Ik vind een helix maar een duf ding. Vaak is het een gesloten doos waarin een trein (soms onzichtbaar) omhoog en omlaag rijdt. Hij staat ook meestal vreselijk in de weg, vooral, als ik hem - zoals op mijn baan - bovenop drie segmenten moet zetten.
Ik moest voor dit probleem meerdere oplossingen bedenken:
- de helix moest op ca 6cm hoogte beginnen, zodat treinen er onderdoor konden rijden;
- er moest een hoogteverschil van 20 cm worden overbrugd, maar de sporen op de "begane grond" moest ik kunnen bereiken bij ontsporingen en voor een schoonmaakbeurt;
- Voor groter onderhoud moest de helix afneembaar blijven;
- het zou leuk zijn als er ook iets van de treinen te zien zou zijn en de helix ook op de begane grond nog wat ruimte zou bieden voor sporen en scenery.
Na wat probeersels, is het dit geworden:
- het begin van de helix staat bovenaan een Woodland helling van XPS met een standaard stijging van 3%;
- de helix staat in een rechthoekig frame van 135 x 55cm, gemaakt van 3mm aluminium hoeklijnen, die met bouten aan elkaar zitten;
- het eind van het hondebot van de hoofdbaan is onder de helix voor 50% zichtbaar gebleven;
- om ontsporingen te kunnen verhelpen heb ik op het eerste niveau het spoor buiten de helix gevoerd, waar hij over een talud en een boogbrug over de lus van het hondebot en een weg loopt. Het frame en de helix worden aan het zicht onttrokken door een verticale achtergrond met een rotswand met daaronder een glooiende helling die afloopt naar het hondebot spoor en het viadukt;
- dit externe deel is links en recht met scharnieren aan het tracé van de helix verbonden en is snel los te halen en te verwijderen;
- het tweede niveau blijft binnen de helix, maar het spoor wordt deels zichtbaar door een galerij met open arcademuur; ook dit spoordeel is uitneembaar door het loshalen van twee scharnieren.
Maar een plaatje zegt meer dat deze berg woorden:
Er komt nu dus nog 1,5 winding bovenop.
Ben