Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi Joost,

Ja het is gruwelijk veel werk. Om het te bouwen heeft het me al veel tijd gekost, vooral omdat het modulair is. En straks ook nog transport. Zelfs voordat het enigszins toonbaar is gaat het me veel tijd kosten, en ik heb ook een drukke baan, een bijbaan, en nog wat levende mensen en dieren in huis. En hobbys. En dan moet ik ook nog douchen en ontbijten. En slapen. En. Naja. Vul maar in :mrgreen:

Druk weer! En voordat je het weet is het al eind september. [gargamel]Ik háát deadlines! :evil: :evil: [/gargamel]


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Jeroen schreef:Hi Joost,

Ja het is gruwelijk veel werk. Om het te bouwen heeft het me al veel tijd gekost, vooral omdat het modulair is. En straks ook nog transport. Zelfs voordat het enigszins toonbaar is gaat het me veel tijd kosten, en ik heb ook een drukke baan, een bijbaan, en nog wat levende mensen en dieren in huis. En hobbys. En dan moet ik ook nog douchen en ontbijten. En slapen. En. Naja. Vul maar in :mrgreen:

Druk weer! En voordat je het weet is het al eind september. [gargamel]Ik háát deadlines! :evil: :evil: [/gargamel]
Ik herken het gevoel. En ik heb dan niet de luxe dat ik "samen" er aan kan werken. Bij mij staat alles in de kelder.

Maar ach, als t morgen af is dan verveelt t al gauw... Al zijn rijdende treinen in een mooi landschap ook niet rot om een tijdje naar te kijken! :mrgreen:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

denk ik dat ik gewoon een middelvinger te zien krijg, vergezeld van de woorden "bekijk het maar met je trein" of iets dergelijks.
Als ze maar af en toe een biertje komt brengen ;)

Wordt een behoorlijke berg J.
Als je nog groen haar nodig hebt, dan roep je maar.

Moet jij eigenlijk niet met die nieuwe kist spelen?

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Ik snap je helemaal, ik heb nu ook geen tijd voor modelbouwen [werk, huishouden etc].
Dus petje af voor jou, jij duizendpoot, je doet het echt met plezier, dat merk ik aan alles.
Complimenten en ga zo verder, bevalt mij prima wat jij laat zien en schrijft, net een boek wat ik met plezier lees. :D

Groetjes en een fijn weekend Jeroen ;)


Martin de Deugd

Dordtenaar klaagt niet :D


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Altijd lekker toch die eeuwige spagaat qua tijd :roll:
Kan alleen maar blij zijn met de tijd die je aan ons spendeert (en nee, dit is geen geslijm :mrgreen: !!! )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Jeroen,

Das een hele constructie voor die berg, dacht eerst even dat ik een prototype zag voor een rollator met modelspoorruimte :P
Maar, denk je er wel aan, dat je dit jaar zelf vroeg genoeg een huur bestelbus bespreekt, want dit gaat echt niet meer passen in een boedelbakkie hoor ;) ;)

Maar goed dat september nog niet direct voor de deur staat, maar ben blij dat het bij mij al in de agenda staat.
Dit gaat een heel bijzonder jaar worden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Jeroen schreef:[gargamel] Ik háát deadlines! :evil: :evil: [/gargamel]
Toch maar even doorsmurfen dan maar :mrgreen:


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi Ron,

Ja, het voordeel is natuurlijk wel dat het in de voorkamer staat van het woonhuis. Dus de koelkast is vlakbij. :-) En ja, ik ga zeer binnenkort met die groene tjak van jou aan de gang en ik houd me aanbevolen voor nog een shipment. Nogmaals, en publique, bedankt!

@deugd, Ad,

Veel taken te doen hier, ja. Het is überhaupt een druk jaar voor mij/ons. We proberen het gewoon. Leuk dat je graag meeleest, Martin.

@Freddy,

Nou, de boel kan redelijk op z'n kant. En het afneembare deel (dit is er slechts een) kan dan nog wel ergens achter in de auto. Waarschijnlijk kan ik dit jaar rekenen op een busje dat ik gratis (!) kan lenen. Dat scheelt me weer 80 EUR voor een boedelbakkie.

Na een drukke week en weekend kan ik nu weer een paar dagen vrij zijn. Ik wil graag die berg eens dichtmaken, want dan kan er gegroend gaan worden, en dat is toch altijd het leukst om te doen. Even voort maken zo....

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo,

Ik ben natuurlijk niet stil blijven zitten. Inmiddels heb ik de spanten geplaatst voor de afneembare berg. Dat was weer FF een zaagklusje van formaat. Bovendien kost het ook aardig wat hout. Ik kom er ook achter dat dat ding echt massive wordt. Ik had ook al horrengaas gekocht, zoals mij hier werd aangeraden. Oei, als dat maar houdt, dacht ik.....

Nou, de horrengaas methode werkt prachtig! Het werkt lekker snel en lijkt me als ondergrond vrij stevig. Gelukkig heb ik de beschikking over een nietpistool, dus het is lekker rap werken zo. Dat vraagt natuurlijk om een fotootje!

Afbeelding

Lekker vastknallen met nietjes. Hatseklats!

Afbeelding

....in detail. En ook zie je hier de scheidslijn tussen het vaste deel. Dat moet wel goedkomen met kleur en groen!

Afbeelding

Ook heb ik 2 gebouwen -schaamteloos van Boppard gejat- een klein houten ondergrondje gegeven. Geeft ook een aardig beeld van de dimensies van dit project op zich.

Afbeelding

We zijn er nog lang niet natuurlijk. Het rotband-mengsel staat nu te wachten op verwerking. Ik vrees dat ik er teveel water bij heb gemikt, want het is nog hardstikke vloeibaar. Dit smeer ik straks, ook na een tip, op het gaas. Als dat droog is heb je een mooie en harde korst waar ik dan met modelgips rotsen e.d. ga creeëren. Dat is altijd wel een leuk klusje. Ik hoop daar zelfs vanavond nog aan toe te komen. En dan eindelijk verven en groenen. Can't wait! :twisted:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door maarten »

Jeroen schreef: Can't wait! :twisted:

J.
Wij ook niet hoor! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

piksov
Berichten: 1468
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door piksov »

Hoi,

dat horregaas is van kunststof, dat lijkt me echt vele malen prettiger werken dan de metalen versie waar je volgens mij constant je handen aan openhaald en wat ook veel moeilijker te knippen is.

guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Guus,

Klopt. Hiervoor gebruikte ik altijd kippengaas. Dat is al veel lastiger knippen en vreselijk scherp. Bloet, zweet en tranen heeft met dat altijd gekost. Dit gaat lekker rapidó en gewoon met een schaar. Nadeel: nu ik er (met keukenpapier) Rotband op smeer zakt het wel wat in hier en daar.....maar dat geeft niet. Als dat straks hard is geworden knal ik er nog meer gips op en dan is het helemaal mooi hard. Plus, zo krijg ik al leuke terrein-effecten. Weides, bosjes, wijngaarden, rotspartijen, noem maar op......

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dus gisteravond stond grotendeels in het teken van gipsen-met-je-kadaver. Eén ding heb ik alweer geleerd: Rotband, niet kopen. Wat een troep is dat. Ik kreeg het uiteindelijk te waterig, en toen weer niet. Het is niet fijn genoeg. Modelgips heb ik altijd gebruikt, wel iets duurder, maar daar krijg ik alles mee voor elkaar. Uiteindelijk lukte het me met Rotband wel om keukenpapier daarin te drenken en dit dan op het gaas te leggen. Zo krijg je uiteindelijk wel een mooie korst. Vanaf nu is het enkel nog modelgips wat hier komt. Dat was natuurlijk ook de bedoeling met het rotsen maken enzo.

Bon, even een fotootje. Hoe langer ik bezig was, hoe meer ik begon te twijfelen of ik dat ding nog wel in m'n eentje kon tillen....

Afbeelding

Ter vergelijking maar even een flesje bier erbij. Onhandig, lomp, groot, en op termijn ook nog zwaar. Een kiloknaller gewoon. Leuk he, dat modelbouwen....

Afbeelding

Gisteravond met vereende krachten die kogel maar even op z'n plaats tijdelijk gelegd. Dan ligt ie ook niet zo in de weg. De treinen reden rustig door. Dat gaat goed trouwens. In een 24 uur tijd, met pauzes zoals slapen natuurlijk :mrgreen: , haal ik 1400 Koploperkilometertjes. Er zijn dan miniem storingen, vrijwel niks. Zo moet techniek!. :lol:
Enfin, heden deze morgen nog even een fotootje van hoe dat er dan zo'n beetje moet gaan uitzien....

Afbeelding

Die spoorlijn valt gewoon in 't niet. En zo moest het ook!

Afbeelding

Van boven ook even een fotootje. Vanwege de hoogte én de breedte kan ik hier, a la Rheintal, iets van weides, een suf dorpje met zo'n B-weg aan gaan leggen. In ieder geval natuurlijk de burcht en dat wijntentje. Am Burgblick, of iets dergelijk vre-se-lijk origineels, je kent dat wel. 8-)

Afbeelding

Oké, gipsen dus maar weer vandaag. Rotsen hakken op die kiloknaller!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Jeemig, wat een gedrocht...
Een voordeel, als je ooit logies krijgt in huis, dat kan je ze rustig hieronder kwijt :lol:
(Hint, ik heb nog een schoonmoeder voor je :mrgreen: )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

je kan ook overdrijven he, gek dat je ben, had dat lekker van papier mache gemaakt en alleen de stukken waar je rots zie van gips :D

als je zo door ga heb je een chinook nodig om die baan naar lochem te vliegen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door maarten »

Papier-maché geeft niet zo'n stijfheid, dan moet de stijfheid echt komen van het frame. 'Plakken' rots van gips moeten goed vastgelijmd worden. Het gebrek aan stijfheid is dan weer wel een voordeel voor een constructie die je moet/wil transporteren, het geeft altijd wat mee zonder snel te breken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Mau,

Papier-maché vind ik echt zo'n klotespul. Daar ben ik jaren geleden eigenlijk al mee opgehouden. Uiteindelijk wordt deze constructie wel rigide. De spanten zelf met dat kunstoffen horrengaas was al een mooi stevig geheel. Het gips maakt het alleen wat zwaarder, that's it.

En ja, het wordt weer een fikse logistieke uitdaging om het hele gevaarte naar Lochem te krijgen. De frames zelf zijn ook al erg groot. Pff....zie er tegenop!

Maar zover is het nog niet. Eerst nog FF knutselen.

J.


Afbeelding

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door HTteG »

Tip.
Jeroen weleens gekeken naar Bietschtal. Smeer een dunne laag geel of rotband gelijk over het gaas. Deze drukt ligt door het gaas en vormt dan een goed pantser. Dit werkt gelijk aan betonstaal in beton. Je kunt er ook gipsverband overheen leggen, is volgens mij in eerste instantie zeker lichter maar niet minder sterk.

Succes verder met het bouwen van je mooie module en het uitpluizen voor de voor jou beste methode.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Ter vergelijking maar even een flesje bier erbij
Ik maar denken dat het een nieuwe manier van groenen was :mrgreen:

dat is een behoorlijke bult die je daar aan het maken bent.
Geeft nu al een levens echt uitzicht op het spoor, laat staan als het geheel gegroend is.
Veel plezier met hakken :)

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Sorry Jeroen, ik weet niet of dit het nou zou zijn.

Door de onderliggende spanten die er door komen, lijkt het voor nu net of ik tegen een paraplu aan zit te kijken.
Ik vind het ergens ook te glad. Ik mis de rotsstructuur en zo. En het lijkt mij dat weides ook weer niet zo stijl naar beneden gaan.
Voor mijn gevoel is het te rond voor een rotswand, maar te stijl voor iets anders.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 20 jun 2014 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hold the horses, cowboys.......we zijn nog niet klaar. Ronald, dit is enkel de 'verharding' van het flexibele gaas. Er komen foto's aan van rotsen. Daartoe zijn alweer 3-4 bakjes gips tegen dit, wat je dus nu ziet, gesmeerd. Ronald, ik kan me je opmerking goed voorstellen. Maar bovenop weides, echt bovenop, en verder groen en rotsen.

