Zo, maar weer eens een update hier. We zijn weer verder gegaan met 'Project 1980'. Ik vind het wel een leuke naam eigenlijk! Straatje60, ik (we) wacht(en) nog op antwoord. Ik ben werkelijk benieuwd of het makkelijker kan. Het zou aanzienlijk schelen in het gewicht, maar het is geen modulebaan, dus dat kan me eigenlijk weinig schelen.
Bedankt voor de tips om verf te mixen in het gipsmengsel. (ja, ik bedank wél expliciet

). Ik heb hier in het verleden (Boppard) wel eens mee geëxperimenteerd. Toch beviel het me niet zo, al is het wel zo dat je natuurlijk geen witte plekken hebt. Ik heb hier thuis wat boekjes liggen van ene heer Brandl, en die zie ik dat eigenlijk nooit doen....dus vandaar dat ik dat dan ook maar niet doe. Technisch gezien zie ik er overigens geen nadelen in om het juist wel te doen. Naja, ik doe het kennelijk graag op de omslachtige manier. En laten we daar nou net weer een paar plaatjes van hebben....
...want, jawel! Na een weekje arbeiden en een paar dagen andere verplichtingen was er gisteren (en vandaag!) uitgebreid tijd om verder te klooien. Dat betekent dus verven. Rotsen verven, een van de leukere karweitjes, want vanaf dat moment ga je de moeite van het hakken en krassen enzo beloond zien worden. En we kijken met z'n allen toch liever naar wat steenkleurtjes dan zo'n witte skischans, nietwaar?
Eerst heb ik het gedeelte geverfd ,met van die El Cheapo verf van de Xenos, waar enkel begroeiing komt. Dat werd wat donker grijs/bruin/tjak/bleh/iets. Maakt ook niet uit, wordt allemaal groen straks.
Dat is zo droog. Dan nu de rotsen. Aan de rechterkant had ik nog wat voorstrijk erop gesmeerd, maar dat gaat iets glanzen wat je er uiteindelijk lastig af krijgt. Dus meer na- dan voordelen. Die stap slaan we dus lekker over. Noot: ik weet zeker dat er goeie voorstrijk is die minder glanst, maar ik heb/had geen zin om dat te kopen. Nu kost het iets meer verf, en dat zuigende effect wat gips heeft vind ik vrij praktisch eigenlijk. Dus: de grondlaag voor de rotsen......een van de vele laagjes Vallejo verf die ik gebruik voor de rotsen.
Zo'n 20 min. later....
Begint al wat te worden zo....maar we zijn er nog lang niet....
Dan wat bruine effecten erdoor......
(de foto maakt het iets geler dan het is....zie het kozijn, dat is ook niet wit)
Zo, als dat dan droog is wordt het tijd voor de eerste zwarte wash. Hieronder het eerste deel.....goed kijken, want het is niet makkelijk te zien. Ter vergelijking eronder een plaatje zonder de wash...
...en nog zonder het zwarte.....
En even flink doorwashen.....goed de spons gebruiken...
Dat moet allemaal even goed drogen. Dan wordt het tijd voor de drybrush. Dat is nog niet alles, want straks (als in zometeen) komen er nog meer details op van bruin, wat groen....en natuurlijk ook het échte groenwerk met struikjes en alles. Dan wordt het helemaal zoals ik het wil hebben. Een leuk vooruitzicht!
Ehm ja, de drybrush foto's dus....
Dan nog een klein hoofdpijndossiertje. De module-overgang.....als in: de afneembare delen. Door hun sheer size was het lastig ze aan elkaar te koppelen. Ik verwacht dat dit goed weg te werken is met het nodige groen-spul. Wanneer dit bouwwerk op zijn beoogde plaats op de zolder staat is het tijd dat echt mooi aan te pakken.....
Okay, vandaag door. En dan volgen de foto's vanzelf!
Grtz,
J.