Zaunkönigs Bahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Jeroen

Re: Zaunkönigs Bahn baanplan

Bericht door Jeroen »

Ik wil natuurlijk helemaaaaaaaaal niet stoken ofzo, maar.....

Relaxed! 8-) Ik pak vast bier&chips, ook al is het nog wat vroeg.

:mrgreen:

J.

eercb

Bericht door eercb »

Joop,

Doen wat je niet laten kan..... ik zou het ook proberen als ik voor hetzelfde stond.

Maar waar je redelijkheid en billijkheid krijgt, krijgen zij het ook..... want wat kunnen ze je bieden wat ook redelijk en billijk is, als ze het bestelde niet kunnen leveren?

Wel procederen..... al is het alleen maar om je frustraties een uitweg te geven......

Aan alle anderen..... jullie ervaringen zullen wel kloppen, en de kans is groot dat Joop niet de genoegdoening krijgt die we hem gunnen.... maar het heeft wel zin om ze aan te pakken. Op het moment dat we dat niet meer doen hebben ze zeker gewonnen.....

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik vraag me alleen af waarom Joop zich baseert op één dealer van Märklin. Paar jaar terug wilde ik de volledig gedigitaliseerde Lint van Trix. Het duurde toen twee jaar voor de betreffende set op de markt kwam. Ik neig er meer naar dat die dealer het fout ziet of onduidelijk heeft uitgelegd. Volgens de site van Trix komen de brug en de arcaden op z'n vroegst in het vierde kwartaal van dit jaar uit.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Maurits71 schreef:Joop,

ik wens je heel veel succes, ik zeg je eerlijk jij bent niet het type persoon waar ik goed mee door de bocht kan en bovenstaande bevestigd geheel en al mijn gedachte.

Ik zeg je als fabrikant/ leverancier zijnde nogmaals dat je helemaal de plank misslaat en dat ik het vage gevoel heb dat je wel de klok heb horen luiden maar.....

lees even goed de kleine lettertjes in de folder, daat staat namelijk altijd een disclaimer in ,, de zogenaamde kleine lettertjes, en die hebben ze uitgevonden voor types zoals jij, niet omdat ze bang zijn voor claims maar omdat ze betere dingen te doen hebben dan zinloze tijdverspillingen als boze joopjes.

zelfde voor de rechtsbijstand, lees ook even goed de kleine lettertjes, die gaan jou echt niet helpen, ook die besteden geen duur geld aan zinloze dingen.

ik zou haast nog een uitspraak van Rene van der Gijp hier neerzetten maar wil het niet al te gek maken

Gr.

M.
Als ik dit zo lees en even gekeken waar je woont en werkt, dan denk ik dat je je nog maar eens moet verdiepen in het Nederlands recht voordat je dergelijke uitspraken doet. Ik snap eerlijk gezegd niet wat van der Gijp er mee te maken heeft.
Groeten
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Maurits71 schreef:je hebt zwz geen grond om te procederen, wat wil je gaan eisen dan ?? , alleen als je alles betaald heb op voorhand heb je recht van spreken en zelfs dan tot een bepaalde hoogte.

en ik ben bang dat marklin er niet zo van onder de indruk is dat jij het niet pikt :D
Op grond van een in Nederland uitgebrachte folder in de Nederlandse taal waarin verwachtingen worden gewekt die achteraf niet waar gemaakt kunnen worden. Het verbintenissenrecht gaat echt wel wat verder dan "als alles betaald" is.
Groeten
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Hookies schreef:Zonde van de tijd, moeite en geld om te gaan procederen Joop. Wees blij dat je het station hebt, de rest kun je ook zelf bouwen. En wat Maurits al zegt: Märklin zal er niet wakker van liggen en lachend je klacht richting prullenbak verzenden.
Ik ben er mee bezig wat het alternatief kan worden. Arcaden zal wel gaan lukken, de brug ligt wat ingewikkelder. Mijn leverancier deed daarin nog een leuke suggestie.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

eercb schreef:Joop,

Doen wat je niet laten kan..... ik zou het ook proberen als ik voor hetzelfde stond.

Maar waar je redelijkheid en billijkheid krijgt, krijgen zij het ook..... want wat kunnen ze je bieden wat ook redelijk en billijk is, als ze het bestelde niet kunnen leveren?

Wel procederen..... al is het alleen maar om je frustraties een uitweg te geven......

Aan alle anderen..... jullie ervaringen zullen wel kloppen, en de kans is groot dat Joop niet de genoegdoening krijgt die we hem gunnen.... maar het heeft wel zin om ze aan te pakken. Op het moment dat we dat niet meer doen hebben ze zeker gewonnen.....

Groet,

Eric
Er is een Nederlandstalige folder uitgebracht waarin verwachtingen worden gewekt die het bedrijf dus achteraf kennelijk niet waar kan maken. Er staat niet bij bestellen voor een bepaalde datum, er staat niet bij beperkt aantal, er staat niet bij oplage slechts 500 of 1000 stuks. Er staat wel bij dat het om een eenmalige serie gaat. Dus bestel ik nog in het eerste halfjaar van het jaar het product, de folder is net uit!. Dan mag je als klant verwachten dat zoiets geleverd wordt. Het is ook duidelijk dat Dammtor nooit de schappen van de winkel zal halen, dus bestellen vanaf de folder is de enige mogelijkheid en ik denk dat Märklin ernstig tekort schiet in de communicatie. Dan pleegt het bedrijf conform Nederlands recht bedrog. En ik wil wel eens laten uitzoeken of het bedrijf daar op deze manier mee weg kan komen of dat er sprake is van bedrog/misleiding. Er is namelijk nog niet eerder een dergelijke zaak geweest omdat niemand de moeite nam daar eens tegen te protesteren. Als de rechter mij daarin gelijk geeft staat de weg open voor andere maatregelen. Dat kan zijn dwingen om alsnog uit te leveren en als dat niet kan schadevergoeding. Ik ben gefrustreerd over hoe we door dit soort bedrijven worden behandeld, namelijk niet als klant, dat is duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Joop

eercb

Bericht door eercb »

Joop,

Daar sluit ik me bij aan.

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Allemaal.

Zullen we deze nutteloze welles-nietes-discussie stoppen?
En afspreken dat Joop ons maandelijks verslag doet van de voortgang van de procedure?

Lijkt me voor ons aller gemoedsrust en het niveau van dit forum beter.

Evoluzione

Bericht door Evoluzione »

Joop,

Je geeft in mijn ogen al antwoord op je eigen punt: Een eenmalige uitgave. Dat er geen aantal bij staat, logisch, dat staat nergens bij. Het zou daarom ook nog zomaar kunnen zijn dat het product dus uitverkocht is. Als ik namelijk aan eenmalige uitgave denk, denk ik aan een kleine serie, en niet aan massaproductie.

Dat ze verwachtingen wekken, ben ik met je eens. Zoals je hier op het forum ziet, verwacht iedereen weer iets anders. Dat jij verwacht dat hij nog te koop/bestelbaar is, bijna een half jaar het jaar in, daar kunnen wij, en Märklin, niets aan veranderen. Ik zie het gewoon als pech, en dat je te laat bent met bestellen.

En waarom zouden ze je een schadevergoeding aanbieden. Je hebt nergens schade aan geleden, dus hoef je ook geen vergoeding. Je hebt niet (of niet op tijd) besteld, dus jou fout. Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik stop de discussie rondom Dammtor, niet dat ik daar niet over wil discussiëren, maar omdat men niet leest, laat staan het begrijpt. Ik laat me ook niks aanleunen van rapportage, ik bepaal zelf wel of en wanneer ik iets kwijt wil.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb mijn baanplan weer gewijzigd. Kwam tot de ontdekking dat, ondanks dat het uiterlijk van de Fleischmann en de Arnold draaischijf erg overeenkomen, de maatvoering toch echt ietsje anders is. Ik heb de lib van Scarm geupdate met de benodigde onderdelen en mijn tekening voor een gedeelte opnieuw getekend. was nog even spannend omdat de aanloopstukken van Arnold veel langer zijn dan die van Fleischmann. Ook heb ik de eind delen aangepast en naar ik hoop correct gecodeerd. Er staat nu bij zo'n brug einddeel geen verbindingspijltje meer. De tekening ziet er nu dus zo uit;

Afbeelding

Focus gaat nu naar een testbaan en de sturingslogica.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Joop,

Ben je toch van je tramlijn afgestapt op staat ie er gewoon niet op?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ad_M schreef:Joop,

Ben je toch van je tramlijn afgestapt op staat ie er gewoon niet op?

Mvg,
Ad
Hi Ad,

Ben bezig met het me verdiepen in (aan)sturings logica en wat bij mij nog niet tussen de oren wil gaan zitten is hoe bepaalde zaken werken. Als ik Dinasys bekijk komt er onder de draaischijf nog een hele "winkel" aan spullen. Als dat "moet" (?) dan staat dat de tramlijn aan de rechterzijde stevig in de weg. Dus dat wordt een probleem, maar wellicht oplosbaar. En ik heb geen maten kunnen vinden van het ijzerwerk, dus as Houten maar eens bij ze langs gaan en vragen. Ik heb een Arnold draaischijf en de draaibrug stuurt de sporen, dus ik zit ook met de vraag wat ik moet met die spullen van Dinasys, spoor bezet melding hoeft echt niet op een ronde print om maar een voorbeeld te noemen. Dus veel vraagtekens, zo ook met hun blokmodule. Begrijp het bloksysteem, maar zit met de vraag wat er gebeurd met de wisselstraten. Je krijgt net niet genoeg info om er mee aan de slag te gaan. Op dit forum helaas veel getwitter over prijsverschillen in het Dinasys deel en weinig info waar je echt wat aan hebt, jammer, gemiste kans.

Er zijn geen trams op dit moment in epoche II. Ze zijn er wel geweest, oa van N-tram. De trams van Kato zijn van na de oorlog omdat ze toen de nog bruikbare chassis gebruikten met een nieuwe opbouw.

Dus ik weet het nog niet. Wat wel pleit voor het aanleggen van een tram baan is dat in eerste opzet het oneindig veel makkelijker is dat aan te leggen dan als alles is bebouwd. Dus wel rails aanleggen maar er nog niks mee doen, zoiets. Er is dus nog geen definitieve beslissing. De trambaan heeft een eigen kleur, dus kan deze zo selecteren, kopiëren en plakken in het nieuwe plan. Vond het hebben van een Arnold draaischijf in Scarm even belangrijker, ik heb de lib naar Milen gestuurd, bij de volgende update zal het er wel in zitten ;-)

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Op dit forum helaas veel getwitter over prijsverschillen in het Dinasys deel en weinig info waar je echt wat aan hebt, jammer, gemiste kans.
Ik zou er meteen een rechtszaak van maken! Ongehoord, zomaar prijsverschillen. Wat denken ze wel niet! :geek: :mrgreen:

Wat een imposant, of zal ik zeggen ingewikkeld sporenplan, zeg. Is dit ook nog uitvoerbaar? Denk er wel aan dat je met zo'n gigantische hoeveelheid wissels ook gigantisch veel draden, aansturingsprinten, elektronica etc nodig hebt. Dat is niet alleen een hele hoop geld, maar zelfs met de beste 3D-tekenprogamma's kun je niet of nauwelijks simuleren wat daar voor hoop troep bijkomt.

Naja, zo te zien heb je er wel allemaal over nagedacht. Hopen dat dit plan ook ooit de tekentafel verlaat en gebouwd gaat worden. Good luck!

J

Ron

Bericht door Ron »

Naja, zo te zien heb je er wel allemaal over nagedacht. Hopen dat dit plan ook ooit de tekentafel verlaat en gebouwd gaat worden. Good luck!
Dat zal ook wel een stap naar de rechter worden.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Joop,

Is het niet logischer dat zo'n station aan een dubbelsporig traject ligt. Je hebt nu heel veel rails en treinen, maar er kunnen er niet zo heel veel tegelijk rijden doordat het traject voornamelijk enkelsporig is.

Ik heb het idee dat het pas een dubbelsporig traject wordt bij het paradespoor helemaal vooraan. Wellicht zie ik dit verkeerd hoor. Misschien is er ook geen ruimte voor, maar dan zou ik alsnog de illusie wekken dat het een dubbelsporig traject is door een wissel te plaatsen direct in de tunnel, zodat het zichtbare gedeelte wel 2 sporen heeft, maar het onzichtbare gedeelte maar 1.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

spoor65

Bericht door spoor65 »

Joop,

Vraag Martin Domburg eens omtrent jouw dinasys vraagstukken, hij werkt er veel mee, heeft ook de draaischijf aansturing ingebouwd, en daarnaast veel kontakt met Frans Staal (PiCommIT) welke het systeem levert, en je zou Frans zelf natuurlijk ook kunnen vragen, zal je zeker de juiste antwoorden kunnen geven en dat ook doen.
Ook op 9mm forum is meer info te vinden, daar je daar meer gebruikers van het systeem kunt vinden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

evo

Bericht door evo »

Jeroen schreef:Ik zou er meteen een rechtszaak van maken! Ongehoord, zomaar prijsverschillen. Wat denken ze wel niet! :geek: :mrgreen:
Bier! Chips! :D

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

dwarsligger schreef:Joop,

Is het niet logischer dat zo'n station aan een dubbelsporig traject ligt. Je hebt nu heel veel rails en treinen, maar er kunnen er niet zo heel veel tegelijk rijden doordat het traject voornamelijk enkelsporig is.

Ik heb het idee dat het pas een dubbelsporig traject wordt bij het paradespoor helemaal vooraan. Wellicht zie ik dit verkeerd hoor. Misschien is er ook geen ruimte voor, maar dan zou ik alsnog de illusie wekken dat het een dubbelsporig traject is door een wissel te plaatsen direct in de tunnel, zodat het zichtbare gedeelte wel 2 sporen heeft, maar het onzichtbare gedeelte maar 1.
Als je Dammtor strikt zou willen nabouwen in zijn omgeving dan is het niet eens een station, maar een halte. Er zijn hele discussies op Duitse fora over Dammtor over juist dit onderwerp. Dammtor is gebouwd aan een viersporig traject, al van begin af aan. Ik gebruik Dammtor als een klassieke kap, er is namelijk nog maar een andere leverancier met een dergelijke kap, alleen met een uiterst ongelukkige indeling. Ik beeld een enkelsporige hoofdbaan uit, in het tijdsvak waarin ik zit zeer gebruikelijk. Zie eventueel http://www.miba.de/spezial/spezial/74/, een Miba uitgave in de Duitse taal. Er is nog een andere link, maar die is voor hier illegaal.

Ik weet niet wat jouw definitie is van tegelijk rijden, op mijn baan kunnen 16 treinen onderweg zijn, echt rijden hangt af van het aantal blokken, maar minimaal 3 exclusief de rangeerbewegingen en locdepot afhandelingen. Ik zal dat aantal zonder hulp van een computer niet allemaal tegelijk aankunnen.

Als ik dat had gewild had ik er een dubbelsporige baan van gemaakt, alleen de regel met dubbelsporige hoofdbanen is dan wel dat ze enkelzijdig worden bereden. Het dubbelzijdig berijden van dubbelsporige banen was in het tijdsvak waarin ik ziet niet gebruikelijk. Ik ben althans geen tekeningen tegengekomen waar uit de plaatsing van seinen blijkt dat dit werd gebezigd. Een enkelzijdige hoofdbaan wordt dubbelzijdig bereden en dat maakt het wel zo interessant.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

spoor65 schreef:Joop,

Vraag Martin Domburg eens omtrent jouw dinasys vraagstukken, hij werkt er veel mee, heeft ook de draaischijf aansturing ingebouwd, en daarnaast veel kontakt met Frans Staal (PiCommIT) welke het systeem levert, en je zou Frans zelf natuurlijk ook kunnen vragen, zal je zeker de juiste antwoorden kunnen geven en dat ook doen.
Ook op 9mm forum is meer info te vinden, daar je daar meer gebruikers van het systeem kunt vinden.

mvg

Freddy
Frans is op de aanstaande beurs in Houten aanwezig, dus ik wil er even langs gaan met mijn vragen. Bedankt voor de tip van Martin Domburg en 9mm forum.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

dwarsligger
Contacteer:

Joop,

Dat Dammtor aan een 4 sporige lijn lag wist ik niet, zelf heb ik ooit het H0 model van trix gehad en het was een imposant gebouw.

Wat ik bedoel is dat het wellicht niet logisch is dat je een 4 sporige kopstation hebt met een grote dure kap. Zo'n grote kap impliceert wat mij betreft dat er veel trein bewegingen zijn, anders zou zo'n duur gebouw niet gerechtvaardigd zijn.

En met meerdere treinbewegingen bedoelde ik, bewegingen op het station zelf. In en uitgaand verkeer tegelijk. Als er nu een trein vertrekt vanaf dammtor dan duurt het heel lang voordat er een trein binnen kan komen. Juist omdat dit het pronkstuk van jouw baan is zou ik hier persoonlijk ook meerdere treinbewegingen tegelijk willen zien. Maar goed, het is jouw baanplan.

Je kunt de illusie van een dubbelsporig baanvak wekken door het enkelvoudige baanvak vanaf ergens rechtsboven middels een wissel dubbelsporig te maken tot aan het station. Ervan uitgaande dat treinen altijd rechts rijden, komen treinen gezien vanaf het station op het linkerspoor uit de tunnnel en gaan er via het rechter spoor weer in. Zo lijkt het dubbelsporig, maar is het niet.

Zo zou je ook de illusie kunnen wekken dat het geen kopstation is door de sporen links tot aan de baanrand te laten lopen. Dit heb ik ook gedaan op mijn baan. 2x zelfs.

Maar goed het is jouw baan, ik wil je alleen maar wat suggesties doen.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Hannes,
dwarsligger schreef:Wat ik bedoel is dat het wellicht niet logisch is dat je een 4 sporige kopstation hebt met een grote dure kap. Zo'n grote kap impliceert wat mij betreft dat er veel trein bewegingen zijn, anders zou zo'n duur gebouw niet gerechtvaardigd zijn.
Kan me deze reactie goed voorstellen, gebouwen waren vroeger groot en imposant, het moest indruk maken. Als je Googled op dit soort onderwerpen zul je nog verbaasd zijn wat je allemaal tegenkomt zo rond 1920-1940.
dwarsligger schreef:En met meerdere treinbewegingen bedoelde ik, bewegingen op het station zelf. In en uitgaand verkeer tegelijk. Als er nu een trein vertrekt vanaf dammtor dan duurt het heel lang voordat er een trein binnen kan komen. Juist omdat dit het pronkstuk van jouw baan is zou ik hier persoonlijk ook meerdere treinbewegingen tegelijk willen zien. Maar goed, het is jouw baanplan.
De frequentie die ik kan aanhouden is groot genoeg voor het tijdsvak. Kan natuurlijk nog eens kijken of er mogelijkheden zijn tot dubbelsporig, de ruimte daar is erg beperkt. Zal ook eens zoeken naar een vertrekstaat van Dammtor rond die tijd, zal denk ik moeilijk worden.
dwarsligger schreef:Zo zou je ook de illusie kunnen wekken dat het geen kopstation is door de sporen links tot aan de baanrand te laten lopen. Dit heb ik ook gedaan op mijn baan. 2x zelfs.
Dat doet het toch al? Het eind wordt gemaskeerd door de drankfabriek die ervoor staat. Dus helemaal tot op de millimeter laten doorlopen is volgens mij niet nodig.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Hannes,
dwarsligger schreef:En met meerdere treinbewegingen bedoelde ik, bewegingen op het station zelf. In en uitgaand verkeer tegelijk. Als er nu een trein vertrekt vanaf dammtor dan duurt het heel lang voordat er een trein binnen kan komen. Juist omdat dit het pronkstuk van jouw baan is zou ik hier persoonlijk ook meerdere treinbewegingen tegelijk willen zien.
Je kunt de illusie van een dubbelsporig baanvak wekken door het enkelvoudige baanvak vanaf ergens rechtsboven middels een wissel dubbelsporig te maken tot aan het station. Ervan uitgaande dat treinen altijd rechts rijden, komen treinen gezien vanaf het station op het linkerspoor uit de tunnnel en gaan er via het rechter spoor weer in. Zo lijkt het dubbelsporig, maar is het niet.
Bedankt voor de tip, dacht dat het problemen zou geven, maar ging sneller dan ik dacht, bijgaand;

Afbeelding

Tussen de twee wissels wordt dan een blok, zowel voor de binnen als de buiten boog. Aankomend wordt de wissel rechtsboven recht bereden. De vertrekkende trein gaat via de binnenboog over de wissel in afslaande stand, maar dat is niet erg omdat de trein vanuit een boog komt.
Het spoortje om een loc klaar te zetten is naar de andere zijde verhuisd.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

dwarsligger
Contacteer:

Joop,

Dat is exact wat ik bedoelde, zo lijkt het net aan een dubbelsporig traject te liggen.

Wat dan echter opvalt is een minder logische wisselstraat waarin de doorgaande sporen over een engelse wissel gaan welke in afbuigende stand bereden moet worden. Ik heb even de volgende schets gemaakt. Dit is mijns inziens iets logischer, maar je zou bijvoorbeeld ook een kruiswissel kunnen maken zoals aan de andere zijde van dammtor is toegepast.
Zaunkonigs Bahn 0.jpg
Zaunkonigs Bahn 0.jpg (62.96 KiB) 4875 keer bekeken
Het is ook nog eens een goedkopere oplossing omdat je 2 engelse wissels kan besparen en daarmee een betrouwbaarder treinen verloop krijgt. Het stukje links onder kan dan volgens mij ook verdwijnen.

In en uitgaande treinen kunnen nu alle sporen nu bereiken.

Daarnaast heb je volgens mij helemaal onderaan een probleem doordat je niet vanaf het onderste spoor het bovenste spoor kan bereiken, als je daar de wissels omdraait kan dit wel. Zie onderstaande tekening.
Zaunkonigs Bahn 1.jpg
Zaunkonigs Bahn 1.jpg (31.26 KiB) 4875 keer bekeken
Hier heb ik voor het gemak wel een engelse wissel getekend, maar het kan ook met de wissels die je zelf had gebruikt. Nu is hier ook ieder spoor bereikbaar.

Hannesch
Plaats reactie