Even tussendoor: een barak
Ondertussen ben ik even bezig met een beetje scenery. Ik had in NL wat schakelmateriaal besteld bij Conrad en daar zag ik ook een barak van MBZ. Ik heb nog nooit in karton gebouwd dus het leek me wel het proberen waard. Het is een simpel modelletje, zie
deze link.
Het karton heeft min of meer de goede kleur, maar met name de muren moeten nog geschilderd worden. Nu had ik pas bij de Praxis wat testpotjes voor muurverf gekocht (goede tip van Ron “Brummenbach”). Dit is matte muurverf in potjes van 75 ml en kost 2 euro per potje. Het is uitstekende verf en écht mat! Bedankt Ron! De verf is in een stuk of 30 verschillende kleuren te koop. Soms erg fel (knal oranje bv) maar ook in veel grijs, bruin en beige tinten. Dat zijn kleuren die prima op de modelbaan passen.
De verf is op waterbasis dus ik wilde eerst eens testen wat dat met het karton doet. Gelukkig is de verf vrij dik. Door het dan in een dunne laag aan te brengen, zwelt het karton niet op en trekt het niet krom. Dit is een teststukje:
SAM_6055s by
Wim Hesselink, on Flickr
Het verven met waterverf op dit karton gaat dus zonder problemen. Ook de “karton-look” is een stuk minder. Na vervuilen van de wand zal het er nog beter uitzien.
Vervolgens heb ik de 4 wanden aan elkaar gelijmd. MBZ adviseert UHU hart maar die hadden ze hier in de bouwmarkt niet. Met gewone alleslijm lukte het ook prima.
SAM_6051s by
Wim Hesselink, on Flickr
Op de hoeken passen de muren in elkaar met nokjes. Dit past goed, maar er blijven nog wel naden zichtbaar die gedicht moeten worden met “Spachtelmasse”. Daarna heb ik het geschuurd en geschilderd. Helaas niet goed genoeg geschuurd; de vuller is nog goed zichtbaar:
SAM_6053s by
Wim Hesselink, on Flickr
SAM_6050s by
Wim Hesselink, on Flickr
Nu kan ik het wel camoufleren een struik oid, maar ik wilde het toch nog eens proberen echt glad te schuren. Met heel fijn schuurpapier dat ik plat op de tafel had gelegd, lukte dat uiteindelijk vrij aardig:
SAM_6056s by
Wim Hesselink, on Flickr
De dubbele deuren zitten trouwens standaard al in de kartonnen muur en zijn al fabrieksaf bruin geschilderd. Door het schuren is de verf daar een beetje verdwenen dus dat moet ik nog bijwerken.
SAM_6058s by
Wim Hesselink, on Flickr
Het dak wordt gevormd door een kartonnen plaat als drager met daarop een velletje schuurpapier. Aan de kartonnen plaat zitten uitsteeksels die de dakspanten vormen. Die heb ik eerst bruin geschilderd. Verder heb ik nog driehoekjes ingelijmd ter versteviging zodat ik het dak kan afnemen zonder dat het zijn vorm verliest. Ik wil later nl nog een inrichting in de barak aanbrengen.
Ook de onderzijde van het schuurpapier heb ik lichtbruin geschilderd, want knalblauw vond ik niet zo geweldig. Het is welliswaar vanuit normaal gezichtspunt niet goed te zien, maar mijn baan bevindt zich op 150 cm boven de vloer, dus je kunt wel onder de dakrand kijken. Los op de muren liggend ziet het er dan zo uit:
SAM_6059s by
Wim Hesselink, on Flickr
En met de dakbedekking erop zo:
SAM_6060s by
Wim Hesselink, on Flickr
De muren en het dak moeten nog geweatherd worden. Verder moet ik de ramen en deuren nog plaatsen. Ook wil ik nog een dakgoot en regenpijpen aanbrengen. Daarna kan het geplaatst worden, waarschijnlijk bij de houtverlading. Het interieur kan later nog. Waarschijnlijk een kantoorruimte, een schafttafel met stoelen en kastruimte voor het personeel. En een ruimte om gereedschap op te slaan.
Groet, Wim