diorama: TREIN en ZOO

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Vera

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Dank voor de complimenten! Vandaag (of inmiddels gisteren) was de grote klusdag. Deze begon met de hooglanders en de herten welkom te heten in de dierentuin.

Afbeelding

Vervolgens ben ik met de parkeerplaats aan de slag gegaan.

Afbeelding

Iets later kwamen de autootjes per post binnen.

Afbeelding

Ook heb ik nog een hoop gegroend en andere kleine klusjes die nog moesten gedaan, maar dat heb ik niet zo vast gelegd.

Daarna heb ik de deksel erop gezet en de lamp erin gehangen.

Afbeelding

Ten slotte heb ik de buitenkant zwart geverfd.

Afbeelding

Ondanks dat er toch een hoop gebeurd is vandaag zal de oplettende lezer door hebben dat nog niet alles af is. Op het to do lijstje staat:
- ingangsgebied (loketten)
- oceanium afmaken
- amazonica maken
- wegwijzers maken en neerzetten
- zorgen voor bezoekers, m.a.w. preisertjes plaatsen

Met sommige dingen ben ik al wel bezig, maar ik wil proberen in Lochem de rest af te maken. Nu maar hopen dat ik daar tijd en rust voor vind.

Tot van het weekend!

Lemland

Bericht door Lemland »

Nu pas valt mij de achtergrond op, mooi die lucht.

Tot in lochem,

Bart

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vera schreef: Met sommige dingen ben ik al wel bezig, maar ik wil proberen in Lochem de rest af te maken. Nu maar hopen dat ik daar tijd en rust voor vind.
Ik heb nog een plekje voor je op het altaar, in de demo hoek als je wilt. Kun je rustig op je gemakje door-hobbyen. Krijg je overigens gegarandeerd aandacht en bewondering van de bezoekers. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Zo vandaag op de beurs aangekomen. En het RIJDT :D . Met dank aan Casper van MC de Spoorstaaf die geholpen heeft de buggs te vinden. Nu wordt het dus weer knutseltijd! Voor iedereen die langskomt: Tot van het weekend. Voor de anderen: na het weekend zal ik foto's plaatsen van alles wat ik dit weekend gemaakt heb.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

maarten schreef:
Vera schreef: Met sommige dingen ben ik al wel bezig, maar ik wil proberen in Lochem de rest af te maken. Nu maar hopen dat ik daar tijd en rust voor vind.
Ik heb nog een plekje voor je op het altaar, in de demo hoek als je wilt. Kun je rustig op je gemakje door-hobbyen. Krijg je overigens gegarandeerd aandacht en bewondering van de bezoekers. ;-)
Maarten, het altaar is al 2 maanden gereserveerd voor 3 diorama's van mij ;)

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Vera,

Gezellig om lekker met je te mogen keuvelen en jou aan het werk te zien
En natuurlijk al die "apen" op je heen te zien :P :lol: ;)
Als je komt, loop even langs, Vera zit in het middenpad

Ben benieuwd welke trein je vandaag door je dierentuin laat "denderen" en of je je kassahokjes af krijgt vandaag
Mooi spul zeg, zeker de moeite waard om wat foto's van de bouw neer te zetten en de bron van herkomst

Ik kijk uit naar jou ervaring van het evenement en natuurlijk de voortgang!
Geordie heeft het erg naar zijn zin gehad bij / met jullie (mede dank aan Alwin)

Mvg,
Ad (en Geordie)

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

spoor65

Bericht door spoor65 »

Vera,

idd erg knap wat jij in die paar weken hebt neer gezet.
Leuk ook om te horen, dat je er echt van bent gaan genieten, en een projectje bouwen als deze leuker vind dan Alwin helpen met zijn baan.

Wel een klein punt waar ik het met Ad eens ben, de trein dendert voorbij, dat zou wat langzamer kunnen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Krab

Bericht door Krab »

Zit te wachten op de foto's Vera zal morgen kijken of je ze er opgezet hebt :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

Zo na een dagje bijkomen van Lochem weer een update. Natuurlijk met de foto's van de nieuwe onderdelen en mijn ervaring.

Om te beginnen ik heb een superleuk weekend gehad waarvoor dank aan iedereen en in het bijzonder H@ns en zijn familie dat ik er met mijn diorama mocht zijn. Ik vond het leuk om met iedereen wat te kletsen en nog leuker om erachter te komen hoeveel volgers ik heb. Al heb ik wel ontdekt dat BN-er geen carrière voor mij is, het maar raar dat veel mensen mij kende, terwijl ik bij hen nog geen idee had. Alle drukte en gezelligheid in een kerk heeft wel een keerzijde voor mij: het geluid van de galm. Daar raak ik overprikkeld en doodmoe van. Daarom vond ik het soms ook heerlijk om mij een beetje terug kon trekken en lekker kon zitten knutselen in Veraland. Zoals hier op deze foto van Freddy (spoor65)

Afbeelding

Had het niet af zijn van de baan toch een voordeel.

Op zaterdag was het voor mij een hoogtepuntje dat mijn schoonbroer, hier bekend als voetbaltrein, langskwam en zijn dubbeldekkertrein (VIRM?) meegenomen had. Helaas reed het na lange tijd stilstaan niet en dan had ik het nog niet over de lengte die het diorama helaas niet aankan. Toch wil ik jullie te foto laten zien, omdat het beeld erg realistisch is, zo pal bij Rotterdam Centraal.

Afbeelding

Voor de beweging heb ik de rest van de dag gewoon een 1600 met ertssleepje (max 3 wagons) en de trein 'muizensmoeltje' van Alwin op gezet. Wat na de reparaties van vrijdag best prima reed. Het 'denderde' er dan wel doorheen, maar dat is wel zo reëel. Daarnaast had ik een bepaalde snelheid nodig anders kwam de boel niet naar boven.

Afbeelding

Al heb ik dit weekend begrepen dat muizensmoeltje eigenlijk een apenkop is, ik blijf hem stug verkeerd noemen. Wellicht dat hij daardoor steeds slechter ging rijden. Nu was vriendlief zo gek mij een hondenkop te geven dus die heeft heel de zondag met geen enkel probleem heen en weer gependeld.

Afbeelding

Zoals ik al zei ik heb nog best wel wat geprutst. Er is een zebra bijgekomen en de drie die ik tot nu toe heb, zijn de diergaarde in verhuisd. Ook heb ik het ingangsgebied gemaakt.

Afbeelding

Wat er uiteindelijk zo is uit komen te zien.

Afbeelding

Zoals je ziet komen er meer en meer bezoekers naar binnen. Waarvan nog wat scenetjes gemaakt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er staan er meer op, maar ik heb nu geen zin om nog foto's te gaan maken.

Ik kijk in elk geval terug op een zeer geslaagd weekend. Natuurlijk blijf ik langzaamaan door bouwen totdat TREIN en ZOO af is. En wie weet tot volgend jaar met een nieuw diorama?

Sithlord76

Bericht door Sithlord76 »

Nu er steeds meer bezoekers komen, komt het echt tot leven. :D

Gr. Niels.

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n

spoor65

Bericht door spoor65 »

Vera,

Je hebt er een heel leuk project van gemaakt, en dat in een paar weken tijd,
wat mij vooral opviel, ondanks al de mensen die kwamen kijken en langs liepen, hoe rustig jij door bleef werken,
en dan ook nog eens van die priegel klusjes als een wit paardje omtoveren in een zebra.

klasse, en dan te bedenken dat het jouw eerste projectje is, en eerste keer op een beurs.

laat ons nog maar veel van dit soort leuke diorama`s zien hoor.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

De afgelopen tijd had ik na van de zomer even geen zin in treinbaanknutselen. Gelukkig had ik genoeg afleiding in de vorm van studie. Sinds gister ben ik weer wat gaan prutsen in het Oceanium.

Afbeelding

Eerst er maar eens een tunneltje ingebouwd.

Afbeelding

Vervolgens van klei (gewoon van de action) aquariumvulling gaan maken. Ik wilde met wat foto's laten zien hoe ik dat gedaan heb, maar helaas zijn die mislukt, dus maar even een beschrijving.

Ik heb de klei eerst een beetje ingepast in het oceanium. Daarna in de losse blokjes de globale vormen gemaakt. Om vervolgens weer terug te passen. Het belangrijkste is dat je alles optrekt uit de vaste klei en dus geen stukjes eraan plakken anders breekt het zo weer af als de boel droog is. Het is vooral een beetje prutsen en naar de klei kijken wat je eruit kunt halen, dat is makkelijker dan met een heel afgepast plan van tevoren te komen. Ten slotte heb ik met een satéprikker reliëf in de verschillende onderdelen gemaakt. Voor het zeewier heb ik platte klei (natuurlijk opgetrokken uit het grote blok) ingeknipt.

Afbeelding

Omdat het Oceanium niet onbewoond kan blijven heb ik ook nog een zeeschildpad en een haai gemaakt.

De klei had idealiter langer moeten drogen, maar ik vond dat het vandaag droog genoeg was om te verven. Hiervoor heb ik een hoop verschillende kleurtjes humbrol of humbrolachtige verf gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haai en schildpad heb ik natuurlijk ook geverfd, maar die zijn niet zo fotogeniek.

Zo, ik ben weer een stukje dichterbij een af diorama en dat is maar goed ook, want de nieuwe plannen zitten alweer in mijn hoofd. Meer volgt wellicht hier eens in een eigen draadje. Al kan ik wel zeggen dat er een sluisje in zit.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Leuke update Vera, fijn weer wat van je werk / voortgang te mogen zien!

Is heel fijn visdraad of fijn zwart garen niet iets om je visjes aan te hangen?
Deed ik vroeger ook met mijn model vliegtuigjes :mrgreen:

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

De afgelopen dagen heb ik hard gewerkt aan trein en zoo dus weer tijd voor een update.

Om te beginnen heb ik wat technische dingen aangepakt. De bakjes aan de zijkanten werden voorzien van stroom door railasjes. Een systeem wat niet echt werkte en vooral veel tijd was om werkend te krijgen. Dus heb ik twee van onderstaande stekkertjes gemaakt, zodat voor de verbinding de rails enkel hoeft te worden uitgelijnd.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik het diorama 1 á 2 cm lager gemaakt. Dit omdat de doorgang bij ons thuis erg smal is en het diorama er enkel doorheen paste wanneer het deksel eraf ging. Daar leed alles nogal onder. Met de verlaging is het niet meer nodig om de boel te demonteren :D .

Dan nu de echt leuke werkzaamheden. Ik heb een verblijf gemaakt voor de ijsberen. Zo hoeven ze niet in de kou te staan :o .

Afbeelding

Ook zijn er bouwvakkers gesignaleerd in de dierentuin die de Amazonica gaan bouwen.

Afbeelding

Ten slotte ben ik bezig met mijn preisertjes de weg te wijzen. Hier staan alle bordjes klaar om geverfd te gaan worden. Maar dat is iets voor morgen.

Afbeelding

Scherpere en betere foto's lukten helaas niet. Dus ik zal zeggen kom allemaal romantisch kijken naar mijn diorama op 14 februari in Lochem!

kees gorter

Bericht door kees gorter »

Leuk om weer eens wat van je zoo te zien.
ik kom niet naar Lochem, maar hoop je werk nog een keer te zien.
Ik sta weer in Zutphen het weekeind van 21 & 22 maart met mijn modules.
Daar is vast nog plek voor jou baantje.
Het is er erg gezellig zo met elkaar.
even een Mailtje naar Henry, doen!

Kees

walter

Bericht door walter »

Vera, het gaat er steeds leuker uit zien zo.
Misschien een tipje: is het een idee om je uiteinde van je stekker een kleurtje te geven aan 1 kant als ze in elkaar zitten? je kan je dan nooit vergissen.

Groeten,
Walter

Onderwerp starter
Vera

Bericht door Vera »

@Kees: Dank voor de complimenten. Het lijkt mij inderdaad leuk om in Zutphen te staan met dit baantje. Helaas gaat dat niet lukken, want ik sta dan al op de beurs met mijn nieuwe project: een bak bij MC de Spoorstaaf. Waarover later (in een nieuw draadje) meer volgt.

@Walter: Bedankt voor de tip, dat ga ik nog even doen. Ook omdat ik mij dan niet kan vergissen in de twee verschillende stekkerverbindingen.

Dan is het nu weer tijd voor een update, want er is nog best wel wat gebeurd in de dierentuin. Al moet ik eerlijk zeggen dat het meeste alweer een week of twee geleden was. Zomaar een beetje vergeten de updaten hier. :oops:

De bordjes die ik aan het maken was heb ik inmiddels geplaatst. Als je heel goed kijkt en een scherp genoege foto kunt maken, zie je dat wegwijzers ook kloppen met de richting waar ze naar wijzen.

Afbeelding

Ook bij de amazonica heb ik borden geplaatst. Daarbij heb ik ook het muurtje gevoegd met een beetje schuurmiddel. Deze tip had ik van nproject.org. Ik vind het wel echt wat toeVOEGen. :lol:

Afbeelding

Tot nu toe waren de dieren allemaal erg netjes en beschaafd. Maar de hooglanders maken er een zooitje van. Met een setje bouwwerkers en wat verf heb ik nu heuse poepscheppers in dienst.

Afbeelding

Ik vond het vroeger altijd verschrikkelijk: de fotograaf aan het begin van het park. Maarja het hoort er nu eenmaal bij.

Afbeelding

En ten slotte heb ik het hok van de ijsberen een opknapbeurt gegeven. Ik weet dat het net nieuw was, maar het glas zag er door de lijm niet uit. Dus dat is een nieuw stukje plastic geworden en heb ik met speldjes vastgezet. En het water vond ik niet mooi, dus ik ben gaan experimenteren met knutsellijm van de action. Deze methode had ik hier op het forum ergens gezien en vond ik mooi resultaat hebben. Nu ben ik er bij mij heel aardig tevreden over. Enkel was ik wat ongeduldig en heb ik het hele bassin in één keer volgegooid. Bij het drogen van de lijm komt er alleen een gas vrij, wat vanuit de diepste gedeeltes niet naar boven kon omdat de rest van de lijm al droog was. Daardoor zijn er een hele hoop belletjes in het water gekomen. Niet geheel wat ik bedacht had dus. Wellicht ga ik het ooit weer vervangen, maar voor nu vind ik het ijsberenbubbelbad wel wat hebben.

Afbeelding

Nog één week tot Lochem waarin ik nog wel wat laatste dingetjes wil gaan maken. Sowieso een giftshopje en eigenlijk moet er nog bovenleiding langs de rails, dus als ik er tijd voor vind zijn die in Lochem te bewonderen.

Plaats reactie