Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik had precies hetzelfde idee, een "kleine" H0-baan gewoon voor de lol, maar klein bleek erg groot in H0, en het project werd dus weer opgeborgen.dwarsligger schreef:...als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen....
Prachtige collectie, met een paar Pruissen die perfect zouden passen op mijn Belgische baan. Betreffende het schoon houden, plan ik het schaduwstation volledig stofdicht te maken, met een ventilator met stoffilter zodat de kast in lichte overdruk is. Maar dat is voor veel later. Vandaag is het met een zacht penseel de locomotieven en wagons afborstelen tijdens het onderhoud.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Helemaal mee eens! Maar koppelen vraagt soms iets extra vaart afhankelijk van de koppeling. Ik zit nu met Dapol koppelingen te spelen dan da's gewoon met 1 km/u rustig tuffen voorbij de magneet en klaar ben je. Altijd succes. Schone & goede rails is ook cruciaal om 1km/h te halen en niet snel op 0 km/h te eindigenJos schreef:Hoe langzamer hoe mooier. Als een loc 1 km/u kan rijden doet ie dat bij mij ook.
Groetjes,
Jos
Twee irritaties op een beurs van mij als azijn p....
1. Elektrische locomotieven zonder bovenleiding of met bovenleiding maar zonder pantograaf (iets - met visdraadje oid) omhoog
2. Regionaal materieel dat op TGV snelheid (schaal > werkelijkheid) voorbij vliegt.
Want vaak is de baan eromheen helemaal aangekleed, leuk gedaan, origineel enz enz ... en worden deze 2 punten prompt genegeerd.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Tja daar zit je dan. Al bijna 4 maanden thuis met een rughernia en weinig vut om ook maar iets te doen. Komt er iemand met een goed idee om er eens een weekje tussenuit te gaan, dat doet een mens goed. Dat was ook zo, maar in het zwembad maakte ik een verkeerde beweging en dan kom je dus thuis met een nekhernia. De gifbeker was blijkbaar nog niet leeg. Vooruitzichten zijn dat we over 3 maanden eens therapeutisch iets kunnen gaan doen. Staren naar computer schermen of treinbanen zit er voorlopig niet echt in, helaas. De tijd is er wel, maar het lichaam wil nog niet echt. Lang leve de morfine.
Sorry ik moest het even kwijt, het is gewoon zwaar ruk. Mijn andere hobby, bierbrouwen, ligt al helemaal stil. Als je het niet mag drinken, hoef je het al helemaal niet te maken, om er nog maar over te zwijgen dat een gistvat zo'n 20kg weegt en een kopje thee soms al te veel is.
Zo weer genoeg zelf medelijden gehad.
Een tijdje terug had ik al een test/programmerbaan gemaakt, een simpel ovaal. Via 3 schakelaars kan ik kiezen tussen aansturing via Koploper en de Sprog programmer, daarnaast leek het me handig om ook analoge loks te kunnen testen. Tot slot had ik nog een intellibox liggen te verstoffen, weggooien kan altijd nog en het staat wel stoer zo. De IB wordt gevoed vanuit de wisselspanning van de flm trafo. Schakelaars zijn aan-uit-aan schakelaars zodat de verschillende circuits ook echt gescheiden zijn. (ik was er bang voor dat bij aan-aan schakelaars toch een keer sluiting zou ontstaan).
Ik hou er niet van om on-the-fly the programmeren als er meerdere loks op de baan staan, maar ik kom zo aardig in de buurt. Snelheid ijken via Koploper, niet goed, dan overschakelen naar de Sprog, aanpassen en opnieuw beginnen. Ik heb al wel 1 lok zo gedaan, omdat ik het daarna niet meer kon volhouden. Programmeren wordt zo een eitje (nu nog meer gevoel krijgen bij cv-waardes).
Nou dat was het weer. Hopelijk wordt het snel mooi weer. Kan ik naar buiten het gras zien groeien.
Sorry ik moest het even kwijt, het is gewoon zwaar ruk. Mijn andere hobby, bierbrouwen, ligt al helemaal stil. Als je het niet mag drinken, hoef je het al helemaal niet te maken, om er nog maar over te zwijgen dat een gistvat zo'n 20kg weegt en een kopje thee soms al te veel is.
Zo weer genoeg zelf medelijden gehad.