Foto's komen eraan!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Ok, niks gezegd en ik wacht in spanning af.
Ik kon er ff zelf geen beeld bij creëren, vandaar.
Als jij die dan maar wel hebt, dan komt het vast wel goed.
Vooral gezien de eerdere hoogstandjes, haha.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dank hoor......maar hey, altijd kritisch zijn. Niks mis mee. Ik vind het juist leuk dat jij/jullie ook direct vragen wat de bedoeling af en toe zijn mag. Jullie lezen op internet iets wat ik schrijf, maar dat is nog niet direct wat ik in mijn hoofd heb qua gedachte natuurlijk. Daar zijn deze bouwverslagen voor, en dit forum natuurlijk om alles wat te vragen wat er te vragen mag zijn. Genoeg redactioneel gezever. Foto's en uitleg!

Ik ben dus weer hard aan de gang geweest met Modelgips van Knauf. Het spul is bekend voor mij en het werkt prima, en dat wel voor een extra prijsje, namelijk 2 euro t.o.v. Rotband. Maar dat is grover en ik ben er kort gezegd wel klaar mee. Sjeezes, ik zei toch foto's?!

Hier zit de eerste dikke laag (uit één bakje) er net op. Grof in vorm geboetseerd, met ook nog stukken bouwschuim eronder. Dat plak je vast met een beetje gips, en dan royaal er overheen.

Afbeelding

Die heb ik namelijk even snel last-minute gesneden. Anders kost het enkel gips. Bovendien is de structuur ook wel goed. Denk eraan dat je híer, in dit stadium, al je rotsen een bepaalde vorm of 'lijn' wilt geven. Ik pak altijd even een fotootje van het voorbeeld, in dit geval door mijzelf gemaakt.

Afbeelding

Ik heb er dan alweer 3 bakjes gips tegenaan gekwakt, binnen een half uurtje. 'Bakje 1' is dan al aardig droog aan het worden, en is klaar om verwerkt te worden. Dus pak je beitels, schroevendraaiers, mesjes (al kan dat nog veel later, als het gips nog droger is) en alles wat je wil om er rotsen van te maken. En oja: scherm je sporen af, want er komt nu echt heel veel (HEUL VEUL) puin naar beneden. Van die vieze vette gips-shizzle die je niet op je ballastbed wilt hebben.

Nu gaan we (op z'n duits) 'Stemmen'. Dat heb ik van mijnheer Brandl c.s. uit een blaadje gejat. Ik vind 'breken' geen mooie Nederlandse vertaling. Gewoon wat raggen met je beitel(s). Eerst verticaal....

Afbeelding

En vervolgens horizontaal. Je ziet direct effect!

Afbeelding

Er komt gruwelijk veel puin bij vrij, dus dat moet je wel FF wegkwasten.

Afbeelding

....dus vandaar die opvang-mogelijkheid.....

Afbeelding

Nou, dat doe je dan een paar keer, net zolang tot het 'mooi' is. Gebruik ook steeds kleinere beitels om preciezer te werken. En wees vooral creatief. Denk ruim, denk al in logica, kleur, en wat je (niet onbelangrijk) zélf leuk vindt om naar te kijken.....

Afbeelding

Iets meer in close-up.....

Afbeelding

En een gezicht vanaf de onderkant van de heuvel. Ik hoop vanavond nog een shot te kunnen maken met een trein. In ieder geval is op dit stuk van de berg niet zoveel meer over van die gladde skipiste, wat het eerst was. Gewoon een beetje gips en wat moeite! Hoppa!

Afbeelding

Shoot!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Mooi :D
Niets leukers dan hakken, daarna wordt het weer een beetje spannend met de kleuren.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Michiel »

Ik WIST dat de rotsen er zaten aan te komen, maar wat maak je ze goed, zeg! Indrukwekkende flank wordt dat, met een zelden gezien hoogteverschil op een modulebaan. 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie