Pr8baan, van Est naar Bko via Ah, vv
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Lekker bezig zie ik. De reden dat het wormwiel niet goed in het tandwiel grijpt komt doordat de motor, indien je een tramfabriek motor hebt gebruikt, verkeerd om zit en dus de worm op de korte as zit. Normaal zit er aan de aansluitkant een langere as en als het wormwiel daarop zit is de boel stabiel. Rara hoe weet ik dat, heb zelf ook met dit probleem geworsteld totdat ik de motor omdraaide en het probleem verdwenen was. Maar ik moet zeggen dat de oplossing met een extra lager ook niet verkeerd is.
Bij mij zitten er voor de stroomdoorvoer op de draaistellen de originele Minitrix veerplaten. Deze staan enigszins bol en geeft zo een perfect contact en liggen gewoon los in het gat voor het draaistel met als extra een drupje ATF.
Als gewicht gebruik ik een stukje platstaaf van 12 x 2 mm met een lengte van 55 mm, deze past precies in de ruimte tussen de schortplaten waardoor hij lekker laag tussen de draaistellen licht. Krijg van de week weer een aantal van deze gewichten binnen, wil je er ook wel een opsturen.
Van de week is mijn derde DE1 gereed, blauw met een proefsnor, ik zal in mijn topic ook nog een filmpje plaatsen van het rijdende onderstel en de complete DE1. Deze gaat straks gekoppeld met een DE2 rijden die blauw is met de rode strepen op de kop.
Lekker bezig zie ik. De reden dat het wormwiel niet goed in het tandwiel grijpt komt doordat de motor, indien je een tramfabriek motor hebt gebruikt, verkeerd om zit en dus de worm op de korte as zit. Normaal zit er aan de aansluitkant een langere as en als het wormwiel daarop zit is de boel stabiel. Rara hoe weet ik dat, heb zelf ook met dit probleem geworsteld totdat ik de motor omdraaide en het probleem verdwenen was. Maar ik moet zeggen dat de oplossing met een extra lager ook niet verkeerd is.
Bij mij zitten er voor de stroomdoorvoer op de draaistellen de originele Minitrix veerplaten. Deze staan enigszins bol en geeft zo een perfect contact en liggen gewoon los in het gat voor het draaistel met als extra een drupje ATF.
Als gewicht gebruik ik een stukje platstaaf van 12 x 2 mm met een lengte van 55 mm, deze past precies in de ruimte tussen de schortplaten waardoor hij lekker laag tussen de draaistellen licht. Krijg van de week weer een aantal van deze gewichten binnen, wil je er ook wel een opsturen.
Van de week is mijn derde DE1 gereed, blauw met een proefsnor, ik zal in mijn topic ook nog een filmpje plaatsen van het rijdende onderstel en de complete DE1. Deze gaat straks gekoppeld met een DE2 rijden die blauw is met de rode strepen op de kop.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Guus,
Je hebt een pb van mij.
De verschillende onderdelen, die de motor op z’n plaats houden en ook de motor zelf hebben een klein beetje speling. Door het kwispeleffect vertaalt zich dat in een grotere speling tussen de worm en het wormwiel. Met het resultaat dat de worm over het wormwiel springt, vooral in 1 richting.
Daarom het extra lager en ik heb de motorhouder ook vastgelijmd op de basis.
De aandrijving heeft nu toch nog wat moeite om door mijn R2 bochten heen te komen omdat de worm dan scheef boven het wormwiel zit.
Misschien zou het nog beter zijn om het cardan mechanisme te gebruiken wat in de wat langere Minitrix losjes zit.
Maar ja er blijft altijd wat te wensen over, volgende keer…..,
Groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Heb nog geen pb in mijn inbox ontvangen, maar opsturen van een stukje platstaaf is geen probleem, heb je adres nog.
Op het filmpje wat je ziet gaan de onderstellen door een R2 bocht, ook aan de andere kant van de baan zit een R2 bocht die zonder problemen of haperen wordt bereden. Ik lees dat je de contacten voor de stroomafname hebt vastgelijmd, dit kan een oorzaak zijn van dit probleem, heb dit ook geprobeerd en had toen dezelfde verschijnselen als jij nu beschrijft. Bij mij zitten in de opening van het draaistel de originele Minitrix geleiders, deze liggen gewoon los en staan enigszins bol waardoor de draaistellen een beetje geveerd worden en goed contact maken met elkaar. Hierdoor kan het draaistel wat makkelijker en soepeler bewegen in het frame. Deze contact plaatjes hebben als artikelnummer E13292215. Die van mij zijn ondertussen op en wanneer ik na de twee bijna gereed liggende DE2en een begin maak met met nog twee gekoppelde DE2 stellen ga ik weer een zakje bestellen, maar dat kan nog wel even duren, mede door de decoder schaarste.
Heb nog geen pb in mijn inbox ontvangen, maar opsturen van een stukje platstaaf is geen probleem, heb je adres nog.
Op het filmpje wat je ziet gaan de onderstellen door een R2 bocht, ook aan de andere kant van de baan zit een R2 bocht die zonder problemen of haperen wordt bereden. Ik lees dat je de contacten voor de stroomafname hebt vastgelijmd, dit kan een oorzaak zijn van dit probleem, heb dit ook geprobeerd en had toen dezelfde verschijnselen als jij nu beschrijft. Bij mij zitten in de opening van het draaistel de originele Minitrix geleiders, deze liggen gewoon los en staan enigszins bol waardoor de draaistellen een beetje geveerd worden en goed contact maken met elkaar. Hierdoor kan het draaistel wat makkelijker en soepeler bewegen in het frame. Deze contact plaatjes hebben als artikelnummer E13292215. Die van mij zijn ondertussen op en wanneer ik na de twee bijna gereed liggende DE2en een begin maak met met nog twee gekoppelde DE2 stellen ga ik weer een zakje bestellen, maar dat kan nog wel even duren, mede door de decoder schaarste.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
@Ipharra
Pb-tje was even blijven hangen. Je zou hem nu moeten hebben
Groetjes,
Gerard
Pb-tje was even blijven hangen. Je zou hem nu moeten hebben
Groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Het kapje voor de DE1 laten printen bij Shapeways kost in totaal 76€.
Dat heb ik er wel voor over, maar als er een forum lid is die het leuk vindt, tijd heeft en het kan printen dan laat ik het graag door hem printen voor de zelfde kosten. Iets met gunnen en strijkstok,
Groetjes Gerard
Dat heb ik er wel voor over, maar als er een forum lid is die het leuk vindt, tijd heeft en het kan printen dan laat ik het graag door hem printen voor de zelfde kosten. Iets met gunnen en strijkstok,
Groetjes Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Ik zou het wel willen doen, maar er staan nog een paar toezeggingen voor andere projectjes op de rol.
De DE2 heb ik al wel ontworpen, maar ik studeer nog op een aandrijving. Ik heb momenteel een draaistel van een Roco BR215 gebruikt, maar hierbij loop ik ook tegen beperkingen m.b.t. de draaicirkel.
Van een DE2 naar een DE1 zou m.i. niet moeilijk moeten zijn in het ontwerp.
Groeten,
Pieter
Ik zou het wel willen doen, maar er staan nog een paar toezeggingen voor andere projectjes op de rol.
De DE2 heb ik al wel ontworpen, maar ik studeer nog op een aandrijving. Ik heb momenteel een draaistel van een Roco BR215 gebruikt, maar hierbij loop ik ook tegen beperkingen m.b.t. de draaicirkel.
Van een DE2 naar een DE1 zou m.i. niet moeilijk moeten zijn in het ontwerp.
Groeten,
Pieter
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Voortgang Blauwe Engel:
- Guus, onderstel rijdt
- Mintrix, contactveren zijn binnen
- Train-O-matic, decoder en lokbuffer binnen
- Kleinspoor, NS blauwe verf binnen (voorheen altijd Phildie verf gebruikt, dus ik ben benieuwd)
- decals aanwezig
- kap binnen (Shapeways
)
- raamstijlen zijn onderweg
- Allan vleugel van Phildie is momenteel niet leverbaar
groetjes, Gerard
- Guus, onderstel rijdt
- Mintrix, contactveren zijn binnen
- Train-O-matic, decoder en lokbuffer binnen
- Kleinspoor, NS blauwe verf binnen (voorheen altijd Phildie verf gebruikt, dus ik ben benieuwd)
- decals aanwezig
- kap binnen (Shapeways
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
- raamstijlen zijn onderweg
- Allan vleugel van Phildie is momenteel niet leverbaar
groetjes, Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Mooi resultaat, ziet er goed uit.
De raamstijlen heb ik net toevertrouwd aan Postnl. Ter info, maar verder geheel naar eigen oordeel te doen, de raamstijlen van alle deuren, dus de enkele, dubbele en het smalle deurtje van het bagagedeel waren meegespoten in de kleur van de bak. Alleen de allereerste uitvoering met het witte dak en de beige schortplaten hadden ze alle raamstijlen een alluminium kleur. Bij de latere kleurstelllingen waren de raamstijlen van de ramen staal grijs. Ik heb bij mij eerst alle deuren voorzien van de raamstijlen en vervolgens meegespoten met de bak.
Wat betreft de Kleinspoor verf, die gebruik ik al jaren, gewoon 1 op 1 verdunnen met wasbenzine en spuiten tussen 2 en 2,5 atm.
Mooi resultaat, ziet er goed uit.
De raamstijlen heb ik net toevertrouwd aan Postnl. Ter info, maar verder geheel naar eigen oordeel te doen, de raamstijlen van alle deuren, dus de enkele, dubbele en het smalle deurtje van het bagagedeel waren meegespoten in de kleur van de bak. Alleen de allereerste uitvoering met het witte dak en de beige schortplaten hadden ze alle raamstijlen een alluminium kleur. Bij de latere kleurstelllingen waren de raamstijlen van de ramen staal grijs. Ik heb bij mij eerst alle deuren voorzien van de raamstijlen en vervolgens meegespoten met de bak.
Wat betreft de Kleinspoor verf, die gebruik ik al jaren, gewoon 1 op 1 verdunnen met wasbenzine en spuiten tussen 2 en 2,5 atm.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Op de Allan vleugel na heb ik alles om verder te kunnen gaan met mijn Blauwe Engel DE1.
Voor front- en sluitlichten gebruik ik glasvezel van 0,75 mm. Die geleiden het licht van leds die op het onderstel komen naar "lampen" in de kap.
Om lichtlekken en mixen van rood en wit licht te voorkomen lijm ik een achterwand in de cabines van de kap van de DE1.
Dan boor ik de gaten voor de front- en sluitlichten door deze achterwand door;
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/pLVWD9kk/BE1.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/jqGvwPq0/BE2.jpg)
Dan lijm ik horizontale en verticale plaatjes op het onderstel.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/tTBwGTFR/BE3.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/7ZpTXMcw/BE4.jpg)
Op het onderstel is nu de Train-O-Matic decoder geïnstalleerd incl. een locbuffer.
Deze locbuffer kan een spanningsonderbreking tot 4 sec opvangen.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/7ZT5CJLc/BE5.jpg)
Tegen de verticale plaatjes lijm ik printplaatjes met de rode cq. witte leds.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/vZdsz4zC/BE6.jpg)
Zo zien de leds eruit. De lichtsterkte heb ik op minimaal ingesteld; 5 op de schaal van 0>255.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/6QWxkFF0/BE7.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/kgFdh7YG/BE8.jpg)
Met de kap erop en een paar lichtgeleiders om te proberen:
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/nzMbzBF9/BE10.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/3wtQYnTH/BE9.jpg)
Het licht schijnt nog een beetje door de kap.
Dat zal ik proberen te ondervangen door de kap aan de binnenzijden zwart te schilderen of van zwarte tape te voorzien.
Het onderstel/aandrijvingen is nu klaar. De volgende stap is het spuiten, afplakken, spuiten van de kap etc.
groetjes,
Gerard
Voor front- en sluitlichten gebruik ik glasvezel van 0,75 mm. Die geleiden het licht van leds die op het onderstel komen naar "lampen" in de kap.
Om lichtlekken en mixen van rood en wit licht te voorkomen lijm ik een achterwand in de cabines van de kap van de DE1.
Dan boor ik de gaten voor de front- en sluitlichten door deze achterwand door;
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/pLVWD9kk/BE1.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/jqGvwPq0/BE2.jpg)
Dan lijm ik horizontale en verticale plaatjes op het onderstel.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/tTBwGTFR/BE3.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/7ZpTXMcw/BE4.jpg)
Op het onderstel is nu de Train-O-Matic decoder geïnstalleerd incl. een locbuffer.
Deze locbuffer kan een spanningsonderbreking tot 4 sec opvangen.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/7ZT5CJLc/BE5.jpg)
Tegen de verticale plaatjes lijm ik printplaatjes met de rode cq. witte leds.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/vZdsz4zC/BE6.jpg)
Zo zien de leds eruit. De lichtsterkte heb ik op minimaal ingesteld; 5 op de schaal van 0>255.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/6QWxkFF0/BE7.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/kgFdh7YG/BE8.jpg)
Met de kap erop en een paar lichtgeleiders om te proberen:
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/nzMbzBF9/BE10.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/3wtQYnTH/BE9.jpg)
Het licht schijnt nog een beetje door de kap.
Dat zal ik proberen te ondervangen door de kap aan de binnenzijden zwart te schilderen of van zwarte tape te voorzien.
Het onderstel/aandrijvingen is nu klaar. De volgende stap is het spuiten, afplakken, spuiten van de kap etc.
groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Heel knap, die zelfbouw! Leuke baan ook .
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Goed bezig weer, begint er op te lijken. Het leukste komt nu oftewel de kap spuiten dan komt het treinstel echt tot leven.
Even een tip van mij voor de verlichting, met een ToM decoder kun je de frontlichten op de witte en de gele draad aansluiten en met F(0) in en uit schakelen. Als je de achterste verlichting aansluit op Aux 1 en Aux 2 kun je deze mappen naar F(1)f en F(1)r, dan kun je de achterkant aan en uitzetten met F(1) dus onafhankelijk van elkaar in en uit schakelen, terwijl beide kanten het licht wisselen naar gelang de rijrichting. Voor de onderste koplampen heb ik nog wel een stukje glasvezel van 1 mm voor je, past hier wat beter in de onderste lampen. Laat het me maar weten dan gaat er een stukje in een envelop naar je toe.
Goed bezig weer, begint er op te lijken. Het leukste komt nu oftewel de kap spuiten dan komt het treinstel echt tot leven.
Even een tip van mij voor de verlichting, met een ToM decoder kun je de frontlichten op de witte en de gele draad aansluiten en met F(0) in en uit schakelen. Als je de achterste verlichting aansluit op Aux 1 en Aux 2 kun je deze mappen naar F(1)f en F(1)r, dan kun je de achterkant aan en uitzetten met F(1) dus onafhankelijk van elkaar in en uit schakelen, terwijl beide kanten het licht wisselen naar gelang de rijrichting. Voor de onderste koplampen heb ik nog wel een stukje glasvezel van 1 mm voor je, past hier wat beter in de onderste lampen. Laat het me maar weten dan gaat er een stukje in een envelop naar je toe.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
@Ipharra
Dat aanbod voor de 1mm glasvezel neem ik graag van je aan. Je weet mijn adres![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Voor het spuiten is het nu wat te kil in de schuur. Daar staat mijn airbrush cabine. Ik ben wat grieperig en blijf nu even bij de kachel. Moet even geduld hebben.
Groetjes Gerard
Dat aanbod voor de 1mm glasvezel neem ik graag van je aan. Je weet mijn adres
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Voor het spuiten is het nu wat te kil in de schuur. Daar staat mijn airbrush cabine. Ik ben wat grieperig en blijf nu even bij de kachel. Moet even geduld hebben.
Groetjes Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Hoi Gerard,
Nou beterschap gewenst, glasvezel komt eraan.
Nou beterschap gewenst, glasvezel komt eraan.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
-
- Moderator
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Mocht er nog wat geprint moeten worden laat maar weten. Kan zelfs kijken of het als serieproductie op te pakken is.
Het is wel echt een gaaf project namelijk.
Groetjes
Hoontje.
Het is wel echt een gaaf project namelijk.
Groetjes
Hoontje.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
Bedankt voor het aanbod. Als ik iets nodig heb dan laat ik je dat wel weten.
Voor een serieproduct zou je ook de beschikking moeten hebben over de modellen. Dat heb ik niet.
Daar ben ik ook afhankelijk van anderen en wat via Shapeways wordt aangeboden.
Groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
De Allan vleugel is inmiddels weer leverbaar bij Phildie, dus die komt binnenkort.
De 1mm glasvezel heb ik ook ontvangen. @Ipharra daarvoor mijn dank.
We benne op het forum om m’kaar te helpen, niewaar…….
Inmiddels ook begonnen met het spuiten.
Ik gebruik hiervoor de verf van Phildie. Alleen het blauw heb ik van kleinspoor.
Dat wordt de laatste laag, hopelijk gaat dat goed;
Groetjes,
Gerard
De 1mm glasvezel heb ik ook ontvangen. @Ipharra daarvoor mijn dank.
We benne op het forum om m’kaar te helpen, niewaar…….
Inmiddels ook begonnen met het spuiten.
Ik gebruik hiervoor de verf van Phildie. Alleen het blauw heb ik van kleinspoor.
Dat wordt de laatste laag, hopelijk gaat dat goed;
Groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Blauwe Engel
De Rode DE1 en de Blauwe Engel DE1 bij elkaar op station Boekelo,
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ydKVD5n9/BE8.jpg)
En de Blauwe Engel in actie:
De Allan vleugels en de Scharfenberg koppelingen ontbreken nog.
groetjes,Gerard
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ydKVD5n9/BE8.jpg)
En de Blauwe Engel in actie:
De Allan vleugels en de Scharfenberg koppelingen ontbreken nog.
groetjes,Gerard
Re: Pr8baan, Frezen
Sinds kort heb ik een klein freesbankje van Proxxon, de FF230.
Je moet er gelijk wel wat zaken bij bestellen. Zo uit de doos kun je nog weinig mee.
Een paar frezen en klemmen zijn wel noodzakelijk en een "fijn-voeding" in de Z richting kun je eigenlijk ook niet zonder. Op de foto zit de fijn voeding in de hoogte richting er nog niet op
Na wat ge-oefen op staal, aluminium en het chassis van een Minitrix lokje maar eens een echt projectje gestart.
De bedoeling was om van een oud resin gietstuk, dat op de kap van een blokkendoos PTT motorpost moest lijken, iets rijdens te maken.
Als donor chassis had ik al een tijdje de "nep" Minitrix NS 2200 liggen maar dan het Amerikaanse origineel.
De as-afstand in het draaistel van dit lokje is gelijk aan die van een NS Blokkendoos; mat '24.
Een tijdje geleden heb ik een zelfde chassis gebruikt voor een zelfbouw NS 2400. (voordat Piko.......).
Toen heb ik dit chassis met een slijpbank passend gemaakt. Daarbij het chassis gebroken.
Lijm en kap houden sindsdien beide delen bij elkaar. Maar erg fijn is het niet.
Voor de Motorpost zou het chassis toch in 2-en gedeeld moeten worden dus heb ik het nog intacte Minitrix chassis op maat gefreesd voor de NS2400 en het chassis in 2 stukken ga ik gebruiken voor de Motorpost.
Het gefreesde chassis met de kap van de donor (Cow): Het nieuwe chassis voor de NS2400 bij de oude versie:
(het ketting papier verraad mijn leeftijd)
De draaistellen zijn nog niet verwisseld.
Het bijgewerkte chassis past prima in de kap: wordt vervolgd,
groetjes,
Gerard
Je moet er gelijk wel wat zaken bij bestellen. Zo uit de doos kun je nog weinig mee.
Een paar frezen en klemmen zijn wel noodzakelijk en een "fijn-voeding" in de Z richting kun je eigenlijk ook niet zonder. Op de foto zit de fijn voeding in de hoogte richting er nog niet op
Na wat ge-oefen op staal, aluminium en het chassis van een Minitrix lokje maar eens een echt projectje gestart.
De bedoeling was om van een oud resin gietstuk, dat op de kap van een blokkendoos PTT motorpost moest lijken, iets rijdens te maken.
Als donor chassis had ik al een tijdje de "nep" Minitrix NS 2200 liggen maar dan het Amerikaanse origineel.
De as-afstand in het draaistel van dit lokje is gelijk aan die van een NS Blokkendoos; mat '24.
Een tijdje geleden heb ik een zelfde chassis gebruikt voor een zelfbouw NS 2400. (voordat Piko.......).
Toen heb ik dit chassis met een slijpbank passend gemaakt. Daarbij het chassis gebroken.
Lijm en kap houden sindsdien beide delen bij elkaar. Maar erg fijn is het niet.
Voor de Motorpost zou het chassis toch in 2-en gedeeld moeten worden dus heb ik het nog intacte Minitrix chassis op maat gefreesd voor de NS2400 en het chassis in 2 stukken ga ik gebruiken voor de Motorpost.
Het gefreesde chassis met de kap van de donor (Cow): Het nieuwe chassis voor de NS2400 bij de oude versie:
(het ketting papier verraad mijn leeftijd)
De draaistellen zijn nog niet verwisseld.
Het bijgewerkte chassis past prima in de kap: wordt vervolgd,
groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 24 dec 2022 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Pr8baan, Frezen
en verder:
Decoder overzetten van het oude chassis naar het nieuwe. Daarbij ook een paar nieuwe draadjes aan de decoder gesoldeerd.
ledjes overgezet. Kap er op, de draaistellen moeten nog. De gereviseerde 2400 rijdt weer prima met een mooie snelheidscurve in iTrain.
(nog niet de goede draaistellen)
Nu maar eens kijken of er nog wat toonbaars te maken valt van de resin kap van de Motorpost.
Ik heb eerste een mal gefreesd die precies in de kap past. Met heet water de kap flexibel gemaakt en deze toen over de mal gedrukt zodat er weer een beetje model in kwam. Ramen uitgesneden en een basis plaat gefrees waar beide chassis delen en de draaistellen van de Minitrix lok in bevestigd moeten gaan worden.
Los op elkaar gezet ziet dat er zo uit:
Of dit wat wordt weet ik niet maar het is een projectje om te leren.
groetjes,
Gerard
Decoder overzetten van het oude chassis naar het nieuwe. Daarbij ook een paar nieuwe draadjes aan de decoder gesoldeerd.
ledjes overgezet. Kap er op, de draaistellen moeten nog. De gereviseerde 2400 rijdt weer prima met een mooie snelheidscurve in iTrain.
(nog niet de goede draaistellen)
Nu maar eens kijken of er nog wat toonbaars te maken valt van de resin kap van de Motorpost.
Ik heb eerste een mal gefreesd die precies in de kap past. Met heet water de kap flexibel gemaakt en deze toen over de mal gedrukt zodat er weer een beetje model in kwam. Ramen uitgesneden en een basis plaat gefrees waar beide chassis delen en de draaistellen van de Minitrix lok in bevestigd moeten gaan worden.
Los op elkaar gezet ziet dat er zo uit:
Of dit wat wordt weet ik niet maar het is een projectje om te leren.
groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Frezen
Staat hij niet wat hoog o de baan ,ik kan geen vergelijking maken doordat er bv een rijtuig bij staat ?
Ben benieuwd hoe je dit projectje gaat afmaken
Blijf je volgen in deze leuke ontwikkelingen .
mvg Sjaak
Ben benieuwd hoe je dit projectje gaat afmaken
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Blijf je volgen in deze leuke ontwikkelingen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Pr8baan, Frezen
Ik heb het even nagemeten en vergeleken met de tekening van een NS blokkendoos.
Dan is die z'n 2 mm te hoog. Vergeleken met een rijtuig valt het mee: De kwaliteit van het kapje is miserabel met een totaal gebrek aan details dus als die ooit op mijn baan komt dan wel ergens op een plekje achteraf.
Ik probeer er het beste van te maken.
groetjes,
Gerard
Re: Pr8baan, Frezen
Nu je het met een rijtuig erachter laat zien dat de hoogte wel meevalt .
Ja het is jammer dat er geen meer details zichtbaar zijn op het kapje .
mvg Sjaak
Ja het is jammer dat er geen meer details zichtbaar zijn op het kapje .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Pr8baan, Est - Bko via Ah
Het nieuwe jaar maar eens begonnen met een verbouwing.
Het toegenomen treinverkeer maakt het noodzakelijk om het schaduwstation uit te breiden van 5 naar 8 opstelsporen.
Zoals gebruikelijk werd dit infrastructuur project weer zwaar onderschat en wordt de uitvoering bemoeilijkt door prutswerk uit het verleden.
Bovendien was de logistiek niet op orde zodat tijdens de uitvoering bleek dat er wissels en decoders te weinig waren ingekocht.
Het e.e.a. maakte het noodzakelijk om de baan in de hoogste stand te zetten om de elektrische installatie door te kunnen meten en deze aan te passen, verbeteren cq. herstellen.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/brHLvjTG/3281270-F-CEE7-4705-87-DE-96452404-D5-D9.jpg)
Na de 1e fase is zijn er 2 kopsporen opgebroken en vervangen door een doorgaand opstelspoor.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/wTg0G7qD/3-C968-DE3-EB04-488-C-9417-D376-BA31-B350.jpg)
Voor de volgende fase zijn er enkele cruciale onderdelen in bestelling.
Tijdens het wachten maar even genieten van het uitzicht.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/tRhBkhjX/7977-D0-BC-0-D24-4-B81-8-D2-D-4873-A54831-C5.jpg)
Groetjes,
Gerard
Het toegenomen treinverkeer maakt het noodzakelijk om het schaduwstation uit te breiden van 5 naar 8 opstelsporen.
Zoals gebruikelijk werd dit infrastructuur project weer zwaar onderschat en wordt de uitvoering bemoeilijkt door prutswerk uit het verleden.
Bovendien was de logistiek niet op orde zodat tijdens de uitvoering bleek dat er wissels en decoders te weinig waren ingekocht.
Het e.e.a. maakte het noodzakelijk om de baan in de hoogste stand te zetten om de elektrische installatie door te kunnen meten en deze aan te passen, verbeteren cq. herstellen.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/brHLvjTG/3281270-F-CEE7-4705-87-DE-96452404-D5-D9.jpg)
Na de 1e fase is zijn er 2 kopsporen opgebroken en vervangen door een doorgaand opstelspoor.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/wTg0G7qD/3-C968-DE3-EB04-488-C-9417-D376-BA31-B350.jpg)
Voor de volgende fase zijn er enkele cruciale onderdelen in bestelling.
Tijdens het wachten maar even genieten van het uitzicht.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/tRhBkhjX/7977-D0-BC-0-D24-4-B81-8-D2-D-4873-A54831-C5.jpg)
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Pr8baan, Est - Bko via Ah
toch wel een ingenieuze oplossing zo de gehele baan op werkhoogte onderzijde te kunnen uitvoeren.
heb je dan nog ruimte boven de baan en het plafond???
heb je dan nog ruimte boven de baan en het plafond???
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.