N spoor in de Mancave
Re: N spoor in de Mancave
Hallo Hans,
Dank je wel,
1.95 x 1.95, 80 cm hoog en een breedte varierend van 70 tot 50 cm om overal goed bij te kunnen.
Onder de vensterbank nog ruimte van ruim 10 cm, net voldoende om nog één of twee sporen onder kwijt te kunnen.
Dank je wel,
1.95 x 1.95, 80 cm hoog en een breedte varierend van 70 tot 50 cm om overal goed bij te kunnen.
Onder de vensterbank nog ruimte van ruim 10 cm, net voldoende om nog één of twee sporen onder kwijt te kunnen.
N spoor in de Mancave
Update na lange stilte; druk met andere leuke dingen geweest.
De baan is verhuisd en daarna weer aangepast en verder aangekleed.
De baan is verhuisd en daarna weer aangepast en verder aangekleed.
N spoor in de Mancave, less is more…
Zo dan, sinds december 2020 is er niets meer gebeurd, sterker nog; alle Katorail verkocht, net als de huisjes en het rollend materieel. Te veel, te groot en te weinig tijd en te veel andere leuke bezigheden.
Toch blijft het virus actief, foute woordspeling misschien.
Ik wil het weer oppakken maar nu beter doordacht en op kleinere schaal.
En ondanks dat Kato goed bevallen is wil ik nu gaan voor Fleischmann rails met bedding, en weer digitaal, de z21 beviel goed maar ben me ook aan het verdiepen in andere opties.
Ik wil deze werktafel (zie foto) gebruiken als basis. Hij staat op wielen en heeft flink bergruimte onder het blad. Afmetingen zijn 1.10 bij 0.55 en de tafel is 0.88 hoog.
Om niet te klein te beginnen denk ik er over om een plaat van 1.20 x 0.60 er op te bevestigen. Kijkende op diverse fora naar baanplannen denk ik dat er wel iets moois te bouwen is.
Ik denk richting een haventerrein/ industrieterrein met hoofdzakelijk goederentreinen. Een kleine baan (met waarschijnlijk krappe bochten)en lange slepen met personenrijtuigen gaan niet zo goed samen
Tips en suggesties zijn altijd welkom.
Onder de plank is ruimte om in de toekomst alle benodigde electronica kwijt te kunnen.
De werktafel heb ik al, het wachten is nu op beschikbare ruimte maar die is op korte termijn beschikbaar.
Tot die tijd blijf ik nadenken, onderzoeken en rondkijken, plannen maken en dromen.
Groet,
Paul.
Toch blijft het virus actief, foute woordspeling misschien.
Ik wil het weer oppakken maar nu beter doordacht en op kleinere schaal.
En ondanks dat Kato goed bevallen is wil ik nu gaan voor Fleischmann rails met bedding, en weer digitaal, de z21 beviel goed maar ben me ook aan het verdiepen in andere opties.
Ik wil deze werktafel (zie foto) gebruiken als basis. Hij staat op wielen en heeft flink bergruimte onder het blad. Afmetingen zijn 1.10 bij 0.55 en de tafel is 0.88 hoog.
Om niet te klein te beginnen denk ik er over om een plaat van 1.20 x 0.60 er op te bevestigen. Kijkende op diverse fora naar baanplannen denk ik dat er wel iets moois te bouwen is.
Ik denk richting een haventerrein/ industrieterrein met hoofdzakelijk goederentreinen. Een kleine baan (met waarschijnlijk krappe bochten)en lange slepen met personenrijtuigen gaan niet zo goed samen
Tips en suggesties zijn altijd welkom.
Onder de plank is ruimte om in de toekomst alle benodigde electronica kwijt te kunnen.
De werktafel heb ik al, het wachten is nu op beschikbare ruimte maar die is op korte termijn beschikbaar.
Tot die tijd blijf ik nadenken, onderzoeken en rondkijken, plannen maken en dromen.
Groet,
Paul.
N spoor in de Mancave, het begin is er weer…
In een baanplan lijkt het heel wat, in het echt is het op eerste gezicht toch wat klein.
Misschien toch nog iets vergroten… ik ga het zien.
Laatst gewijzigd door PaulVR46 op 05 feb 2022 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: N spoor in de Mancave
Hoi Paul,
Dit is wat aan de krappe kant, maar je kan bijvoorbeeld een rangeerterrein maken met alle scenery en de mogelijkheid tot rangeerpuzzels. Hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
Groet,
Rob
Dit is wat aan de krappe kant, maar je kan bijvoorbeeld een rangeerterrein maken met alle scenery en de mogelijkheid tot rangeerpuzzels. Hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
Groet,
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Re: N spoor in de Mancave
http://k.f.geering.info/modellbahn/glei ... e61122.htm
Zoiets is ook mogelijk op een klein oppervlak.
Wel zou ik de r1 radius zoveel mogelijk door r2 vervangen vooral de helixen.
Hellingspercentage komt dan met 5cm hoogteverschil rond de 3,5% uit.
Gezien de afmetingen zijn alleen korte treinen mogelijk.
Bij het station op niveao 0 zou je de onderste sporen als havenspoor aan een loskade kunnen maken.
Het principe is point to point dus rondjes rijden is niet mogelijk.
Maar wel met veel rijlengte en ruim plek voor scenery.
Zoiets is ook mogelijk op een klein oppervlak.
Wel zou ik de r1 radius zoveel mogelijk door r2 vervangen vooral de helixen.
Hellingspercentage komt dan met 5cm hoogteverschil rond de 3,5% uit.
Gezien de afmetingen zijn alleen korte treinen mogelijk.
Bij het station op niveao 0 zou je de onderste sporen als havenspoor aan een loskade kunnen maken.
Het principe is point to point dus rondjes rijden is niet mogelijk.
Maar wel met veel rijlengte en ruim plek voor scenery.
Re: N spoor in de Mancave
Hoi Paul,
Ik zie de beperkte afmeting. Ik zie ook de uitdaging.
Het is de vraag wat je in de hobby ziet. Vind je rijden leuk. Dat kan met deze afmeting.
Vind je bouwen, creëren, landschap maken leuk, dat kan ook op deze afmeting.
je hoeft niet altijd een baan te maken die rond rijdt. Je kan ook een klein thema creëren waarbij je een trein van rechts naar links kan laten rijden met als doel, wagons rangeren van en naar fabrieken, werkplaatsen en dergelijken. Dan ben je veel meer aan het rijden, dan een steeds zich zelf herhalend, klein rondje op je beperkte treintafelblad.
Ik vind zelf, "Less is More". Eerst was het landschap er en daarna werd het spoor aangelegd. Als je bouwen leuk vindt, is zelfbouw van gebouwen ook erg leuk om te doen. Dan krijg je helemaal een bijzondere modelbaan.
Het zijn maar een paar gedachten die bij me opkomen.
Succes met bouwen
Groet Ronald
Ik zie de beperkte afmeting. Ik zie ook de uitdaging.
Het is de vraag wat je in de hobby ziet. Vind je rijden leuk. Dat kan met deze afmeting.
Vind je bouwen, creëren, landschap maken leuk, dat kan ook op deze afmeting.
je hoeft niet altijd een baan te maken die rond rijdt. Je kan ook een klein thema creëren waarbij je een trein van rechts naar links kan laten rijden met als doel, wagons rangeren van en naar fabrieken, werkplaatsen en dergelijken. Dan ben je veel meer aan het rijden, dan een steeds zich zelf herhalend, klein rondje op je beperkte treintafelblad.
Ik vind zelf, "Less is More". Eerst was het landschap er en daarna werd het spoor aangelegd. Als je bouwen leuk vindt, is zelfbouw van gebouwen ook erg leuk om te doen. Dan krijg je helemaal een bijzondere modelbaan.
Het zijn maar een paar gedachten die bij me opkomen.
Succes met bouwen
Groet Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: N spoor in de Mancave
Hallo Ronald,
Dank je wel voor je reactie.
Wat je schrijft is inderdaad wat ik zoek, rijden en bouwen, bouwen en rijden.
De vorige baan was te groot en ik liep regelmatig vast in projecten en ideeën die niet werden wat ik hoopte en brak ik de boel weer af. Wel veel geleerd daardoor en door nu op kleinere schaal opnieuw te beginnen hoop ik oude frustraties te voorkomen.
Ik heb nog wat ideetjes in mijn hoofd waardoor de baan iets groter kan worden en waarschijnlijk uitkomt op ongeveer 1.50 x 0.75.
Ik heb op het forum een baanplan van 1.20 x 0.60 gevonden van schermvlieger, geplaatst in 2013 dus dat mag ik na al die tijd vast wel kopieren hier.
Dit baanpan wil ik als basis gebruiken.
Dank je wel voor je reactie.
Wat je schrijft is inderdaad wat ik zoek, rijden en bouwen, bouwen en rijden.
De vorige baan was te groot en ik liep regelmatig vast in projecten en ideeën die niet werden wat ik hoopte en brak ik de boel weer af. Wel veel geleerd daardoor en door nu op kleinere schaal opnieuw te beginnen hoop ik oude frustraties te voorkomen.
Ik heb nog wat ideetjes in mijn hoofd waardoor de baan iets groter kan worden en waarschijnlijk uitkomt op ongeveer 1.50 x 0.75.
Ik heb op het forum een baanplan van 1.20 x 0.60 gevonden van schermvlieger, geplaatst in 2013 dus dat mag ik na al die tijd vast wel kopieren hier.
Dit baanpan wil ik als basis gebruiken.
Re: N spoor in de Mancave
Wat is het nut van die wissel in de berg? Die ligt immers hetzelfde als die bij het station onder? Dat heb je links en boven ook maar daar zit tenminste nog een aftakkend spoor tussen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: N spoor in de Mancave
Leuk plan!
Ik zou zowel links als rechts de meegebogen wissels weglaten (die geven nogal eens problemen,vooral in de berg waar je moeilijk bij kan komen) en de gewone wisselverbindingen zijn eigenlijk voldoende.,zoals Maarten al aangaf.
De wissels rechtsboven zou je nog iets naar links kunnen opschuiven
zodat je 2 enkelsporige tunnelportalen kan plaatsen(sporen dus iets verder uit elkaar). Dat oogt meestal wat beter.
Dat geldt ook voor rechtsonder.
Ik zou zowel links als rechts de meegebogen wissels weglaten (die geven nogal eens problemen,vooral in de berg waar je moeilijk bij kan komen) en de gewone wisselverbindingen zijn eigenlijk voldoende.,zoals Maarten al aangaf.
De wissels rechtsboven zou je nog iets naar links kunnen opschuiven
zodat je 2 enkelsporige tunnelportalen kan plaatsen(sporen dus iets verder uit elkaar). Dat oogt meestal wat beter.
Dat geldt ook voor rechtsonder.
Re: N spoor in de Mancave
Hallo Maarten en Bert,
Dank voor jullie reactie, de wissel in de berg was me nog niet eens opgevallen maar die is inderdaad overbodig. En links in de bocht lijkt me ook overbodig dus volledig met jullie eens.
Baanplan verdient dus nog wat verbeteringen, ga ik mee aan de gang.
Wordt vervolgd.
Dank voor jullie reactie, de wissel in de berg was me nog niet eens opgevallen maar die is inderdaad overbodig. En links in de bocht lijkt me ook overbodig dus volledig met jullie eens.
Baanplan verdient dus nog wat verbeteringen, ga ik mee aan de gang.
Wordt vervolgd.
N spoor in de Mancave; meer ruimte
Het is me gelukt om meer ruimte te creëren; de tafel meet nu 1.49 x 0.76, scheelt toch weer.
Groter gaat het niet worden; less is (a little bit) more…
Groter gaat het niet worden; less is (a little bit) more…
Re: N spoor in de Mancave
:Je hebt een vlakke plaat maar ik zie ook een riviertje dat uiteraard lager moet komen.
Hoe ga je het niveau maken?
Je zou dat kunnen doen met schuimplaten (xps) oid.
Wat wordt de functie van dat kopspoortje links boven?
Je zou dat ook weg kunnen laten en in plaats daarvan in het rechtsmidden 3 kopsporen maken ipv de 2 die er nu liggen. Voordeel is meer lengte en functioneler.
Van het middelste spoor zou je dan nog een omloopspoor kunnen maken.
Voor een mancave ziet het er trouwens wel heel netjes uit
Hoe ga je het niveau maken?
Je zou dat kunnen doen met schuimplaten (xps) oid.
Wat wordt de functie van dat kopspoortje links boven?
Je zou dat ook weg kunnen laten en in plaats daarvan in het rechtsmidden 3 kopsporen maken ipv de 2 die er nu liggen. Voordeel is meer lengte en functioneler.
Van het middelste spoor zou je dan nog een omloopspoor kunnen maken.
Voor een mancave ziet het er trouwens wel heel netjes uit
Re: N spoor in de Mancave
Inderdaad. Waar zijn de posters met prettig gevormde dames?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan