Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100
Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100
Nu ik niet meer werk wilde ik mijn oude hobby weer eens oppakken.
Ik heb al een testbaantje gemaakt, maar wil nu eens iets anders.
Vanwege ruimtegebrek kan de baan niet groter worden als 210 x 100, maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Mijn rails zijn Fleischmann Piccolo en de aansturing geschiedt via een Multimaus Pro centrale.
Ik heb al een ontwerp gemaakt (zie bijlage), maar tips zijn altijd welkom.
groeten
Ton
Ik heb al een testbaantje gemaakt, maar wil nu eens iets anders.
Vanwege ruimtegebrek kan de baan niet groter worden als 210 x 100, maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Mijn rails zijn Fleischmann Piccolo en de aansturing geschiedt via een Multimaus Pro centrale.
Ik heb al een ontwerp gemaakt (zie bijlage), maar tips zijn altijd welkom.
groeten
Ton
- Bijlagen
-
- Test 210x100.jpg (64.59 KiB) 6672 keer bekeken
Re: Na 15 jaar weer begonnen 210 x 100
Hallo Ton,
Leuk dat je weer begint met één van de mooiste hobbies en dan ook nog in N-Spoor.
Het plan is leuk, mooi paradespoor boven het station. Veel rangeergebied zie ik.
Kan je rond je tafel lopen? 1 Meter diep is echt te veel als je er niet omheen kan lopen.
Veel plezier met de bouw.
Groet Bart
Leuk dat je weer begint met één van de mooiste hobbies en dan ook nog in N-Spoor.
Het plan is leuk, mooi paradespoor boven het station. Veel rangeergebied zie ik.
Kan je rond je tafel lopen? 1 Meter diep is echt te veel als je er niet omheen kan lopen.
Veel plezier met de bouw.
Groet Bart
Hallo Ton,
Welkom op het forum!
Wat betreft je baanplan: ik vraag me af of de hellingen niet te steil zijn. Als ik het zo inschat zijn ze 4-5%. Ik zou zeker niet steiler dan 3% nemen, liefst nog iets minder.
Verder zou je nog kunnen overwegen om een klein schaduwstation / wachtsporen in het niet zichtbare deel te nemen. Dan kun je daar enkele treinen parkeren en zijn ze na vertrek uit het station niet direct weer terug. Een klein schaduwstation van 4 sporen (2 per richting) geeft al veel mogelijkheden.
Groet, Wim
Welkom op het forum!

Wat betreft je baanplan: ik vraag me af of de hellingen niet te steil zijn. Als ik het zo inschat zijn ze 4-5%. Ik zou zeker niet steiler dan 3% nemen, liefst nog iets minder.
Verder zou je nog kunnen overwegen om een klein schaduwstation / wachtsporen in het niet zichtbare deel te nemen. Dan kun je daar enkele treinen parkeren en zijn ze na vertrek uit het station niet direct weer terug. Een klein schaduwstation van 4 sporen (2 per richting) geeft al veel mogelijkheden.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Bedankt voor de tips,
de baan staat weliswaar in een hoek van een kamer, maar het onderstel staat op wieltjes zodat ik het altijd kan verrijden.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat de hellingen te steil zouden zijn, in mijn tweede versie heb ik de de baan iets aangepast zodat de hellingen nu maximaal 3,3% zijn. Ik neem aan dat dit niet te steil is. (zie bijlage voor versie 2
Groeten, Ton
de baan staat weliswaar in een hoek van een kamer, maar het onderstel staat op wieltjes zodat ik het altijd kan verrijden.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat de hellingen te steil zouden zijn, in mijn tweede versie heb ik de de baan iets aangepast zodat de hellingen nu maximaal 3,3% zijn. Ik neem aan dat dit niet te steil is. (zie bijlage voor versie 2
Groeten, Ton
- Bijlagen
-
- Test 210x100 V2.jpg (66.15 KiB) 6525 keer bekeken
-
Beste Ton,
Welkom bij de club.
Een stijgingspercentage van 3,3% gaan vele treinen niet zo leuk vinden, ik heb op mijn baan een stijgingspercentage van 2,7% in een bocht en daar slippen sommige treinen al, en sommige treinstellen komen al niet omhoog. De overige gedeelte van mijn heeft een stijgingspercentage van 2,5% en geen enkel probleem.
Maar hou er rekening mee, dat sommige treinen gewoon niet op je baan kunnen rijden, ivm de helling%.
Succes met bouwen.
Welkom bij de club.
Een stijgingspercentage van 3,3% gaan vele treinen niet zo leuk vinden, ik heb op mijn baan een stijgingspercentage van 2,7% in een bocht en daar slippen sommige treinen al, en sommige treinstellen komen al niet omhoog. De overige gedeelte van mijn heeft een stijgingspercentage van 2,5% en geen enkel probleem.
Maar hou er rekening mee, dat sommige treinen gewoon niet op je baan kunnen rijden, ivm de helling%.
Succes met bouwen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Als je de rechter lus binnen de buitenbocht legt, dan win je stijg-/daallengte. 

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Hallo Ton,
Door de keerlussen links te ontknopen krijg je veel meer ruimte om te stijgen.
Ik heb je oorspronkelijke ontwerp iets veranderd.
De mogelijkheid voor een klein schaduwstation heb ik ook even aangegeven.

Groet, Wim
PS Ik zie dat Maarten tegelijkertijd een soortgelijk antwoord gaf
Door de keerlussen links te ontknopen krijg je veel meer ruimte om te stijgen.
Ik heb je oorspronkelijke ontwerp iets veranderd.
De mogelijkheid voor een klein schaduwstation heb ik ook even aangegeven.

Groet, Wim
PS Ik zie dat Maarten tegelijkertijd een soortgelijk antwoord gaf

De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Allen bedankt voor de tips, ik ga het een en ander eens aanpassen in mijn plan.
Ik laat het nog weten wat versie 3 wordt.
vriendelijke groeten, Ton
Ik laat het nog weten wat versie 3 wordt.
vriendelijke groeten, Ton
Uit je sporenplan lijkt het er op dat je voor het bochtenwerk gebruik maakt van straal R1 en R2. Dit zijn de krapste bochten die je kan kopen van Fleischmann maar dit heeft ook gevolgen voor je treinen. Vooral R1 is dusdanig krap dat een beetje stomer of een grote E-lok/lang rijtuig moeite zal hebben met het nemen van deze bocht en soms zal ontsporen. Zelf gebruik ik R1 niet. Mijn kleinste bocht is R2 en van Roco R3 maar altijd buiten het gezicht. Tot op heden komt daar bij mij alle loks doorheen.
Groet Bart
Groet Bart