welke wissel te gebruiken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Vincent

welke wissel te gebruiken

Bericht door Vincent »

een goede dag,

heb gister avond eigelijk in 10 min besloten om over te stappen van minitrix naar peco 55.
omdat iedereen zegt dat het veel mooier is en een stuk goedkoper.
alleen heb ik daardoor natuurlijk vragen.

1. welke wissels kan ik in jullie oog punt het beste gebruiken? dus wat komt er het mooist over.

2. waar kan ik het beste kopen? ik vindt het geen probleem om het te laten opsturen vanuit het buitenland.

3. hoe kan ik ze het beste verbinden? raillasjes en solderen. of alleen raillasjes

4. welke wisselaandrijving kan ik het beste gebruiken?

5. klopt het dat peco wissels ten opzichte van de minitrix variant een heel stuk goedkoper zijn?

mvg. vincent

vincent
www.elfd.nl

Rob Fongers

Re: welke wissel te gebruiken

Bericht door Rob Fongers »

Beste Vincent,

Struin eens door het forum, al je vragen zijn reeds aan de orde geweest. Dit is niet rottig bedoeld maar het is zo nodeloos om iedere keer weer een nieuw draadje te starten, een discussie nieuw leven inblazen is goed maar doe het dan in het betreffende draadje want zo wordt het een wirwar.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Hallo Vincent,

Ik ga zelf ook over van Flm naar Peco 55.
Het goedkoopste heb ik ze gevonden bij eHattons in Engeland. http://www.ehattons.com/default.aspx
Raillasjes moeten gewoon prima werken.
De Peco/Seep/Conrad wisselaandrijvingen maken nogal wat herrie. De Servo-aansturing van Karst op BNLS is wel wat duurder, maar werkt erg mooi. Rob Fongers heeft daar een filmpje van geplaatst op het forum (en z'n site)

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Vincent

Bericht door Vincent »

sorry voor de dubbele post maar kon het niet vinden wat ik zog en naar 10 pagina's door gebladederd te hebben van de zoekopdracht. wist ik nog steeds niet welke wissel en type numer waar voor bedoeld was en welke het mooiste is.

dank jos om te wijzen op de servo sturing. had er zelf nog niet aan gedacht. en volgens mij wordt het niet heel erg veel duurder, voordeel is dat ik mijn eigen electronica schakelingen kan ontwerpen en programeren. ben namelijk ook enigsins thuis in de electronica.
de godekoopste servo bij conrad is 5 euro plus schakeling om hem te sturen is dat rond 10 euro. alleen ff uitzoeken welk protocol ik daar het beste voor kan gaan gebruiken.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

shoven

Bericht door shoven »

Vincent, check dit draadje even. Daar kun je wat antwoorden op je vragen vinden.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Vincent

Bericht door Vincent »

dank je, heb ales ff door gelezen wil de 388f en de 389f zoveel mogelijk gaan gebruiken.
lijkt dat julie ook een verstandige keuze?

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

spoor65

Bericht door spoor65 »

Vincent

Eigenlijk zijn alle type wissels van peco goed te gebruiken, welke jij uiteindelijk kiest is gewoon geheel jouw eigen keus.
Wat belangrijk is in de keus van het type wissel, is de ruimte die je beschikbaar hebt.

even een eenvoudig vergelijk:

391/392F hebben een rechte spoorlengte van 123mm
395/396F 137mm
388/389F 164mm

eigenlijk een simpel optelsommetje.

Hoe langer de wissel, hoe minder lengte je over hebt kwa perron/spoorlengte.

Ik persoonlijk gebruik dus de 391/392F op enkele plekken waar ruimte wat aan de krappe kant zal zijn,
verder maak ik vooral gebruik van de 395/396F net even iets slankere wissel, en het 2e voordeel is dat je met deze wissels uitkomt op de spoorbreedte tussen 2 naast elkaar liggende sporen. zoals die ook bij de schaarwissel(383F) word aangehouden door peco zelf.

Je hoeft dus met die combinatie van wissels minder korte pas-stukjes te gebruiken.

Voor de rest, prima keus een prachtig railssysteem.

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

evo

Bericht door evo »

vissie schreef:1. welke wissels kan ik in jullie oog punt het beste gebruiken? dus wat komt er het mooist over.
Hoi Vincent,
Het mooie van Peco 55 is nou juist dat er al die verschillende wissels zijn, zodat je voor elke situatie in je baan de juiste wissel kunt inzetten. Ik zou dus niet overal dezelfde gebruiken. Om dat goed te plannen moet je de baan wel met de computer ontwerpen.
Groeten,
Edwin

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Vincent

Bericht door Vincent »

ik ontwerp mijn baan met winrail, het schaduw station is af, ben nu met de klimspriaal bezig naar het 28 cm hogere gelegen deel. was wel ff wenen om alles met flex te doen. maar ik ben wat ik nu zie aardig te vreden met wat ik heb gemaakt.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl
Plaats reactie