[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] bouw nieuwe helix van star

Bericht door martindomburg »

De ene panto is de andere niet :)

Ik zit straks met hetzelfde probleem. Denk eraan om overdwars koperdraad te spannen en daaroverheen en geleider te solderen .

Strak werk maatje

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er al goed uit succes verder.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank heren. @M. Ik wil proberen mijn stijgingspercentage omlaag te brengen. Daarbij vervalt dan direct de speling.

@Martin: dat plan heb ik nu ook. Overdwars een ligger met daaronder een draad.

Ondertussen is wenteling drie af en ligt vier in de grondverf te wachten op zijn definitieve kleur...

Morgen verder. Vrijdag is een echte bouwdag gepland. Hopelijk krijg ik de helix dan af! Zin in!!!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na het debacle in Lochem afgelopen februari, waarbij mijn treinen niet wilden rijden, is het deze week gelukt om de helix in te regelen. Wat bleek, 1 stom vinkje in I-train gooide roet in het eten! Ik had de spookdetectie aanstaan en toen ik die uitzette, vertrokken m'n loks van boven naar beneden en v.v. :|
Maar goed, die rijdt.

Verder hoop ik morgen te horen of de baan ergens anders opgesteld mag worden. Hier is het echt te klein om goed aan de baan te werken als hij volledig opgebouwd is. Maar bij mijn ouders is een kamer vrijgekomen en wellicht mogen we (mijn broer heeft ook een modelspoorbaan) daar gebruik van gaan maken voor onze hobby.
Thuis zou ik dan aan de scenery kunnen knutselen, bij mijn ouders rijden en inregelen van de baan. Niet ideaal, maar goed, we zullen zien... Eerst maar eens horen of het mag en kan!

De module station Rijen heeft weer wat meer scenery gekregen. Waaronder het A/Y sein langs spoor 3. Helaas krijg ik het niet goed ingeregeld op de OC32. Heel de avond mee bezig geweest, maar de gloeilampjes van het seintje doen hele vreemde dingen zoals gaan knipperen om en om of fel/gedimd/fel gaan branden i.p.v. te doen wat de OCconfig ze vertelt dat ze moeten doen. ZUCHT, het gaat ook nooit van een leien dakje. :(

Spoor 3 is een mm opgeschoven, zodat mijn 6400'en van Minitrix er voortaan ook gewoon langs kunnen rijden.
Links en rechts heb ik nog wat groen geplant en dat was het vandaag wel weer...

Nog wat 'eye-candy'...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Het onwillige seintje...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Spoor drie is iets ri. het sein opgeschoven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe schutting met graffiti. Langs het hele wachtspoor ri. Oosterhout staat zo'n betonnen schutting. Nu dus ook op de module :mrgreen:

Wat beginnend onkruid langs het hek van spoor 4 en enkele bossages...

Het perron word me steeds meer een doorn in het oog. Waarschijnlijk gaat of deze module helemaal opnieuw opgebouwd worden. We zijn inmiddels een jaar verder en ik heb qua scenery bouwen heel veel bijgeleerd en tal van nieuwe inzichten. Daarnaast is deze module behoorlijk 'vervuild' door onze kleine woonomgeving. We koken er letterlijk op 2 mtr. afstand van en dat is er niet goed voor. Ook al staat hij afgedekt in de kast, hij lijdt flink. Maar helemaal opnieuw beginnen is zeer kostbaar en ergens wil ik dat ook weer niet. Het heeft wel zijn charmes dat je gaande weg alle modules je vooruitgang en ontwikkeling in deze hobby kunt zien. Kortom, ik moet er nog ff over denken (en sparen...)
Het zal ook wel veel schelen als ik er eindelijk eens treinen overheen kan laten rijden... Dat geeft weer een heel ander beeld namelijk!

Groetjes,

Hoontje

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

uit ervaring, zolang je je er nog niet aan irriteerd dan niets doen, doe je dit wel dan snel uit elkaar halen

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Alwin,

Ik snap je overweging heel goed, maar kan me helemaal vinden in Mau zijn opmerking
Kijk of je je hart en verstand op een lijn kan krijgen
Leuke vorderingen weer, en goed te lezen dat je Makjes er nu wel langs kunnen ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Goed bezig!! Mooie plaatjes :D

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

olaf04

Bericht door olaf04 »

mooie baan, mooie foto's.

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank allen, in 't bijzonder Maurits en Ad_M. Het perron gaat eraan :twisted: Dat is niet meer te redden namelijk. (eerst sparen) De achterzijde van het stationsgebouw kan ik nog pimpen, vond onderin m'n scenery knutseldoos de reserve onderdelen van Markenburg m.b.t. het stationsgebouw. Was in de overtuiging dat ik die al gebruikt had... Daarmee moet ik een eind komen...
Het seintje inregelen ga ik aan de Spoorstaaf-kenners voorleggen, krijg echt hele leuke effecten, maar niet de juiste...

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Alwin, je heb een paar voordelen die je zelf ook al noemde
Maar je ben nu ook de ontwikkelingskosten kwijt bij Mark
Het is nu alleen het materiaal en de laser kosten...

Denk er ook eens over na om MDF te gebruiken als skelet, maar jou baan / jou keuze ;)
Het hoeft natuurlijk ook niet in een dag, langzamer dan ik ga zie ik bij jou er niet van komen :lol:

Als ik je ergens mee bij kan staan, PBtje is zo gestuurd :D

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ad, jup dat is mijn plan met mdf de perrons te maken.
Het komt goed :)

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
Ben ik dan na Vera de eerste die jou met je verjaardag feliciteer, maar van harte, dat er nog vele gelukkige en spoorse jaren mogen volgen.
groetjes,
Bert

richard7877

Bericht door richard7877 »

Alwin gefeliciteerd met je verjaardag

Groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Ad_M

Bericht door Ad_M »

:oops:

Gefeliciteerd Alwin :D :D :D
Op naar de rollator races...
Maar dat duurt nog even bij jou ;)

Mvg,
Ad

Jelle

Bericht door Jelle »

Alwin, van harte gefeliciteerd. Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Alwin nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag .
Dat je maar veel leuke dingen mag krijgen .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Marcvane86
Contacteer:

Alwin van harte gefeliciteerd!

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Yo Hoon,

Goeie call om het toch aan te pakken. Ik ken het gevoel zoals zovelen het kennen. Uiteindelijk ga je toch wat slopen om het mooier te maken. Als dat dan lukt -en ja, dat duurt echt even- dan ben je echt blij dat je die call destijds maakte. En natuurlijk is het zonde van het verrichte werk, maar goed.....zet 'm op.

Wat had je voor problemen in Lochem dan? Doet ie het wel met het N spoor evenement deze september?

Grtz,

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hallo allen,

Dank dank dank. Het was een erg leuke dag! In mijn nieuwe aanwinsten de cadeau's van mijn ega, een complete preiser winkel ligt hier nu op tafel :mrgreen:

@ Herr J. Dank, het probleem is mijn I-train. Vanavond met een vriend die er veel van weet naar zitten kijken en het programma doet raar. We gaan volgende week eens met een andere laptop en de I-train pro versie kijken of het softwarematig probleem is, of dat er in de hardware / DINAMO een fout zit. Alles bij elkaar begin ik het aardig beu te worden, het lijkt helemaal niet Plug & Play eerder Pay & Pray... :evil:

Mocht ik besluiten dat de stationsmodule over moet, dan kom ik niet met mijn baan naar Lochem, er is dan niets te zien dan alleen hout... Dus daar ga ik nog even over denken hoe ik dat eventueel in het vat ga gieten...

Groetjes,

Hoontje

spoor65

Bericht door spoor65 »

Alwin,

Ook al maak je die module opnieuw, gewoon nog met deze naar Lochem komen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Freddy, neen, want op deze module zitten nog een heleboel bruikbare spullen die er dan afgestript gaan worden. Maar zoals gezegd, ik denk er nog even over. Als straks het nieuwe perron erop ligt, kan het al heel anders ogen.

Bouwupdate:

Niet van de baan zelf ditmaal, maar van de ruimte waar de baan gaat 'overzomeren'. Zoals eerder vertelt is ons huis te klein om de baan in zijn volledigheid op te zetten. Dus werk ik altijd in delen eraan. Mijn ouders hebben nu een kamer helemaal vrij en als wij (lees: mijn broertje en ik) die samen met ons pa opknappen, mogen onze modelbanen daar best komen te staan.
Dus vanochtend naar mijn ouders getogen om de oude slaapkamer te ontdoen van stof, spinnenrag, troep etc. en een eerste begin te maken met het schilderen van de muren & plinten.

Vooralsnog kan ik beschikken over in elk geval 1 wand met schuin dak van 3.70mtr breedte. Omdat mijn modulebaan eigenlijk een L-vorm heeft, krijg ik ook de beschikking over zo'n 2mtr. langs de andere muur. Dus wellicht kan de Karolusstraat (u weet wel, mijn eerste module, zie vooraan dit draadje) dan ook aangesloten worden! 8-)

Fotootje van de desbetreffende wand.

Morgen verder met klussen en als de tijd het toelaat verhuis ik deze week al de eerste modules erheen.

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Dat is nog eens een mooi "cadeau"
Tof Alwin!!!

Mvg,
Ad

Marcvane86
Contacteer:

Succes met het overhuizen, en mooie ruimte die je daar hebt.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Of eerder; DOORBRAAK! :mrgreen:
Was ik vorige week nog van plan m'n hele DINAMO systeem buiten te fl****** omdat het maar niet wilde werken in I-train. Vanavond nog eens de moed bij elkaar geraapt en rustig en beheerst m'n test TM44 aan de helix erbij gesloten en I-train opgestart...
Niets... Geen extra bezetmeldpunten verschenen in het terugmeld-beeld. Hij bleef hangen op 16. Toen heb ik een testrailsje gepakt en een bezetmelder gecreeërd door daarop een ijzerdraadje te houden.
Na eventjes wachten verschenen er opeens een heleboel bezetmeldpunten in mijn scherm en lichtte de laatste op! :roll:

Wat blijkt? Eén instelling in Itrain stond verkeerd, namelijk de manier van adressering van terugmelders. Hoe kwam ik daarachter? Door zelf te zoeken naar oplossingen, want de handleiding bleef in deze antwoordloos. Dus één voor één de terugmeld-instellingen afgegaan en waar het mij logisch leek, aangepast. Waarom het programma dat niet automatisch aanpast als je je interface kiest, snap ik niet, en vind ik een gemiste kans. Mogelijk ondersteunt I-train de TM44 nog niet en denkt het nog in het verouderde TM-H met CD-16 protocol?!

Daarnaast is de adressering niet 'logisch' voor mij; immers, één TM44 heeft 16 bezetmeldpunten. 2 TM44's hebben er samen 32 etc. etc. In mijn logica zou I-train dit dan om moeten zetten in: TM44 no. 1 = 1.1 t/m 1.16 en TM44 no. 2 = 2.1 t/m 2.16. Maar neen, TM44 no. 2 is bezetmeldreeks 9.1 t/m 9.16 (???)
maar goed. De eerste testen zijn positief! Dus ik ben weer vrolijk en gemotiveerd ook weer eens naar deze baan te kijken i.p.v. alleen naar de Werkstatt.

Morgen een dagje ONTRAX voor mijn verjaardag nog, dan een boel andere afspraken, dus pas in de loop van volgende week kan ik verder testen. Hopelijk blijft het werken! Fingers-crossed!

Groetjes,

Hoontje

BenQ

Bericht door BenQ »

Alwin,
Niet zo negatief, er zijn een aantal instellingen in iTrain, ga naar Wijzig, Voorkeuren, tabblad Interface, hier kan je een aantal dingen instellen die jij prettig vind.
Dinamo heeft als interface de RMU, de TM44 of de TM-H die ik heb ziet iTrain niet dus kan daar ook niet op anticiperen.
Blokadressen zet je op 4 dan krijg je voor de adressen 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1 enz.
De melderadressen is een stuk moeilijker omdat die niet aansluitend zijn. Maar je kan bv 4*4= 16 kunnen gebruiken. De eerste TM44 wordt dan 1.1 t/m 1.16
Probleem dat je dan krijgt voor de 2e TM44 dat je dan naar 4.1 t/m 4.16, bij de derde 8.1 t/m 8.16, bij de vierde 12.1 t/m 12.16 enz.
Dus dan klopt de adressering van de blokken niet meer met de adressering van de melders.
Om dit gelijk te maken kan je de melder op 32 zetten, er zijn dan alleen melders op 1.1 t/m 1.16, 1.17 t/m 1.32 wordt niet gebruikt.
Magneetartikelen zou ik voorlopig op Geen laten staan.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie