Hulp bij Dcc opbouw gevraagd

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stevan69

Hulp bij Dcc opbouw gevraagd

Bericht door Stevan69 »

Hallo, ik ben nieuw op het gebied van de Dcc en heb een paar vragen hier over, daar het internet hierover vol staat zie ik door de bomen het bos niet meer, maar misschien is er een vriendelijk persoon die mij wilt helpen

Ik heb jaren lang analoog gespeeld wat mij plezierige uren heeft opgeleverd, maar Dcc kwam in mijn oog en mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en heb een multimous aangeschaft, daar ik al een hoop loks had heb ik dus een roco multimous aangeschaft via een 2e hands site.

Nu heb ik dat ding en meteen kwam de vraag: wat nu, waar te beginnen om verder te gaan met de hobby?

1: Dcc loks kopen of analoog ombouwen en zo ja waarmee en hoe
2: Dcc chip kopen en zo ja waar, welke, duur of goedkoop en welk merk
3: hoe zit het met de rest van de baan (wissels en seinen) etc
4: rijtuigen met verlichting ombouwen, hoe en waarmee en hebben deze dan ook een chip nodig?
5: in de bijgeleverde handleiding staat dat je op de basis uitvoering 21 treinen kunt laten rijden maar dat lijkt me sterk want analoog heb je ook je beperkingen van de ampère van de travo (2loks met 4 verlichte rijtuigen dan had je het ook gehad) en dan nog niet gesproken over stads verlichting en sein/wissels stroomverbruik

Verder nog een los staande vraag over een een stuk baan met 2 eind stationnetjes:
hoe krijg ik een lok zo ver om als hij aan het eind van de baan is automatisch weer terug rijd na een vertraging op het eindstation enz, enz dit mag ook analoog zijn.

Goed dit was het weer zo'n beetje, een hele lijst waar ik geloof ik wel jaren mee bezig kan zijn om de antwoorden te vinden, dus ik hoop dat er een vriendelijke geest mij naar de verkorting kan helpen

Alvast bedank, stefan

spoor65

Re: Hulp bij Dcc opbouw gevraagd

Bericht door spoor65 »

Stefan,

Als eerste, welkom op het forum.

Ja omschakelen naar DCC is altijd even opnieuw starten, veel lezen, minstens zo veel vragen, en dan vooral proberen en ondervinden.
met uiteindelijk, na wat nodig geduld, een heel bevredigend gevoel.

Maar de hobbels die je moet nemen, zijn samen met het forum, zeker te overzien.

ff jouw vragen op een rijtje langs, en waar ik een antwoord/advies kan geven zal ik dat proberen te doen.
Schroom niet om door te vragen, mocht iets nog niet duidelijk zijn, de enige domme vraag die er bestaat, is de vraag die niet gesteld is.

1: beide is gewoon mogelijk, dus aanschaf van locs die al voorzien zijn van decoder, maar ook het ombouwen is in 99% gewoon mogelijk.
er zijn site`s te vinden waar, voor diverse modellen, ombouwverslagen te vinden zijn.
er zijn locs die voorbereid zijn voor decoder inbouw, dmv soldeerpunten of een NEM stekker aansluiting.

Welke decoder je nodig bent hangt dus even af van welke loc je wilt aanschaffen/ombouwen.
Er zijn een aantal verschillende NEM systemen, met verschillende aantal pinnen, bij de voorbereide loc zal altijd aangegeven worden welke je hier voor nodig bent.

Decoders kun je aanschaffen via de bekende kanalen, dus b.v bij n-spoorstore, 9-mm shop of Domburg Train Support.

De laatste geeft ook regelmatig workshops decoderinbouw. en zal je zeker ook willen bijstaan bij elke vraag met een goed advies.

Er zijn natuurlijk meer verkooppunten te vinden.

2 Welke decoder is weer afhankelijk van het type, maar over het algemeen is de kheune decoder een veel gebruikte goede decoder voor een nette prijs.

3 wissels en seinen kun je of gewoon analoog blijven bedienen, of ook met een wisseldecoder bedienen.

Rosoft levert hier bv complete sets voor, eventueel met servo wissel bediening.
Maar wederom, vele merken bieden wisseldecoders aan,

4 Rijtuigen kun je de standaard lampjes gebruiken voor inbouw, of eventueel ledstrips (welke mijn voorkeur hebben)
nee hier hoef je geen decoder voor te begruiken. doordat er in tegenstelling tot analoog, constant spanning op de baan staat, blijven ze gewoon branden,
(wel zijn er technische oplossingen te vinden mocht je eventueel last hebben van knipperende verlichting.

5. idd zijn er beperkingen voor wat betreft het aantal treinen ivm de amperage.
maar dmv boosters die je kunt aansluiten aan jouw multimaus (en daar kun je in jouw geval gewoon een 2e multimaus set voor gebruiken, (wel even zoeken hier op het forum hoe je die dan gesamelijk moet aansluiten) kun je meerdere locs laten rijden,
Standaard zal dat ongeveer 5 a 6 locs zijn,
maar jouw multimaus zou er, mits gebruik makend van boosters dus die 21 kunnen bedienen.

dan nog een laatste tip,

http://www.nproject.org/nl/

De site van een mede forumlid hier, die ongelovelijk veel nuttige tips en info verschaft voor menig modelspoorder.

Hier kun je heel veel info vinden op nagenoeg elk gebied,
hij heeft ook veel uitleg over digitaal.

Een prima basis om te lezen en leren, en vanaf daar, hier jouw verdere vragen te stellen.

Veel plezier.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Stevan69

Bericht door Stevan69 »

Thx Freddy voor je input, we gaan de donkere dagen in dus ik zal me tegoed doen aan het leesvoer en kijken wat we kunnen (ver)prutsen :lol:

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Hoi

Leuk avontuur ga je tegemoed. Ben je zaterdag in Houten? Zoek dan ff naar een groot spandoek N-Spoor in hal 3

Ik sta dat met een demostand een kan veel van je vragen beantwoorden. Vooral hoe je gericht je weg vind in het digitale.

Groetjes Martin

Onderwerp starter
Stevan69

Bericht door Stevan69 »

Thx Freddy voor je input, we gaan de donkere dagen in dus ik zal me tegoed doen aan het leesvoer en kijken wat we kunnen (ver)prutsen :lol:

spoor65

Bericht door spoor65 »

Stefan.

Her gaat vast goedkomen, en nogmaals, gewoon blijven vragen.

Proberen, en lukt iets niet, of is iets nog niet duidelijk, wij zijn er, met een heleboel kennis. Heb ik het niet mbt jouw vraag op dat moment, dan is er vast een ander die er op in kan/zal springen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie