Wim H schreef:... Vaak zie je dat mensen een baanplan hebben en dat bouwen. Pas als alle rails ligt, wordt er gekeken naar de scenery en moet dat ook nog ergens tussen worden "geperst". Met als gevolg huizen en fabrieken op onlogische plekken, wegen die veel te smal zijn, tunnels en bruggen op plaatsen waar ze in het groot nooit gebouwd zouden worden. Echt natuurlijk komt dat er nooit uit te zien... Nu hoef je natuurlijk niet in detail de hele baan te gaan plannen, maar ik zou toch globaal bedenken waar je gebouwen wilt, waar wegen moeten komen. Waar een beekje, enz enz.
Duidelijk, ik ga op zoek naar de huisjes/scenery die ik sowieso wil plaatsen en dan schetsen en kijken wat past. Slim, dank voor de verheldering
Nico Essers schreef:... Heb je in de kast geen ruimte om 2 modules boven elkaar op te bergen? Dan zou je naar een baan van 60 x 192 kunnen gaan waardoor je meer mogelijkheden hebt. Ik heb zelf in het begin met een baan van 61x122 gestoeid maar liep continu tegen de beperkingen op.
Daar had ik ook even over nagedacht, best een goede optie ook, alleen is dat helaas voor nu geen optie
Peter Ruifrok schreef:Mijn 5 centen: ik ben begonnen met een baantje van 50 x 155 cm, pendelen, dus point to point en wat rangeren. Er zit nu een extra stukje van 50 x 50 aan vast, maar daar verandert het niet echt door. Ik laat daar 6 locs digitaal op rijden, noodgedwongen allemaal kort, maar wel heel leuk (wat leuk is, bepaal je trouwens zelf). Overigens rijden er nooit meer dan 3 locs tegelijk, maar alle 6 komen ruim aan bod. En naar mijn eigen gevoel toch genoeg ruimte voor wat scenery. Nooit kleiner dan R2 kiezen, R3 is beter, met R1 zijn er allerlei locs die de bocht niet door willen en dat merk je vaak pas als je ze al gekocht hebt. Misschien moet je ook niet de hoogte in willen gaan. Hou het simpel, je kunt beter 1 ding in mooi detail uitwerken dan 5 maar half. Overweeg inderdaad van de cirkel af te stappen. Succes!
Bedankt voor je input! Ik heb nog even geprobeerd om een leuke point-to-point layout te maken op dit formaat, maar 96cm lijkt toch wat te krap om een beetje leuk te kunnen rangeren, en ik mis toch de mogelijkheid om een loc gewoon in het rond te laten rijden
Als ik de hoogte eruit haal wordt het wel iets eenvoudiger inderdaad.
Dit is nog een nieuwe optie (V7) waarbij ik het bovenste deel iets nuttiger heb ingericht:

Op deze baan zou ik 2 locs rond kunnen laten rijden en rangeren op beide rangeer stukken. Dit lijkt tot nu toe de optie met het meeste 'speelruimte'.
Hube schreef:... Je zou als uitgangspunt een 8 in de volgende vorm kunnen nemen:
Daarmee worden de op- en afritten langer en de hellingshoek kleiner, zeker als je het binnenspoor rechtsom omhoog laat lopen en het buitenspoor rechtsom naar beneden. En op zo'n baan ga je waarschijnlijk met korte treinen rijden, dus mag de hellingshoek ook wat groter zijn.
Dat is ook een goed idee Gerard! Ik heb het verwerkt in de deze versie (V8) van het baanplan:
Dat lijkt best te werken als ik de (ruwe) 3D schets zo zie:
Ik ga even testen hoe steil de helling precies gaat worden, en kijken of mijn zwakste locje dat wel aankan met wat wagons er achter

Afhankelijk daarvan neem ik het besluit of ik verder ga met of zonder verdieping.
Bedankt weer allemaal!