Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Evexel
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2009 21:35

Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Evexel »

Hallo,

Zoals bij het voorstellen al vernoemd heb ik een digitale Minitrixset 11123 aangeschaft. Het baantje is uitgelegd en nu kan het "echte" werk beginnen.
Ik heb veel op forums gekeken maar voornamelijk plannen van grote banen gevonden. Heeft er iemand een railplan beschikbaar voor een kleine baan.
De baan komt in een L-vorm de lange zijde is 1,95m de korte zijde 1,2m de diepte is 0,75m. Wat zijn mijn wensen?

1. Berglandschap met tunnel;
2. Rangeer mogelijkheden;
3. Landschap en wat industrie;
4. Alles digitaal te bedienen, ook via de pc (Wil de Central Station gaan aanschaffen of andere oplossing welke met MS samenwerkt.)
5. Schaduwstation in latere fase.

Ik heb de demoversies van Winrail & Anyrail gedownload, en afhankelijk van het plan wat iemand mogelijk heeft liggen koop ik een licentie.

Ik hoop dat iemand een voorzet kan geven.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Edwin.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Edwin,

Heel moeilijk je vragen omdat wij niet weten welke voorstellingen jij hebt. Echter raad ik je aan eerst eens te gaan rijden en e.e.a. onder de knie te krijgen. Je tevens een voorstelling te maken wat wel en niet mogelijk is en dat kan alleen door het te doen. Ik ben vroeger begonnen met een kladblok en heb de meest mooie en uitgebreide banen met een heleboel mogelijkheden gemaakt echter dit liep dus allemaal spaak door geld,tijd en ruimte. En toen er wat was had ik inmiddels weer andere ideeën :D :D

Heden ten dage heb je de mogelijkheden met hele goede railsoftware waar je zelfs in 3D kan zien hoe e.e.a. zich uiteindelijk laat zien. Ga klein beginnen en probeer wat. Het zal nooit in 3 of 4 keer goed komen de vraag is veelmeer of het uiteindelijk wel goed komt zonder dat je opnieuw begin, kijk maar eens bij Saraan.

Maar goed wens je in ieder geval alle succes en plezier.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

pk1966ma
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:35
Locatie: Maastricht

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door pk1966ma »

hoi
ga je koploper gebruiken voor de besturiing
zet gewoon wat lijnen op papier
hoe je iets in gedachten hebt
verhoudingen hoeven niet te kloppen hierin dat komt later

ik heb al een aantal plannen gemaakt en een paar hier op gezet
ik werk zelf met anyrail
mooi en eenvoudig progamma

vriendelijke groet peter


Vriendelijke Spoorse groeten uit Maastricht
Peter Knuit
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Zoiets even uit de hoge hoed toveren lukt mij ook niet maar meedenken kan altijd. Uitgaande van het principe beginner ga ik ook uit van een simpele modelbaan zonder al te veel toeters en bellen en aangezien ik net heb zitten lezen in het N-bahn magazin van januari 2010 dacht ik nu gelijk aan dit thema...

Een simpel ontwerp naar de realiteit. Het gaat om een stationnetje gebaseerd op het station Ehrwald Zugspitzbahn te Ehrwald. De lijn is enkelsporig, geëlektrificeerd (vroeger een hoofdlijn, tegenwoordig meer een zijlijn maar wel met personen- en goederenvervoer), het station heeft tegenwoordig niet meer dan 3 sporen (twee doorgaande, om treinen te laten kruizen en een klein rangeerspoor met losweg en verhoogde kopzij-lading. Van origine waren het 4 doorlopende sporen maar goed de boel is gesaneerd en zo bleef dit over. Met een klein beetje fantasie en een extra spoortje en 1 of twee wissels voor de goederenafhandeling kan je een beetje rangeren (ik zou me iets kunnen indenken met houtverlading).

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... (Vorplatz)

http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... ahn_xx.jpg

Landschappelijk zit het denk ik wel in de goede richting. Alpengebied dus veel bergen, kleine stroompjes en natuurlijk bruggen en tunnels. Qua materieel zit je een beetje vast aan Oostenrijks en Duits rollend materieel (zowel diesel als E-loks zelfs heden ten dage nog) maar niemand beperkt je natuurlijk om een Zwitserse lok ertussen te laten rijden met een sleep Zwitserse passagiersrijtuigen of zoiets (omgeleide internationale trein). Uiteraard is dit een stationnetje waar geen lange (doorgaande) treinen stoppen, maar stoppertjes van een lok met 2-3 getrokken rijtuigen of een tweetal treinstelletjes, de lange personen- en goederentreinen kunnen ze wel mooi passeren en tussendoor lekker rangeren.

Dus zomaar een ideetje, een ingeving. Geen pasklaar ontwerp maar een hersenspinsel waar je misschien verder mee kan.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Thalys »

Evexel schreef:Hallo,

Zoals bij het voorstellen al vernoemd heb ik een digitale Minitrixset 11123 aangeschaft. Het baantje is uitgelegd en nu kan het "echte" werk beginnen.
Ik heb veel op forums gekeken maar voornamelijk plannen van grote banen gevonden. Heeft er iemand een railplan beschikbaar voor een kleine baan.
De baan komt in een L-vorm de lange zijde is 1,95m de korte zijde 1,2m de diepte is 0,75m. Wat zijn mijn wensen?

1. Berglandschap met tunnel;
2. Rangeer mogelijkheden;
3. Landschap en wat industrie;
4. Alles digitaal te bedienen, ook via de pc (Wil de Central Station gaan aanschaffen of andere oplossing welke met MS samenwerkt.)
5. Schaduwstation in latere fase.

Ik heb de demoversies van Winrail & Anyrail gedownload, en afhankelijk van het plan wat iemand mogelijk heeft liggen koop ik een licentie.

Ik hoop dat iemand een voorzet kan geven.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Edwin.
Ik ben best bereid om wat voor je te ontwerpen.

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Evexel
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2009 21:35

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Evexel »

Hallo,

Bedankt voor de reacties en Wesley ik zie graag een voorbeeld tegemoet.
Nogmaals het is allemaal weer nieuwe materie na zoveel jaar en zeker het digitale gebeuren.
De vele termen etc die gebruikt worden moet ik mij eerst eigen maken dus er is nog een lange weg te gaan.
Dit neemt niet weg dat ik er zin in heb en graag met een baan wil beginnen.

Ik wil koploper gaan gebruiken om vanaf mijn pc alles te kunnen besturen.
Welke centrale ik hier het beste voor kan gebruiken i.c.m. de mobile station moet ik ook nog bekijken. Hierover ook graag jullie mening.

Groeten,
Edwin.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door spoor65 »

Edwin,

Ben bang dat mobile station van trix en koploper samen dus niet gaan werken, althans, niet zonder dat je de central station.

en als je dan 2 dingen bedenkt, central station is nog steeds niet in productie en zal dan ook nog eens behoorlijk aan de prijs gaan worden. lijkt mij het zoeken naar een andere mogelijkheid toch beter.

Denk hierbij aan de FLM profi-boss of de Multimaus, als je in het zelfde prijs-segment wilt blijven als je nu bent met de mobile station.

deze 2 zijn namelijk met redelijk te betalen aanpassingen wel met koploper te koppellen,
Kijk eens op de site van Wim Ros, of vraag hem om advies, hij zal je er zeker een goed advies over kunnen geven.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik wil een andere optie aanstippen (heerlijk eigenwijs als ik ben): RMX-centrale van Rautenhaus/Rokon (beheerst ook DCC in de volledige lokdecoder-omvang, geen DCC schakelen). Kan sowieso met de mobile station gecombineerd worden met een connect-box en daarna via een interface aan de PC. Stap voor stap op te bouwen. Het is slechts een kleine kanttekening, een korte overweging voor de volledigheid. De andere optie die eerder is genoemd is zeker ook een hele goede optie.

Als je nog interesse hebt in het eerder aangestipte artikel voor inspiratie moet je me even een PM sturen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Evexel
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2009 21:35

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Evexel »

Ben bang dat mobile station van trix en koploper samen dus niet gaan werken, althans, niet zonder dat je de central station.

en als je dan 2 dingen bedenkt, central station is nog steeds niet in productie en zal dan ook nog eens behoorlijk aan de prijs gaan worden. lijkt mij het zoeken naar een andere mogelijkheid toch beter.

Denk hierbij aan de FLM profi-boss of de Multimaus, als je in het zelfde prijs-segment wilt blijven als je nu bent met de mobile station.

deze 2 zijn namelijk met redelijk te betalen aanpassingen wel met koploper te koppellen,
Kijk eens op de site van Wim Ros, of vraag hem om advies, hij zal je er zeker een goed advies over kunnen geven.

Mvg

Freddy
Volgens mij is de Central Station II leverbaar althans hij wordt door verschillende bedrijven aangeboden en ik heb er ook een demo van gehad. De prijs is inderdaad hoog, maar ik ga eens naar de oplossing van Robert kijken (RMX-centrale) aangezien ik al in het bezit ben van een Mobile station. Bedankt voor de tips.



stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door stuiverman »

Robert_N-Nm schreef:Ik wil een andere optie aanstippen (heerlijk eigenwijs als ik ben): RMX-centrale van Rautenhaus/Rokon (beheerst ook DCC in de volledige lokdecoder-omvang, geen DCC schakelen). Kan sowieso met de mobile station gecombineerd worden met een connect-box en daarna via een interface aan de PC. Stap voor stap op te bouwen. Het is slechts een kleine kanttekening, een korte overweging voor de volledigheid. De andere optie die eerder is genoemd is zeker ook een hele goede optie.

Als je nog interesse hebt in het eerder aangestipte artikel voor inspiratie moet je me even een PM sturen.

Robert
Zag deze optie vandaag staan. Ben zelf aan het zoek hoe ik mijn Minitrix met Mobile Station kan koppelen aan de RMX950. Dat gaat waarschijnlijk via de RMX954.
Waar sluit ik de PC dan op aan? Als ik zo links en rechts kijk, zijn er maar weinig goede beschrijvingen of handboeken van dit systeem. Wie weet er meer van of heeft/weet een handboek (te vinden) ?

en de groeten van Harry



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door FidOo »

Check mijn topic even. De baan van joost. Daar staat op de 2e pagina wat links naar een site mét kleinere sporenplannen al zijn het over het algemeen meer stations maar daar om heen kun je zelf dan wat verzinnen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Heeft iemand een leuk railplan voor een kleine baan?

Bericht door Robert_N-Nm »

Inderdaad je hebt om de Trix MS te kunnen aansluiten op een RMX-Centrale een RMX-954 nodig (connect box van de tweede generatie). Om een aansluiting op de computer te realiseren heb je de RMX-952 nodig en een computerprogramma. De laatste weet ik niets van overigens. Als je meer exacte informatie wil zou je eens contact kunnen opnemen met de firma Rokon (gewoon in het Nederlands). Zij verkopen deze componenten en zijn regelmatig te vinden in Houten of half september in Lochem.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie