De DR-Baureihe V 100 is een Diesel-Hydraulische, vierassige locomotieftype, ontworpen bij de Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg. In 1964 werd de V 100 001 gebouwd, het prototype, voorzien van een 12 cylinder 900 pk motor type 12 KVD 18/21 A-2. Het tweede prototype, de V 100 002, gebouwd in 1965 kreeg een 1000 pk motor van het type 12 KVD 18/21 A-3 van VEB Motorenwerk Johannisthal. Beide prototypen gingen verloren bij een brand en de nummers werden opnieuw vergeven bij de seriebouw. Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hans Beimler Hennigsdorf kreeg de opdracht voor de seriebouw, waarbij een derde prorotype, de V 100 003 werd gebouwd, welke tegenwoordig het oudst bewaarde model van dit type is. In 1967 werd een begin gemaakt met de serieproduktie. Totaal werden er 1146 gebouwd en wel 3 prototypes, 746 als V 100.1, 120 als V 100.2, 86 als V 100.4 en V 100.5 (van die laatste twee series ook een aanzienlijk aantal voor industriële bedrijven), en daarnaast nog 190 locs van de typen V 100.2 en V 100.3, die naar China geëxporteerd werden.
Om 1970 werd de serie bij de DR omgenummerd tot Baureihe 110, maar door latere verbouwingen kwamen er nog series bij van de Baureihe 108, 112, 114, 115 en 199.
Nadat de latere DB AG (samenvoeging van de DR en de DB) vele loct terzijde had gesteld, werden te Stendal door het Reichsbahnausbesserungswerk vele locomotieven gemoderniseerd voor particuliere ondernemingen. Deze werden omgenummerd tot de Baureihe 203.
De hele serie kende en kent hierdoor uiteindelijk de volgende series:
Baureihe 112 (DB-Baureihe 202): Voorzien van een 1200 pk 12 KVD 18/21 A-L3 motor, later 12 KVD 18/21 AL-4 of AL-5.
Baureihe 114 en 115 (DB-Baureihe 204): 1400 pk 12 KVD 18/21 AL-5 motor later 1500 pk motor.
De locomotieven 204 366, 399, 492, 616 en 626 zijn gedurende enige tijd bij Railion Nederland ondergebracht en werden in Terneuzen gestationeerd.
Baureihe 111 (DB-Baureihe 298): Omgebouwde locomotieven voor rangeerdienst, te onderscheiden door de oranje kleur van de opbouw.
Baureihe 108 (DB-Baureihe 293/298): Voorzien van hydraulische keerkoppeling en zuiniger motor waardoor dynamisch remmen mogelijk was. de 298 serie waren radiografische locs.
Baureihe 110.9 (DB-Baureihe 710): Speciaal gebouwd voor werktreinen, voorzien van een 1000 pk motor.
DB-Baureihe 203: Baureihe 112 modellen vooerzine van een 1877 pk Caterpilar of MTU motor, verbouwd door ALSTOM in Stendal. Deze serie werd vooral doorverkocht aan private ondernemingen, de meeste in Nederland aanwezige locomotieven zijn van dit type.
Baureihe 199.8 (HSB 199.8): Deze serie was vooral bedoeld voor toepassing op smalspoorbanen. Tien locomotieven zijn hiertoe omgebouwd voor de Duitse éénwording.
De door ACTS gehuurde VSM V 100 093 duwend achter trein 98263 bij Rotterdam, 10 november 1999 (afbeelding: Rob van der Rest, Sporen met Rob)
Volker Rail 203-2, Nijmegen, 27 november 2016 (afbeelding: Wilco Vermeer)
[DATABASE] DR V100 in Nederland in N
[DATABASE] DR V100 in Nederland in N
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
In N spoor hebben twee fabrikanten dit model in varianten uitgebracht die geschikt zijn voor de Nederlandse N spoorbaan:
Brawa
61114 (2012)
Railpro V 100 093
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
721015 (2020)
RRF 24
7211 03 (2013, niet uitgebracht)
RRF/BAM 20
7211 04 (2013, niet uitgebracht)
Spitzke V100 SP 006
7211 05 (2017)
Volker Rail 203-4
9313 01 (2013)
NL Railion 204 616-7
Fccpps 23 84 643 7 680-1
Fccpps 23 84 643 7 759-3
Fccpps 23 84 643 7 228-9
9313 81 (2013)
NL Railion 204 616-7
Fccpps 23 84 643 7 680-1
Fccpps 23 84 643 7 759-3
Fccpps 23 84 643 7 228-9
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNSpor
756
Transfers Railion 204
765
Transfers Volker Stevin V 100 (Tom & Jerry)
768
Transfers voor V100 Rotterdam Rail Feeding
769
Locon 220 V 100 in de Locon kleuren
770
Transfers voor V100 BAM / RRF huisstijl 2013
De Fleischmann Volker Rail 203-4 (afbeelding: Wilco Vermeer)
Brawa
61114 (2012)
Railpro V 100 093
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
721015 (2020)
RRF 24
7211 03 (2013, niet uitgebracht)
RRF/BAM 20
7211 04 (2013, niet uitgebracht)
Spitzke V100 SP 006
7211 05 (2017)
Volker Rail 203-4
9313 01 (2013)
NL Railion 204 616-7
Fccpps 23 84 643 7 680-1
Fccpps 23 84 643 7 759-3
Fccpps 23 84 643 7 228-9
9313 81 (2013)
NL Railion 204 616-7
Fccpps 23 84 643 7 680-1
Fccpps 23 84 643 7 759-3
Fccpps 23 84 643 7 228-9
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNSpor
756
Transfers Railion 204
765
Transfers Volker Stevin V 100 (Tom & Jerry)
768
Transfers voor V100 Rotterdam Rail Feeding
769
Locon 220 V 100 in de Locon kleuren
770
Transfers voor V100 BAM / RRF huisstijl 2013
De Fleischmann Volker Rail 203-4 (afbeelding: Wilco Vermeer)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 27 jan 2020 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
Ja die rijden voor de HSB in de Harz en toen ik ze daar vorig jaar in Wernigerode zag, moest effe twee keer kijken: dat zijn zesassers (let ook op de bufferbalk).WilcoV schreef:...Baureihe 199.8 (HSB 199.8): Deze serie was vooral bedoeld voor toepassing op smalspoorbanen. Tien locomotieven zijn hiertoe omgebouwd voor de Duitse éénwording.
Foto: Flickr, Paul Smith
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
Bedankt voor het plaatsen van de foto Frank, leuke aanvulling.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
Nieuwe Fleischmann RRF loc toegevoegd (2020 model)
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
De 721103 en 721104 zijn nooit uitgebracht, mocht iemand die zoeken.
Re: [DATABASE] DR V100 in Nederland in N
Heb het er maar even bij gezet, bedankt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie