1) De hellingen waren altijd minder dan 3%, maar samen met de relatief scherpe bochten betekende dit dat er toch redelijk wat treinen moeite hadden met de hellingen en sommige helemaal niet rond konden rijden. Voor de nieuwe baan moet mijn ICE 1 (11 delig en met binnenverlichting) ook omhoog kunnen rijden.
2) In het zicht hadden de bogen bij de vorige baan minimaal een radius van 330mm. Uit het zicht was dat ongeveer 230mm (minitrix R2 bogen). Bij de aankoop van Roco TEN rijtuigen bleek dit niet genoeg, dus voor de nieuwe baan wordt een minimum van 300mm voor bogen toegepast.
3) De treinen konden rond rijden en stoppen in het grote station bij de vorige baan, maar vanwege het relatief kleine aantal wissels in het station was er weinig afwisseling mogelijk voor de treinen in het station. Daarbij was het opstelterrein bij het station veels te klein om te gebruiken voor het tijdelijk opstellen van treinen. Dus het nieuwe station moet meer rij mogelijkheden geven en het opstelterrein van het station lang genoeg zijn om treinen tijdelijk te stallen. En deze mogelijkheden moeten dmv koploper automatisch worden geregeld.
Het uitgangspunt van de baan is hetzelfde als de vorige baan, dus een hoofdbaan met een groot station waar treinen met realistische lengte over kunnen rijden. Met het bovenstaande in mijn achterhoofd en de beschikbare ruimte in de kamer kwam ik op het volgende ontwerp.
Het eerste plaatje is niveau 0, met het grote station, opstelterrein en ook een tweede stationnetje. Het station heeft zes perronsporen die kunnen bijna allemaal van beide kanten bereden worden. Er is ook een spoor dat door het station gaat maar niet langs een perron gaat voor doorgaande goederentreinen. Het opstelterrein heeft vier sporen met dezelfde lengte als de perronsporen. Er is ook een klein locomotief depot. Het kleine stationnetje is gepland voor bij het vliegveld. Ik heb al langer het idee om een stukje vliegveld na te bouwen met schaal 1:200 vliegtuigen.

Het tweede plaatje zijn de verbindings sporen tussen niveau 0 en niveau -20 waar de schaduwstations zich bevinden. Bij de vorige baan had ik geen spiralen, maar liet ik de treinen langs de muren omhoog lopen. Dat was niet ideaal voor het schoonmaken van rails en ook niet als ik op niveau 0 bijvoorbeeld lantarenpalen wilde neerzetten en aansluiten. Dus bij deze baan heb ik gekozen voor twee spiralen met drie omwentelingen die de treinen met een helling van 1.6% - 1.7% van en naar de schaduwstations laten rijden.

Het laatste plaatje is niveau -20. Eerst had ik twee schaduwstations gepland zodat het baanontwerp weer een hondebot werd. De ene heeft 8 lange sporen de andere 7 lange en 2 kortere sporen. Ik ben van plan de sporen in de schaduwstations te voorzien van meerdere bezetmelders zodat ik beter van de lengte van de sporen gebruik kan maken. Maar omdat beide schaduwstations op hetzelfde niveau liggen is het makkelijk om er een verbinding tussen te leggen dat weer extra rij mogelijkheden geeft. Van die verbinding heb ik een derde schaduwstation gemaakt met 5 sporen, die extra sporen zou ik dan kunnen gebruiken om treinen te stallen die tijdelijk niet automatisch rijden (bijvoorbeeld als ik alleen mijn NS of DB treinen willen laten rijden).

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.