals te zien is heb ik rechts een stuk rails tot buiten de baan laten lopen. Hier wil ik dan of een plank van 40-50cm maken waar ik de trein op kan laten rijden en dan omdraaien, of als ik nog meer ga bouwen eventueel een andere module aan kan zetten.
wat ik net poste was alleen het idee om die ovaal die uit het zicht was te vervangen voor een spoor met een siding wat uiteindelijk ophield.
wat ik net poste was alleen het idee om die ovaal die uit het zicht was te vervangen voor een spoor met een siding wat uiteindelijk ophield.
Je bedoelt op de plank van 40-50 cm een keerlus??? Het idee van een eventueel module is mooi je weet nooit als je nog eens gaat uitbreiden.
-
Neh gewoon met de hand de plank fysiek omdraaien XD Of dan een andere plank met een voorbereide trein. Beetje als dat idee dat je een plank uit de vitrine kan pakken en zo kan koppelen (zag ik hier volgens mij op)nico42 schreef:Je bedoelt op de plank van 40-50 cm een keerlus??? Het idee van een eventueel module is mooi je weet nooit als je nog eens gaat uitbreiden.
opzich lijkt me dat wel wat. Scheelt weer rails plus het is gewoon makkelijk. Denk dat ik dat voor nu ga doen en dat ik later misschien een volgende baan of iets dergelijks wel een echt schaduwstation ga maken. Kan altijd nog wel een keerlus bouwen zoals jij voorstelde.
Wil je de baan tegen een muur hebben staan of in het midden van de kamer. Als hij tegen een muur staat zul je niet zoveel zien van het landschap achter als je er een scheidingswand tussenbouwt.
Voor het deel om treinen te keren zou je of wat opstelsporen kunnen bouwen of een plek om de locomotief naar de andere kant van de trein te rangeren. (als je echter meer dan dat wilt doen, zou je beter een rangeerterreinmodule kunnen bouwen met landschap en meer opstelsporen, maar dat is misschien iets dat beter voor later bewaard kan worden)
Voor het deel om treinen te keren zou je of wat opstelsporen kunnen bouwen of een plek om de locomotief naar de andere kant van de trein te rangeren. (als je echter meer dan dat wilt doen, zou je beter een rangeerterreinmodule kunnen bouwen met landschap en meer opstelsporen, maar dat is misschien iets dat beter voor later bewaard kan worden)
- Bijlagen
-
- plankje achter.jpg (4 KiB) 5101 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Tjah het idee was eerst dat als ik zin had in wat anders dat ik hem dan om kon draaien maar nu heb ik nog niet echt iets interessant bedacht voor deze kant van de baan dus het zal voor nu nog even kaal blijven denk ik met alleen wat spoor om het rijden mogelijk te maken. Waarschijnlijk het idee wat jij net voorstelde . Ik ga het gewoon stapje voor stapje doen.tv_man schreef:Wil je de baan tegen een muur hebben staan of in het midden van de kamer. Als hij tegen een muur staat zul je niet zoveel zien van het landschap achter als je er een scheidingswand tussenbouwt.
De eerste stap zal nu zijn de rails ontvangen en de basis plaat(blad van mn oude bureau) klaar maken om te gaan leggen. Dan ga ik eerste de haven bouwen en dan zie ik wel. Dat idee van een rangeer module vind ik wel wat eigenlijk.
Ik ben trouwens al begonnen met gebruikte theezakjes sparen en drogen XD (mn ouders zaten me al raar aan te kijken... )
Laatst gewijzigd door C1Rob op 05 jan 2011 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nou tis even geleden maar goed. Ik had de layout die ik uiteindelijk had bedacht (het laatste plaatje van mij in dit topic) even uitgelegt. Opzich was het wel een leuk baantje maar het liep allemaal net niet en t was toch niet helemaal zoals ik had gedacht. Daarom maar weer even aan het tekenen gegaan en had eventjes dit bedacht:
(die ene wissel waar niks aan zit was kapot(heb ik gisteren even gemaakt))
Dit liep al een stuk beter en ik kon 2 treinen tegelijk laten rijden. Opzich wel leuk, maar ik kon er niks realistisch bij verzinnen dus t word weer anders. Voor nu ligt het nog wel zo.
Toen heb ik een tijdje goed na gedacht en veel rond gekeken en kwam ik uiteindelijk deze website tegen...
Persoonlijk vind ik dit 1 van de mooiste layouts(en site) die ik tot nu toe heb gezien. Vooral dat spoor tussen de gebouwen door vond ik erg tof dus begon ik te denken. Het enigste grote probleem waar ik tegen aan stuit is dat het amerikaans is en de opstelling niet echt realistisch lijkt voor een Europese baan? Ik zit nu dus ook te twijfelen of ik nog wel europees wil blijven of niet maar dat is voor een andere keer...
Dit is wat ik heb bedacht en het lijkt er op dat ik nu echt iets heb waar ik mee bezig wil:
(ik heb trouwens 10cm extra weten te sprokkelen)
1: de main; hier komen de treinen van buiten af en gaan ze naar buiten. De goederen zijn al op een fictief rangeer stuk aan de rangeer lok gekoppeld. (zit nog te denken of ik een schaduw spoor onder het water(onder) en de bedrijven(boven) kan laten lopen in een loop zodat een trein op de main rondjes kan rijden)
2: de loop; dit is de lijn die bij alle bedrijven langs gaat. (de loop word altijd van rechts boven betreden)(Het zijspoor bij de bedrijven word waarschijnlijk een slanke wissel en 2 1904 rechte rails langer (ik zat al aan de 50 stukke ))
3: "pier 1" ; hier worden verschillende goederen op schepen/ pontons geladen. (denk aan kratten, pallets, buizen, bomen, etc)
4: "pier 2"; hier word kool/stenen/gravel/staal over geladen naar schepen/pontons.
3 en 4 liggen wat lager dan de rest van de lijn en de stad.
Zwart: bedrijven
oranje: winkels
geel: huizen
Ik weet dat ik nog steeds de "slechte" minitrix wissels gebruik maar opzich is het niet nodig om andere te gebruiken ivm realiteit. Er zullen hier geen(Een enkele uitzondering mischien) grote 6 assige loks gaan rijden want dat past gewoon niet.
Verder wil ik kwa sfeer een klein beetje hetzelfde als de inspiratie layout: Niet al te donker, dor grass, riet, zomer gevoel, lichtere en neutrale kleuren(denk: geen uber duitse donkere baan hoewel daar ook niks mis mee is )
Iemand nog wat toe te voegen?
(die ene wissel waar niks aan zit was kapot(heb ik gisteren even gemaakt))
Dit liep al een stuk beter en ik kon 2 treinen tegelijk laten rijden. Opzich wel leuk, maar ik kon er niks realistisch bij verzinnen dus t word weer anders. Voor nu ligt het nog wel zo.
Toen heb ik een tijdje goed na gedacht en veel rond gekeken en kwam ik uiteindelijk deze website tegen...
Persoonlijk vind ik dit 1 van de mooiste layouts(en site) die ik tot nu toe heb gezien. Vooral dat spoor tussen de gebouwen door vond ik erg tof dus begon ik te denken. Het enigste grote probleem waar ik tegen aan stuit is dat het amerikaans is en de opstelling niet echt realistisch lijkt voor een Europese baan? Ik zit nu dus ook te twijfelen of ik nog wel europees wil blijven of niet maar dat is voor een andere keer...
Dit is wat ik heb bedacht en het lijkt er op dat ik nu echt iets heb waar ik mee bezig wil:
(ik heb trouwens 10cm extra weten te sprokkelen)
1: de main; hier komen de treinen van buiten af en gaan ze naar buiten. De goederen zijn al op een fictief rangeer stuk aan de rangeer lok gekoppeld. (zit nog te denken of ik een schaduw spoor onder het water(onder) en de bedrijven(boven) kan laten lopen in een loop zodat een trein op de main rondjes kan rijden)
2: de loop; dit is de lijn die bij alle bedrijven langs gaat. (de loop word altijd van rechts boven betreden)(Het zijspoor bij de bedrijven word waarschijnlijk een slanke wissel en 2 1904 rechte rails langer (ik zat al aan de 50 stukke ))
3: "pier 1" ; hier worden verschillende goederen op schepen/ pontons geladen. (denk aan kratten, pallets, buizen, bomen, etc)
4: "pier 2"; hier word kool/stenen/gravel/staal over geladen naar schepen/pontons.
3 en 4 liggen wat lager dan de rest van de lijn en de stad.
Zwart: bedrijven
oranje: winkels
geel: huizen
Ik weet dat ik nog steeds de "slechte" minitrix wissels gebruik maar opzich is het niet nodig om andere te gebruiken ivm realiteit. Er zullen hier geen(Een enkele uitzondering mischien) grote 6 assige loks gaan rijden want dat past gewoon niet.
Verder wil ik kwa sfeer een klein beetje hetzelfde als de inspiratie layout: Niet al te donker, dor grass, riet, zomer gevoel, lichtere en neutrale kleuren(denk: geen uber duitse donkere baan hoewel daar ook niks mis mee is )
Iemand nog wat toe te voegen?
Voordat een spoor lager kan liggen dan de rest moet je een afdaling maken. Dat wordt bij 3 onmogelijk direct aan de wissel. Wat je wel kunt doen is die wissel laten vallen en direct aansluiten op de main. Dan heb je meer lengte om een geloofwaardig hoogteverschil te creëren.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Ik had al zo'n vermoede. Direct aansluiten op de main is uitgesloten. Ik heb namelijk nu ook een versie gemaakt waardoor de main loop is en er dus een trein rondjes over kan rijden. Ik moet dan nog maar even kijken hoe ik het doe met 3. Ik zou de wissel eventueel wel nog direct aan de volgende wissel kunnen aansluiten waardoor wat extra lengte is gecreeerd maar ik denk dat ik het verschil maar iets van een halve centimeter ga maken daar, gewoon een kleine daling.
Wel bedankt voor de tip Ik had er anders niet echt verder over na gedacht denk ik
Wel bedankt voor de tip Ik had er anders niet echt verder over na gedacht denk ik
Rob.
in mijn ogen is het mooier en creëren je net wat meer lengtes als je vanaf 1 richting 3 gezien een tegengestelde wissel plaatst. De huidige wissel van 3 verwijderen en dan van 3 naar 4 weer een tegengestelde wissel gebruikt.
Ik zou nog even doorspelen met het huidige ontwerp. Vind het namelijk een leuk ontwerp en heeft best wel wat mogelijkheden.
Hopelijk is mijn idee duidelijk. Je mag hier best wat smokkelen met krappe wissels en bogen. Het is nl een industrie baan. En daar hoeven geen ice's te rijden.
in mijn ogen is het mooier en creëren je net wat meer lengtes als je vanaf 1 richting 3 gezien een tegengestelde wissel plaatst. De huidige wissel van 3 verwijderen en dan van 3 naar 4 weer een tegengestelde wissel gebruikt.
Ik zou nog even doorspelen met het huidige ontwerp. Vind het namelijk een leuk ontwerp en heeft best wel wat mogelijkheden.
Hopelijk is mijn idee duidelijk. Je mag hier best wat smokkelen met krappe wissels en bogen. Het is nl een industrie baan. En daar hoeven geen ice's te rijden.
-
Dat is opzich ook wel een erg goed idee, dat vind ik wel wat Alleen het enigste wat ik dan heb is dat de wissel naar 4 niet meer werkt aangezien die hoog ligt en 3 en 4 lager... naja ik kijk wel even. Ga binnenkort wel gewoon even een plaat halen en wat schuim en maar even wat proberen met hellingen etc
Bedankt!
Bedankt!