Teneinde mijn grootse plannen zover te snoeien dat ze passen in mijn (veel te kleine ) woning toch even de vraag over Nederlandse voorbeelden / regelgeving mbt omlopen van een locomotief over hoofdspoor. Zien/zagen we dit in Nederland?
Ik wil een enkelspoor lijn maken met 1 parallelspoor. Over het hoofdspoor rijden treinstellen heen en weer, een goederen trein kan aankomen en kiest het parallel/inhaalspoor. Stel de lok koppelt af, loopt om via het hoofdspoor en vertrekt weer in de richting waar deze vandaan kwam... Is dit qua veiligheid in Nederland acceptabel?
Ik kan mij niet voorstellen dat dit in de werkelijkheid niet gebeurde.
In de huidige moderne jaren zul je het niet snel meer tegenkomen, aangezien op enkelsporige trajecten goederenvervoer al minder voorkomt, en dan ook nog gewoon doorgaande treinen zijn, op kleine stations vind tenslotte geen overslag meer plaats, zoals in de geschiedenis normaal was.
Neem daarbij dat op dit soort enkelsporige neventrajecten niet elke 5 minuten een trein passeerde, zal het zeker geen uitzondering zijn geweest dat een rangerende goederenloc het hoofdspoor daar voor gebruikt.
even op een zijspoor de sleep wegzetten, een aantal afkoppelen en via een derde wissel een bedrijventerrein opdrukken lijkt mij niet vreemd, niet elk klein bedrijfje beschikte over een eigen rangeerloc.
Zelf ben ik opgegroeid op nog geen 100 meter van de oude lijn Enschede- Lonneker-Oldenzaal,
welke echter toen al beduidend verkort was, en alleen nog een spoorverbinding had voor de nodige textielfabrieken in de wijk, dus naar Lonneker was het spoor al niet meer in gebruik.
Dagelijks echter kwam er nog wel een loc met een aantal goederenwagons voor de 3 fabrieken waar ik tussenin woonde.
Er hebben daar in het verleden ook parallel sporen gelegen vanwaar de wagons naar hun plek werden gedrukt door de bedienende goederenloc. Latere jaren ging het direct vanaf de hoofdbaan, omdat er toch niets anders meer reed.
En daarbij, we blijven woekeren met onze ruimte voor de modelbaan, dus soms moet je gewoon ff doen zoals het kan op de beschikbare ruimte en improviseren, en als je het dan zelf ook nog mooi vind, waarom dan niet.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
Als het qua beveiliging kan, waarom niet? De loc van de vistrein uit IJmuiden liep in Santpoort Noord ook om voor de reis naar Beverwijk, al liggen daar drie sporen aan een dubbelsporige lijn.
Tot voor kort gebeurde het op de lijn Tilburg-Den Bosch bijna wekelijks met de container treinen van en naar de terminal op Tilburg Industrie. Er lag enkel een aansluiting vanuit Den Bosch namelijk. Inmiddels ligt er een aansluiting vanuit Tilburg en gebeurd het niet meer heel vaak.
"En daarbij, we blijven woekeren met onze ruimte voor de modelbaan, dus soms moet je gewoon ff doen zoals het kan op de beschikbare ruimte en improviseren, en als je het dan zelf ook nog mooi vind, waarom dan niet. "
Daar heb je ook helemaal gelijk in! En fijn om te horen dat het voorkwam. Ik rij modern materieel in Nederlands/Duits grensgebied. Ik heb een vol automatische baan gehad en dat verveelde me compleet! Dus ik zoek nu naar een tussenvorm van automatische pendel treinstellen en handmatig rijden/rangeren voor goederen. En dat dus zo compact mogelijk. Ik kan toch maar mijn aandacht bij 1 trein hebben dus waarom dan nog meer extra omloop mogelijkheid als dat eigenlijk alleen maar extra euro's kost...
Inderdaad, indien de beveiliging dit toelaat (seinen en blokken e.d) wordt het gedaan. Als het niet anders kan of als er door een verstoring gekeerd moet worden.
Bij reizigers gebeurd het niet vaak meer, meeste getrokken mat rijden nu met twee loks (1 voor en 1 achter). Maar goederen gebeurd het nog met enige regelmaat.