Een tijdje terug had ik al een test/programmerbaan gemaakt, een simpel ovaal. Via 3 schakelaars kan ik kiezen tussen aansturing via Koploper en de Sprog programmer, daarnaast leek het me handig om ook analoge loks te kunnen testen. Tot slot had ik nog een intellibox liggen te verstoffen, weggooien kan altijd nog en het staat wel stoer zo. De IB wordt gevoed vanuit de wisselspanning van de flm trafo. Schakelaars zijn aan-uit-aan schakelaars zodat de verschillende circuits ook echt gescheiden zijn. (ik was er bang voor dat bij aan-aan schakelaars toch een keer sluiting zou ontstaan).
Ik hou er niet van om on-the-fly the programmeren als er meerdere loks op de baan staan, maar ik kom zo aardig in de buurt. Snelheid ijken via Koploper, niet goed, dan overschakelen naar de Sprog, aanpassen en opnieuw beginnen. Ik heb al wel 1 lok zo gedaan, omdat ik het daarna niet meer kon volhouden. Programmeren wordt zo een eitje (nu nog meer gevoel krijgen bij cv-waardes).
Nou dat was het weer. Hopelijk wordt het snel mooi weer. Kan ik naar buiten het gras zien groeien.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hoi,
Heb je misschien de foto's of het baanplan nog ergens? Die op de vorige pagina's doen het niet meer...
Ik wilde er weer eens mee door in de wintermaanden...
Alvast bedankt!
Gr.
Heb je misschien de foto's of het baanplan nog ergens? Die op de vorige pagina's doen het niet meer...
Ik wilde er weer eens mee door in de wintermaanden...
Alvast bedankt!
Gr.
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Laten we beginnen met goed nieuws, want ik heb alle foto's uit de fotoemmer overgeheveld naar een andere partij waardoor de berichten weer leesbaar zijn geworden.
Minder goed nieuws is dat het met mijn rug nog steeds niet goed gaat en voor de toekomst ziet het er ook niet rooskleurig uit. Gevolg is dat de "handzame" Unterberg in eens niet meer zo handzaam is. De bedoeling was dat ik deze baan naar de huiskamer kon verplaatsen, maar gezien formaat en gewicht zit dat er echt niet in. Daarom een drastisch besluit genomen. Zie hier het resultaat.
De volledige baan gedemonteerd op de aanhanger
Het basis idee was om Unterberg en een speelbaan in H0 voor de jongens in de schuur te maken. Dat laatste was eigenlijk al afgeschoten. De ruimte in de schuur is groot genoeg voor een mooie N-baan. Daarom maar helemaal opnieuw begonnen. De baan wordt 360 x 90cm en zal in dezelfde sfeer als Unterberg Versie 1 gemaakt worden, daarom ga ik maar gewoon verder in hetzelfde draadje. Naast de baan is er ook ruimte voor een bureau en fitness apparatuur. (Nu nog een luie stoel, TV en biertap en dan is de mancave helemaal af )
Het baanplan is alleen nog maar getekend voor het schaduwstation.
In het rood is de testbaan. Deze gaat volledig rond om het schaduwstation en is te schakelen tussen Koploper, Sprog, Untellibox en analoog.
In het blauw en groen zijn 6x5 opstelsporen.
In het grijs de wisselstraat en de plaats waar straks de railspiraal komt.
De rest van de baan is nog niet echt getekend, het basisidee is er wel, nu nog op papier, maar dat volgt later wel. Ik was al eventjes begonnen met bovenstaande te bouwen en dat is reeds in een vergevorderd stadium, later volgen hier de foto's van.
Minder goed nieuws is dat het met mijn rug nog steeds niet goed gaat en voor de toekomst ziet het er ook niet rooskleurig uit. Gevolg is dat de "handzame" Unterberg in eens niet meer zo handzaam is. De bedoeling was dat ik deze baan naar de huiskamer kon verplaatsen, maar gezien formaat en gewicht zit dat er echt niet in. Daarom een drastisch besluit genomen. Zie hier het resultaat.
De volledige baan gedemonteerd op de aanhanger
Het basis idee was om Unterberg en een speelbaan in H0 voor de jongens in de schuur te maken. Dat laatste was eigenlijk al afgeschoten. De ruimte in de schuur is groot genoeg voor een mooie N-baan. Daarom maar helemaal opnieuw begonnen. De baan wordt 360 x 90cm en zal in dezelfde sfeer als Unterberg Versie 1 gemaakt worden, daarom ga ik maar gewoon verder in hetzelfde draadje. Naast de baan is er ook ruimte voor een bureau en fitness apparatuur. (Nu nog een luie stoel, TV en biertap en dan is de mancave helemaal af )
Het baanplan is alleen nog maar getekend voor het schaduwstation.
In het rood is de testbaan. Deze gaat volledig rond om het schaduwstation en is te schakelen tussen Koploper, Sprog, Untellibox en analoog.
In het blauw en groen zijn 6x5 opstelsporen.
In het grijs de wisselstraat en de plaats waar straks de railspiraal komt.
De rest van de baan is nog niet echt getekend, het basisidee is er wel, nu nog op papier, maar dat volgt later wel. Ik was al eventjes begonnen met bovenstaande te bouwen en dat is reeds in een vergevorderd stadium, later volgen hier de foto's van.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Dan zal ik de geest van het oude ontwerp maar verder uitwerken.
Het gaat heel langzaam, maar met het terugplaatsen van de plaatjes (bedankt!), kan ik weer verder!
Sterkte met je rug!
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
@Garco, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen. Heb je al een eigen topic gemaakt? Ik zou graag jouw interpretatie zien.
Ik was eigenlijk al verder dan mijn vorige post deed vermoeden. Hieronder een overzicht van de voortgang.
Ik hergebruik uit kosten overweging zoveel mogelijk onderdelen ook al zijn er goede andere alternatieven. Zo gebruik ik conrad wisselmotoren met LDT wisseldecoders. Voordat ik alle motoren weer ging monteren heb ik ze gecontroleerd op werking, van de eindafschakeling en puntstukschakeling. Over de bedrijfszekerheid twijfelde ik nogal eens bij de vorige baan. Sommige motoren hebben meer te verduren gehad door steeds het hergebruik in een andere baan dan dat ze daadwerkelijk waren gebruikt. Derhalve even een testprintje gemaakt.
Op de foto is het niet helemaal goed zichtbaar, maar 1 van beide ledjes brand echt.
Verder wilde ik niet weer draadjes rechtstreeks aan de motor monteren, wellicht dat ik ze ooit weer voor een andere baan ga gebruiken (ff afkloppen). Daarom maar aansluitklemmen eraan gemaakt. Nu zijn ze ook makkelijker te vervangen,mocht er 1 sneuvelen na verloop van tijd.
Ik was begonnen met monteren van onderen, maar heel snel was duidelijk dat dat geen goed plan voor de rug was. Daarom met vereende krachten de baan op zijn zijde gelegd. Dat werkt veel makkelijker.
Alle electronica is aan de voorzijde weggewerkt achter een klepje. Ik merkte wel dat de wisseldecoders van LDT behoorlijk warm worden. Nu weet ik niet hoe dat is bij andere merken, iemand een idee over?
Vandaag was het zover dat de baan weer rechtop gezet kon worden. Een mijlpaal. Nu is het railsschoonmaken en koploper vullen.
Ik was eigenlijk al verder dan mijn vorige post deed vermoeden. Hieronder een overzicht van de voortgang.
Ik hergebruik uit kosten overweging zoveel mogelijk onderdelen ook al zijn er goede andere alternatieven. Zo gebruik ik conrad wisselmotoren met LDT wisseldecoders. Voordat ik alle motoren weer ging monteren heb ik ze gecontroleerd op werking, van de eindafschakeling en puntstukschakeling. Over de bedrijfszekerheid twijfelde ik nogal eens bij de vorige baan. Sommige motoren hebben meer te verduren gehad door steeds het hergebruik in een andere baan dan dat ze daadwerkelijk waren gebruikt. Derhalve even een testprintje gemaakt.
Op de foto is het niet helemaal goed zichtbaar, maar 1 van beide ledjes brand echt.
Verder wilde ik niet weer draadjes rechtstreeks aan de motor monteren, wellicht dat ik ze ooit weer voor een andere baan ga gebruiken (ff afkloppen). Daarom maar aansluitklemmen eraan gemaakt. Nu zijn ze ook makkelijker te vervangen,mocht er 1 sneuvelen na verloop van tijd.
Ik was begonnen met monteren van onderen, maar heel snel was duidelijk dat dat geen goed plan voor de rug was. Daarom met vereende krachten de baan op zijn zijde gelegd. Dat werkt veel makkelijker.
Alle electronica is aan de voorzijde weggewerkt achter een klepje. Ik merkte wel dat de wisseldecoders van LDT behoorlijk warm worden. Nu weet ik niet hoe dat is bij andere merken, iemand een idee over?
Vandaag was het zover dat de baan weer rechtop gezet kon worden. Een mijlpaal. Nu is het railsschoonmaken en koploper vullen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Wow, dat zier er strak uit. Netjes hoor.
Wordt die elektronica niet te warm achter die klep?
Komt op de plek waar nu die lus ligt straks een helix of iets dergelijks?
Wordt die elektronica niet te warm achter die klep?
Komt op de plek waar nu die lus ligt straks een helix of iets dergelijks?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
@steven. Op de plaats van de lus komt straks inderdaad de klimspiraal. Ik wil echter eerst weer kunnen rijden en testen. en ook de bovenbouw is nog niet uitgetekend. Daarvoor moet ik lang achter de pc kunnen zitten om e.e.a. uit te kunnen tekenen. Dat is nog niet mogelijk met mijn rug, dus ik ben al blij dat we zover zijn, zo kan ik tenminste rijden.
Wat betreft de warmte heb ik geen idee. Dit was me nooit zo opgevallen tot nu dan. Achter de print zit een gleuf van zo'n 2,5cm waardoor de warmte kan verdwijnen. We zullen wel zien, ik kan altijd nog een 12v PC-ventilatortje er achter zetten oid om de warmte af te voeren.
Wat betreft de warmte heb ik geen idee. Dit was me nooit zo opgevallen tot nu dan. Achter de print zit een gleuf van zo'n 2,5cm waardoor de warmte kan verdwijnen. We zullen wel zien, ik kan altijd nog een 12v PC-ventilatortje er achter zetten oid om de warmte af te voeren.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Afgelopen week heeft in teken gestaan van testen. Dat gaat nooit zonder slag of stoot. Mijn PC geupdate naar windows 8.1, beetje extra geheugen erin en voor 30 euro een oude XP computer klaar gemaakt voor de toekomst.
Koploper draait, maar ik kom er toch wel achter dat ik er nog vrij weinig vanaf weet. Ach dat zal gaande weg wel komen. Ik heb in het verleden eens de handleiding geprint om vervolgens volledig door te lezen, dat is ook geen optie. We proberen dus maar wat en zien wel hoever we komen.
De meeste treinen rijden nu, 2 hebben nog wat zorg nodig en 3 moeten er nog voorzien worden van een decoder, maar de rest rijd zowaar. Ik had meer problemen verwacht na zolang stil gestaan te hebben. Eerst maar eens alle treinen aan koploper voorstellen en ijken en daarna kunnen we wel eens kijken naar de CV waardes.
Foto's maken van modellen is toch wat anders dan overzicht foto's van de baan. Ik heb onderstaande foto's gemaakt met een digitale spiegelreflex, maar daar mag je ook wel een cursus voor volgen. Alle kennis is een beetje roestig geworden na lange periode van niets doen. De morfine helft ook niet echt bij helder nadenken moet ik zeggen. Wel lekker doezelen soms
Onderstaande is toch nog wel 1 van mijn favorieten. Het blijven allemaal oude kneusjes, hier en daar mist nog weleens iets van de onderdelen of zoals hier een halfgaar trappetje aan de tender, maar goed daar was de prijs dan ook naar.
oh ja mag ook wel eens met de stofkwast over de modellen.
Koploper draait, maar ik kom er toch wel achter dat ik er nog vrij weinig vanaf weet. Ach dat zal gaande weg wel komen. Ik heb in het verleden eens de handleiding geprint om vervolgens volledig door te lezen, dat is ook geen optie. We proberen dus maar wat en zien wel hoever we komen.
De meeste treinen rijden nu, 2 hebben nog wat zorg nodig en 3 moeten er nog voorzien worden van een decoder, maar de rest rijd zowaar. Ik had meer problemen verwacht na zolang stil gestaan te hebben. Eerst maar eens alle treinen aan koploper voorstellen en ijken en daarna kunnen we wel eens kijken naar de CV waardes.
Foto's maken van modellen is toch wat anders dan overzicht foto's van de baan. Ik heb onderstaande foto's gemaakt met een digitale spiegelreflex, maar daar mag je ook wel een cursus voor volgen. Alle kennis is een beetje roestig geworden na lange periode van niets doen. De morfine helft ook niet echt bij helder nadenken moet ik zeggen. Wel lekker doezelen soms
Onderstaande is toch nog wel 1 van mijn favorieten. Het blijven allemaal oude kneusjes, hier en daar mist nog weleens iets van de onderdelen of zoals hier een halfgaar trappetje aan de tender, maar goed daar was de prijs dan ook naar.
oh ja mag ook wel eens met de stofkwast over de modellen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Je zou eens kunnen kijken naar de Maliebaan cursus op het Koploperforum. Die helpt je snel op weg en behandelt de basics van Koploper.dwarsligger schreef: Koploper draait, maar ik kom er toch wel achter dat ik er nog vrij weinig vanaf weet. Ach dat zal gaande weg wel komen. Ik heb in het verleden eens de handleiding geprint om vervolgens volledig door te lezen, dat is ook geen optie. We proberen dus maar wat en zien wel hoever we komen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Nou het punt is dat ik helemaal gek wordt van de spookmeldingen. Ik heb er al van alles tegen geprobeerd, maar ik weet eigenlijk niet of het een hard of software probleem is.
En zoals Wim altijd zegt, als het goed is aangesloten moet het werken. Maar ja spookmeldingen zijn zo'n vaag fenomeen.
1. Staart van de trein gaf spookmelding. Eerst "Minimale vrije tijd bezetmelder" opgeschroefd. Daarna maar vorige blok pas vrij gegeven op 2de bezetmelder volgende blok. Michiel had dit probleem ook al gehad. Dit geeft echter maar gedeeltelijk een oplossing.
2. Ik krijg regelmatig spookmeldingen op sporen die helemaal niet bezet zijn. Geen enkele wiel in dat blok.
3. Soms krijg ik bezetmeldingen in een blok waar een trein stilstaat, terwijl de verlichting gewoon brand. Lijkt wel alsof koploper de trein even kwijt was.
4. Regelmatig een trein die volgens koploper in een volgend blok is terwijl hij daar nog lang niet is, trein heeft dan paar cm gereden en staat dan stil, koploper zegt dat hij aangekomen is in het volgende blok, terwijl trein alleen nog maar op de inrijmelder staat en volgens koploper al op de stopmelder. gevolg spookmelding.
5. Een aantal keren precies andersom, koploper heeft bezetmelding van een blok compleet gemist. Trein is dus al een blok verder dan koploper denkt. gevolg spookmelding.
6. en als klap op de vuurpijl soms complete chaos. Alle blokken geven bezetmeldingen, maar dan ook alle.
Problemen zijn niet reproduceerbaar en er geldt volledige willekeur, voor zover ik kan nagaan. Bezetmeldingen komen van verschillende terugmelders.
Mijn PC heb ik laatst geupdate naar win 8.1 en de nieuwe versie van koploper, daarvoor nooit problemen, met een dikke maar. Op mijn vorige banen heb ik nooit echt veel gereden, of met veel treinen te gelijk gereden. Nu dus wel, dus eigenlijk kan ik niet zeggen dat ik voorheen geen problemen had.
Helaas is het zo aangesloten dat ik niet even een bezetmelder kan uitzetten. Voor een rondje over de baan heb je altijd alle 4 kaarten nodig.
Ik gebruik een:
Fleischmann Multimause
Rosoft s88XPressNetLI_USB
4 stuks Bezetmelder BMD16-SD met een verloopprintje aangesloten op UTP kabels.
Koploper 9.3 build 6
Hopelijk hebben jullie hierbij nog ideeen hoe tot een oplossing te komen, of waar te beginnen met elimineren, want zo wordt ik er gek van en is de lol er snel vanaf.
En zoals Wim altijd zegt, als het goed is aangesloten moet het werken. Maar ja spookmeldingen zijn zo'n vaag fenomeen.
1. Staart van de trein gaf spookmelding. Eerst "Minimale vrije tijd bezetmelder" opgeschroefd. Daarna maar vorige blok pas vrij gegeven op 2de bezetmelder volgende blok. Michiel had dit probleem ook al gehad. Dit geeft echter maar gedeeltelijk een oplossing.
2. Ik krijg regelmatig spookmeldingen op sporen die helemaal niet bezet zijn. Geen enkele wiel in dat blok.
3. Soms krijg ik bezetmeldingen in een blok waar een trein stilstaat, terwijl de verlichting gewoon brand. Lijkt wel alsof koploper de trein even kwijt was.
4. Regelmatig een trein die volgens koploper in een volgend blok is terwijl hij daar nog lang niet is, trein heeft dan paar cm gereden en staat dan stil, koploper zegt dat hij aangekomen is in het volgende blok, terwijl trein alleen nog maar op de inrijmelder staat en volgens koploper al op de stopmelder. gevolg spookmelding.
5. Een aantal keren precies andersom, koploper heeft bezetmelding van een blok compleet gemist. Trein is dus al een blok verder dan koploper denkt. gevolg spookmelding.
6. en als klap op de vuurpijl soms complete chaos. Alle blokken geven bezetmeldingen, maar dan ook alle.
Problemen zijn niet reproduceerbaar en er geldt volledige willekeur, voor zover ik kan nagaan. Bezetmeldingen komen van verschillende terugmelders.
Mijn PC heb ik laatst geupdate naar win 8.1 en de nieuwe versie van koploper, daarvoor nooit problemen, met een dikke maar. Op mijn vorige banen heb ik nooit echt veel gereden, of met veel treinen te gelijk gereden. Nu dus wel, dus eigenlijk kan ik niet zeggen dat ik voorheen geen problemen had.
Helaas is het zo aangesloten dat ik niet even een bezetmelder kan uitzetten. Voor een rondje over de baan heb je altijd alle 4 kaarten nodig.
Ik gebruik een:
Fleischmann Multimause
Rosoft s88XPressNetLI_USB
4 stuks Bezetmelder BMD16-SD met een verloopprintje aangesloten op UTP kabels.
Koploper 9.3 build 6
Hopelijk hebben jullie hierbij nog ideeen hoe tot een oplossing te komen, of waar te beginnen met elimineren, want zo wordt ik er gek van en is de lol er snel vanaf.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
mijn oplossing
begin eens met alle treinen eraf te halen.
Daarna zet je de spookmelding uit. ( staat bij mij al jaren uit. )
begin met 1 trein, laat deze naar het volgende blok rijden, hier laten stoppen ( met rijden volgens bestemming ) en kijk of hij op de juiste melder stopt, indien dit niet zo is, kijk even je blok eigenschappen na, daarna naar het volgende blok etc etc.
ls je alle blokken heb gehad laat je 1 trein volledig automatisch rijden, doe af en toe willekeurig een blok handmatig blokkeren. ( trein moet dan in het blok er voor stoppen. ), gaat dit goed dan doe je 2 treinen etc.
zonder je database gezien te hebben denk ik zomaar dat je de helft bent vergeten in te vullen, daarnaast dat je melders verkeerd om hebt neergezet etc. Ik las al ergens dat je moeite had met koploper dus ik zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Koploper is net als elk ander programma afhankelijk van wat je in de database zet en als dat niet klopt dan.....
mijn Theorie is dat je net ff te snel bent begonnen met rijden met teveel treinen, gewoon stapje voor stapje doen en dan zal je zien dat je probleempje voor probleempje oplost,
begin eens met alle treinen eraf te halen.
Daarna zet je de spookmelding uit. ( staat bij mij al jaren uit. )
begin met 1 trein, laat deze naar het volgende blok rijden, hier laten stoppen ( met rijden volgens bestemming ) en kijk of hij op de juiste melder stopt, indien dit niet zo is, kijk even je blok eigenschappen na, daarna naar het volgende blok etc etc.
ls je alle blokken heb gehad laat je 1 trein volledig automatisch rijden, doe af en toe willekeurig een blok handmatig blokkeren. ( trein moet dan in het blok er voor stoppen. ), gaat dit goed dan doe je 2 treinen etc.
zonder je database gezien te hebben denk ik zomaar dat je de helft bent vergeten in te vullen, daarnaast dat je melders verkeerd om hebt neergezet etc. Ik las al ergens dat je moeite had met koploper dus ik zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Koploper is net als elk ander programma afhankelijk van wat je in de database zet en als dat niet klopt dan.....
mijn Theorie is dat je net ff te snel bent begonnen met rijden met teveel treinen, gewoon stapje voor stapje doen en dan zal je zien dat je probleempje voor probleempje oplost,
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Eens met Maurits,
En anders even je database hier of in koploperforum plaatsen...kunnen we ook kijken of alles is ingevuld en goed?
En anders even je database hier of in koploperforum plaatsen...kunnen we ook kijken of alles is ingevuld en goed?
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Maurits,
bedankt voor je reactie. maar het process van elimineren is mij bekend, dus daar was ik ook mee begonnen. Om er achter te komen waar de problemen vandaan kwamen heb ik reeds alle treinen er af gehaald en daarna met slechts 2 begonnen. Na een half uur rijden zonder problemen er 1 bij plaatsen. Maar ergens gaat er dan iets mis.
Ik heb gecontroleerd of alle bezetmelders in de goede volgorde zijn ingevuld en zoals je aangeeft heb ik getest of de trein in ieder blok op de juiste positie stopt. Naar mijn idee heb ik dan de blokken goed ingevuld, althans kunnen spook treinen niet komen doordat bezetmeldpunten verkeerd om ingevuld zijn.
Tja koploper is moeilijk, maar dat komt meer door de hoeveelheid. Ik kijk nog niet naar de eindeloze toepassingen en mogelijkheden, ik wil in eerste instantie alleen nog maar dat treinen rond gaan, niet meer niet minder.
Database en topic op het koploperforum: http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6026
bedankt voor je reactie. maar het process van elimineren is mij bekend, dus daar was ik ook mee begonnen. Om er achter te komen waar de problemen vandaan kwamen heb ik reeds alle treinen er af gehaald en daarna met slechts 2 begonnen. Na een half uur rijden zonder problemen er 1 bij plaatsen. Maar ergens gaat er dan iets mis.
Ik heb gecontroleerd of alle bezetmelders in de goede volgorde zijn ingevuld en zoals je aangeeft heb ik getest of de trein in ieder blok op de juiste positie stopt. Naar mijn idee heb ik dan de blokken goed ingevuld, althans kunnen spook treinen niet komen doordat bezetmeldpunten verkeerd om ingevuld zijn.
Tja koploper is moeilijk, maar dat komt meer door de hoeveelheid. Ik kijk nog niet naar de eindeloze toepassingen en mogelijkheden, ik wil in eerste instantie alleen nog maar dat treinen rond gaan, niet meer niet minder.
Database en topic op het koploperforum: http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6026
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik ga ervan uit dat dus alle bezetmelders een correcte associatie hebben met de blokken, en dat de blokken correct geassocieerd zijn onderling. Dan heb ik toch een paar vragen:
- je hebt het over spookmeldingen in blokken waar geen treinen zijn. Is dat ook wanneer de treinen niet rijden, dus wanneer alles stil staat?
- wanneer all blokken plots bezet melden, gebeurt dat telkens wanneer er treinen rijden, of ook wanneer alles stil staat?
- gaat dat moment van "alles bezet" vanzelf over, of moet je iets resetten?
- met twee treinen of minder heb je geen problemen, of duurt het langer opdat je problemen krijgt?
- hoe is je voedingsconfiguratie: trafo's, boosters, vermogens, gescheiden stroomkringen (servo's/baan/elektronische modules)...?
- je hebt het over spookmeldingen in blokken waar geen treinen zijn. Is dat ook wanneer de treinen niet rijden, dus wanneer alles stil staat?
- wanneer all blokken plots bezet melden, gebeurt dat telkens wanneer er treinen rijden, of ook wanneer alles stil staat?
- gaat dat moment van "alles bezet" vanzelf over, of moet je iets resetten?
- met twee treinen of minder heb je geen problemen, of duurt het langer opdat je problemen krijgt?
- hoe is je voedingsconfiguratie: trafo's, boosters, vermogens, gescheiden stroomkringen (servo's/baan/elektronische modules)...?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Michiel,
Spookmeldingen ontstaan alleen als er gereden wordt. Nu wel meerdere keren gehad dat alles op bezet springt, dus alle blokken worden blauw. Dit is alleen middels het opnieuw opstarten op te lossen. Soms blijft koploper dan ook hangen en wil deze niet afsluiten.
Minder treinen betekent minder spookmeldingen, maar uiteindelijk loopt ook hier alles vast. Met 3 of minder nog geen vastlopers gehad.
De Multimause is de enige die ik heb, dus zonder booster. Alleen de blokken zijn voorzien van terugmelding, de wisselstraten zitten achter een diodeschakeling. Voor het schakelen van de wissels gebruik ik een extra trafo. Prints zijn van LDT met wisselmotoren van conrad.
Momenteel draait koploper op een andere laptop om te kijken of het aan de pc ligt. Als ik echter naar de logfile kijk dan zie ik dat een bezetmeldpunt waar geen trein rijdt 13x achter elkaar wisselt van bezet naar vrij en terug. Dit wisselen van vrij en bezet gebeurd heel erg veel. Ik verwacht dus dat de PC niet de oorzaak is.
Spookmeldingen ontstaan alleen als er gereden wordt. Nu wel meerdere keren gehad dat alles op bezet springt, dus alle blokken worden blauw. Dit is alleen middels het opnieuw opstarten op te lossen. Soms blijft koploper dan ook hangen en wil deze niet afsluiten.
Minder treinen betekent minder spookmeldingen, maar uiteindelijk loopt ook hier alles vast. Met 3 of minder nog geen vastlopers gehad.
De Multimause is de enige die ik heb, dus zonder booster. Alleen de blokken zijn voorzien van terugmelding, de wisselstraten zitten achter een diodeschakeling. Voor het schakelen van de wissels gebruik ik een extra trafo. Prints zijn van LDT met wisselmotoren van conrad.
Momenteel draait koploper op een andere laptop om te kijken of het aan de pc ligt. Als ik echter naar de logfile kijk dan zie ik dat een bezetmeldpunt waar geen trein rijdt 13x achter elkaar wisselt van bezet naar vrij en terug. Dit wisselen van vrij en bezet gebeurd heel erg veel. Ik verwacht dus dat de PC niet de oorzaak is.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
En dan nu de melding:
Er is een onbekende fout opgetreden in Koploper. Als deze fout meerdere keren voorkomt heb jij pech. Support wordt niet meer gegeven. De meest voorkomende fout is iets met "CommError function failed". Deze fout komt voor uit je commpoort (= hardware) en heeft niets met software te maken.
De foutomschrijving is: ClearCommError function failed (win error code: 5)
En deze melding heb ik, bedenk ik me nu, vorige week ook 1x gehad.
Er is een onbekende fout opgetreden in Koploper. Als deze fout meerdere keren voorkomt heb jij pech. Support wordt niet meer gegeven. De meest voorkomende fout is iets met "CommError function failed". Deze fout komt voor uit je commpoort (= hardware) en heeft niets met software te maken.
De foutomschrijving is: ClearCommError function failed (win error code: 5)
En deze melding heb ik, bedenk ik me nu, vorige week ook 1x gehad.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Met welke transformator voed je de booster (je zou een booster moeten hebben, de zwarte doos van de multimaus)? Wat is z'n spanning en vermogen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Michiel,
De originele trafo die erbij zat. Dat is artikelnummer FLM 681301/roco 10850. met een vermogen van 36VA
De originele trafo die erbij zat. Dat is artikelnummer FLM 681301/roco 10850. met een vermogen van 36VA
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik denk dat we de oorzaak hebben gevonden.
Die adapter is te zwak om 4+ treinen + randapparatuur te trekken. De spanning zakt door z'n knieën, en je krijgt allerei foute informatie. Ik denk dat je best eens investeert in een trafo van zo'n 50VA (de grotere trafos die bij de MM werden meegeleverd). Ik denk dat je daarme meer succes zal hebben, tot zo'n 7-10 treinen simultaan, in plaast van 2-4 max.
Roco artikel nummer 10725
Die adapter is te zwak om 4+ treinen + randapparatuur te trekken. De spanning zakt door z'n knieën, en je krijgt allerei foute informatie. Ik denk dat je best eens investeert in een trafo van zo'n 50VA (de grotere trafos die bij de MM werden meegeleverd). Ik denk dat je daarme meer succes zal hebben, tot zo'n 7-10 treinen simultaan, in plaast van 2-4 max.
Roco artikel nummer 10725
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Dat zou het zomaar kunnen zijn, maar als ik nu kijk is die trafo nergens te koop, afgezien van 2de hands. Of heeft dat ding een nieuw artikelnummer gekregen?
Edit:
fleischmann art.nr 670601 is de vervanger. Maar dat ding levert maar 16v en 2,5 amp. Dus 40VA, voor 79 euro niet echt een verbetering.
Edit:
fleischmann art.nr 670601 is de vervanger. Maar dat ding levert maar 16v en 2,5 amp. Dus 40VA, voor 79 euro niet echt een verbetering.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Nog een klein vraagje: welke draad gebruik je tussen booster en bezetmelder- en railaansluitingen, inclusief de S88XpressNetLI interface? Is dat een vrij dunne draad (0.14mm²) of wat dikker (0.75mm² tot 1.5mm²). Spanningval over dunne draad met grotere stromen is niet te onderschatten.
Ik heb een occasie 50VA roco transformator gekocht, en met 10 treinen geeft het geen probleem. Misschien toch te overwegen?
Maar toch even een slag om de arm houden, want het is een vermoeden. Ik kan van hier uit niets meten, maar gezien de symptomen, lijkt het op een algemene voedingsspanningsprobleem.
Ik heb een occasie 50VA roco transformator gekocht, en met 10 treinen geeft het geen probleem. Misschien toch te overwegen?
Maar toch even een slag om de arm houden, want het is een vermoeden. Ik kan van hier uit niets meten, maar gezien de symptomen, lijkt het op een algemene voedingsspanningsprobleem.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik heb er net eentje via ebay aangeschaft. We zullen zien of het de oplossing is.
Vanaf de booster naar de bezetmelder heb ik de roco kabel verlengt met luidspreker draad, dat had ik nog liggen. Geen idee hoe dik dat is, maar het doet niet onder voor de roco kabel. Het laatste stukje is 0.14 net als de draad van spoor naar bezetmelder.
Ik zal de draad tussen booster en bezetmelder morgen vervangen voor een dikkere.
Vanaf de booster naar de bezetmelder heb ik de roco kabel verlengt met luidspreker draad, dat had ik nog liggen. Geen idee hoe dik dat is, maar het doet niet onder voor de roco kabel. Het laatste stukje is 0.14 net als de draad van spoor naar bezetmelder.
Ik zal de draad tussen booster en bezetmelder morgen vervangen voor een dikkere.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch